Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Poradnik >
- Porady Motoryzacyjne >
- Zrób to sam, czyli jak właściwie umyć samochód
Zrób to sam, czyli jak właściwie umyć samochód
Dla osób nie związanych z motoryzacją mycie samochodu jest czynnością prostą i nie wymagającą zbytniego wysiłku czy zaangażowania, jednak każdy fan motoryzacji lub entuzjasta autodetailingu wie, że są to tylko pozory. Niewłaściwy dobór środków myjących, gąbki, szmatek, a nawet zła technika mycia może doprowadzić do trwałego uszkodzenia lakieru. Zatem jak myć samochód ręcznie? Jakim szamponem umyć samochód? Co wybrać - szczotkę czy gąbkę? W poniższym artykule przedstawimy najprostszą możliwą technikę mycia pojazdu oraz doradzimy jakie preparaty i akcesoria wybrać.
Spis Treści
Krok 1. Przygotowanie karoserii do mycia właściwego.
Krok 2. Wybór kosmetyków, czyli jaki wybrać szampon samochodowy?
Krok 3. Wybór narzędzia pracy - Co wybrać, gąbkę czy szczotkę?
Krok 4. Mycie właściwe.
Krok 5. Płukanie i suszenie.
Warto wiedzieć - można umyć dokładniej.
Do najprostszego umycia samochodu potrzebujemy:
- Czystej wody do wstępnego i końcowego płukania lakieru.
- Wiaderka (najlepiej 20 L).
- Szamponu samochodowego.
- Ciepłej wody do stworzenia roztworu myjącego.
- Gąbki/Szczotki/Rękaiwcy.
Dodatkowo:
Krok 1. Przygotowanie karoserii do mycia właściwego, czyli jak spłukać samochód z wierzchniego brudu.
Przystępując do mycia naszych 4 kółek pod domem, powinniśmy przede wszystkim zadać sobie pytanie jak myć samochód, aby nie porysować lakieru. Najważniejszą rzeczą przed przystąpieniem do mycia właściwego pojazdu jest jego porządne spłukanie. Jego celem jest oczywiście wstępne usunięcie luźnych zanieczyszczeń stałych z lakieru takich jak błoto, kurz, piasek itp. dlatego też nie ma mowy o myciu auta bez użycia wody. Niezwykle ważne jest to aby czynność płukania wykonać dokładnie, gdyż nieusunięty podczas tego etapu brud drogowy szybko dostanie się pomiędzy gąbkę, a karoserie i skutecznie uszkodzi powłokę lakierniczą. Oczywiście nie mówimy tu o rysach do podkładu, ale o tzw. mikrorysach, które z każdym myciem będą stawać się coraz bardziej widoczne na karoserii, a dalszy brak poprawy techniki mycia doprowadzi do zwiększania ich ilości.
Wstępne płukanie karoserii myjką ciśnieniową - źródło: własne
Jeśli do płukania używamy myjki ciśnieniowej postępujemy dokładnie tak samo jak w przypadku mycia pojazdu na myjni bezdotykowej tzn. używając lancy spłukujemy samochód równomiernie od góry do dołu. Należy pamiętać, że płukanie samochodu przy użyciu "karchera" musi odbywać się w odległości kilkudziesięciu centymetrów od powierzchni lakieru, ponieważ moc wyrzucanej wody jest na tyle silna że może z łatwością go uszkodzić.
Krok 2. Wybór kosmetyków, czyli jaki wybrać szampon samochodowy?
Po oczyszczeniu wierzchniego brudu z samochodu, czas na przygotowanie środka myjącego. Do tego celu wykorzystamy roztwór szamponu samochodowego z wodą (najlepiej ciepłą!). To niewiarygodne jak wiele osób pyta jeszcze o to, czy można umyć samochód płynem do mycia naczyń, płynem do spryskiwaczy, czy nawet Cifem. Wszystkie wymienione wyżej środki nie nadają się do mycia pojazdów, gdyż w prosty sposób mogą one uszkodzić powierzchnię lakieru przez jego porysowanie lub stopniowe zmatowienie. Obecnie nawet najtańszy szampon samochodowy (taki jak K2 Express czy Dr. Marcus szampon nabłyszczający) stanowi specjalnie przygotowany preparat, który w roztworze roboczym posiada pH zbliżone do neutralnego. Oznacza to, że posiada on odpowiednie właściwości myjące, pozostając przy tym jednocześnie bezpiecznym dla czyszczonej powierzchni. Na rynku możemy wyróżnić dwa podstawowe typy szamponów samochodowych. Szampony z woskiem oraz bez. Szampon z woskiem można użyć dla osiągnięcia krótkotrwałego połysku lakier bez mozolnego woskowania, jednak najlepiej sprawdza się on właśnie jako środek "podtrzymujący" nałożony wcześniej wosk. My użylismy do umycia naszego Audi szamponu z woskiem Turtle Wax Zip Wax. Jest on wydajny, nie pieni się zbyt mocno oraz pozostawia ładny połysk. Szampon wlewamy do wiaderka wg zaleceń na opakowaniu (zazwyczaj 1 nakrętka na 20L wody) i rozcieńczamy z ciepłą woda. Oczywiście do stworzenia roztworu możemy użyć również zimnej wody, jednak ciepła woda z szamponem będzie skuteczniej usuwać zanieczyszczenia z karoserii.
Tworzenie roztworu szamponu z wodą - źródło: własne
Krok 3. Wybór narzędzia pracy - Co wybrać, gąbkę czy szczotkę?
Po przygotowaniu wiadra z szamponem czas na wybór narzędzia, którym umyjemy nasze autko. Do wyboru mamy cały szereg szczotek i gąbek samochodowych od gąbek tradycyjnych z dużymi porami, poprzez szczotki z naturalnego włosia, na rękawicach z wełny kończąc. Tradycyjna gąbka do mycia samochodu jest najtańszy wyborem, jednak jej używanie niesie za sobą pewne ryzyko. Między lakier, a gąbkę w prosty sposób może dostać się brud (np. drobiny piasku) które podczas mycia zadziałają jak papier ścierny lub tarka. Dlatego właśnie producenci kosmetyków tacy jak np. Sonax stworzyli gąbkę z mikrofibry 2w1, która pozwala w znacznym stopniu ograniczyć to ryzyko. Pokrewna tej gąbce jest rękawica z mikrofibry marki Nigrin, której użyjemy do mycia naszego Audi. Rękawica ta pozwala na zachowanie właściwości gąbki przy jednoczesnym ograniczeniu do minimum rysowania karoserii auta. Dodatkowo anatomiczny kształt powoduje, że docieramy do każdego zakamarka samochodu. Po prostu myjesz auto tak jakbyś to robił własną ręką.
Roztwór szamponu z wodą gotowy do użycia - źródło: własne
Krok 4. Mycie właściwe.
Teraz jesteśmy już w pełni przygotowani do mycia naszego samochodu. Czynność tę rozpoczynamy od dachu. Następnie myjemy szyby boczne, czołową oraz tylną. Bok auta dzielimy na część górną i dolną. Najpierw myjemy część karoserii do górnej połowy drzwi (najczęściej do listwy), a następnie od górnej do dolnej wraz z progami. Należy oczywiście pamiętać o tym, aby podczas mycia regularnie płukać rękawicę w wiaderku z szamponem, co pozwoli na usunięcie z niej brudu oraz "nabranie" nowej porcji szamponu.
Mycie dachu przy pomocy rękawicy - źródło: własne
Mycie górnej części drzwi przy pomocy rękawicy - źródło: własne
Jeśli tylko mamy taką możliwość, polecamy zastosowanie tzw. "mycia na dwa wiadra", które polega na płukaniu rękawicy w jednym wiadrze z czystą wodą, a następnie nabieranie nią szamponu z drugiego wiadra. Technika ta sprawia, że szampon którym myjemy samochód jest przez cały proces czysty, a ryzyko porysowania karoserii rękawicą zostaje zminimalizowane.
Mycie progów przy pomocy rękawicy - źródło: własne
Nie wolno nam również zapominać o gumie wycieraczki samochodowej. Wycieraczki samochodowe w czasie pracy zmywają z szyby tłuste osady oraz resztki owadów, przez co gumki stają się tłuste. Ich umycie gwarantuje poprawne działanie wycieraczek do szyb.
Mycie wycieraczek przy pomocy rękawicy - źródło: własne
Krok 5. Płukanie i suszenie.
Po umyciu całego samochodu należy bardzo dokładnie go spłukać. Do tego celu możemy również użyć myjki wysokociśnieniowej typu karcher. Pojazd płukamy równomiernie od góry do dołu, aby zmyć z karoserii cały szampon. Po niedokładnym jego zmyciu na powierzchni lakieru niemal na pewno pojawią się zacieki, które ciężko będzie doczyścić. Niestety zacieki mogą pojawić się także po dokładnym płukaniu za sprawą wody o różnej twardości, dlatego też najlepiej od razu go osuszyć przy pomocy specjalnej silikonowej ściągaczki lub ściereczki z mikrofibry. Przed osuszeniem karoserii możemy również zastosować hydrowosk, czyli wosk na mokro, ale o tym postaramy się opowiedzieć w kolejnych artykułach.
Spłukiwanie pojazdu myjką ciśnieniową - źródło: własne
Warto wiedzieć - można umyć dokładniej.
W naszym artykule zaprezentowaliśmy najprostszy z możliwych sposobów na umycie karoserii samochodu. W celu dokładniejszego wyczyszczenia pojazdu z powodzeniem moglibyśmy dodać kilka dodatkowych etapów, takich jak:
-
-
Czyszczenie opon i kół.
-
Pre Wash - mycie wstępne z wykorzystaniem aktywnej piany.
-
Pędzelkowanie zakamarków.
-
Mycie na dwa wiadra - proponowane w artykule.
-
Dekontaminacja i deironizacja - czyli dokładne mycie karoserii z asfaltu, zanieczyszczeń organicznych i metalicznych przy użyciu dedykowanej chemii.
-
Glinkowanie.
-
Mycie wzbogacone o te etapy możemy z powodzeniem nazwać myciem detailingowym, o którym postaramy się napisać więcej w naszych kolejnych artykułach
Zobacz również: |
A jakie są wasze rady dotyczące mycia samochodu? Czy coś dodalibyście do naszego artykułu? Piszcie w komentarzach!
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2024 https://www.motochemia.pl