Pasek napędzający cały osprzęt silnika, czyli alternator, pompę wody itp. jest często wyposażony w napinacz zapewniający jego właściwe naprężenie, a także przeciwdziała ślizganiu się samego paska. W samochodach starszej konstrukcji, pasek podczas montażu napinany był poprzez regulowanie mocowania danego podzespołu np. alternatora, niestety podczas ciągłej eksploatacji , taki pasek ulegał rozciągnięciu. Zwiększony luz powodował ślizganie się paska co jednocześnie zmniejszało efektywność działania podzespołów, takich jak alternator czy układ wspomagania kierownicy. W samochodach nowoczesnych naciąg paska realizowany jest poprzez napinacze składające się z rolki dociskającej pasek, dźwigni i sprężyny napinającej. Często napinacze wyposażone się w dodatkowy amortyzator drgań paska, który wycisza jego pracę tym samym poprawiając komfort podróżowania.

Napinacz paska jest elementem eksploatacyjnym i od czasu do czasu może wymagać wymiany. W takim przypadku konieczne będzie odciągnięcie dźwigni napinacza odpowiednim narzędziem i zdemontowanie paska napędowego. Następnie odkręcane są śruby mocujące napinacz. Po zamontowaniu nowego napinacza odchylana ponownie jego jest dźwignia, a pasek montowany jest na swoim miejscu