Infolinia czynna:
Pon-pt: 8:00 - 18:00 Sob: 9:00 - 14:00
Mój koszyk
Pusty
wybierz pojazd
szukaj także w numerach OEM
wybierz pojazd

Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Poradnik  > 
  3. Porady Motoryzacyjne  > 
  4. Zawór EGR - Czym jest? Do czego służy? Awarie i Usterki

Zawór EGR - Czym jest? Do czego służy? Awarie i Usterki

Data aktualizacji: poniedziałek, 07 wrzesień 2020

Zawór EGR to podzespół jednostki napędowej odpowiedzialny za zmniejszenie emisji szkodliwych gazów do spalin silnikowych. Zawór ten stosowany jest zarówno w jednostkach benzynowych, jak i Diesla, jednak jego awarie zazwyczaj kojarzone są z silnikami wysokoprężnymi. Jak rozpoznać uszkodzenie zaworu EGR? Jakie są objawy jego zapchania? Czy każda jego awaria jest zauważalna?



Spis treści 

Zawór EGR. Czym jest i do czego służy?
Czy działanie EGR ma negatywny wpływ na silnik?
Przyczyny uszkodzenia zaworu EGR.
Objawy uszkodzenia lub zanieczyszczenia EGR.
Naprawa EGR – czyszczenie lub wymiana.
Zaślepienie EGR i profilaktyka.

 

Zawór EGR. Czym jest i do czego służy?

Nazwa zaworu EGR jest skrótem pochodzącym od jego angielskiej nazwy Exhaust Gas Recirculation, co w prostym tłumaczeniu oznacza układ recyrkulacji spalin. Celem jego działania jest obniżenie temperatury w komorze spalania oraz spowolnienie procesu spalania, poprzez obniżenie ilości masowej tlenu dostarczanego do tej komory. Efektem tego działania jest obniżenie emisji szkodliwych gazów w spalinach silnikowych, do których zaliczymy między innymi tlenek azotu (NOx). Brakujący tlen w komorze spalania zastępowany jest przez „wracające” do niej spaliny, które same w sobie nie biorą udziału w procesie spalania. Zawór EGR aktywnie reguluje ilość spalin dostających się do komór silnika. Oznacza to, że sam proces ich recyrkulacji zachodzi jedynie w ściśle określonych warunkach. W przypadku delikatnie wciśniętego pedału gazu lub podczas przyśpieszania zawór jest stale zamknięty, a jego otwarcie następuje w środkowym zakresie obrotów, podczas niewielkiego obciążenia silnika. Sama regulacja recyrkulacji, a więc proces otwarcia i zamknięcia zaworu sterowany jest przy pomocy zsynchronizowanych siłowników.

 

Czy działanie EGR ma negatywny wpływ na silnik?

Jednym z głównych negatywnych skutków oddziaływania zaworu EGR na silnik jest obniżenie całkowitej mocy jednostki napędowej. Oczywiście nie dotyczy to bezpośredniego wpływu zaworu na zmniejszenie wartości mocy maksymalnej, gdyż sprawny EGR, w chwili obciążenia silnika zostaje zamknięty. Niestety podczas dłuższego użytkowania pojazdu wyposażonego w ten element, na kolektorze dolotowym osadza się nagar, który sukcesywnie zmniejsza średnice jego kanałów.

 

Czyszczenie EGR

Po pewnym czasie EGR może wpłynąć negatywnie na osiągi silnika - fot. Pixabay.com

 

Przyczyny uszkodzenia zaworu EGR.

Do najczęściej spotykanych przyczyn awarii zaworu recyrkulacji spalin zaliczymy oczywiście jego zanieczyszczenie. To samo zanieczyszczenie coraz częściej wpływa również na uszkodzenie układu, które reguluje jego pracę. Nagromadzone nagary sadzy skutecznie utrudniają działanie tych elementów, doprowadzając stopniowo do ich przeciążenia, a w konsekwencji - awarii. Uszkodzenia zaworu EGR są także wynikiem szkodliwego działania spalin na jego pojedyncze podzespoły.

 

Objawy uszkodzenia lub zanieczyszczenia EGR.

Oznak awarii zaworu EGR może być kilka, w zależności od tego, z jakim uszkodzeniem mamy do czynienia. Najczęściej o jego usterce świadczy: 

 

  • Odczuwalny spadek mocy silnika – zablokowany zawór (pozycja otwarta);
  • Zwiększone zadymienie spalin – zablokowany zawór (pozycja otwarta);
  • Zwiększone zużycie paliwa, nierówna praca silnika, słaba reakcja na gaz – uszkodzony zawór;
  • Wzrost emisji tlenków azotu, podwyższona emisja spalin – zablokowany zawór (pozycja zamknięta); 

 

Oczywiście w przeważającej liczbie przypadków, awarii zaworu EGR towarzyszy stosowny komunikat komputera pokładowego oraz zapalenie się kontrolki „check engine”.

 

Wydech EGR

Do jednych z objawów uszkodzenia EGR zaliczymy wzmożone dymienie z wydechu - fot. Pixabay.com

 

Naprawa EGR – czyszczenie lub wymiana.

Przeważnie naprawa zaworu recyrkulacji spalin ogranicza się do jego wyczyszczenia. W tym celu konieczne jest jego zdemontowanie. W przypadku Diesla, najczęściej zdejmuje się go razem z przepustnicą. Po demontażu konieczne jest usunięcie nagromadzonego szlamu olejowego, a następnie spryskanie zaworu jednym ze specjalistycznych środków czyszczących, dedykowanych do mycia zaworów EGR. Niekiedy konieczna jest również wymiana uszczelek i opasek zaciskowych. Zaleca się dokonywanie tego typu konserwacji profilaktycznie co 60-80 tys. km. Jeśli czyszczenie zaworu nie przynosi pożądanych rezultatów, należy wymienić go na nowy element. Niestety wiąże się to zazwyczaj z niemałymi kosztami, dlatego też dobrze zaopatrzyć się w wysokiej klasy zamiennik zaworu EGR.

 

Zaślepienie EGR i profilaktyka.

Częstą praktyką wśród użytkowników samochodów jest demontowanie lub zaślepianie zaworu EGR. Działanie to jest często chwalone przez osoby, które zdecydowały się na ten zabieg, wskazując za zalety wyższą kulturę pracy jednostki, obniżenie spalania oraz lepsze osiągi. Oczywiście zwiększa się wtedy również zanieczyszczenie spalin, ale... kierowcy o tym nie rozmawiają. Zabieg pominięcia zaworu recyrkulacji zdecydowanie łatwiej wykonać w samochodach starszych, w których jego działanie nie było regulowane elektronicznie. W przypadku nowszych modeli niezbędna jest ingerencja w oprogramowaniu komputera ECU.

Zawór EGR powinien bez problemów funkcjonować w przypadku przebiegów do 100-150 tys. km. Niestety, prędzej czy później ulegnie on zanieczyszczeniu, więc jedynym rozwiązaniem na jego długowieczność jest jego profilaktyczne czyszczenie co 60-80 tys. km.

 

Naprawa EGR

Naprawa zaworu EGR zazwyczaj ogranicza się do jego czyszczenia - fot. Pixabay.com

 

 




Zawór EGR - Czym jest? Do czego służy? Awarie i Usterki

Marcin

Wieloletni członek zespołu Motochemii dysponujący sporą wiedzą na temat oferowanych przez nas kosmetyków.Większość z nich udało mu się już przetestować . Raczej praktyk niż teoretyk, który woli dokładnie zgłębić pewne zagadnienia zanim zacznie wypowiadać się na ich temat. Prywatnie fan motoryzacji czasów PRL i niepoprawny sympatyk Fiata.



Ilość komentarzy: 1, Średnia ocena: 5

   Data dodania: poniedziałek, 07 wrzesień 2020
Ocena: 5

najgorszy ten nagar co się zbiera w Egr rze. Jak ktoś potrafi to dobrze przeczyścić raz na czas.




 
 


Napisz Recenzję Wróć