Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Poradnik >
- Porady Motoryzacyjne >
- Zaparowane reflektory - jak sobie z nimi radzić?
Zaparowane reflektory - jak sobie z nimi radzić?
Dobra widoczność drogi podczas jazdy, szczególnie podczas podróżowania po zmroku, jest niezwykle istotna dla bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu. Stosunkowo błahy problem w postaci parujących reflektorów potrafi jednak w dużym stopniu ograniczyć tę widoczność, szczególnie jeśli w reflektorze pojawi się znaczna ilość pary wodnej. Czy parujące reflektory są jednak oznaką ich awarii? Jak sobie radzić z zaparowanymi światłami w samochodzie?
Spis treści:
Dlaczego lampy w samochodzie parują?
Przyczyny zaparowanych reflektorów
- Parowanie lamp, a ich uszkodzenie
- Rozszczelnienie przyczyną parujących reflektorów
- Zaparowane lampy, a wentylacja reflektora
- Parujące reflektory to normalny proces
Sposoby na parujące reflektory
Jak usunąć parę z lamp samochodowych?
Dlaczego lampy w samochodzie parują?
Parowanie reflektorów samochodowych to z pozoru niewielki problem, który w rzeczywistości znacznie wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Nadmiar pary wodnej w reflektorze nie tylko skutecznie ogranicza widoczność kierowcy po zmroku, lecz może przyczynić się również do uszkodzenia samej lampy, jak i szybszego przepalenia żarówki reflektora. Dlaczego w samochodach występuje parowanie reflektorów? Do zaparowania lamp w samochodzie najczęściej dochodzi podczas mycia samochodu, podróżowania w trakcie opadów deszczu lub po prostu na postoju. Dzieje się tak zazwyczaj, wtedy gdy we wnętrzu lampy pojawi się wilgoć. W takiej sytuacji załączenie świateł reflektora powoduje stopniowe nagrzanie się jego wnętrza od ciepła pracującej żarówki, co sprawia, że zgromadzona w reflektorze wilgoć zaczyna skraplać się na powierzchni szkła.
Przyczyny zaparowanych reflektorów
Przyczyn powstawania tego zjawiska może być kilka. Do najpopularniejszych powodów parowania lamp samochodowych należą przede wszystkim:
- Uszkodzenie reflektora samochodowego
- Rozszczelnienie lampy samochodowej
- Zatkanie otworu wentylacyjnego reflektorów
- Naturalny proces wentylacji lampy
1. Parowanie lamp, a ich uszkodzenie
Uszkodzenie reflektora samochodowego może nastąpić w różnych okolicznościach. Już niewielkie pęknięcie obudowy reflektora, a także jego szkła spowodowane odpryśnięciem kamienia, czy delikatną stłuczką, może doprowadzić do powstania w lampie otworu lub szczeliny, przez którą do jej wnętrza dostawać się będzie wilgoć. To oczywiście automatycznie spowoduje parowanie reflektorów podczas mycia auta czy nawet niewielkich opadów deszczu.
2. Rozszczelnienie przyczyną parujących reflektorów
Drugą przyczyną zaparowanych świateł w samochodzie jest rozszczelnienie reflektorów. Może ono nastąpić zarówno w wyniku przerwania łączenia kleju pomiędzy obudową reflektora i szkłem, jak i również w wyniku uszkodzenia uszczelek pokrywy żarówek lampy, dostępnych od strony silnika. Często zdarza się także, że do rozszczelnienia lampy dochodzi podczas wymiany żarówek samochodowych. Prowadzi do niego przeważnie nieumiejętne zamknięcie pokrywy lampy, czego skutkiem jest parowanie reflektorów.
Zaparowane lampy mogą mieć znaczny wpływ na pogorszenie widoczności po zmroku lub w trakcie opadów deszczu – fot. pisabay.com
3. Zaparowane lampy, a wentylacja reflektora
Często pomijanym czynnikiem podczas sprawdzania parujących reflektorów jest zatkanie lub zanieczyszczenie otworów wentylacyjnych lampy. Powód tego stanu rzeczy jest prosty. Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że takie otwory w ogóle istnieją. Tymczasem zatkanie wentylacji w parujących lampach auta jest o tyle groźne, że o ile w przypadku uszkodzeń lub nieszczelności reflektora, cała wilgoć ostatecznie zostaje z niego usunięta, o tyle w przypadku zatkania otworów wentylacyjnych para wodna nie ulatnia się z wnętrza lampy, co sprawia, że efekt parującego reflektora występuje niemal stale.
4. Zaparowane reflektory, a konstrukcja lampy
Oczywiście zaparowanie świateł w samochodzie wcale nie musi być przyczyną ich usterki. Bardzo często parowanie reflektorów jest zjawiskiem naturalnym, które wynika z różnicy ciśnień i temperatur pomiędzy wnętrzem reflektora a otoczeniem. To właśnie z tego powodu przednie lampy samochodowe nie są hermetycznie zamknięte. Ich obudowy wyposażone są w otwory wentylacyjne, które pozwalają na wyrównanie ciśnienia, a także odparowanie wilgoci z wnętrza lampy. Otwory te niestety powodować mogą również dostawanie się wilgoci do reflektora, co oczywiście może powodować parowanie lamp.
Sposoby na parujące reflektory
Skoro poznaliśmy już przyczyny parowania lamp przednich reflektorów w samochodzie, warto zastanowić się nad tym, co zrobić, aby temu przeciwdziałać. Oczywiście parowanie reflektorów w niewielkim stopniu można uznać za proces naturalny, dlatego też w przypadku gdy nie doszukamy się żadnych uszkodzeń czy rozszczelnień reflektora, a para wodna pojawia się tylko w rogach lampy, nie przysłaniając tym samym strumienia światła, nie ma konieczności działać w kierunku jej usunięcia. Nieco inaczej sytuacja wygląda, gdy cała lampa paruje, przysłaniając i załamując tym samym światło żarówki. W takim wypadku należy w pierwszej kolejności skontrolować elementy najłatwiejsze do sprawdzenia, nie wymagające zbytniej ingerencji w reflektor. Mowa tu m.in. o otworach wentylacyjnych lampy, które w przypadku zatkania lub zanieczyszczenia powodować mogą parowanie reflektora. Jeśli otwory te są drożne, w następnej kolejności należy sprawdzić szczelność lampy i podjąć próbę jej uszczelnienia. Parowanie reflektora może nastąpić w wyniku błędnego montażu tylnej osłony reflektora, najczęściej po wymianie żarówki. Z tego powodu należy w pierwszej kolejności skontrolować jej poprawny montaż. Jeśli osłona żarówek jest założona właściwie, następnym punktem kontroli będzie jej uszczelnienie. Z czasem uszczelki na pokrywach ulegają bowiem uszkodzeniu, co powoduje przedostawanie się do wnętrza lampy wilgoci, która podczas uruchomienia żarówek świateł mijania lub żarówek świateł pozycyjnych sprawia, że dochodzi do parowania lamp. Jeśli skontrolowaliśmy uszczelki i pokrywę lampy, a zaparowane światła w samochodzie nadal są dla nas codziennością, pozostaje sprawdzić uszczelnienie pomiędzy obudową reflektora, a jego szkłem. Z czasem pomiędzy tymi elementami może dojść do powstania nieszczelności w wyniku starzenia się łączącego je kleju. Powoduje to oczywiście przedostawanie się do wnętrza lampy wody i wilgoci, co skutkuje parowaniem reflektora. Taką lampę samochodu z powodzeniem uszczelnić można przy pomocy silikonu wysokotemperaturowego (np. K2 Silikon Wysokotemperaturowy Czarny 21g), który powinien skutecznie zniwelować zjawisko parującego reflektora. Niestety największym problemem wśród przyczyn powodujących parowanie lamp samochodu jest ich uszkodzenie mechaniczne. Powstałe tym sposobem nieszczelności obudowy lampy w postaci pęknięć, czy dziur można z powodzeniem spróbować zakleić przy pomocy odpowiedniego kleju (np. Versachem Plastic Welding 25ml) lub naprawić przy pomocy spawarki do plastików, co bardzo często pozwala całkowicie wyeliminować problem parowania lamp. Niestety naprawa uszkodzeń szkła reflektora nie jest już taka prosta, tym bardziej że szkła tego typu zazwyczaj są niewymienne. Oznacza to, że w wypadku uszkodzenia ich powierzchni, w większości przypadków wymagana jest wymiana całej lampy na nową.
Czasem jedynym sposobem na rozwiązanie problemu parujących reflektorów, jest ich wymiana na nowe – fot. pixabay.com
Jak usunąć parę z lamp samochodowych?
Jeśli przyczyny parowania reflektorów zostały zlikwidowane, pozostaje usunąć znajdującą się w nich wilgoć. Jak usunąć parę wodną z wnętrza lamp? Jest na to kilka prostych sposobów. Najprostszym z nich jest oczywiście załączenie świateł mijania. Działanie to spowoduje nagrzanie się wnętrza reflektora, co sprawi, że widoczna na szkle lampy mgiełka zacznie powoli odparowywać, ulatniając się tym samym z wnętrza lampy poprzez otwory wentylacyjne. Ten sam efekt przyniesie pozostawienie samochodu na słońcu. Nagrzanie się wnętrza lampy spowoduje, że problem zaparowanych świateł w samochodzie zacznie być jedynie historią. Jeśli te proste sposoby nie pomogą, warto skorzystać z bardziej radykalnych metod. We wnętrzu lampy (o ile to możliwe) umieścić można niewielkie pochłaniacze wilgoci (np. SilverCars Pochłaniacz wilgoci 50g), które powinny uporać się ze znajdującą się w nich wilgocią. Schnięcie wnętrza lampy wspomóc można także przy pomocy suszarki, poprzez ogrzewanie jej zewnętrznych elementów. Podczas tej czynności należy jedynie pamiętać, aby nie wykonywać jej zbyt długo, a w szczególności punktowo. Może to doprowadzić do trwałego uszkodzenia poliwęglanu, z którego najczęściej wykonane są współczesne reflektory samochodowe. Nie warto stosować powszechnej w internecie rady dotyczącej nawiercania obudowy reflektora. Takie działanie pozwoli co prawda czasowo usunąć wilgoć z reflektora, jednak otworzy też drogę wodzie oraz zanieczyszczeniom prosto do wnętrza lampy. Sprawi to, że naszym problemem będą nie tylko zaparowane światła w samochodzie, ale zapewne także ich uszkodzenie oraz częste problemu z przepalającymi się żarówkami.
A czy wy mieliście kiedykolwiek problemy z parującymi szkłami reflektorów? Jak radzicie sobie z zaparowanymi światłami w samochodzie? Piszcie w komentarzach!
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2024 https://www.motochemia.pl