Jesteś tutaj:  
Poradnik  > 
Wymiana tarcz hamulcowych

Wymiana tarcz hamulcowych

Data: piątek, 08 lipiec 2016

Tarcze hamulcowe to jeden z podstawowych elementów wchodzących w skład całego układu hamulcowego. Ich zużycie eksploatacyjne co prawda nie jest tak szybkie jak klocków, ale jednak nie możemy zapominać o ich regularnej kontroli i ewentualnej konieczności wymiany. Obecnie na rynku dostępna jest ogromna ilość tarcz hamulcowych przeróżnych producentów. Jedne są mniej zaawansowane technologicznie, drugie mniej. A jakie są rodzaje tarcz, znajdziemy odpowiedź poniżej.



Rodzaje tarczy hamulcowych

Efektem nacisku kierowcy na pedał hamulca, jest przemiana energii kinetycznej w energię termiczną, która objawia się wzrostem temperatury tarczy hamulcowej i innych elementów układu hamulcowego i jezdnego. Każda tarcza ma pewną pojemność cieplną. Po osiągnięciu maksymalnej temperatury przyjęcia przez tarczę, dalszy odbiór ciepła jest niemożliwy i w tym przypadku skuteczność hamowania drastycznie spada. Aby do tego nie doszło firmy produkujące tarcze hamulcowe, korzystają z zaawansowanych technologii aby nie doszło do tego typu przegrzania.

Wymiana tarcz hamulcowych

 

Najmniej zaawansowaną technologicznie tarczą jest tarcza monolityczna stosowana w najpopularniejszych samochodach. Są one w dużej mierze znacznie wydajniejsze od bębnów hamulcowych, ale stosunkowo szybko się nagrzewają czego skutkiem może być obniżona siła hamowania. Inną i zdecydowanie lepiej odprowadzającą ciepło jest tarcza wentylowana. Zbudowana jest z dwóch części, pomiędzy którymi znajdują się otwory wentylacyjne, mające za zadanie odprowadzać zgromadzone ciepło powstałe w wyniki pracy hamulców. Nagrzewają się znacznie dłużej niż monolityczne, a skuteczność hamowania jest na bardzo wysokim poziomie. Inną formą skutecznego odprowadzania ciepła jest nawiercanie i nacinanie tarcz. Dzięki specjalnej konstrukcji ale i materiału z jakiego są zbudowane, wykorzystywane są w samochodach sportowych. Charakteryzują się one wyżłobionymi rowkami na powierzchni trącej. Skutecznie odprowadzając ciepło i inne gazy powstałe na skutek tarcia klocka o tarczę. Najbardziej zaawansowaną technologicznie tarczą jest tarcza węglowo-ceramiczna. Zbudowana jest z ceramicznych części pokrytych włóknem węglowym.  Używa się ich głównie w sportach motorowych, ponieważ przegrzanie ich jest praktycznie niemożliwe. Znajdują również zastosowanie w ciężkich SUV-ach. 

 

Kiedy wymieniać tarcze hamulcowe?

Drgania kierownicy? Pulsowanie pedału hamulca? Piski z okolic kół? To trzy główne oznaki  wyeksploatowanych tarcza hamulcowych. Pogorszenie skuteczności hamowania to również jedna z oznak zużytych tarcz. Niestety, tego możemy  nie zauważyć, gdy często korzystamy z samochodu. Siła hamowania będzie stopniowo się zmniejszać i nie odczujemy znacznej różnicy. Pulsowanie hamulca to nic innego jak zmiana siły hamowania. Czyli samochód będzie hamować raz mocniej raz słabiej. ''Bicie'' kierownicy to sygnał, że tarcza jest zdeformowana i również nadaje się do wymiany. Pisk dobiegający z okolic kół to przeważnie oznaka, zużytych klocków hamulcowych co wspominaliśmy w ostatnim artykule. Lekceważenie tego stanu, również prowadzi do uszkodzenia tarcz hamulcowych. 

Wymiana tarcz hamulcowych

 

zniszczona tarcza hamulcowa

 

 

Wymianę tarcz hamulcowych zazwyczaj przeprowadza się co druga lub trzecią wymianę klocków. Tarcze zużywają się zdecydowanie wolniej od klocków hamulcowych, dlatego zazwyczaj wymiana nie idzie w parze z wymianą klocków. Tarcze tak jak klocki wymieniamy zawsze parami,tzn na oś przednią lub tylną, a nie pojedynczo. NIGDY NIE STOSUJEMY CZĘŚCI UŻYWANYCH W UKŁADZIE HAMULCOWYCM!!!

 

Gorące tarcze po wymianie

Bezpośrednio po wymianie tarcz lub klocków należy pamiętać aby nie hamować gwałtownie. Wszystkie części nowo zamontowane w układzie hamulcowym muszą się dopasować. Często niepokojącą oznaką jest gorąc jaki bije od strony koła. Jak to możliwe skoro dopiero wymieniliśmy klocki i tarcze lub wyjechaliśmy od mechanika? Tak jak pisaliśmy w artykule o klockach, przez pierwsze kilometry po wymianie musimy uważać i jeździć trochę delikatnie. Zły montaż podzespołów również może być przyczyną grzania się układu hamulcowego. Ciągłe tarcie klocka o tarcze może doprowadzić do porysowania tarczy i całkowitego uszkodzenia. Klocki również mogą nadawać się ponownie do wymiany. Inną przyczyną jest np. nienasmarowany tłoczek, który  odpowiada za docisk klocków. Powinien być nasmarowany specjalnym smarem do tłoczków, po to aby przy zwolnieniu pedału hamulca klocki wróciły do pozycji ''gotowości'' a nie ocierały o tarczę.


Przy samej wymianie elementów układu hamulcowego tj.: tarcz i klocków warto wymienić lub uzupełnić płyn hamulcowy oraz odpowietrzyć cały układ. Polecamy również zastosować smar do zacisków, zapobiegający zapiekaniu się samych zacisków.




Wymiana tarcz hamulcowych

Ilość komentarzy: 15, Średnia ocena: 4,8

   Data dodania: czwartek, 29 czerwiec 2017
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Jeden z lepszych artykułów jakie tutaj czytałem, a co do tarcz to sprawne przeglądy i po kłopocie. Pozdrawiam


   Data dodania: środa, 24 maj 2017
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Świetny artykuł, idzie się wiele ciekawych rzeczy dowiedzieć, a co do wymiany tarcz tak jak poprzednicy piszą, wystarczą regularne przeglądy i serwis. Pozdrawiam


   Data dodania: środa, 01 marzec 2017
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Świetny artykuł, a co do wymiany, wystarcza regularne przeglądy. Pozdrawiam


   Data dodania: poniedziałek, 10 październik 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Regularny serwis sprawdzanie stanu i nie powinno byc problemów.


   Data dodania: wtorek, 13 wrzesień 2016
Ocena: 4 4 z 5 gwiazdek!

Warto przeczytac i dowiedziec sie co nie co na temat tarcz i technicznej porady jezeli mamy problem i nie wiemy kiedy nalezy wymienic i na co zwrocic uwagę przy doborze odpowiednich tarcz . Jezeli juuz jestesmy gotowi to polecana firma to Textar , osobiscie nie narzekam jakosc wykonania , cena i wytrzymalosc materialu jest perfekcyjna . Jeżdżę na nich juz prawie rok czasu i trzymaja sie naprawde bardzo dobrze . Polecam własnie je.


   Data dodania: czwartek, 01 wrzesień 2016
Ocena: 4 4 z 5 gwiazdek!

Dobry artykuł, śmiało można przeczytać, dużo ciekawych informacji.


   Data dodania: środa, 31 sierpień 2016
Ocena: 4 4 z 5 gwiazdek!

Ja staram sie robic coroczny przeglad w tym miedzy innymi tarcz hamulcowych. Ostatnimi czasy po polroku cos mi nie pasowalo jakis zgrzyt byly to tarcze jakies slabej marki. Polecałbym marke textar moi znajomi kupili w zeszłym roku i naprawde ponad 2 lata na nich smigaja. Także jak najbardziej polecam je w stu procentach :).


   Data dodania: czwartek, 25 sierpień 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Trzeba być czujnym i robić od czasu do czasu przegląd tarcz gdy dużo podróżujmy aby mieć pewność że wszędzie bezpiecznie dotrzemy.


   Data dodania: wtorek, 16 sierpień 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Osobiście stan tarcz i klocków staram się kontrolować 2 razy w roku, żeby mieć pewność że wszystko jest dobrze.


   Data dodania: poniedziałek, 08 sierpień 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Tarcze wymieniam co trzy lata nie produkuje dużo kilometrów więc wydaje mi się że to odpowiedni okres, używam textarów troszkę tańsze od TRW ale nie odbiegają od nich jakością


   Data dodania: piątek, 05 sierpień 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Fajny artykuł akurat jestem w czasie wymian części w samochodzie w tym klocków i tarcz :)


   Data dodania: poniedziałek, 01 sierpień 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Artykuł wart przeczytania, polecam gorąco !


   Data dodania: czwartek, 21 lipiec 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

dokładnie zawsze należy o układ hamulcowy dbać dla bezpieczeństwa ludzkiego


   Data dodania: środa, 13 lipiec 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Tylko i wyłącznie markowe i wentylowane hamulce. W szczególności dla osób które dużo jeżdżą. Jak pojedzie się do cieplejszych krajów to żeby hamulce nie przegrzały się oraz nie stwarzać zagrożenia na drodze swoją oszczędnością.


   Data dodania: poniedziałek, 11 lipiec 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Zazwyczaj się wymienia co drugie klocki hamulcowe, albo po przebiegu odpowiednim dla samochodu.






 
 


Napisz Recenzję Wróć

Newsy

Słowniczek Detailera - czyli co jak się nazywa

Słowniczek Detailera - czyli co jak się nazywa

05/04/2017

Często widząc wyjątkowo czysty samochód na ulicy, potocznie mówimy, że wygląda jak z s...więcej

Czy warto glinkować lakier przed woskowaniem

Czy warto glinkować lakier przed woskowaniem

23/03/2017

 ''Plastelina'' do czyszczenia lakieru   Proces glinkowania to bardzo ważny etap, kt&oac...więcej

Materiał i lakier odpychający wodę?? To możliwe.

Materiał i lakier odpychający wodę?? To możliwe.

29/01/2017

Wyraz hydrofobowość pochodzi od greckiego słowa hudrophobía, a dokładnie ''hydro'' – wo...więcej

Zobacz wszystkie newsy

Ostatnie opinie

Średnia ocena Klientów: 4,9 na 5   Liczba ocen: 2723

Dobra cena ,super jakość

Polecam, wszystko zgodne z opisem, szybka wysyłka.

Najniższa cena towaru w internecie. Szybka wysyłka dobrze...


Certyfikaty

Certyfikat 3
Certyfikat 2
Certyfikat 1


Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.


Copyright © 2017 https://www.motochemia.pl

Live Chat Software