Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Poradnik >
- Porady Motoryzacyjne >
- Wymiana paska rozrządu. Co wymienić razem z paskiem?
Wymiana paska rozrządu. Co wymienić razem z paskiem?
Silnik spalinowy stanowi obecnie serce większości samochodów. Złożony jest on z wielu pojedynczych elementów, które razem tworzą jedno z najwspanialszych osiągnięć inżynierii. Niestety, nawet podzespół tak dopracowany przez lata swojego istnienia nie jest wieczny. Jednym z jego najważniejszych elementów eksploatacyjnych jest pasek rozrządu. Z powodzeniem można stwierdzić, że w dużej mierze odpowiada on za sprawne funkcjonowanie jednostki napędowej. Czym dokładnie jest pasek rozrządu? Dlaczego jego wymiana jest tak ważna? Jakie części wymienić razem z nim? O tym w dzisiejszym artykule!
Spis treści:
Co to jest pasek rozrządu? Jakie jest jego zadanie?
Jak często wymieniać pasek rozrządu?
Dlaczego terminowa wymiana rozrządu jest tak ważna?
Jakie części wymienić razem z paskiem rozrządu?
Jaki jest koszt wymiany zestawu rozrządu?
Co to jest pasek rozrządu? Jakie jest jego zadanie?
Pasek rozrządu to jeden z najważniejszych elementów jednostki napędowej. Jest to podzespół, który stanowi część zarówno silnika benzynowego, jak i wysokoprężnego. Bardzo często jest on potocznie nazywany również paskiem zębatym. Pasek rozrządu zbudowany jest z włókna szklanego, które stanowi jego podstawę. Włókno powleczone jest specjalną mieszanką gumy i kauczuku, z której uformowane są również ząbki. Całość wzmocniona jest nićmi, teflonem oraz specjalną tkaniną. Za co odpowiada pasek rozrządu? Pasek ten, wraz z całym zestawem rozrządu odpowiada za sterowanie pracą zaworów ssących i wydechowych, które znajdują się w komorach spalania. Rozrząd steruje zatem dostawami świeżego powietrza do tych komór. Odpowiada również za usunięcie z nich produktu spalania, czyli spalin. Pasek zasila także pompę wody, która odpowiada za sprawne funkcjonowanie układu chłodzenia. Konstrukcja paska rozrządu w samochodzie nie jest przypadkowa. Ilość zębów na jego powierzchni jest precyzyjnie wyliczona. Pozwala to zapewnić właściwą pracę jednostce napędowej. To właśnie przez zęby pasek przenosi napęd z wału korbowego, na koło lub koła zębate umieszczone na wałku rozrządu. Dzięki zastosowaniu do przenoszenia napędu kół zębatych oraz paska zębatego możliwa jest precyzyjna synchronizacja rozrządu silnika z ruchem tłoków. To właśnie z tego powodu tak istotne jest dokładne ustawienie elementów rozrządu, zgodnie z oznaczeniami na silniku, podczas okresowej wymiany paska rozrządu.
Jak często wymieniać pasek rozrządu?
Pasek rozrządu należy do grupyczęści samochodowych, które uznawane są za tzw. części eksploatacyjne. Oznacza to, że element ten ulega normalnemu zużyciu podczas użytkowania pojazdu i podlega okresowej wymianie. Zatem kiedy wymienić pasek rozrządu? Okres wymiany paska rozrządu w samochodach jest ściśle określony przez producenta danego pojazdu. Interwał jego pierwszej wymiany zazwyczaj mieści się w granicach 120 - 200 tys. km. Kolejnych natomiast najczęściej po przejechaniu około 60 tys. km. Alternatywnym interwałem wymiany jest okres 4 – 5 lat w przypadku, gdy nie przebędziemy wymaganej liczby kilometrów w określonym czasie.
Warto wspomnieć, że zdarzają się w przypadki, w których pasek rozrządu należy wymienić niezależnie od liczby przebytych kilometrów, czy minionych lat. Do szczególnych przypadków, w których pasek rozrządu należy bezwzględnie wymienić należą:
- Podejrzenie montażu nieprawidłowego zestawu rozrządu;
- Podejrzenie „przeskoczenia” rozrządu;
- Zanieczyszczenie paska rozrządu smarem lub jednym z płynów eksploatacyjnych;
- Zauważalne zużycie paska rozrządu lub jednego z napinaczy;
- Wymiana pompy wody;
- Wymiana pompy oleju.
Dlaczego terminowa wymiana rozrządu jest tak ważna?
Terminowa wymiana paska rozrządu jest wyjątkowo istotna. Element ten posiada określoną trwałość, po której przekroczeniu może on ulec trwałemu uszkodzeniu. Do najczęstszych awarii paska dochodzi wskutek naderwania lub oderwania jego zębów, rozwarstwienia, zużycia (wytarcia) na krawędziach, a w najgorszym wypadku pęknięcia. Całkowite zerwanie paska niesie ze sobą przykre konsekwencje w postaci uszkodzenia całego silnika. Zdarza się, że koszt jego naprawy jest tak wysoki, że nawet nie opłaca się podejmować próby jego naprawy. Jest to wynikiem braku synchronizacji pomiędzy tłokiem a zaworami komory spalania. Konsekwencją powyższego jest uszkodzenie zarówno tłoków, jak i zaworów, a także wałka rozrządu, panewek, wału korbowego, a w najgorszym przypadku także głowicy.
Producenci części oferują kompletne zestawy serwisowe paska rozrządu - fot. motochemia.pl
Jakie części wymienić razem z paskiem rozrządu?
Pasek rozrządu jest elementem sterującym jednostką napędową. Stanowi on jeden z elementów układu rozrządu, który umieszczony jest w silniku każdego samochodu. Podczas okresowych napraw tego układu, oprócz paska wymianie powinny zostać poddane wszystkie jego komponenty. Z tego powodu w ofercie producentów części samochodowych, dostępne są między innymi zestawy paska rozrządu. Komplet rozrządu zawiera wszystkie elementy, które powinny zostać wymienione razem z paskiem podczas regularnego serwisu układu rozrządu. Do podzespołów tych zaliczymy:
- Napinacz — to element rozrządu, który służy do niwelowania luzów paska;
- Rolki prowadzące — podtrzymują pasek rozrządu podczas pracy silnika;
- Pompę cieczy chłodzącej — zwana również pompą wody. To dzięki niej generowany jest obieg płynu chłodniczego po układzie chłodzenia.
Pamiętajmy, że nie warto oszczędzać na tych komponentach. Nie pomijajmy żadnego z nich przy wymianie paska. Po ich pominięciu i ewentualnej awarii jednego z nich, w najlepszym wypadku zapłacimy za ponowny demontaż i montaż rozrządu. W najgorszym jednak dojść może do zerwania lub zsunięcia się paska, co skutkować będzie kosztownym uszkodzeniem silnika.
Zobacz również artykuł: Jakie części samochodowe wymieniać parami?
Jaki jest koszt wymiany zestawu rozrządu?
Koszt wymiany paska rozrządu zależny jest przede wszystkim od marki samochodu, jego modelu, a także roku produkcji. Niestety im nowszy samochód tym wymiana rozrządu będzie droższa. To samo dotyczy prestiżu danej marki samochodu. Wymiana kompletu rozrządu w aucie premium będzie zawsze droższa niż w samochodach marek budżetowych. Na jaki wydatek musimy się zatem przygotować? Za wymianę kompletu paska rozrządu średnio zapłacimy od 700 do 1500 złotych. Niestety, jeśli mechanik napotka trudności w dostępie do rozrządu, cena może wzrosnąć. Sam zestaw rozrządu z pompą wody to średni koszt 300-600 złotych.
A jak często wy wymieniacie rozrząd w swoim samochodzie? Czy robicie to regularnie? Piszcie w komentarzach!
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2024 https://www.motochemia.pl