Infolinia czynna:
pon-pt: 8.00 - 18.00 sob: 9.00 - 14.00
Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Poradnik  > 
  3. Porady Motoryzacyjne  > 
  4. Wymiana paska rozrządu. Co wymienić razem z paskiem?
< Powrót do: Porady Motoryzacyjne

Wymiana paska rozrządu. Co wymienić razem z paskiem?

Data aktualizacji: środa, 24 Listopad 2021
Ilość komentarzy: 4
Wymiana paska rozrządu. Co wymienić razem z paskiem?

Silnik spalinowy stanowi obecnie serce większości samochodów. Złożony jest on z wielu pojedynczych elementów, które razem tworzą jedno z najwspanialszych osiągnięć inżynierii. Niestety, nawet podzespół tak dopracowany przez lata swojego istnienia nie jest wieczny. Jednym z jego najważniejszych elementów eksploatacyjnych jest pasek rozrządu. Z powodzeniem można stwierdzić, że w dużej mierze odpowiada on za sprawne funkcjonowanie jednostki napędowej. Czym dokładnie jest pasek rozrządu? Dlaczego jego wymiana jest tak ważna? Jakie części wymienić razem z nim? O tym w dzisiejszym artykule!



Spis treści:

Co to jest pasek rozrządu? Jakie jest jego zadanie?

Jak często wymieniać pasek rozrządu?

Dlaczego terminowa wymiana rozrządu jest tak ważna?

Jakie części wymienić razem z paskiem rozrządu?

Jaki jest koszt wymiany zestawu rozrządu?

 

Co to jest pasek rozrządu? Jakie jest jego zadanie?

Pasek rozrządu to jeden z najważniejszych elementów jednostki napędowej. Jest to podzespół, który stanowi część zarówno silnika benzynowego, jak i wysokoprężnego. Bardzo często jest on potocznie nazywany również paskiem zębatym. Pasek rozrządu zbudowany jest z włókna szklanego, które stanowi jego podstawę. Włókno powleczone jest specjalną mieszanką gumy i kauczuku, z której uformowane są również ząbki. Całość wzmocniona jest nićmi, teflonem oraz specjalną tkaniną. Za co odpowiada pasek rozrządu? Pasek ten, wraz z całym zestawem rozrządu odpowiada za sterowanie pracą zaworów ssących i wydechowych, które znajdują się w komorach spalania. Rozrząd steruje zatem dostawami świeżego powietrza do tych komór. Odpowiada również za usunięcie z nich produktu spalania, czyli spalin. Pasek zasila także pompę wody, która odpowiada za sprawne funkcjonowanie układu chłodzenia. Konstrukcja paska rozrządu w samochodzie nie jest przypadkowa. Ilość zębów na jego powierzchni jest precyzyjnie wyliczona. Pozwala to zapewnić właściwą pracę jednostce napędowej. To właśnie przez zęby pasek przenosi napęd z wału korbowego, na koło lub koła zębate umieszczone na wałku rozrządu. Dzięki zastosowaniu do przenoszenia napędu kół zębatych oraz paska zębatego możliwa jest precyzyjna synchronizacja rozrządu silnika z ruchem tłoków. To właśnie z tego powodu tak istotne jest dokładne ustawienie elementów rozrządu, zgodnie z oznaczeniami na silniku, podczas okresowej wymiany paska rozrządu.

 

Jak często wymieniać pasek rozrządu?

Pasek rozrządu należy do grupyczęści samochodowych, które uznawane są za tzw. części eksploatacyjne. Oznacza to, że element ten ulega normalnemu zużyciu podczas użytkowania pojazdu i podlega okresowej wymianie. Zatem kiedy wymienić pasek rozrządu? Okres wymiany paska rozrządu w samochodach jest ściśle określony przez producenta danego pojazdu. Interwał jego pierwszej wymiany zazwyczaj mieści się w granicach 120 - 200 tys. km. Kolejnych natomiast najczęściej po przejechaniu około 60 tys. km. Alternatywnym interwałem wymiany jest okres 4 – 5 lat w przypadku, gdy nie przebędziemy wymaganej liczby kilometrów w określonym czasie.

Warto wspomnieć, że zdarzają się w przypadki, w których pasek rozrządu należy wymienić niezależnie od liczby przebytych kilometrów, czy minionych lat. Do szczególnych przypadków, w których pasek rozrządu należy bezwzględnie wymienić należą:

 

  • Podejrzenie montażu nieprawidłowego zestawu rozrządu;
  • Podejrzenie „przeskoczenia” rozrządu;
  • Zanieczyszczenie paska rozrządu smarem lub jednym z płynów eksploatacyjnych;
  • Zauważalne zużycie paska rozrządu lub jednego z napinaczy;
  • Wymiana pompy wody;
  • Wymiana pompy oleju.

 

Dlaczego terminowa wymiana rozrządu jest tak ważna?

Terminowa wymiana paska rozrządu jest wyjątkowo istotna. Element ten posiada określoną trwałość, po której przekroczeniu może on ulec trwałemu uszkodzeniu. Do najczęstszych awarii paska dochodzi wskutek naderwania lub oderwania jego zębów, rozwarstwienia, zużycia (wytarcia) na krawędziach, a w najgorszym wypadku pęknięcia. Całkowite zerwanie paska niesie ze sobą przykre konsekwencje w postaci uszkodzenia całego silnika. Zdarza się, że koszt jego naprawy jest tak wysoki, że nawet nie opłaca się podejmować próby jego naprawy. Jest to wynikiem braku synchronizacji pomiędzy tłokiem a zaworami komory spalania. Konsekwencją powyższego jest uszkodzenie zarówno tłoków, jak i zaworów, a także wałka rozrządu, panewek, wału korbowego, a w najgorszym przypadku także głowicy.


Wymiana zestawu rozrządu w samochodzie

Producenci części oferują kompletne zestawy serwisowe paska rozrządu - fot. motochemia.pl

 

Jakie części wymienić razem z paskiem rozrządu?

Pasek rozrządu jest elementem sterującym jednostką napędową. Stanowi on jeden z elementów układu rozrządu, który umieszczony jest w silniku każdego samochodu. Podczas okresowych napraw tego układu, oprócz paska wymianie powinny zostać poddane wszystkie jego komponenty. Z tego powodu w ofercie producentów części samochodowych, dostępne są między innymi zestawy paska rozrządu. Komplet rozrządu zawiera wszystkie elementy, które powinny zostać wymienione razem z paskiem podczas regularnego serwisu układu rozrządu. Do podzespołów tych zaliczymy:

 

  • Napinaczto element rozrządu, który służy do niwelowania luzów paska;
  • Rolki prowadzącepodtrzymują pasek rozrządu podczas pracy silnika;
  • Pompę cieczy chłodzącej — zwana również pompą wody. To dzięki niej generowany jest obieg płynu chłodniczego po układzie chłodzenia.

 

Pamiętajmy, że nie warto oszczędzać na tych komponentach. Nie pomijajmy żadnego z nich przy wymianie paska. Po ich pominięciu i ewentualnej awarii jednego z nich, w najlepszym wypadku zapłacimy za ponowny demontaż i montaż rozrządu. W najgorszym jednak dojść może do zerwania lub zsunięcia się paska, co skutkować będzie kosztownym uszkodzeniem silnika.

 

Zobacz również artykuł: Jakie części samochodowe wymieniać parami?

 

Jaki jest koszt wymiany zestawu rozrządu?

Koszt wymiany paska rozrządu zależny jest przede wszystkim od marki samochodu, jego modelu, a także roku produkcji. Niestety im nowszy samochód tym wymiana rozrządu będzie droższa. To samo dotyczy prestiżu danej marki samochodu. Wymiana kompletu rozrządu w aucie premium będzie zawsze droższa niż w samochodach marek budżetowych. Na jaki wydatek musimy się zatem przygotować? Za wymianę kompletu paska rozrządu średnio zapłacimy od 700 do 1500 złotych. Niestety, jeśli mechanik napotka trudności w dostępie do rozrządu, cena może wzrosnąć. Sam zestaw rozrządu z pompą wody to średni koszt 300-600 złotych.

 

A jak często wy wymieniacie rozrząd w swoim samochodzie? Czy robicie to regularnie? Piszcie w komentarzach!





Autor: Marcin

Wieloletni członek zespołu Motochemii dysponujący sporą wiedzą na temat oferowanych przez nas kosmetyków.Większość z nich udało mu się już przetestować . Raczej praktyk niż teoretyk, który woli dokładnie zgłębić pewne zagadnienia zanim zacznie wypowiadać się na ich temat. Prywatnie fan motoryzacji czasów PRL i niepoprawny sympatyk Fiata.


Ostatnie opinie o tym artykule


Dodaj opinię

Daniel
Jak wymieniasz sam pasek to oczywiście że warto wymienić inne podzespoły.
Ocena artykułu:
środa, 24 listopad 2021
Krzysztof
Pompa, płyn chłodniczy. W każdym samochodzie wymieniam wszystko na raz. Szkoda 2x płacić
Ocena artykułu:
środa, 17 listopad 2021
Paweł
Wymieniony zaraz po kupnie używanego auta. Wymiana co 80 tys kilometrów.
Ocena artykułu:
wtorek, 16 listopad 2021
Kamil
Bardzo przydatny artykuł.
Ocena artykułu:
poniedziałek, 15 listopad 2021

HOT - Promocje
Zobacz wszystkie promocje
Promocja
Dr. Marcus Fresh Bag Vanilla 20g Woreczek Zapachowy Wanilia

Dr. Marcus

Dostajesz punktów: 4

Dostawa od: 13.50zł

5.25zł4.93zł


Promocja
Shiny Garage Smooth Clay Lube 500ml Lubrykant do Glinki

Shiny Garage

Dostajesz punktów: 15

Dostawa od: 13.50zł

19.00zł12.35zł


Promocja
Shiny Garage Wiadro do mycia auta 20L z separatorem zanieczyszczeń

Shiny Garage

Dostajesz punktów: 56

Dostawa od: 13.50zł

69.90zł45.44zł


Promocja
Moje Auto Szampon z Woskiem 1,3L Koncentrat Pomarańczowy

Moje Auto

Dostajesz punktów: 4

Dostawa od: 13.50zł

8.50zł7.36zł


Promocja
Dr Marcus Home Scented Spray 300ml Water Blossom Odświeżacz zapach do domu

Dr. Marcus

Dostajesz punktów: 8

Dostawa od: 13.50zł

10.95zł10.29zł


Promocja
Work Stuff King Drying Towel Ręcznik do Osuszania 90x73cm

Work Stuff

Dostajesz punktów: 50

Dostawa od: 13.50zł

99.80zł74.86zł




Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Copyright © 2021 https://www.motochemia.pl