Infolinia czynna:
pon-pt: 8.00 - 18.00 sob: 9.00 - 14.00
Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Poradnik  > 
  3. Porady Motoryzacyjne  > 
  4. Wymiana amortyzatorów. O czym warto pamiętać?
< Powrót do: Porady Motoryzacyjne

Wymiana amortyzatorów. O czym warto pamiętać?

Data aktualizacji: piątek, 26 Listopad 2021
Ilość komentarzy: 2
Wymiana amortyzatorów. O czym warto pamiętać?

Amortyzatory to jedne z najważniejszych części układu zawieszenia znajdującego się w samochodzie. To właśnie one w głównej mierze odpowiadają za bezpieczeństwo jazdy. Dzięki nim możliwe jest bezpieczne i komfortowe pokonywanie nierówności oraz zakrętów. Niestety, tak jak większość podzespołów samochodowych, także i amortyzatory należą do części eksploatacyjnych. Oznacza to, że wraz z użytkowaniem pojazdu ulegają one stopniowemu zużyciu. Jakie są objawy zużycia amortyzatorów? Kiedy należy je wymienić? O czym warto pamiętać przy okazji? O tym w dzisiejszym artykule!



Spis treści:

Czym są amortyzatory samochodowe?

Objawy zużycia amortyzatorów w samochodzie?

Jak samodzielnie skontrolować stan amortyzatorów zawieszenia?

Badanie sprawności amortyzatora u diagnosty

Jaka jest żywotność amortyzatorów samochodowych?

Czy amortyzatory należy wymieniać parami?

Jakie części zawieszenia wymienić razem z amortyzatorami?

Jaki jest koszt wymiany amortyzatorów?

Jak zadbać o amortyzatory w samochodzie?

 

Czym są amortyzatory samochodowe?

Tak jak wspomnieliśmy na wstępie, amortyzatory to jedne z podstawowych elementów układu zawieszenia samochodowego. Ściśle współpracują one ze sprężynami zawieszenia i gwarantują komfort podczas codziennego podróżowania. To jednak nie jest ich jedynym zadaniem. Oprócz tłumienia nierówności głównym celem amortyzatora jest:

 

  • Skuteczne resorowanie nadwozia;

  • Zapobieganie nadmiernym przechyłom karoserii, szczególnie w zakrętach;

  • Zapobieganie odrywaniu koła od podłoża podczas pokonywania zakrętów lub nierówności.

 

Wszystkie powyższe zadania są bardzo istotne dla bezpieczeństwa jazdy. Dzięki amortyzatorom możliwe jest zachowanie maksymalnej przyczepności kół do drogi w niemal każdych warunkach. Ich skuteczne działanie zapewnia także efektywne funkcjonowanie wszystkich elektronicznych systemów wspomagania jazdy. Mowa tu o układach takich jak ABS, ASR czy ESP. Obecnie w samochodach osobowych i dostawczych najczęściej spotkać możemy dwururowe amortyzatory gazowo-olejowe. Nieco rzadziej stosowane są olejowe amortyzatory jednorurowe, amortyzatory hydropneumatyczne, magnetyczne czy sprężynowe.


Amortyzatory w samochodzie i ich wymiana

W samochodach stosuje się różne typy amortyzatorów. Fani tuningu często sięgają po amortyzatory gwintowane – fot. pixabay.com

 

Objawy zużycia amortyzatorów w samochodzie?

Niestety w naszych rodzimych warunkach drogowych, amortyzatory ulegają stosunkowo szybkiemu zużyciu. Wynika to przede wszystkim z codziennego pokonywania nierówności. Te mogą przyjmować, postać kolein oraz dziur, które spotkać możemy na polskich drogach. Nie obojętna jest tutaj również pogoda. Niskie temperatury, woda, śnieg, mróz, a w konsekwencji również sól, także wpływają negatywnie na te elementy zawieszenia. Jakie są objawy zużycia amortyzatora samochodowego? Nad zbadaniem sprawności amortyzatorów w naszym samochodzie powinniśmy zastanowić się, wtedy gdy zauważymy:

 

  • Stuki z okolic kół podczas pokonywania nierówności;

  • Charakterystyczne bujanie nadwozia przy pokonywaniu nierówności;

  • Wrażliwość nadwozia na boczne podmuchy wiatru;

  • Szybkie zużywanie się tulei wahacza, tulei belki oraz innych elementów metalowo-gumowych zawieszenia;

  • Wydłużoną drogę hamowania pomimo sprawności hamulców;

  • Charakterystyczne nurkowanie samochodu podczas hamowania;

  • Nierównomierne zużywanie się opon;

 

Do myślenia powinny dać nam również drgania układu kierowniczego. Szczególnie gdy są one niewiadomego pochodzenia. Alarmujące jest także zbyt mocne dobijanie zawieszenia czy podskakiwanie kół przy pokonywaniu nierówności.

 

Jak samodzielnie skontrolować stan amortyzatorów zawieszenia?

Zanim udamy się do specjalisty, możemy w prosty sposób sprawdzić amortyzatory samodzielnie. W pierwszej kolejności musimy dokonać oceny wizualnej amortyzatora. W tym przypadku zwracamy szczególną uwagę na pojawienie się rdzy lub zanieczyszczenia olejem. W przypadku znacznie posuniętej korozji niezbędna będzie wymiana amortyzatora. Podobnie w wypadku zabrudzenia olejem. Zanieczyszczenie to oznaczać będzie bowiem rozszczelnienie amortyzatora. Jego konsekwencją jest wyciek płynu hydraulicznego powodujący spadek jego wydajności. Jeśli oględziny wizualne przebiegły jednak pomyślnie, możemy przystąpić do testu fizycznego. W tym celu wystarczy mocno docisnąć karoserię nad każdym z amortyzatorów. Podczas puszczania należy natomiast obserwować zachowanie układu tłumiącego. Jeśli amortyzatory momentalnie stłumią przechył, możemy przypuszczać, że z zawieszeniem wszystko jest w porządku. Jeśli wykonanie tego testu spowoduje jednak rozbujanie się samochodu, możemy podejrzewać uszkodzenie amortyzatorów.


Przegląd sprawności amortyzatorów samochodowych

Badanie sprawności amortyzatorów może zaburzyć nawet niewłaściwe ciśenienie w oponach – fot. pexels.com

 

Badanie sprawności amortyzatora u diagnosty

Jeśli chcemy mieć pewność, że amortyzatory w naszym samochodzie są sprawne, możemy w celu ich sprawdzenia udać się do stacji diagnostycznej. To właśnie tam przy pomocy specjalistycznej maszyny możemy sprawdzić procentową wydajność tych podzespołów. Przyjmuje się, że wynik sprawności amortyzatora na poziomie 60% uznawany jest za bardzo dobry. Wartość pomiędzy 40, a 60% to wynik dobry. Pomiędzy 20, a 40% to wynik bardzo przeciętny. Wszystko poniżej 20% to wynik kwalifikujący amortyzatory do wymiany. Pamiętajmy jednak, że taki test porównuje również sprawność amortyzatorów na jednej osi. W tym przypadku różnica większa niż 20 – 30% pomiędzy stronami na jednej osi, również oznacza niesprawność amortyzatorów. Badanie tego typu wykonywane jest między innymi podczas corocznego przeglądu technicznego.

 

Sprawdź nasz artykuł: Badanie techniczne samochodu i planowane zmiany

 

Niestety budzi ono wiele kontrowersji. Jednym z powodów jest praktycznie dowolna możliwość interpretacji wyników przez diagnostę. Innym możliwość prostego sfałszowania wyników. Sceptycy zwracają uwagę na to, że opony o większym profilu mogą znacznie wpłynąć na wynik testu. Szczególnie w przypadku cięższych samochodów. Waga pojazdu też nie jest tu bez znaczenia. Zdarza się bowiem, że duże i ciężkie samochodu z rozlanymi amortyzatorami z powodzeniem osiągają wyniki dające pozytywny wynik testu, podczas gdy małe i lekkie auta miejskie mają problem z osiągnięciem wymaganych 30 – 40% pomimo zamontowania nowego zawieszenia.

 

Jaka jest żywotność amortyzatorów samochodowych?

Trwałość amortyzatorów zależy przede wszystkim od rodzaju pojazdu, stylu jazdy kierowcy oraz dróg, po których porusza się samochód. Z tego powodu sprawność tych podzespołów sprawdzana jest każdego roku na przeglądzie technicznym. W przeciętnym samochodzie osobowym użytkowanym na polskich drogach specjaliści zalecają dokładne oględziny amortyzatorów średnio co 20 - 30 tys. kilometrów. Średnia ich żywotność określana jest natomiast na około 70 tys. kilometrów. Po tym przebiegu najczęściej ulegają one uszkodzeniu i podlegają wymianie.

 

Czy amortyzatory należy wymieniać parami?

Amortyzatory zgodnie ze sztuką należy wymieniać parami na jednej osi. Podobna reguła dotyczy między innymi sprężyn zawieszenia, opon samochodowych, czy tarcz hamulcowych. Wymiana tylko jednego amortyzatora mogłaby znacznie zaburzyć sprawność układu zawieszenia. Nierównomierne tłumienie nierówności mogłoby doprowadzić do powstawania niebezpiecznych sytuacji podczas jazdy samochodem. Ponadto, nowy element może nie dopasować się do charakterystyki starego podzespołu. Przez to ulegnie on znacznie szybszemu zużyciu. Wymiana tylko jednego amortyzatora może również przysporzyć nam problemów na przeglądzie. Różnica w sprawności starego i nowego amortyzatora może doprowadzić do negatywnego wyniku badania technicznego.

 

Jakie części zawieszenia wymienić razem z amortyzatorami?

Wymiana amortyzatorów to dobry argument, aby przeglądnąć i ewentualnie wymienić pozostałe elementy układu zawieszenia. Jest to nawet uzasadnione ekonomicznie. Niemal każda ingerencja w ten układ wymaga bowiem ponownej korekty zbieżności kół. Niemal każda, ponieważ wymiana amortyzatorów z tyłu nie zawsze wymaga tego zabiegu. Co innego wymiana amortyzatorów z przodu. Szczególnie w przypadku, gdy w pojeździe zastosowano kolumny McPersona. Zatem jeśli już decydujemy się na wymianę amortyzatorów, warto rozważyć również wymianę:

 

 

W przypadku zawieszenia przedniego nawet zaleca się jednoczesną wymianę sprężyn i mocowania amortyzatora. Posiadają one bowiem mniej więcej tę samą żywotność co same amortyzatory.

 

Jaki jest koszt wymiany amortyzatorów?

Podstawowym kosztem wymiany amortyzatorów są oczywiście one same. Koszty markowych części zazwyczaj wahają się w granicach od 100 do 700 zł za komplet amortyzatorów tylnych oraz 250 – 1500 dla amortyzatorów przednich. Ceny te mogą być oczywiście znacznie wyższe, w zależności od modelu samochodu i producenta części, którego wybierzemy. A jest w czym wybierać. Amortyzatory dla motoryzacji produkują najwięksi giganci branży tacy jak TRW, KYB, Magneti Marelli, Monroe, Optimal, Kamoka, Statim czy Denckermann.

Oprócz kosztu amortyzatorów czeka nas również koszt usługi wymiany amortyzatorów. W przypadku zawieszenia przedniego mechanicy zazwyczaj pobierają opłatę w granicach 50 – 250 złotych za wymianę jednego amortyzatora. Koszt ten również może przekroczyć tę wartość, w zależności od stopnia skomplikowania tej operacji. Po samej wymianie należy wykonać również korektę zbieżności kół. Operacja ta będzie nas kosztować około 100 – 150 złotych.

 

Jak zadbać o amortyzatory w samochodzie?

Dbanie o amortyzatory podczas codziennej jazdy ogranicza się głównie do ich ochrony przed uszkodzeniami mechanicznymi. Co możemy zrobić w tym zakresie? Przede wszystkim unikajmy dynamicznej jazdy na wyboistych i dziurawych drogach. Zwalniajmy nogę z gazu przed progami zwalniającymi. Uważajmy na krawężniki i nie wjeżdżajmy z impetem na chodnik podczas parkowania! Takie działanie pozwoli skutecznie wydłużyć nie tylko sprawność amortyzatorów, ale również innych elementów zawieszenia. Pamiętajmy jednak, aby nie popadać w paranoje i nie hamować przed każdą dziurą. Wszystkich dziur nie ominiemy, a przesadna nadgorliwość doprowadzić może do niebezpiecznych sytuacji w ruchu.

 

A jak często wy wymieniacie amortyzatory? Czy zdarzyło wam się wymienić tylko jeden z nich? Jakie marki wybieracie? Piszcie w komentarzach!



Autor: Marcin

Wieloletni członek zespołu Motochemii dysponujący sporą wiedzą na temat oferowanych przez nas kosmetyków.Większość z nich udało mu się już przetestować . Raczej praktyk niż teoretyk, który woli dokładnie zgłębić pewne zagadnienia zanim zacznie wypowiadać się na ich temat. Prywatnie fan motoryzacji czasów PRL i niepoprawny sympatyk Fiata.


Ostatnie opinie o tym artykule


Dodaj opinię

Kowal
Ja stosuje zawsze kayaby amorki. Nigdy mi nie wylały i nie było z nimi problemów.
Ocena artykułu:
piątek, 26 listopad 2021
Tadek
Że trzeba wymieniać je parami.
Ocena artykułu:
środa, 24 listopad 2021

HOT - Promocje
Zobacz wszystkie promocje
Promocja
Wunder Baum Zitrone Choinka Zapachowa Cytrynowa

Wunder-Baum

Dostajesz punktów: 2

Dostawa od: 13.50zł

4.10zł3.94zł


Promocja
Liqui Moly Top Tec 4200 Longlife III 5W30 1L Olej Silnikowy Syntetyczny

Liqui Moly

Dostajesz punktów: 22

Dostawa od: 13.50zł

55.30zł51.98zł


Promocja
Shell Helix Ultra Diesel 5W40 4L Olej Silnikowy Syntetyczny

Shell

Dostajesz punktów: 21

Dostawa od: 13.50zł

105.90zł99.54zł


Promocja
Dr. Marcus Atomizer Ocean 50ml Zapach Samochodowy Morski

Dr. Marcus

Dostajesz punktów: 4

Dostawa od: 13.50zł

6.30zł5.92zł


Promocja
Dr Marcus Aircan Wanilia 40g Zapach Samochodowy w Puszce

Dr. Marcus

Dostajesz punktów: 5

Dostawa od: 13.50zł

6.90zł6.48zł


Promocja
MA Professional Akumulator Empex 78Ah 700A 12V P+

Moje Auto

Dostajesz punktów: 166

Dostawa od: 13.50zł

332.00zł305.45zł




Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Copyright © 2021 https://www.motochemia.pl