Infolinia czynna:
Pon-pt: 8:00 - 18:00 Sob: 9:00 - 14:00
Mój koszyk
Pusty
wybierz pojazd
szukaj także w numerach OEM
wybierz pojazd

Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Poradnik  > 
  3. Informacje Motoryzacyjne  > 
  4. Wojsko wymienia samochody. Honker odchodzi do lamusa.

Wojsko wymienia samochody. Honker odchodzi do lamusa.

Data aktualizacji: wtorek, 24 listopad 2020

Od lat Wojsko Polskie stara się unowocześnić flotę samochodów pierwszej potrzeby. Mocno wysłużone Honkery swoje najlepsze lata mają już dawno za sobą, a uszczypliwi powiedzą, że takich lat nigdy one nie miały. Na jakie pojazdy zdecydowało się Polskie Wojsko?



Spis treści:

Honker – wojskowy samochód nie do zastąpienia.
Kryptonim Mustang – lata oczekiwania na następcę Honkera.
Nissan Navara – nowa terenówka dla wojska.

 

Honker – wojskowy samochód nie do zastąpienia.

Samochody wojskowe marki Honker to samochody nie do zastąpienia, co niestety nie oznacza, że są one niezastąpione – wręcz przeciwnie. Honkery już w momencie wprowadzania ich na wyposażenie Wojska Polskiego były samochodami przestarzałymi. Świadczy o tym, chociażby ich konstrukcja, oparta bezpośrednio na starusieńkim Tarpanie. Pracę nad Honkerem rozpoczęto już w 1979 roku. Celem jego stworzenia było zastąpienie importowanych radzieckich terenówek UAZ 469, a także dostarczenie pojazdów wielozadaniowych dla wojska, leśnictwa, straży granicznej oraz wielu innych podmiotów. Ostateczny prototyp tego pojazdu zaprezentowano w 1984 roku, a jego seryjna produkcja rozpoczęła się 4 lata później w Fabryce Samochodów Rolniczych w Poznaniu. Początkowo montowano w nich jednostki napędowe FSO AA znane, chociażby z Poloneza, niestety ich moc 75KM okazała się zbyt niska dla ciężkiego nadwozia. Szybko zastąpiono go silnikiem produkcji Iveco o mocy ok. 100KM. Dalsza historia Honkera to lata jego większych i mniejszych modernizacji. Prawa do jego produkcji co kilka lat przejmowane były przez różne podmioty, głównie w celu zdobycia zamówień dla Wojska Polskiego. Pomimo tego, że Honker użytkowany jest w wojsku do dziś, nigdy nie spełnił on pokładanych w nim oczekiwań. Posiada przeciętne silniki, nie najlepsze właściwości terenowe, kiepskie zabezpieczenie antykorozyjne, a jego niezawodność pozostawia wiele do życzenia. Przez cały okres jego produkcji powstało wiele jego wersji o głównych oznaczeniach:

  • Tarpan 4011/Tarpan 4WD Honker – z silnikiem FSO AA;
  • Tarpan Honker 4012 – z silnikiem Iveco – 10-osobowy Hard-Top;
  • Tarpan Honker 4022 – 2-osobowy brygadowy;
  • Honker 4032 - prototyp z krótkim rozstawem osi;
  • Honker 4021 - sanitarka z krótką kabiną i kontenerowym przedziałem medycznym;
  • Daewoo Honker 2324 – produkcji Daewoo z silnikiem Andoria 4CT90 o mocy 102KM;
  • Daewoo Honker 2000/Honker 2000 – model po faceliftingu;
  • Honker Max – produkcji Intrall Polska o podwyższonych właściwościach terenowych;
  • Honker Skorpion – lekko opancerzony dedykowany dla misji w Iraku.

 

Na potrzeby wojska powstały także wersje ze specjalistycznym wyposażeniem i różnymi zabudowami.

 

Honker

Konstrukcja Honkera oparta jest na starusieńkim Tarpanie - for. wikipedia.pl/Autor: Autoq123 / CC BY-SA

 

Kryptonim Mustang – lata oczekiwania na następcę Honkera.

Wojsko Polskie od 2016 roku próbuje zastąpić oczekującego od lat na emeryturę Honkera. Pierwszy przetarg o dumnie brzmiącym kryptonimie „Mustang” ogłoszono już w 2016 roku. Wtedy też przystąpiła do niego jedynie jedna spółka (Polska Grupa Zbrojeniowa i Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne), oferując wojskową odmianę Forda Rangera. Przetarg wkrótce został anulowany z powodu zbyt wysokiej ceny pojazdu. Drugie podejście miało miejsce w 2018 roku. Do przetargu przystąpiło więcej oferentów jednak... także i on został anulowany z powodu zbyt wysokiej ceny oferowanych pojazdów. Sytuacja ta powtórzyła się niestety dokładnie pięć razy. Dopiero za szóstym podejściem udało się wybrać następcę Honkera.

 

Nissan Navara – nowa terenówka dla wojska.

Trwające ponad 5 lat poszukiwania następcy Honkera dobiegły końca. Ostatni, szósty już przetarg 2 Regionalnej Bazy Logistycznej z Warszawy zakończył się wyborem oferty konsorcjum spółek Glomex MS ze Złotnik i czeskiej Pragi. W ciągu dwóch lat dla Wojska Polskiego dostarczone zostaną nowe Nissany Navara z podwójną kabiną (dla 5 osób) i zabudową typu hard-top. Samochody mają zostać dostarczone w trzech transzach, a ich ostateczna liczba wyniesie 485 sztuk. To dobra wiadomość dla mundurowych, tym bardziej że od lat czekają oni na zastąpienie leciwych Honkerów. Nowe Nissany Navara wyposażone będą w silniki Diesla o mocy 190KM, a ich nadwozia dostosowane zostaną pod ściśle określone wymagania wojska, które zakładają między innymi wyposażenie w:

  • Opony typu RunFlat;
  • Napęd 4x4 z blokadami różnicowymi lub reduktorem;
  • Stalową/Aluminiową osłonę pod silnikiem;
  • Minimalny prześwit 21,5 cm.

 

 

Nissan Navara 

Nowe Nissany Navara zostaną przystosowane do potrzeb Wojska - fot. Pixabay.com

 

A co ty sądzisz o wyborze nowych pojazdów dla wojska? Podziel się z nami swoją opinią w komentarzach!




Wojsko wymienia samochody. Honker odchodzi do lamusa.

Marcin

Wieloletni członek zespołu Motochemii dysponujący sporą wiedzą na temat oferowanych przez nas kosmetyków.Większość z nich udało mu się już przetestować . Raczej praktyk niż teoretyk, który woli dokładnie zgłębić pewne zagadnienia zanim zacznie wypowiadać się na ich temat. Prywatnie fan motoryzacji czasów PRL i niepoprawny sympatyk Fiata.



Ilość komentarzy: 3, Średnia ocena: 5

   Data dodania: wtorek, 24 listopad 2020
Ocena: 5

Hummery hahaha a za co???


   Data dodania: wtorek, 27 październik 2020
Ocena: 5

Śmiech na sali z tą navarą. Zgadzam się z przedmówcą. Kupić dobre Hummery!


   Data dodania: środa, 02 wrzesień 2020
Ocena: 5

I niby tymi Navarami będą jeździć w rejonie konfliktu? To już lepiej iść na piechotę. Mniejsze prawdopodobieństwo zgonu. W Polsce zawsze wszystko na opak. amiast kupić dobre Hummery to znowu półśrodki - bo taniej.




 
 


Napisz Recenzję Wróć