Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Poradnik >
- Informacje Motoryzacyjne >
- Wojsko wymienia samochody. Honker odchodzi do lamusa.
Wojsko wymienia samochody. Honker odchodzi do lamusa.
Od lat Wojsko Polskie stara się unowocześnić flotę samochodów pierwszej potrzeby. Mocno wysłużone Honkery swoje najlepsze lata mają już dawno za sobą, a uszczypliwi powiedzą, że takich lat nigdy one nie miały. Na jakie pojazdy zdecydowało się Polskie Wojsko?
Spis treści:
Honker – wojskowy samochód nie do zastąpienia.
Kryptonim Mustang – lata oczekiwania na następcę Honkera.
Nissan Navara – nowa terenówka dla wojska.
Honker – wojskowy samochód nie do zastąpienia.
Samochody wojskowe marki Honker to samochody nie do zastąpienia, co niestety nie oznacza, że są one niezastąpione – wręcz przeciwnie. Honkery już w momencie wprowadzania ich na wyposażenie Wojska Polskiego były samochodami przestarzałymi. Świadczy o tym, chociażby ich konstrukcja, oparta bezpośrednio na starusieńkim Tarpanie. Pracę nad Honkerem rozpoczęto już w 1979 roku. Celem jego stworzenia było zastąpienie importowanych radzieckich terenówek UAZ 469, a także dostarczenie pojazdów wielozadaniowych dla wojska, leśnictwa, straży granicznej oraz wielu innych podmiotów. Ostateczny prototyp tego pojazdu zaprezentowano w 1984 roku, a jego seryjna produkcja rozpoczęła się 4 lata później w Fabryce Samochodów Rolniczych w Poznaniu. Początkowo montowano w nich jednostki napędowe FSO AA znane, chociażby z Poloneza, niestety ich moc 75KM okazała się zbyt niska dla ciężkiego nadwozia. Szybko zastąpiono go silnikiem produkcji Iveco o mocy ok. 100KM. Dalsza historia Honkera to lata jego większych i mniejszych modernizacji. Prawa do jego produkcji co kilka lat przejmowane były przez różne podmioty, głównie w celu zdobycia zamówień dla Wojska Polskiego. Pomimo tego, że Honker użytkowany jest w wojsku do dziś, nigdy nie spełnił on pokładanych w nim oczekiwań. Posiada przeciętne silniki, nie najlepsze właściwości terenowe, kiepskie zabezpieczenie antykorozyjne, a jego niezawodność pozostawia wiele do życzenia. Przez cały okres jego produkcji powstało wiele jego wersji o głównych oznaczeniach:
- Tarpan 4011/Tarpan 4WD Honker – z silnikiem FSO AA;
- Tarpan Honker 4012 – z silnikiem Iveco – 10-osobowy Hard-Top;
- Tarpan Honker 4022 – 2-osobowy brygadowy;
- Honker 4032 - prototyp z krótkim rozstawem osi;
- Honker 4021 - sanitarka z krótką kabiną i kontenerowym przedziałem medycznym;
- Daewoo Honker 2324 – produkcji Daewoo z silnikiem Andoria 4CT90 o mocy 102KM;
- Daewoo Honker 2000/Honker 2000 – model po faceliftingu;
- Honker Max – produkcji Intrall Polska o podwyższonych właściwościach terenowych;
- Honker Skorpion – lekko opancerzony dedykowany dla misji w Iraku.
Na potrzeby wojska powstały także wersje ze specjalistycznym wyposażeniem i różnymi zabudowami.
Konstrukcja Honkera oparta jest na starusieńkim Tarpanie - for. wikipedia.pl/Autor: Autoq123 / CC BY-SA
Kryptonim Mustang – lata oczekiwania na następcę Honkera.
Wojsko Polskie od 2016 roku próbuje zastąpić oczekującego od lat na emeryturę Honkera. Pierwszy przetarg o dumnie brzmiącym kryptonimie „Mustang” ogłoszono już w 2016 roku. Wtedy też przystąpiła do niego jedynie jedna spółka (Polska Grupa Zbrojeniowa i Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne), oferując wojskową odmianę Forda Rangera. Przetarg wkrótce został anulowany z powodu zbyt wysokiej ceny pojazdu. Drugie podejście miało miejsce w 2018 roku. Do przetargu przystąpiło więcej oferentów jednak... także i on został anulowany z powodu zbyt wysokiej ceny oferowanych pojazdów. Sytuacja ta powtórzyła się niestety dokładnie pięć razy. Dopiero za szóstym podejściem udało się wybrać następcę Honkera.
Nissan Navara – nowa terenówka dla wojska.
Trwające ponad 5 lat poszukiwania następcy Honkera dobiegły końca. Ostatni, szósty już przetarg 2 Regionalnej Bazy Logistycznej z Warszawy zakończył się wyborem oferty konsorcjum spółek Glomex MS ze Złotnik i czeskiej Pragi. W ciągu dwóch lat dla Wojska Polskiego dostarczone zostaną nowe Nissany Navara z podwójną kabiną (dla 5 osób) i zabudową typu hard-top. Samochody mają zostać dostarczone w trzech transzach, a ich ostateczna liczba wyniesie 485 sztuk. To dobra wiadomość dla mundurowych, tym bardziej że od lat czekają oni na zastąpienie leciwych Honkerów. Nowe Nissany Navara wyposażone będą w silniki Diesla o mocy 190KM, a ich nadwozia dostosowane zostaną pod ściśle określone wymagania wojska, które zakładają między innymi wyposażenie w:
- Opony typu RunFlat;
- Napęd 4x4 z blokadami różnicowymi lub reduktorem;
- Stalową/Aluminiową osłonę pod silnikiem;
- Minimalny prześwit 21,5 cm.
Nowe Nissany Navara zostaną przystosowane do potrzeb Wojska - fot. Pixabay.com
A co ty sądzisz o wyborze nowych pojazdów dla wojska? Podziel się z nami swoją opinią w komentarzach!
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2024 https://www.motochemia.pl