Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Poradnik >
- Porady Motoryzacyjne >
- Woda w zbiorniku paliwa. Jak temu zaradzić?
Woda w zbiorniku paliwa. Jak temu zaradzić?
Każdy z nas kierowców słyszał zapewne o tym, że czasem w baku naszego samochodu może pojawić się woda. Jest to zjawisko, które potencjalnie może zaszkodzić naszym czterem kółkom i doprowadzić do całkowitego unieruchomienia auta. Jak usunąć niechcianą wodę z baku?
Spis treści
Skąd bierze się woda w baku?
Jak zapobiegać pojawianiu się wody w zbiorniku paliwa?
Czym grozi woda w zbiorniku paliwa?
Jak pozbyć się wody z baku lub układu paliwowego?
Skąd bierze się woda w baku?
Wbrew pozorom woda może pojawić się w baku całkiem łatwo i nie potrzeba do tego celu chrzczonego paliwa. Zresztą obecne kontrole na stacjach benzynowych praktycznie wykluczają taki proceder. Mimo to w pierwszej kolejności woda może pojawić się właśnie przy tankowaniu benzyny czy ropy. Nie wynika to oczywiście z nieuczciwości właścicieli stacji, lecz po prostu ze sposobu magazynowania paliwa, a nawet jego transportu. Powietrze zawarte w cysternach czy podziemnych „magazynach” na stacjach paliw pod wpływem zmian temperatury może po prostu się skraplać i w postaci wody osiadać na dnie zbiornika. Dokładnie taki sam proces może zajść w baku naszego samochodu. Co prawda w nowszych samochodach, które posiadają plastikowe zbiorniki, takie zjawisko występuje zdecydowanie rzadziej, jednak w tych starszych, z metalowymi bakami podatnymi na zmiany temperatur, takie zjawisko jak najbardziej występuje.
Już przy tankowaniu w naszym baku może znaleźć się woda - fot. pixabay.com
Sprawdź również: Paliwa samochodowe w Polsce.
Jak zapobiegać pojawianiu się wody w zbiorniku paliwa?
Niestety praktycznie nie jesteśmy w stanie tego uniknąć. Prędzej czy później dostanie się ona do baku naszego samochodu, jednak możemy ograniczyć jej samoczynne powstawanie. Oczywiście chodzi tu przede wszystkim o ograniczenie procesu skraplania powietrza we wnętrzu zbiornika, dlatego też warto od czasu do czasu zatankować pod korek, a przede wszystkim unikać jeżdżenia na rezerwie To wszystko po to, aby ilość powietrza we wnętrzu zbiornika paliwa zawsze była jak najmniejsza.
Czym grozi woda w zbiorniku paliwa?
Woda w zbiorniku paliwa może w prosty sposób doprowadzić do unieruchomienia naszego samochodu. Problem zatartej pompy paliwa jest zapewne znany wielu posiadaczom samochodów zasilanych LPG. Dlaczego akurat LPG? Kierowcy na co dzień poruszający się autami zasilanymi na gaz, często nie przykładają zbytniej uwagi do poziomu benzyny w zbiorniku paliwa. Dlatego też bardzo często znajduje się tam ilość benzyny równa bądź niższa rezerwie. Gdy jednak paliwa jest mało pompa bardzo łatwo może zassać powietrze, lub właśnie... wodę. Zassanie wody zazwyczaj powoduje zatarcie pompy. Oczywiście powietrze też może doprowadzić do tego stanu, jednak w większości przypadków kończy się na zapowietrzeniu układu.
Woda w baku, a także w układzie paliwowym jest najgroźniejsza dla naszego samochodu w zimie. Temperatura spadająca poniżej zera może doprowadzić do zamarzania paliwa w układzie paliwowym, a nawet w samym filtrze paliwa. Efekt? Samochód uziemiony. Recepta? Poczekać aż temperatura wzrośnie powyżej zera.... lub wstawić auto do garażu.
Jazda na rezerwie sprzyja dostawaniu się wody do zbiornika paliwa - fot. pixabay.com
Jak pozbyć się wody z baku lub układu paliwowego?
Jest kilka sposobów na pozbycie się wody z układu paliwowego. Możemy wykorzystać do tego celu szereg środków chemicznych, do których zaliczymy:
- Depresatory – dedykowane dla motoryzacji dodatki do paliwa służące do zneutralizowania wody w benzynie czy oleju napędowym;
- Denaturat – metoda mniej oczywista, jednak dobrze znana naszym dziadkom i ojcom. Jego działanie jest mniej więcej takie samo jak w przypadku depresatorów, jednak nie jest to metoda zalecana przez specjalistów.
Sprawdź również: Uszlachetniacze do oleju i paliwa.
W niektórych samochodach głównie z jednostką wysokoprężną, istnieje możliwość odsączenia wody bezpośrednio z filtra paliwa. Co ciekawe, gdy tylko woda pojawia się w takim filtrze, powiadomi nas o tym kontrolka na desce rozdzielczej. W takim wypadku należy poluzować zawór znajdujący się na dole filtra, a następnie odsączyć znajdującą się w nim wodę. Ostatnim sposobem na pozbycie się wody z układu jest oczywiście profilaktyka. Starajmy się nie dopuścić do nagromadzenia się wody w układzie paliwowym. Zmieniajmy filtr paliwa przynajmniej co 2 wymianę reszty filtrów (powietrza, oleju, paliwa, kabiny), a w samochodach z silnikiem Diesla, róbmy to nawet częściej. Nie dopuszczajmy do niskiego poziomu benzyny czy oleju napędowego w zbiorniku i unikajmy jeżdżenia na rezerwie. Te działania pozwolą nam zaoszczędzić naprawdę wielu problemów i nerwów.
A jakie są wasze doświadczenia z wodą w zbiorniku paliwa? Czy usuwaliście ją kiedyś na własną rękę? A może w ogóle się tym nie przejmujecie? Dajcie znać w komentarzach!
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2024 https://www.motochemia.pl