Infolinia czynna:
Pon-pt: 8:00 - 18:00 Sob: 9:00 - 14:00
Mój koszyk
Pusty
wybierz pojazd
szukaj także w numerach OEM
wybierz pojazd

Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Poradnik  > 
  3. Porady Motoryzacyjne  > 
  4. Używany Fiat Panda 1.2 Fire - Gdzie szukać wycieku oleju?

Używany Fiat Panda 1.2 Fire - Gdzie szukać wycieku oleju?

Data aktualizacji: wtorek, 17 listopad 2020

Jednym z najbardziej lubianych i zdecydowanie najczęściej spotykanych silników w gamie Fiata jest słynąca z bezawaryjności jednostka benzynowa 1.2 z rodziny Fire. W dużym stopniu jest to zasługa długiej historii tego silnika, która obfituje w stopniowe jego ulepszanie, poprzez modernizacje wprowadzane kolejno w czasie wielu lat jego produkcji. Pomimo znacznej ilości usprawnień tej jednostki jej niezmienną bolączką są pojawiające się drobne wycieki oleju silnikowego. W jaki sposób znaleźć wyciek oleju? Skąd wycieka olej z silnika Fire? Na te i inne pytania spróbujemy znaleźć odpowiedź w dzisiejszym artykule.



Spis Treści

Geneza silnika Fire, czyli jak to się zaczęło.
Jaki silnik wybrać do Pandy? Oczywiście 1.2 8V/16V Fire!
Wycieki oleju, czyli typowa usterka silnika 1.2 8V/16V Fire
W jaki sposób znaleźć źródło wycieku oleju?
Znalazłem wyciek, co dalej?
Wyeliminowanie wycieku oleju z silnika – naprawa u mechanika.
Pozostałe usterki - co się jeszcze psuje?

 

Geneza silnika Fire, czyli jak to się zaczęło. 

Zapewne niewielu użytkowników małego Fiata Pandy zdaje sobie sprawę z tego, że jednostki 1.1 oraz 1.2 w nich montowane, tworzą rodzinę silników FIRE (ang. Fully Integrated Robotised Engine). Korzenie tych jednostek sięgają lat 80-tych, a ich nazwa pochodzi od metody ich składania na nowych, całkowicie zautomatyzowanych stanowiskach montażowych. Należy wspomnieć, że jednostki te stanowią całkiem pokaźną gamę czterocylindrowych silników rzędowych o zapłonie iskrowym. Oznacza to mniej więcej tyle, że pomimo iż Fiat tworzy te silniki od ponad 30 lat, w Pandach drugiej generacji nie odnajdziemy tych samych jednostek, które montowane były chociażby w jej poprzedniku w latach 80-tych. Przykładowo motor 1.2 o pojemności skokowej 1242 cm3, stanowi znaczne rozwinięcie projektu pierwszych silników FIRE i wprowadzony został do produkcji dopiero w 1993 roku. Wykorzystano w nim m.in. bezpośredni wtrysk paliwa SPI, który w kolejnych latach został zastąpiony wtryskiem wielopunktowym MPI.

 

 Fiat Panda 1.2 Fire

Mała Panda często jest używana jako samochód firmowy - fot. Motochemia.pl

 

Jaki silnik wybrać do Pandy? Oczywiście 1.2 8V/16V Fire! 

W drugiej odsłonie Fiata Pandy montowano silniki 1.2 z wielopunktowym wtryskiem, które zaopatrzone były w 8 lub 16 zaworową głowicę. Ich główną cechą jest przede wszystkim wyjątkowo prosta konstrukcja, która sprzyja wytrzymałości i bezawaryjności. Osiągi tej jednostki w zupełności wystarczają do sprawnego poruszania się małą Pandą, zapewniając jej przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w mniej niż 14 sekund, przy średnim spalaniu na poziomie 8l/100km (w cyklu mieszanym). Znawcy Fiata zauważą zapewne, że Diesel 1.3 multijet, cechuje się lepszymi niż w przypadku benzyniaka - osiągami oraz niższym spalaniem w trasie, jednak jego obsługa i awaryjność pozostawiają wiele do życzenia. To właśnie wybór małego benzyniaka 1.2 zapewni właścicielowi Pandy niewygórowane koszty jego obsługi, względnie niskie spalanie oraz pewność, że każdy mechanik podejmie się ewentualnej naprawy uszkodzonego silnika. A tego nie będziemy odwiedzać zbyt często, gdyż trwałość tej jednostki, do momentu wystąpienia awarii wymagającej większej ingerencji mechanika, szacuje się na przebiegi 300-400tys km.

 Fiat 500

Jednostkę 1.2 Fire znajdziemy także w Fiacie 500 – fot. Pixabay.com

 

Wycieki oleju, czyli typowa usterka silnika 1.2 8V/16V Fire 

Pomimo wielu modernizacji i udoskonaleń silników z rodziny Fire, inżynierom Fiata w dalszym ciągu nie udało się wyeliminować ich wszystkich wad. Przykładowo: bolączką jednostki 1.2 są drobne wycieki oleju, które pojawiają się niespodziewanie w różnych miejscach silnika. Do tych, które występują zdecydowanie najczęściej możemy zaliczyć wycieki:

 

    • Spod pokrywy zaworów
    • Z uszczelniacza wałka rozrządu
    • Spod miski oleju
    • Spod uszczelki głowicy (UPG).

 

Ostatni wyciek, który wielu użytkownikom samochodów spędza sen z powiek, jest przykładem ekstremalnym, jednak mimo to należało uwzględnić go na powyższej liście.

 

W jaki sposób znaleźć źródło wycieku oleju? 

Zlokalizowanie właściwego źródła wycieku oleju z silnika, jest niezwykle istotne dla prawidłowego zdiagnozowania problemu oraz jego skutecznej naprawy. Nie jest tajemnicą, że zazwyczaj gdy szukamy tego źródła, jednostka napędowa jest już całkowicie zanieczyszczona, dlatego też warto wtedy sięgnąć po jeden ze specjalistycznych środków w celu jego umycia. Do wyboru mamy zatem preparaty dedykowane, wymagające najczęściej ich spłukania pod bieżącą wodą oraz różnego rodzaju zmywacze w sprayu. Do czyszczenia kompleksowego najlepiej wykorzystać środki dedykowane do mycia silnika. Do czyszczenia punktowego z powodzeniem można zastosować zmywacze w sprayu. W obu przypadkach należy pamiętać, aby nie stosować żadnego z podanych środków na rozgrzaną powierzchnie silnika, a ich aplikacje przeprowadzić zgodnie z instrukcją na opakowaniu.

 

Znalazłem wyciek, co dalej? 

Gdy umyliśmy już silnik i zlokalizowaliśmy wyciek, przystępujemy do wstępnego rozpoznania, czyli:

 

    • Szukamy przyczyny wystąpienia usterki oraz sprawdzamy, które części wymagają wymiany.
    • Konsultujemy swoje spostrzeżenia z mechanikiem.
    • Tworzymy listę części, bez których usterka nie zostanie wyeliminowana.
    • Kompletujemy wszystkie niezbędne części z naszej listy.

 

Wymienione w poprzednim akapicie awarie, najczęściej wynikają z nieszczelności zużytej uszczelki lub przerwanego uszczelniacza. Przy tej okazji warto zaznaczyć, że w przypadku misy olejowej w jednostce 1.2 stosujemy montaż na specjalnym silikonie wysokotemperaturowym.

 

Wyeliminowanie wycieku oleju z silnika – naprawa u mechanika 

Zanim oddamy nasze 4 kółka do mechanika, warto spróbować zakupić niezbędne do naprawy części we własnym zakresie. Jest to coraz popularniejsze rozwiązanie stosowane przez właścicieli samochodów, które pozwala w większości przypadków zaoszczędzić trochę pieniędzy na naprawie.

I tak pomimo tego, że naprawy Fiatowskiego silnika 1.2 nie należą do szczególnie drogich i skomplikowanych, każda oszczędność przy naprawach eksploatacyjnych pojazdu, nie wpływająca na jakość jego użytkowania i serwisu jest na wagę złota. Poza tym, kupowanie części dla mechanika przynosi wymierne korzyści w postaci:

 

    • Oszczędności – pieniędzy, ale i czasu. Części takiej samej marki jak ta, którą zamontuje mechanik, kupimy często w niższej cenie. Natychmiastowy dostęp mechanika do części może skutecznie przyśpieszyć naprawę.
    • Świadomości – dostarczenie zakupionych samodzielnie podzespołów daje nam gwarancje jakości założonych w naszym pojeździe części.

 

 Mechanik

Aby mieć pewność co do jakości części, warto zakupić je samodzielnie – fot. Pixabay.com

 

Ważne jest aby niezbędne do naprawy części (w naszym przypadku uszczelki), kupować wyłącznie jako elementy nowe, z pewnych źródeł, najlepiej w sklepie, który wystawi paragon i udzieli gwarancji na zakupiony towar. Jednym z takich sklepów jest właśnie sklep motochemia.pl, w którym z powodzeniem zakupimy:

 

 

Pozostałe usterki - co się jeszcze psuje? 

Druga generacja Fiata Pandy to jeden z tych samochodów, które z powodzeniem możemy nazwać udaną konstrukcją. Niestety wraz z czasem jego użytkowania oraz rosnącym przebiegiem, zaczyna pojawiać się coraz więcej drobnych awarii, które denerwują, jednak nie unieruchamiają samochodu na stałe. Z tego względu pomimo, że nie zobaczymy jej zbyt często na pokładzie lawety, Panda uchodzi za auto usterkowe. Awarie silnika ograniczają się najczęściej do uszkodzeń jego osprzętu. Układ hamulcowy, poza regularnymi serwisami eksploatacyjnymi, może ulec rozszczelnieniu. Po przekroczeniu 100tys km regeneracji wymagać może przekładnia kierownicza. Polskich warunków nie wytrzymuje również tanie w eksploatacji zawieszenie.

 

Fiat Panda drugiej generacji jest małym i poczciwym mieszczuchem, który w trasie również potrafi pokazać pazur. Posiadające swoje wady i zalety autko, nie wymaga dużej troski. Wyposażone w benzynowy silnik 1.2 Fire jest niemal bezawaryjne, a kluczem do jego niedrogich napraw i niskich kosztów eksploatacji jest wybór sprawdzonych, firmowych części zamiennych, dostępnych również na naszej stronie.




Używany Fiat Panda 1.2 Fire - Gdzie szukać wycieku oleju?

Marcin

Wieloletni członek zespołu Motochemii dysponujący sporą wiedzą na temat oferowanych przez nas kosmetyków.Większość z nich udało mu się już przetestować . Raczej praktyk niż teoretyk, który woli dokładnie zgłębić pewne zagadnienia zanim zacznie wypowiadać się na ich temat. Prywatnie fan motoryzacji czasów PRL i niepoprawny sympatyk Fiata.



Ilość komentarzy: 2, Średnia ocena: 5

   Data dodania: wtorek, 17 listopad 2020
Ocena: 5

Widziałem kilka razy Waszą pandę firmową na trasie :) Tam macie Diesla czy 1.2?


   Data dodania: wtorek, 08 wrzesień 2020
Ocena: 5

Temat wyczerpany - naprawdę solidna porcja wiedzy. Brawo.




 
 


Napisz Recenzję Wróć