Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz sklep@motochemia.pl
- Strona główna >
- Poradnik >
- Porady Motoryzacyjne >
- Używana Dacia Logan z drugiej ręki. Czy warto kupić?

Używana Dacia Logan z drugiej ręki. Czy warto kupić?

Dacia Logan jest pierwszym samochodem stworzonym wspólnie przez rumuńską Dacie i francuskie Renault. Od samego początku miała być tanim, niezawodnym i solidnym autem, które z powodzeniem pomieściłoby całą rodzinę. Prosta konstrukcja, niska cena i sprawdzone podzespoły sygnowane logiem Renault, okazały się idealnym przepisem na sukces. Logan okazał się hitem w niemal całej europie, chociaż o dziwo w Polsce został bardzo chłodno przyjęty. Jak po kilku latach spisuje się Dacia segmentu B?
Spis treści
Jaki tak naprawdę jest Logan?
Użytkowanie Logana, czyli typowe awarie, usterki i eksploatacja.
Najsłabsze ogniwo Logana – gama silników.
Jaki tak naprawdę jest Logan?
Logan to trochę toporny, ale za to niezwykle prosty samochód, który posiada zarówno swoje wady jak i zalety. W pierwszej kolejności należy wspomnieć o tym, że pierwsza nowożytna Dacia to jeden z ostatnich współczesnych samochodów o nieskomplikowanej konstrukcji, pozbawionej nadmiaru elektroniki oraz innych elementów wyposażenia, które wraz z czasem użytkowania mogą powodować problemy. Jednostki napędowe pochodzą prosto z gamy Renault. Spotkamy je między innymi w drugiej generacji Clio czy pierwszej Thalii, podobnie jak elementy zawieszenia, takie jak belka skrętna z tyłu czy kolumny MacPhersona z przodu. Teoretycznie wadą Logana jest jego archaiczny wygląd. Teoretycznie, ponieważ już na etapie projektowania zakładano, że jego celem nie będzie błyszczenie na salonach. Poza tym, ten sam wygląd z czasem okazał się dla Dacii jej atutem. Niewyszukana stylistyka, nawet na tle konkurencji takiej jak Fiat Albea czy Renault Thalia, spowodowała, że Logan nie zestarzał się aż tak bardzo. Mimo wszystko największymi zaletami Logana są zastosowane w jego produkcji proste rozwiązania techniczne, jego obszerne wnętrze oraz przede wszystkim nad wyraz niska cena, którymi Dacia zawalczyła o klientów na całym świecie.
Wygląd Logana jest archaiczny, ale nie to jest jego głównym atutem– fot. Pixabay.com
Użytkowanie Logana, czyli typowe awarie, usterki i eksploatacja.
Jazda Loganem to doznanie tak pospolite jak to tylko możliwe podczas prowadzenia pojazdu. Szybkie pokonywanie ciasnych zakrętów, duże przyśpieszenia, precyzja skrzyni biegów to zdecydowanie nie bajka Dacii. Pierwszy owoc fuzji Renault/Dacia to typowy przykład samochodu, którego jedynym celem jest zawieźć jego pasażerów z punktu A do punktu B. Dla tego pojazdu, inne udogodnienia nie są aż tak istotne.
- Karoseria – poza stylistyką, minusem karoserii Logana jest jego kiepski lakier. Miękka powłoka lakiernicza, szybko ulega zarysowaniom. Wykwity rdzy w okolicach uszczelek niestety są normą.
- Wnętrze– deska rozdzielcza Logana nie grzeszy ergonomią, a w dodatku wykonana jest z niskiej jakości plastików. Czuć tu oszczędności. Na szczęście na kokpicie znajdziemy wszystko co niezbędne, bez psujących się bajerów. Fotele nie są zbyt dobrze wyprofilowane, przez co podczas dalszych podróży mogą być niewygodne. Dodatkowo z czasem luzują się w nich oparcia, przez co może dochodzić do wyczuwalnego przy ruszaniu i podczas hamowania - bujania. Dużym plusem zarówno wersji sedan jak i Kombi (MCV) jest obszerny bagażnik.
- Zawieszenie– Logan oferuje miękką charakterystykę zawieszenia i spory prześwit. W końcu jej głównym rynkiem zbytu jest Rumunia z nie najlepszymi przecież drogami. Dlatego też Dacia na polskich drogach sprawuje się bardzo dobrze. Cała konstrukcja oparta jest o sprawdzone rozwiązania znane ze starczych modelów Renault, czyli belka skrętna z tyłu i kolumny MacPhersona z przodu. Ich serwisowanie nie jest drogie, a części takie jak amortyzatory czy sprężyny należą do jednych z najtańszych.
- Układ hamulcowy – z przodu zamontowano tarcze hamulcowe z klockami hamulcowymi. Tył to klasyczne połączenie bębna hamulcowego ze szczękami. Ogólnie rzecz biorąc, jest to praktycznie kalka rozwiązania z Renault Clio drugiej generacji.
Układ hamulcowy to kalka rozwiązań z Clio II czy Thalii I – fot. Pixabay.com
- Układ kierowniczy oraz jezdny – tutaj Renault również postawiło na sprawdzone rozwiązania. Awaryjne mogą okazać się jedynie drążki kierownicze i łożyska kół, do produkcji których wykorzystano materiały niskiej jakości, co prowadzi do ich wcześniejszego zużycia.
Najsłabsze ogniwo Logana – gama silników.
Jednostki napędowe zastosowane w Loganie nie są złe, jednak na tle całości rzeczywiście mogą stanowić jej najsłabsze ogniwo. Tak jak wspomnieliśmy na początku, silniki występujące w Dacii zostały żywcem zapożyczone ze starszych modeli Renault. Wyróżnimy wśród nich jednostki:
Benzynowe:
- 1.4 (1390 cm3) 75 KM
- 1.6 (1598 cm3) 87 KM
- 1.6 16V (1598 cm3) 104 KM
- 1.6 16V (1598 cm3) 107 KM
Diesla:
- 1.5 dCi (1461 cm3) 65 KM
- 1.5 dCi (1461 cm3) 68 KM
- 1.5 dCi (1461 cm3) 86 KM
Na nieszczęście Logana, Renault przy przenoszeniu tych jednostek do nowej Dacii nie pokusiło się o wyeliminowanie ich typowych usterek, dlatego też w silnikach benzynowych doświadczymy awarii:
- Silnika krokowego – objawiającej się problemami z odpalaniem, czy gaśnięciem silnika w dziwnych sytuacjach (np. przy wyhamowywaniu przed światłami).
- Cewki zapłonowe – dotyczy to silników 8 i 16 zaworowych. W wypadku tych drugich, ich naprawa jest niestety droższa, gdyż wykorzystano w nich cewki jednoiskrowe.
Natomiast w silnikach Diesla, awarie te będą dotyczyć:
- Wtryskiwaczy – które ulegają wczesnemu zużyciu. Warto przed zakupem sprawdzić ich sprawność, gdyż zarówno ich regeneracja jak i zakup nie należą do najtańszych.
- Panewek – zdarza się, że w jednostkach 1.5 dCi, awarii ulegaja panewki korbowodowe, które lubią się obrócić. Nie stanowi to reguły dla każdego silnika, jednak zdecydowanie możemy zaliczyć to do bolączek tych jednostek.
W silnikach 1.5 dCi lubią obrócić się panewki – fot. Pixabay.com
Problemami, które dotykają oba typy silników w Loganie są awarie osprzętu silnika. Dotyczy to między innymi:
- Alternatora
- Sondy Lambda
- Synchronizatorów skrzyni biegów.
Po przekroczeniu 100 000 km przebiegu, zaczynają pojawiać się również wycieki oleju, zarówno z silnika jak i skrzyni biegów.
Dacia Logan jest tanim, prostym i niezawodnym samochodem, którego głównym zadaniem jest przewiezienie jego pasażerów z punktu A do punktu B. Jego atuty do solidność, sprawdzone rozwiązania i niezawodność, która dostępna jest od samego początku za niezbyt wygórowaną cenę. Jego koszty eksploatacji są wyjątkowo niskie, dlatego też jeśli samochód jest dla Ciebie jedynie narzędziem służącym do przemieszczania się, warto przeboleć archaiczną stylistykę i wybrać Logana.
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2022 https://www.motochemia.pl