Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Poradnik >
- Porady Motoryzacyjne >
- Uszkodzona maglownica - objawy, koszty, regeneracja

Uszkodzona maglownica - objawy, koszty, regeneracja

Bezpieczeństwo i komfort jazdy zapewnia nie tylko wygodne siedzisko, dostęp do klimatyzacji, dobra widoczność, czy doskonałe resorowanie zawieszenia. Podczas podróżowania dla kierowcy niezwykle ważna jest także pełna kontrola nad samochodem. Dokładny i precyzyjny układ kierowniczy to zaleta nie tylko podczas parkowania, ale także podczas jazdy, szczególnie jazdy z dużą prędkością lub na śliskich nawierzchniach. Tym bardziej denerwujący, a co najważniejsze niebezpieczny dla kierowcy i pasażerów samochodu jest nieprecyzyjny układ kierowniczy. Luzy na kierownicy potrafią bowiem całkowicie zepsuć przyjemność z jazdy, a co najgorsze, realnie wpływają one na bezpieczeństwo podróżowania. Za brak precyzji układu kierowniczego najczęściej odpowiada awaria przekładni kierowniczej. Luzy na maglownicy to uszkodzenie, które może podlegać naprawie i regeneracji, choć zdarza się, że uszkodzenia przekładni są na tyle poważne, że wymagają wymiany całego elementu. Czym dokładnie jest maglownica w samochodzie? Jakie są objawy jej awarii? O tym w dzisiejszym wpisie!
Spis treści:
Jakie są objawy uszkodzenia maglownicy?
Jakie są przyczyny awarii maglownicy?
Uszkodzona maglownica - wymiana czy regeneracja?
Co to jest maglownica?
Maglownica jest jednym z najważniejszych elementów układu kierowniczego. To zębatkowa przekładnia kierownicza, na której oparty jest praktycznie cały układ. W jej wnętrzu znajduje się listwa zębata zakończona połączeniami kulowymi z drążkami oraz koło zębate wału kierowniczego. Dzięki ich współpracy możliwy jest ruch przekładni. Całość zamknięta jest w szczelnej metalowej obudowie, zabezpieczonej po obu stronach gumowymi osłonami. Osłony te chronią mechanizm maglownicy przed czynnikami zewnętrznymi, takimi jak woda, wilgoć czy zanieczyszczenia drogowe, gwarantując tym samym długotrwałą i bezproblemową eksploatację samochodu. Gumowe osłony przekładni kierowniczej zapobiegają również ubytkowi środka smarnego, który gwarantuje jej płynną pracę. Przekładnia kierownica odpowiada za przeniesienie ruchu kierownicy na koła poprzez drążki i końcówki kierownicze, umożliwiając tym samym manewrowanie samochodem. Jej wytrzymałość szacowana jest na około 100 tys. km, jednak często zdarza się, że już po przebiegu około 60 tys. km ulega ona zużyciu.
Jak działa maglownica?
Wiemy już, że maglownica to element układu kierowniczego połączony bezpośrednio z kolumną kierowniczą i drążkami kierowniczymi. To głównie z tego powodu jej awaria odczuwalna jest na całym układzie kierowniczym, powodując ograniczenie precyzji tego układu. Sprzyja to oczywiście pogorszeniu komfortu podróżowania oraz bezpieczeństwa jazdy. Jak jednak dokładnie działa zębata przekładnia kierownicza?
Maglownica jest przekładnią zębatą zamkniętą w metalowej obudowie, we wnętrzu której znajduje się listwa zębata oraz zębnik (czyli zębatka). Przylegający bezpośrednio do listy zębnik połączony jest z kolei z kolumną kierowniczą. Sprawia to, że ruch kierownicy przenoszony jest bezpośrednio na zębnik, co wprawia również w ruch listwę, zębatą zgodnie z ruchem kierownicy (w prawo lub w lewo). Listwa zębata za sprawą drążków na przegubie kulowym połączona jest z drążkami kierowniczymi oraz końcówkami drążków przy pomocy połączeń gwintowanych. Takie połączenie pozwala na bezpośrednie przeniesienie ruchu kierownicy na koła. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie maglownica, której wyjątkowa konstrukcja pozwoliła zastąpić starsze i nieco mniej precyzyjne układy kierownicze.
Najeżdżanie na wysoki krawężnik ze skręconymi kołami może skutecznie skrócić życie maglownicy – fot. pexels.com
Jakie są objawy uszkodzenia maglownicy?
Jak widać, maglownica stanowi stosunkowo proste urządzenie mechaniczne, które niestety wraz z użytkowaniem samochodu ulega powolnemu zużyciu. Objawy uszkodzenia maglownicy są charakterystyczne, co sprawia, że nawet osoba bez specjalistycznej wiedzy technicznej jest w stanie je rozpoznać. Do podstawowych objawów uszkodzonej przekładni kierowniczej należą przede wszystkim:
- Dziwne odgłosy z przekładni kierowniczej - pierwszym objawem, który może pojawić się nawet przed wystąpieniem luzów na maglownicy, są wszelkie stuki, szumy, puki oraz inne dźwięki pochodzące z okolic maglownicy. Dźwięki uszkodzonej maglownicy słyszane podczas jej pracy lub w trakcie pokonywania nierówności są oczywiście objawem jej awarii. Świadczyć mogą one o wycieku środka smarnego, uszkodzeniu gumowej osłony lub po prostu o zużyciu przekładni zębatej.
- Luzy na kierownicy - pojawienie się luzów na maglownicy może zwiastować zmniejszenie precyzji układu kierowniczego. O wystąpieniu luzów przekładni kierowniczej przekonamy się w sytuacji, gdy ruch kierownicy nie przekłada się na współmierny ruch kół samochodu. Ponadto wystąpienie luzu na kierownicy powoduje, że podczas jazdy na wprost stale trzeba korygować kierunek jazdy.
- Wycieki z układu kierowniczego - wyciek smaru z przekładni kierowniczej to kolejny objaw, który świadczyć może o uszkodzeniu maglownicy. We wnętrzu przekładni kierowniczej umieszczony jest smar, który ogranicza tarcie pomiędzy elementami przekładni. Uszkodzenie osłon przekładni spowodować może wyciek smaru oraz zanieczyszczenie przekładni, co zwiększy siłę tarcia pomiędzy elementami maglownicy, doprowadzając do jej szybszego zużycia, a nawet unieruchomienia.
- Silny opór przy skręcaniu kierownicy - kolejny objaw powiązany jest zazwyczaj z wyciekami smaru z maglownicy. Zbyt mała ilość smaru lub dostanie się do jej wnętrza zanieczyszczeń, powoduje wzrost siły wymaganej do ruchu przekładni, a co za tym idzie również kierownicy.
- Zablokowanie kierownicy - to najgorszy, a zarazem najbardziej niebezpieczny objaw awarii maglownicy. Świadczyć on może o wyłamaniu zębów listwy zębatej i zębnika lub zapieczeniu przekładni z powodu jej rozszczelnienia.
Wszystkie wymienione wyżej objawy są ze sobą ściśle powiązane i nasilają się wraz ze zużyciem przekładni kierowniczej. Z tego powodu warto zwrócić uwagę już na pierwsze objawy zużycia maglownicy, aby nie doprowadzić do jej całkowitego zniszczenia.
Jakie są przyczyny awarii maglownicy?
Objawy uszkodzonej maglownicy już za nami, czas zatem poznać przyczyny ich powstania. Przekładnia kierownicza, tak jak większość części samochodowych, należy do elementów eksploatacyjnych pojazdu. Oznacza to zatem, że wraz z użytkowaniem pojazdu element ten ulega naturalnemu zużyciu. Wytrzymałość maglownicy szacuje się na 100 do 200 tys. km przebiegu, choć zdarzają się sytuacje, gdy ulega ona pierwszej awarii już po 60 tys. kilometrów. Do najczęściej występujących awarii przekładni kierowniczej należą:
- Pęknięta obudowa maglownicy.
- Wycieki płynu z przekładni kierowniczej.
- Uszkodzenie gumowych osłon maglownicy.
- Wytarcie zębów przekładni kierowniczej.
- Korozja elementów roboczych maglownicy.
Są oczywiście czynniki, które mogą w znacznym stopniu przyśpieszyć uszkodzenie maglownicy. Należą do nich w dużej mierze styl jazdy kierowcy, a także jakość dróg, po których porusza się samochód. Na przyśpieszenie uszkodzenia maglownicy wpływa między innymi:
- Kręcenie kierownicą w miejscu, gdy samochód się nie porusza.
- Najeżdżanie na wysokie krawężniki, gdy koła są skręcone.
- Jazda na felgach o dużej średnicy z oponami o niskim profilu.
- Stosowanie felg o rozmiarze niedopuszczonym przez producenta samochodu.
Wszystkie powyższe czynniki mogą w znacznym stopniu przyczynić się do zwiększenia zużycia przekładni kierowniczej, dlatego też warto pamiętać o tym podczas wykonywania manewrów parkingowych, a także podczas tuningu wizualnego naszego samochodu.
Duże felgi o niskim profilu również sprzyjają uszkodzeniu przekładni kierowniczej – fot. pexels.com
Uszkodzona maglownica - wymiana czy regeneracja?
Awaria maglownicy to niestety stosunkowo duży wydatek dla właściciela samochodu. Na szczęście istnieją dwa sposoby na rozwiązanie problemu uszkodzonej przekładni kierowniczej. Pierwszym z nich jest oczywiście regeneracja maglownicy. Na czym polega regeneracja przekładni kierowniczej? Mówiąc ogólnie, regeneracja maglownicy polega na skasowaniu luzu maglownicy poprzez wymianę lub naprawę jej uszkodzonych elementów. Podczas regeneracji przekładnia kierownicza zostaje całkowicie rozebrana, jej poszczególne elementy dokładnie wyczyszczone i ocenione pod względem możliwości zregenerowania i ponownego użycia. Po renowacji i wymianie wadliwych elementów przekładnia jest składana, a jej pierwotne właściwości zostają przywrócone. Drugim sposobem wyeliminowania uszkodzenia przekładni kierowniczej, jest po prostu jej wymiana na nową. Ile kosztuje regeneracja maglownicy, a ile kosztuje nowa przekładnia kierownicza? Koszt regeneracji przekładni kierowniczej zależy przede wszystkim od stopnia uszkodzenia przekładni, a także od cennika wyspecjalizowanych warsztatów trudniących się ich regeneracją. Zazwyczaj koszt samej regeneracji maglownicy waha się w granicach 400 do 1000 złotych, do których doliczyć należy ewentualny koszt montażu i demontażu przekładni. Nieco gorzej wygląda sytuacja w przypadku zakupu nowej przekładni kierowniczej. Zależy ona przede wszystkim od modelu samochodu, do którego jest montowana, a także od jego wyposażenia. Proste maglownice do samochodów bez wspomagania to kosz rzędu 250 - 500 zł. Niestety w przypadku współczesnych samochodów ze wspomaganiem, które dodatkowo naszpikowane są elektroniką ich cena przekroczyć może nawet 10 tys. złotych.
Czy warto regenerować maglownice? Naszym zdaniem, jeśli tylko jest taka możliwość, warto spróbować. Jeśli przekładnia kierownicza będzie nadawała się do regeneracji, pozwoli to zaoszczędzić wysokich kosztów ewentualnego zakupu nowej części. Jeżeli natomiast cena nowej, markowej przekładni jest atrakcyjna, warto rozważyć jej zakup.
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2023 https://www.motochemia.pl