Nowe silniki Diesla stają się coraz bardziej konkurencyjne w stosunku do jednostek napędzanych benzyną. Są zdecydowanie bardziej ekonomiczne i jednoczenie dysponują dużym zapasem mocy. Główną cechą pozwalającą odróżnić te dwa silniki od siebie są przede wszystkim kłęby czarnego dymu wydobywające się z układu wydechowego silniku Diesla podczas gwałtownego przyspieszania. Ten dym to nic innego jak sadza, powstająca w wyniki niepełnego spalania oleju napędowego. Aby zmniejszyć emisję tej sadzy do powietrza, ekolodzy wprowadzili w 2006 roku nową normę ekologiczną o nazwie EURO IV, która dwukrotnie ogranicza emisję cząstek stałych do atmosfery w porównaniu z poprzednią normą Euro III. W ten sposób obecne samochody z silnikiem Diesla wyposażane zostały w filtr cząstek stałych, który pozwala zminimalizować ilość sadzy, która wydobywają się z silnika. Obecnie w samochodach osobowych występują dwa systemy tych filtrów:
- FAP – Filter A Particuare tak zwany mokry filtr występujący w samochodach koncernu PSA (Peugeot, Citroen, Renault)
- DPF – Diesel Particulare Filter system stosowany w pozostałych markac
Zasada działania przypadku obu filtrów jest niemal taka sama, z jedną małą różnicą. W systemie FAP do paliwa dodany jest specjalny płyn EOLYS obniżający temperaturę spalania się sadzy co ułatwia jego regenerację. Filtr składa się z ceramicznego korpusu i umieszczony jest razem z katalizatorem we wspólnej metalowej obudowie. Korpus podzielony jest na małe kanaliki jednostronnie zamknięte przez które przepływają spaliny, a cząstki sadzy osadzają się na ich ściankach. Podczas niepełnego spalania gromadząca się sadza zaczyna blokować przepływ spalin przez kanaliki zmniejszając moc i osiągi silnika, a także ograniczając poprawne działanie filtra . Aby zapobiec takiej sytuacji należy regularnie dokonywać jego regeneracji, którą możemy przeprowadzić ją na trzy sposoby:
-pasywnie
-aktywnie
-wymuszając
Pasywna to nic innego jak użytkowanie samochodu na wysokich obrotach z dużymi obciążeniami na długich odcinkach drogi np. podczas podróży autostradą. Podczas miejskiej jazdy, poruszając się w korkach, regeneracja ta nie zachodzi w ogóle i ilość sadzy stale narasta ograniczając działanie filtra. Regeneracją
Aktywną steruje komputer, dokonując wielu zmian w sterowaniu pracą silnika np.: zwiększa wszystkie możliwe obciążenia elektryczne, zwiększa ciśnienie doładowania, opóźnia kąt wtrysku. Taka regeneracja trwa od 5do 10 minut.
Regeneracja Wymuszona to nic innego jak udanie się do serwisu i za pomocą urządzenia diagnostycznego oczyszczenie filtra z sadzy. Do odpowiedniej ochrony takiego filtra zaleca się również stosowanie przeznaczonych do tego celu niskopopiołowych olejów samochodowych ze specyfikacją Low Saps oraz normą VW 507.00.