Infolinia czynna:
Pon-pt: 8:00 - 18:00 Sob: 9:00 - 14:00
Mój koszyk
Pusty
wybierz pojazd
szukaj także w numerach OEM
wybierz pojazd

Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Części Samochodowe  > 
  3. Układ wydechowy  > 
  4. Filtr cząstek stałych

Części samochodowe w Motochemia.pl


Nowe silniki Diesla stają się coraz bardziej konkurencyjne w stosunku do jednostek napędzanych benzyną. Są zdecydowanie bardziej ekonomiczne i jednoczenie dysponują dużym zapasem mocy. Główną cechą pozwalającą odróżnić te dwa silniki od siebie są przede wszystkim kłęby czarnego dymu wydobywające się z układu wydechowego silniku Diesla podczas gwałtownego przyspieszania. Ten dym to nic innego jak sadza, powstająca w wyniki niepełnego spalania oleju napędowego. Aby zmniejszyć emisję tej sadzy do powietrza, ekolodzy wprowadzili w 2006 roku nową normę ekologiczną o nazwie EURO IV, która dwukrotnie ogranicza emisję cząstek stałych do atmosfery w porównaniu z poprzednią normą Euro III. W ten sposób obecne samochody z silnikiem Diesla wyposażane zostały w filtr cząstek stałych, który pozwala zminimalizować ilość sadzy, która wydobywają się z silnika. Obecnie w samochodach osobowych występują dwa systemy tych filtrów: 

- FAP – Filter A Particuare tak zwany mokry filtr występujący w samochodach koncernu PSA (Peugeot, Citroen, Renault)

- DPF – Diesel Particulare Filter system stosowany w pozostałych markac 

Zasada działania przypadku obu filtrów jest niemal taka sama, z jedną małą różnicą. W systemie FAP do paliwa dodany jest specjalny płyn EOLYS obniżający temperaturę spalania się sadzy co ułatwia jego regenerację. Filtr składa się z ceramicznego korpusu i umieszczony jest razem z katalizatorem we wspólnej metalowej obudowie. Korpus podzielony jest na małe kanaliki jednostronnie zamknięte przez które przepływają spaliny, a cząstki sadzy osadzają się na ich ściankach. Podczas niepełnego spalania gromadząca się sadza zaczyna blokować przepływ spalin przez kanaliki zmniejszając moc i osiągi silnika, a także ograniczając poprawne działanie filtra . Aby zapobiec takiej sytuacji należy regularnie dokonywać jego regeneracji, którą możemy przeprowadzić ją na trzy sposoby:

-pasywnie

-aktywnie

-wymuszając

Pasywna to nic innego jak użytkowanie samochodu na wysokich obrotach z dużymi obciążeniami na długich odcinkach drogi np. podczas podróży autostradą. Podczas miejskiej jazdy, poruszając się w korkach, regeneracja ta nie zachodzi w ogóle i ilość sadzy stale narasta ograniczając działanie filtra. Regeneracją

Aktywną steruje komputer, dokonując wielu zmian w sterowaniu pracą silnika np.: zwiększa wszystkie możliwe obciążenia elektryczne, zwiększa ciśnienie doładowania, opóźnia kąt wtrysku. Taka regeneracja trwa od 5do 10 minut.

Regeneracja Wymuszona to nic innego jak udanie się do serwisu i za pomocą urządzenia diagnostycznego oczyszczenie filtra z sadzy. Do odpowiedniej ochrony takiego filtra zaleca się również stosowanie przeznaczonych do tego celu niskopopiołowych olejów samochodowych ze specyfikacją Low Saps oraz normą VW 507.00.

 

 


Popularne części samochodowe






Części samochodowe - lista wszystkich kategorii


Porady i testy motoryzacyjne

Zapachy do domu - 5 podstawowych pytań

Zapachy do domu - 5 podstawowych pytań

19/09/2019

Jako entuzjaści motoryzacji często dbamy o to, aby wnętrze naszego samochodu stanowiło...więcej

Co warto wiedzieć o filtrach cząstek stałych DPF/FAP?

Co warto wiedzieć o filtrach cząstek stałych DPF/FAP?

15/03/2019

Coraz wyższe wymagania stawiane przez ekologów dotyczące czystości emisji spalin, zmusiły...więcej

Zobacz wszystkie porady i testy

Ostatnie opinie w sklepie

Średnia ocena Klientów: 4.9 na 5   Liczba ocen: 3144

Wszystko super! Kolejne udane zakupy w tym sklepie.

już mam dość 3 raz wkładam do koszyka przeglądam i szukam innych...

Kolejne zakupy udane.Oby tak dalej.


Dodaj opinięPokaż wszystkie opinie

Certyfikaty Motochemia



Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.


Copyright © 2019 https://www.motochemia.pl