Rozrusznik jest urządzeniem elektromechanicznym. Wyposażony w silnik elektryczny powoduje rozruch silnika spalinowego. Silnik rozrusznika jest stworzony pod prąd stały o wartości napięcia nieprzekraczającej 12V ( w przypadku pojazdów osobowych). Podczas rozruchu rozrusznik staje się najbardziej elektrochłonnym odbiornikiem w całym pojeździe. Pobór prądu w przypadku pojazdów osobowych waha się między 150-600A. Wynika to z siły którą musi w sobie rozrusznik mieć aby „ruszyć” silnik. Na drodze rozruchu stoi opór wytworzony przez łożyska korbowe, tłoki i kompresje silnika. Prędkość obrotowa jaką musi uzyskać silnik aby samoczynnie pracował mieści się w przedziale 40-100obr/min dla pojazdów benzynowych oraz między 100-200obr/min dla silników wysokoprężnych.
Jak dbać o rozrusznik?
Kilka prostych czynności serwisowych jest w stanie wydłużyć żywotność rozrusznika.
- należy kontrolować stan naładowania akumulatora i w razie potrzeby go doładować
- rozrusznik poddawać okresowym przeglądom
- utrzymywać w czystości łączenia elektryczne, wraz z klemami
- naprawę rozrusznika oddawać warsztatom specjalizującym się w regeneracji tego typu urządzeń.
Alternatywne sposoby rozruchu
Czasami zdarzają się sytuację kiedy wspomniany rozrusznik zawodzi(lub też akumulator jest już zbyt słaby, aby „zakręcić”). Wówczas nie jesteśmy skazani od razu na lawetę.
Jeżeli winowajcą jest zbyt słaby akumulator wówczas możemy „pożyczyć” prąd z innego pojazdu lub podłączyć akumulator do prostownika (ładowarki). Pierwsza z wymienionych metod z wykorzystaniem kabli rozruchowych jest stosunkowo szybka i przeważnie skuteczna. Jeśli jednak 10-15 min ładowanie z drugiego pojazdu nic nie zmieni, wówczas należy pomyśleć o ładowaniu prostownikiem.
Jeśli za przymusowy postój odpowiedzialny jest rozrusznik, wówczas do dyspozycji mamy tzw. metodę na pych.
Metoda ta polega na rozpędzeniu samochodu wraz z kierowcą, w momencie uzyskania względnie odpowiedniej prędkości, kierowca wrzuca bieg (1 lub 2) i puszcza sprzęgło(całość wykonujemy przy włączonym rozruchu). Metoda ta nie jest zalecana w nowoczesnych pojazdach oraz tych z automatyczną skrzynią biegów.