Infolinia czynna:
Pon-pt: 8:00 - 18:00 Sob: 9:00 - 14:00
Mój koszyk
Pusty
wybierz pojazd
szukaj także w numerach OEM
wybierz pojazd

Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Części Samochodowe  > 
  3. Układ hamulcowy  > 
  4. Hamulce bębnowe

Części samochodowe w Motochemia.pl


Hamulce bębnowe to jedno z 2 rodzajów popularnych rozwiązań układu hamulcowego. Jest on coraz rzadziej spotykany w najnowszych modelach samochodów. Elementami składowymi takiego rozwiązania są: bębny hamulcowe, szczęki hamulcowe, cylinderki oraz zestaw sprężyn montażowych. Zasada działania: Bęben hamulcowy obraca się wraz z kołem. Osadzone na specjalnej tarczy, pracujące we wnętrzu bębna 2 szczęki hamulcowe wywierają nacisk (za pomocą cylinderka hamulcowego) swoją powierzchnią roboczą na powierzchnię roboczą bębna. Tym samym powodujątarcie powierzchni o powierzchnię w wyniku czego uzyskujemy efekt hamowania. Zestaw sprężyn jest odpowiedzialny za ułożenie szczęk w pozycji neutralnej po zaprzestaniu hamowania.

Rodzaje układów bębnowych:
W zależności od założeń producenta danego pojazdu, możemy trafić na trzy typy układów hamulców bębnowych:

- układ Simplex – zestaw ten składa się z 1szt. cylinderka hamulcowego dwutłoczkowego. Tłoczki rozpierają szczęki hamulcowe od jednej strony, natomiast koniec szczęk mocowany jest na sworzniach stałych. Charakterystyczne dla tego układu jest nierównomierne zużycie okładzin.
– układ Duplex – układ stworzony z dwóch cylinderków hamulcowych (jednotłoczkowy). Każdy cylinderek naciska jeden koniec szczęki (jeden z góry, jeden z dołu), przy czym pozostałe końce mocowane są na sworzniu stałym. Układ ten powoduje nierównomierne zużycie okładzin szczęk ale w jednakowym tempie.
układ samo wzmacniający – najczęściej spotykany. Stworzony na 1 cylinderku (dwutłoczkowym), który działa na jedną część szczęk, przy czym ich druga część mocowana jest na łączniku „pływającym”. Wyeliminowanie sworzni stałych powoduje równomierne i równoczesne zużycie okładzin na szczękach.

Zalety i wady układu bębnowego:
Hamulcowe bębnowe ze względu na swoją konstrukcję uzyskują gorsze wyniki wydajności niż tarczowy odpowiednik. Wynika to m.in. z wyższej masy układu bębnowego oraz słabszego odprowadzania ciepła. Łatwiej się brudzą i narażone są na korozję. Do zalet można zaliczyć niższy koszt serwisu oraz znacznie dłuższą żywotność.


Popularne części samochodowe






Części samochodowe - lista wszystkich kategorii


Porady i testy motoryzacyjne

Zapachy do domu - 5 podstawowych pytań

Zapachy do domu - 5 podstawowych pytań

19/09/2019

Jako entuzjaści motoryzacji często dbamy o to, aby wnętrze naszego samochodu stanowiło...więcej

Co warto wiedzieć o filtrach cząstek stałych DPF/FAP?

Co warto wiedzieć o filtrach cząstek stałych DPF/FAP?

15/03/2019

Coraz wyższe wymagania stawiane przez ekologów dotyczące czystości emisji spalin, zmusiły...więcej

Zobacz wszystkie porady i testy

Ostatnie opinie w sklepie

Średnia ocena Klientów: 4.9 na 5   Liczba ocen: 3144

Wszystko super! Kolejne udane zakupy w tym sklepie.

już mam dość 3 raz wkładam do koszyka przeglądam i szukam innych...

Kolejne zakupy udane.Oby tak dalej.


Dodaj opinięPokaż wszystkie opinie

Certyfikaty Motochemia



Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.


Copyright © 2019 https://www.motochemia.pl