Infolinia czynna:
pon-pt: 8.00 - 18.00 sob: 9.00 - 14.00
Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Poradnik  > 
  3. Porady Motoryzacyjne  > 
  4. Turbosprężarka, czyli jak działa popularne turbo?
< Powrót do: Porady Motoryzacyjne

Turbosprężarka, czyli jak działa popularne turbo?

Data aktualizacji: poniedziałek, 11 Październik 2021
Ilość komentarzy: 7
Turbosprężarka, czyli jak działa popularne turbo?

Turbospreżarka jest elementem silnika spalinowego, którego zadaniem jest zwiększenie mocy jednostki napędowej, przy nieznacznym zwiększeniu jej masy. Na początku XX wieku urządzenie to było wykorzystywane głównie w napędach statków, natomiast w motoryzacji pojawiło się dopiero w okolicach 1940 roku. Dziś w erze powszechnego downsizingu, nikogo już nie dziwi stosowanie turbosprężarki w samochodach osobowych. Czym jednak dokładnie jest popularne „turbo”? Jak działa? Jakie są jego wady i zalety?



Spis treści:

Historia i budowa.
Jakie są wady i zalety turbosprężarki?
Co to jest turbodziura?
Twin Turbo czy Biturbo? Czym się różnią?
Zadbaj o turbosprężarkę – 5 zasad użytkowania turbiny.

 

 

Historia i budowa. Jak działa sprężarka?

Popularna turbosprężarka została opatentowana już w 1905 roku, a za jej wynalazcę uznaje się szwajcarskiego inżyniera Alfreda Buchi. Początkowo urządzenie to było wykorzystywane w silnikach wysokoprężnych napędzających statki. Dopiero od 1938 roku zaczęto je wykorzystywać w jednostkach pojazdów ciężarowych, a od około 1973 roku, również w jednostkach samochodów osobowych. Pierwszym seryjnym samochodem w nie wyposażonym zostało BMW 2002 Turbo. Turbosprężarka zwana potocznie „turbem” składa się z dwóch połączonych ze sobą metalowych „ślimaków”, dzielących się na cześć zimną oraz ciepłą. Do części ciepłej tłoczone są spaliny z silnika, które służą za napęd sprężarki. Do części zimnej zasysany jest tlen, który następnie trafia do komory spalania. We wnętrzu obu ślimaków znajdują się dwa połączone jednym wałem wirniki. Pozwala to na sprawny napęd sprężarki przez gazy spalinowe, a więc i efektywne tłoczenie tlenu do komory spalania. Sprężone w ten sposób powietrze drastycznie zwiększa wydajność silnika, poprzez skuteczniejsze spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Praca turbosprężarki generuje wysoką temperaturę sięgająca nawet 900 stopni C, dlatego też jest ona chłodzona przy pomocy oleju silnikowego, a w niektórych przypadkach również chłodnice, których zadaniem jest skompresowanie gazów do odpowiedniej temperatury.

 

Turbosprężarka

Pierwszym samochodem do którego trafiła turbosprężarka było BMW 2002 Turbo - fot. pixabay.com

 

Jakie są wady i zalety turbosprężarki?

Stosowanie „turbo” w silnikach spalinowych jest obecnie zjawiskiem powszechnym. Oczywiście posiada ono szereg zalet, jednak należy podkreślić, że rozwiązanie to nie jest wolne od wad. Do podstawowych zalet turbosprężarki zaliczymy: 

  

  • Wzrost mocy silnika, przy zachowaniu jego niższej masy;
  • Wzrost sprawności silnika;
  • Poprawienie charakterystyki jednostki napędowej
  • Zauważalną poprawę czystości gazów spalinowych;
  • Mniejsze zużycie paliwa;

 

 Do najczęściej wymienianych wad tego elementu możemy zaliczyć natomiast:

  

  • Szybsze zużycie poszczególnych elementów silnika;
  • Większe wysilenie silnika;
  • Silne obciążenie cieplne turbiny;
  • Zwiększona awaryjność silnika;
  • Występowanie zjawiska „turbodziury”

 

Turbosprężarka

  Turbodziura to zjawisko wyraźnienia opóźnienia reakcji silnika na gaz - fot. pixabay.com

Co to jest turbodziura? 

Zjawisko zwane potocznie „turbodziurą” jest niczym innym jak momentem bezwładności wirnika turbiny, który występuje podczas gwałtownego zwiększania jego obrotów (np. podczas nagłego wciśnięcia pedału gazu). Ponieważ prędkość obrotowa wirnika w sprężarce jest ściśle powiązana z ilością masową gazów, które wtłaczane są do jej wnętrza, na biegu jałowym oraz przy niskich obrotach silnika, utrzymywana jest jego niska prędkość obrotowa. W przypadku drastycznego wzrostu obrotów silnika wirnik turbosprężarki musi się rozpędzić, aby uzyskać wymaganą prędkość oraz potrzebne ciśnienie doładowania. To właśnie ta chwila na odpowiednie jego rozpędzenie powoduje zjawisko „turbodziury”, czyli wystąpienia zauważalnego opóźnienia pomiędzy wciśnięciem pedału gazu, a reakcją silnika. Zjawisko to dla wielu konstruktorów okazało się poważnym problemem, który na przestrzeni wielu lat próbowano skutecznie rozwiązać. Tym sposobem opracowano dwa systemy kierowania spalin, czyli:

  

  • Technologię zmiennej geometrii kierownic turbiny;
  • Wastgate - zawór upustu spalin;

  

Oba rozwiązania w znacznym stopniu poprawiają wydajność turbiny, niwelujący przy tym efekt niechcianej „turbodziury”.

 

 

Zobacz również:

 

 

Twin Turbo czy Biturbo? Czym się różnią?

Oba zagadnienia dotyczą systemu turbodoładowania silnika spalinowego, w którym występują dwie turbospreżarki, jednak rozwiązania te w znacznym stopniu różnią się od siebie.

  

  • BiTurbo – jest to system doładowania silnika oparty na dwóch równolegle działających ze sobą turbospężarkach. System ten charakterystyczny jest dla jednostek napędowych, których pojemność przekracza 2500 cm3, a jego głównym zadaniem jest pokrycie zapotrzebowania na powietrze dla większego silnika. System, w którym dwie takie same turbosprężarki działają równolegle, często wykorzystywany jest przy doładowywaniu silników rzędowych i widlastych. 

 

  • Twin Turbo – to również system oparty na dwóch współpracujących ze sobą turbosprężarkach, z tą różnicą, że zastosowano w nim: 
    • Sprężarkę mniejszą - pracującą w zakresie niskich obrotów silnika (max. 1500 obr/min);
    • Sprężarkę większą – która po osiągnięciu odpowiednich obrotów silnika stopniowo załącza się, aby przy prędkości 2500 obr/min pełnić decydującą funkcję w procesie sprężania powietrza do komory spalania.

  

Takie rozwiązanie pozwoliło na zwiększenie efektywności doładowania w pełnym zakresie obrotów jednostki napędowej. Mniejsza turbina pracuje niemal cały czas, natomiast druga wykorzystywana jest jedynie wtedy, gdy jest ona potrzebna.

 

V8 Biturbo

W silnikach V8 wykorzystywany jest system Biturbo - fot. pixabay.com

  

Zadbaj o turbosprężarkę – 5 zasad użytkowania turbiny.

Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że turbosprężarka wymaga od nas nieznacznej troski w czasie codziennego użytkowania samochodu, aby mogła nam bezawaryjnie służyć przez wiele kilometrów. Przede wszystkim powinniśmy pamiętać o: 

 

  • Stosowaniu wysokiej klasy oleju silnikowego;
  • Regularnym sprawdzaniu poziomu i stanu oleju silnikowego w celu uniknięcia zatarcia turbiny;
  • Regularnej wymianie filtra powietrza w celu uniknięcia zanieczyszczenia silnika i turbiny;
  • Rozgrzaniu silnika na biegu jałowym zaraz po uruchomieniu, tak aby olej dotarł do turbiny;
  • Chłodzeniu turbiny na biegu jałowym przed wyłączeniem silnika, szczególnie po długiej lub dynamicznej jeździe. 

 

Turbosprężarka to wspaniałe urządzenie, które pozwala w prosty sposób zwiększyć moc silnika. Niestety nie jest ono wolne od wad, a jego nieostrożna eksploatacja, szczególnie w samochodach używanych, może doprowadzić do konieczności jej wymiany lub regeneracji.

  

A jakie jest wasze zdanie na temat turbosprężarek? Czekamy na wasze opinie w komentarzach.

 



Autor: Marcin

Wieloletni członek zespołu Motochemii dysponujący sporą wiedzą na temat oferowanych przez nas kosmetyków.Większość z nich udało mu się już przetestować . Raczej praktyk niż teoretyk, który woli dokładnie zgłębić pewne zagadnienia zanim zacznie wypowiadać się na ich temat. Prywatnie fan motoryzacji czasów PRL i niepoprawny sympatyk Fiata.


Ostatnie opinie o tym artykule


Dodaj opinię

Staszek
Tak chłodzenie turbiny stara dobra szkoła :) Pozdrawiam.
Ocena artykułu:
poniedziałek, 11 październik 2021
Konstans
No z turbo zawsze były są i będą problemy.
Ocena artykułu:
środa, 01 wrzesień 2021
Bartek
Bardzo dobrze czyta się ten artykuł sporo dobrej wiedzy.
Ocena artykułu:
środa, 02 czerwiec 2021
Sławol
No powiedzmy sobie szczerze, że jest turbo jest zabawa!!!
Ocena artykułu:
czwartek, 04 marzec 2021
MaLik
Jak ktoś nie chce samochodu z turbo, to jest wiele marek co go nie posiadają. Ja jeżdżę z turbo i ciężko by mi było się przesiąćś na coś bez turbo, ale zawsze taka ewentualność jest.
Ocena artykułu:
czwartek, 11 luty 2021
Artur
Niestety naprawiałem, nikomu nie życzę.
Ocena artykułu:
poniedziałek, 30 listopad 2020
Wrocek
prosto napisane. Dzisiaj bez turbo to chyba nie ma już aut.
Ocena artykułu:
poniedziałek, 07 wrzesień 2020

HOT - Promocje
Zobacz wszystkie promocje
Promocja
Castrol Edge Titanium 5W40 Turbo Diesel 5L Olej Silnikowy Syntetyczny

Castrol

Dostajesz punktów: 30

Dostawa od: 13.50zł

151.50zł146.95zł


Promocja
Work Stuff Gentleman Basic Yellow Mikrofibra Bezszwowa 40x40cm

Work Stuff

Dostajesz punktów: 9

Dostawa od: 13.50zł

17.90zł12.53zł


Promocja
ADBL Tar Pro 500ml Preparat do Usuwania Smoły i Żywicy z Karoserii

ADBL

Dostajesz punktów: 25

Dostawa od: 13.50zł

24.50zł20.82zł


Promocja
Shiny Garage Clay Block Gąbka z Glinką

Shiny Garage

Dostajesz punktów: 44

Dostawa od: 13.50zł

55.01zł46.75zł


Promocja
Good Stuff Glass Cleaner 250ml Płyn do Mycia Szyb

Good Stuff

Dostajesz punktów: 7

Dostawa od: 13.50zł

14.90zł10.43zł


Promocja
Shiny Garage All Around APC 1L Uniwersalny Koncentrat Czyszczący

Shiny Garage

Dostajesz punktów: 23

Dostawa od: 13.50zł

29.00zł24.65zł




Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Copyright © 2021 https://www.motochemia.pl