Infolinia czynna:
Pon-pt: 8:00 - 18:00 Sob: 9:00 - 14:00
Mój koszyk
Pusty
wybierz pojazd
szukaj także w numerach OEM
wybierz pojazd

Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Poradnik  > 
  3. Porady Motoryzacyjne  > 
  4. Spaliny w kabinie. Gdzie szukać przyczyny?

Spaliny w kabinie. Gdzie szukać przyczyny?

Data aktualizacji: wtorek, 17 listopad 2020

Zapach spalin pojawiający się w kabinie samochodu w pierwszej chwili może przerazić. Na szczęście w większości przypadków nie oznacza on dla nas zbliżającej się kosztownej naprawy. Należy jednak pamiętać, że pod żadnym pozorem nie wolno bagatelizować tej usterki, ponieważ gazy spalinowe są dla ludzkiego organizmu szkodliwe, a wdychane ich w dużych ilościach może być nawet zagrożeniem dla naszego życia. Gdzie jednak szukać usterki? Skąd wydobywają się niechciane spaliny?



Spis treści:

Przyczyna 1: Nieszczelność w układzie wydechowym.
Przyczyna 2: Usterka zaworu EGR.
Przyczyna 3: Uszkodzona uszczelka pod głowicą.
Inne przyczyny: gdy powyższe rady nie trafią w problem.

 

Przyczyna 1: Nieszczelność w układzie wydechowym.

W niemal 90% przypadków zapach spalin silnikowych wyczuwanych w kabinie pasażerskiej samochodu wynika z nieszczelności układu wydechowego. Wystąpienie tego typu usterki nie jest zazwyczaj zbytnio obciążające dla naszego portfela, choć zdarzają się wyjątki. Gdzie rozpocząć poszukiwania nieszczelności? W pierwszej kolejności należy sprawdzić tzw. łącznik elastyczny, który znajduje się pomiędzy kolektorem i katalizatorem. To zazwyczaj on ulega uszkodzeniu, przyczyniając się do przedostawania się spalin do wnętrza pojazdu. Kolejnym newralgicznym punktem, na który należy zwrócić uwagę, są łączenia układu wydechowego (np. przy kolektorze, czy katalizatorze). Warto również sprawdzić uszczelkę samego kolektora wydechowego tuż przy bloku silnika. Czasem zdarza się, że ulega ona częściowemu przepaleniu, a w konsekwencji wydmuchaniu. Najpoważniejszymi uszkodzeniami układu wydechowego, które mogą doprowadzić do przedostawania się spalin do wnętrza auta, są uszkodzenia kolektora dolotowego oraz samego katalizatora. Są to niestety usterki, które na pewno nadszarpią nasz domowy budżet. Podsumowując, szukając nieszczelności w układzie wydechowym, która powoduje przedostawanie się gazów spalinowych do kabiny, należy zwrócić szczególną uwagę na:

 

Łącznik elastyczny

Uszkodzony łącznik elastyczny to częsta przyczyna dostawania się spalin do kabiny - fot. pixabay.com

 

Przyczyna 2: Usterka zaworu EGR. 

Kolejną przyczyną pojawienia się nieprzyjemnego zapachu spalin silnikowych we wnętrzu samochodu jest usterka zaworu recyrkulacji spalin (EGR). Warto przypomnieć, że zawór ten odpowiada przede wszystkim za redukcję emisji tlenków azotu do atmosfery.

Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj artykuł: Zawór EGR - Czym jest? Do czego służy? Awarie i Usterki.


W mocno wyeksploatowanych jednostkach silnikowych, we wnętrzu zaworu gromadzi się nagar, który może doprowadzić do zablokowania i uszkodzenia zaworu EGR. Jego awaria może powodować nie tylko dostawanie się do wnętrza pojazdu spalin, ale również szarpanie silnika, odczuwalny niedostatek jego mocy, a także znaczne dymienie z układu wydechowego. Z tego właśnie powodu zaleca się regularne czyszczenie zaworu EGR przy pomocy specjalistycznych środków myjących.

 

Przyczyna 3: Uszkodzona uszczelka pod głowicą.

Brzmi to groźnie i niestety w rzeczywistości takie jest. Jedną z przyczyn dostawania się do wnętrza pojazdu szkodliwych gazów spalinowych, może być właśnie uszkodzona uszczelka pod głowicą. Prawdopodobieństwo wystąpienia tej usterki wzrasta w przypadku, gdy zapach spalin wewnątrz nasila się dopiero przy włączeniu ogrzewania. Oznacza to bowiem, że źródłem zapachu jest nagrzewnica, a to z kolei sugerować może obecność spalin w układzie chłodzenia. Jak sprawdzić sprawność uszczelki pod głowicą? Do tego celu najlepiej użyć popularnego testera uszczelki pod głowicą. To proste i nieskomplikowane w użyciu urządzenie pozwala z powodzeniem wykryć obecność gazów spalinowych w układzie chłodzenia, a więc i sprawność niesławnej UPG.

 

Głowica silnika

Uszkodzenie uszczelki głowicy może również prowadzić do dostawania się spalin do kabiny - fot. pixabay.com

 

Inne przyczyny: gdy powyższe rady nie trafią w problem.

Wymienione w poprzednich akapitach awarie są najczęstszymi przyczynami przedostawania się spalin do wnętrza kabiny pasażerskiej samochodu. Jednak co zrobić, gdy żadna z podanych awarii nie występuje, a mimo to nadal mamy problem ze szkodliwym zapachem we wnętrzu auta? W takich wypadkach specjaliści zalecają sprawdzenie:

  • Sondy lambda;
  • Nagrzewnicy;
  • Uszczelek drzwi oraz szyb;
  • Filtra kabinowego;

 

Niesprawność któregokolwiek z wymienionych elementów, w większym bądź mniejszym stopniu może prowadzić do przedostawania się gazów silnikowych do kabiny pasażerskiej, dlatego warto i na nie zwrócić szczególną uwagę.

 

A jakie są wasze doświadczenia ze spalinami we wnętrzu kabiny? Doświadczyliście takiej awarii? A może udało wam się ją wyeliminować samemu? Czekamy na wasze uwagi w komentarzach.






Spaliny w kabinie. Gdzie szukać przyczyny?

Marcin

Wieloletni członek zespołu Motochemii dysponujący sporą wiedzą na temat oferowanych przez nas kosmetyków.Większość z nich udało mu się już przetestować . Raczej praktyk niż teoretyk, który woli dokładnie zgłębić pewne zagadnienia zanim zacznie wypowiadać się na ich temat. Prywatnie fan motoryzacji czasów PRL i niepoprawny sympatyk Fiata.



Ilość komentarzy: 2, Średnia ocena: 5

   Data dodania: wtorek, 17 listopad 2020
Ocena: 5

2kG nagaru?? Chłopie, jak ty z tym jeździłeś?? O_0


   Data dodania: poniedziałek, 07 wrzesień 2020
Ocena: 5

kiedyś miałem w egrze ze 2kg nagaru. Ale nie dymiło do kabiny




 
 


Napisz Recenzję Wróć