Infolinia czynna:
pon-pt: 8.00 - 18.00 sob: 9.00 - 14.00
Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Poradnik  > 
  3. Informacje Motoryzacyjne  > 
  4. Smog w miastach. Czy samochody elektryczne rozwiążą problem?
< Powrót do: Informacje Motoryzacyjne

Smog w miastach. Czy samochody elektryczne rozwiążą problem?

Data aktualizacji: piątek, 12 Listopad 2021
Ilość komentarzy: 22
Smog w miastach. Czy samochody elektryczne rozwiążą problem?

W ostatnich latach coraz częściej mówi się o zanieczyszczeniu powietrza w miastach. Za jednego z głównych winowajców tego stanu rzeczy podaje się spaliny, które są wytwarzane przez samochody benzynowe oraz Diesla. Zarówno producenci samochodów, jak i organizacje ekologiczne czy państwowe, coraz częściej przekonują, że lekarstwem na ten problem są samochody elektryczne. Czy jednak na pewno?



Spis treści

Elektryk lepszy od benzyniaka? Nie do końca.
Nie tylko spaliny.
Hybrydy i elektryki – nie takie eko jak mówią.

 

Elektryk lepszy od benzyniaka? Nie do końca.

Od kilku lat obserwujemy pro ekologiczny trend piętnowania samochodów spalinowych. Wiele państw (choć głównie Europejskich) zauważa, że za problemem smogu w dużych aglomeracjach odpowiada nic innego jak silnik spalinowy, a dokładniej wydobywające się podczas jego pracy spaliny. Za jeden ze sposobów na rozwiązanie tego problemu powszechnie uznaje się wyparcie samochodów zasilanych silnikiem spalinowym, a więc benzynowym i Diesla, przez pojazdy elektryczne. Trend ten zdają się potwierdzać zarówno producenci samochodów, jak i politycy – w tym również Polski Rząd, który zapowiedział wdrożenie dopłat do samochodów elektrycznych.

 

Sprawdź również: Dopłaty do samochodów elektrycznych - na ile można liczyć?

 

Jednak jak wiadomo, spaliny to nie jedyne zanieczyszczenia, jakie produkują samochody, dlatego też pomimo braku tradycyjnego silnika w samochodach elektrycznych, także i one mogą podczas codziennej eksploatacji wytwarzać szkodliwe pyły zanieczyszczające powietrze w miastach.

 

Smog

Okazuje się, że spaliny nie są podstawowym źródłem zanieczyszczeń samochodów - fot. pixabay.com

 

Nie tylko spaliny.

Nie od dziś wiadomo, że spaliny to nie jedyne zanieczyszczenia, które podczas regularnego użytkowania wytwarzają samochody. Nie mówimy tu oczywiście o kapiącym oleju silnikowym spod maski, czy cieknącym płynie chłodniczym. Mowa tu o szkodliwych pyłach tworzących się w procesie ścierania opon czy klocków hamulcowych podczas hamowania. Jak wskazuje brytyjski instytut badawczy Emission Analytics, jest to problem znany ekspertom od lat, jednak do tej pory nikt nie zajmował się nim na poważnie. Jak się okazuje, jedynie około 7% zanieczyszczeń w postaci smogu, powodowanych jest przez spaliny samochodowe. Kolejne 13% to zanieczyszczenia wynikające właśnie ze ścierania się opon oraz pracy klocków hamulcowych. I to między innymi właśnie ten pył stanowi źródło emisji n-alkanów, metali ciężkich, benzotiazolu i innych substancji o znacznej toksyczności, które stanowią niebezpieczeństwo dla zdrowia człowieka. Kolejny, nie mniejszym problemem jest sam ruch pojazdów po ulicach miast. Okazuje się bowiem, że sam ruch samochodów na drogach również wpływa na zwiększenie zapylenia w miastach. Znajdujące się na ulicach zanieczyszczenia w postaci pyłów składających się z metali ciężkich, są podczas przejazdu auta wzniecane w powietrze, pogłębiając zjawisko unosu wtórnego. Między innymi na to zjawisko zwróciła uwagę Najwyższa Izba Kontroli, zalecając częstsze mycie dróg. Niestety większość miast uznała to przedsięwzięcia za zbyt kosztowne, a i samo rozwiązanie nie do końca przypadło mieszkańcom do gustu.

 

Toyota Hybrid

Pomimo niższej emisji spalin, hybrydy i elektryki równiez szkodzą środowisku - fot. Pixelbay.com

 

Hybrydy i elektryki – nie takie eko jak mówią.

W ogólnym rozrachunku okazuje się, że zarówno samochody hybrydowe, jak i te napędzane silnikiem elektrycznym, nie są aż tak ekologiczne, jak nam się do tej pory wydawało. Oczywiście w znacznym stopniu ograniczają one wytwarzanie szkodliwych gazów spalinowych, jednak ich większa masa w stosunku do tradycyjnych pojazdów napędzanych benzyną i olejem napędowym powoduje, że opony i hamulce ścierają się w nich nieznacznie szybciej, co potwierdzają wstępne testy przeprowadzone przez brytyjskie Emission Analytics. Oczywiście należy wspomnieć, że w przypadku samochodów elektrycznych teoretycznie możemy niemal nie używać hamulca, tak jak w wypadku Nissana Leaf z systemem e-Pedal, jednak nie zmienia to faktu, że większość z omawianych zanieczyszczeń pochodzi głównie ze zużycia opon, które dodatkowo może wzrosnąć wraz z eksploatacją opon o gorszej jakości, czy jazdy z niewłaściwym ciśnieniem powietrza w nich zawartym.

 

A co wy myślicie o samochodach elektrycznych i hybrydowych? Czy ograniczą one powstawanie smogu w miastach? Podzielcie się z nami swoją opinią w komentarzach!



Autor: Marcin

Wieloletni członek zespołu Motochemii dysponujący sporą wiedzą na temat oferowanych przez nas kosmetyków.Większość z nich udało mu się już przetestować . Raczej praktyk niż teoretyk, który woli dokładnie zgłębić pewne zagadnienia zanim zacznie wypowiadać się na ich temat. Prywatnie fan motoryzacji czasów PRL i niepoprawny sympatyk Fiata.


Ostatnie opinie o tym artykule


Dodaj opinię

Glinko
Wymiana ok, ale to potrwa jeszcze z 10 albo i więcej lat.
Ocena artykułu:
piątek, 12 listopad 2021
Leon
Ja też mam taką nadzieję, wiem że łatwo mówić jak się ma w miarę nowy dom i nie montowało się pieca na węgiel, ale w końcu trzeba zrobić porządki. Nie możemy się wzajemnie podtruwać.
Ocena artykułu:
środa, 06 październik 2021
Mikołaj
No ja mam nadzieję, że w końcu zrobią porządek i wszyscy albo gaz albo pompa ciepła, wtedy załatwimy sprawę okolicznych miejscowości.
Ocena artykułu:
środa, 01 wrzesień 2021
Emerli
Obważanek Krakowski, popatrzcie co się dzieje na zime. Zgadzam się z kolegą poniżej.
Ocena artykułu:
poniedziałek, 16 sierpień 2021
Glinko
Zacznijcie sprawdzać w zimie czym pali się w piecach w okolicach Krakowa, Czarne kłeby dymu nie raz lecą z komina. Czym oni tam palą oponami jak w afryce?
Ocena artykułu:
czwartek, 12 sierpień 2021
Ricky_333
Kozła ofiarnego trzeba mieć. Przecież miasta nie zamkną dla samochodów, więc masło maślane.
Ocena artykułu:
wtorek, 10 sierpień 2021
Tadek
Święta prawda Tomasz, ale najlepiej obwinić kierowców, bo ich się przecież nie pozbędą i jest na kogo zwalić.
Ocena artykułu:
czwartek, 15 lipiec 2021
Tomasz
Jakby smog zależał od samochodów to w lecie też by był.
Ocena artykułu:
wtorek, 29 czerwiec 2021
Bartosz
Ja już zauważam duży wzrost elektrycznych samochodów na ulicach, więc chyba kolega ma rację, niedługo wszyscy się na nie przerzucimy.
Ocena artykułu:
poniedziałek, 21 czerwiec 2021
Paweł
Wszystko zmierza do tego, że wszyscy za kilkanaście lat będą jeździć elektrykami i problem zniknie.
Ocena artykułu:
piątek, 09 kwiecień 2021
Fokus
No słuchajcie najlepiej zwalić na kierowców.
Ocena artykułu:
poniedziałek, 29 marzec 2021
Tylek
Zgadzam się z kolegą, jakoś dziwnie w lecie nikt o smogu nie mówi.
Ocena artykułu:
niedziela, 21 marzec 2021
Toni
Smog w miastach absolutnie nie jest związany z samochodami, ale najłatwiej obwinić kierowców.
Ocena artykułu:
czwartek, 04 marzec 2021
Abrams
Jest zima, jest smog, nie ma zimy nie ma smogu, a kierowcy jak jeździli tak jeżdżą...
Ocena artykułu:
poniedziałek, 01 luty 2021
Paweł
No niestety smog to nasz wróg, a winy szuka się chyba nie tam gdzie powinno, no ale cóż...
Ocena artykułu:
poniedziałek, 18 styczeń 2021
Marek
Najpierw niech usuną z dróg te stare graty, za którymi dym jest taki, że trzeba wewnętrzny obieg włączać, bo by się człowiek udusił, a potem niech się czepiają zwykłych kierowców.
Ocena artykułu:
wtorek, 05 styczeń 2021
Adek
Zgadzam się z Helmanem, najłatwiej zrzucić wszystko na kierowców!!
Ocena artykułu:
środa, 16 grudzień 2020
Helman
Osobiście uważam, że głównym problemem jest palenie w piecach. Oczywiście, że ruch samochodowy w ciągu kilkudziesięciu lat się bardzo zwiększył, ale zauważmy, że w lecie nie ma problemu ze smogiem, a dopiero w zimie, kiedy zaczyna się okres grzewczy. Owszem w Krakowie jest już nakaz wymiany piecy na gazowe i nie wolno palić węglem, ale wystarczy wyjechać na pobliskie wsie i już widać co się tam dzieje. Najłatwiej przyczepić się do kierowców.
Ocena artykułu:
poniedziałek, 30 listopad 2020
Aleksander
A gdzie tam, to jest igła w stogu siana. Ale te stare diesle co mają 1000% norm wiecej emisji powinni od razu utylizować. Kto podbija takim przeglądy?
Ocena artykułu:
środa, 25 listopad 2020
Darek
Na pewno zminiejszą ilość spalin, ale poprawa powietrza będzie tylko wtedy jak zakażą palic w piecach węglem i innym syfem. To co się dzieje w okresie zimowym w okolicznych wioskach wokół dużych miast to jest skandal. Czorne kłęby dymu jakby palili opony albo inne śmieci.
Ocena artykułu:
poniedziałek, 16 listopad 2020

HOT - Promocje
Zobacz wszystkie promocje
Promocja
Valvoline MaxLife MTF 75W80 1L Olej Przekładniowy do Skrzyni Biegów

Valvoline

Dostajesz punktów: 10

Dostawa od: 13.50zł

34.40zł32.68zł


Promocja
Permatex Fast Orange 443ml Pasta emulsja do mycia rąk bhp

Permatex

Dostajesz punktów: 4

Dostawa od: 13.50zł

13.95zł11.95zł


Promocja
Dr Marcus Shining Cockpit Spray Ocean 750ml do Czyszczenia i Konserwacji Kokpitu

Dr. Marcus

Dostajesz punktów: 7

Dostawa od: 13.50zł

10.70zł8.56zł


Promocja
Millers Trident 10W40 1L Olej Silnikowy Półsyntetyczny

Millers Oils

Dostajesz punktów: 5

Dostawa od: 13.50zł

26.49zł25.70zł


Promocja
Work Stuff Detailing Brush Black 16mm Pędzelek Detailingowy Czarny

Work Stuff

Dostajesz punktów: 6

Dostawa od: 13.50zł

12.90zł9.03zł


Promocja
K2 DPF 50ml Dodatek do Czyszczenia i Regeneracji Filtrów Cząstek Stałych DPF

K2

Dostajesz punktów: 1

Dostawa od: 13.50zł

6.95zł6.74zł




Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Copyright © 2021 https://www.motochemia.pl