Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Poradnik >
- Informacje Motoryzacyjne >
- Silnik HEMI - Historia, Konstrukcja, Wady i Zalety
Silnik HEMI - Historia, Konstrukcja, Wady i Zalety
HEMI to jednostka napędowa owiana legendą oraz kultem podobnym do japońskich silników Wankla. Ten potężny amerykański silnik zaprojektowany z myślą o lotnictwie, trafił pod maskę pierwszych samochodów z początkiem lat 50-tych ubiegłego wieku, aby na lata zniknąć przy okazji wielkiego kryzysu paliwowego. Obecnie ta mocarna jednostka wraca do łask i mniej więcej od 2003 roku znów możemy ją oglądać pod maską współczesnych samochodów. Na czym polega jednak wyjątkowość tego silnika?
Spis treści:
Co to jest silnik HEMI?
Historia silnika HEMI.
Konstrukcja silnika HEMI – co go wyróżnia?
Zalety i Wady silnika HEMI.
Silnik HEMI obecnie.
Co to jest silnik HEMI?
HEMI to legendarna amerykańska jednostka napędowa w jedynym słusznym za oceanem układzie V. Co to oznacza? Oznacza to, że w takim silniku cylindry są ustawione względem siebie pod kątem 90 stopni. Przykładowo w silniku V8 pod kątem 90 stopni ustawione są po obu stronach jednostki po 4 cylindry. Co jednak wyróżnia jednostkę HEMI spośród pozostałych silników V8? Główną różnicą jest półsferyczna górna część komory spalania, która w zamyśle inżynierów miała za zadanie zapewnić bardziej optymalne spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej. To właśnie od niej wywodzi się sama nazwa jednostki, stanowiąca skrót od angielskiego słowa „hemispherical”, oznaczającego półsferyczny.
Silnik V8 Hemi to jednostka owiana legendą na całym świecie - fot. pixabay.com
Historia silnika HEMI.
Silniki HEMI trafiły do motoryzacji bezpośrednio z przemysłu zbrojeniowego. Zaprojektowane i stworzone przez pracowników Chryslera podczas II wojny światowej miały pierwotnie trafić do myśliwców. Niestety (lub na szczęście) rozwój silników odrzutowych pokrzyżował plany inżynierów, a projekt silnika HEMI dla lotnictwa porzucono. Niedługo potem jednostką zainteresował się dział motoryzacyjny Chryslera. Już w 1948 roku silnik HEMI został zaadaptowany do montażu w samochodach, a w 1950 roku trafił on do oficjalnej produkcji i zaczął trafiać pod maski aut Chryslera oraz innych marek do niego należących (np. Dodge). Pierwsza tego typu jednostka nosiła nazwę FirePower i posiadała ona oznaczenie 331, które pochodzi od pojemności wyrażonej w calach (331 cali sześciennych to 5,4 litra). W kolejnych latach Chrysler sukcesywnie rozwijał konstrukcję silnika. W 1956 roku do produkcji wprowadzona została jednostka 354 cala o pojemności 5,8 litra i mocy 340 – 355 KM, w 1957 roku jednostka 392 cala o pojemności 6,4 litra i mocy 325 – 345 KM, a w 1964 roku jednostka 426 cali o pojemności: 7,0 litrów i mocy 350 – 425 KM. Rozwój silnika został brutalnie wyhamowany w latach 70-tych XX wieku przez wielki kryzys paliwowy, spowodowany embargiem na dostawy ropy naftowej do USA.
Konstrukcja silnika HEMI
Tak jak wspomnieliśmy w jednym z poprzednich akapitów, HEMI to jednostka silnikowa w układzie V zawierająca 8 cylindrów. Wyróżnia ją półsferyczna budowa górnej części komory spalania, na której znajdują się po 2 zawory na cylinder. Zawory te umieszczone są naprzeciwko siebie pod kątem 45 stopni, co ma za zadanie ułatwić rozprężanie się gazów. Na samym szczycie półsfery umieszczona jest świeca zapłonowa, której rozmieszenie w pobliżu komory spalania ułatwia zapłon mieszanki. Z powodu specyficznej budowy górnej części komory spalania, także cylindry zostały wyposażone w wypukłe denka.
V8 HEMI montowany jest obecnie m.in. w modelu Dodge Charger - fot. pixabay.com
Zalety i Wady silnika HEMI
Silnik HEMI choć kultowy, tak jak każda konstrukcja tego typu posiada swoje wady i zalety. Do zalet silnika HEMI zaliczymy przede wszystkim:
- Redukcję utraty energii poprzez zastosowanie mniejszej komory spalania,
- Ułatwienie przepływu gazów dzięki wykorzystaniu większych zaworów.
- Wysoką moc jednostki, przy niskim jak na tę pojemność spalaniu paliwa.
- Niską emisje spalin.
- Niepowtarzalny dźwięk jednostki.
- Wysoką kulturę pracy.
Wśród wad tej jednostki wyróżnimy:
- Możliwość umieszczenia jedynie dwóch zaworów wymuszona kształtem komory spalania.
- Ogromne spalanie jak na europejskie warunki.
Z jednostką napędową HEMI jest jak z jednostką Wankla. Albo się ją kocha, albo nienawidzi. Tutaj zarówno zwolennicy, jak i przeciwnicy będą wytykać jej różne wady i zalety. Prawda jest taka, że przy tej konstrukcji, wielkości i mocy, trzeba liczyć się i z korzyściami i niedogodnościami. Jest to cena za posiadanie pod maską legendarnej, prawdziwie amerykańskiej jednostki silnikowej.
Zobacz również: Silnik Wankla - Historia, Konstrukcja, Wady i Zalety
Silnik HEMI obecnie.
Amerykańskie V8 HEMI wróciły do łask z początkiem XXI wieku. Już w 2003 roku unowocześnione i zmodernizowane jednostki zaczęły powracać pod maskami SUVów, Pick-upów i powracających . Nową jednostkę 345, czyli HEMI 5,7 zamontowano między innymi w Dodge'u Ram'ie, a kolejne jej modernizacje trafiły również pod maski: Chryslera 300C, Jeep'a Grand Cherokee, Dodge'a Challenger'a i Charger'a. Obecnie silniki HEMI montowane są w fabryce Chryslera w Meksyku w 4 różnych wersjach takich jak:
- 5.7l V8 - 345 - do 399KM
- 6.1l V8 - 431KM
- 6.2l Hellcat – 707KM
- 6.4l / 392 Hemi / Apache - 468 - 485KM
A jakie jest wasze zdanie na temat silnika V8 HEMI? Czy posiadacie pojazd z takim silnikiem? Dajcie nam znać w komentarzach!
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2024 https://www.motochemia.pl