Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Poradnik >
- Informacje Motoryzacyjne >
- Retrofity LED - oświetlenie wydajne, lecz nielegalne

Retrofity LED - oświetlenie wydajne, lecz nielegalne

Ostatnie lata doprowadziły do znacznego rozwoju technologii oświetlenia. Dotyczy to niemal każdej gałęzi przemysłu, w tym również motoryzacji. W nowych modelach samochodów coraz częściej spotykamy wysoko wydajne lampy wyładowcze, zwane potocznie ksenonami. Niezwykle popularne stało się również oświetlenie LED. Obecnie jest ono regularnie stosowane w niemal wszystkich współczesnych samochodach. Nic więc dziwnego, że właściciele starszych aut również zapragnęli nowego, dużo wydajniejszego typu oświetlenia w swoich samochodach. To właśnie w odpowiedzi na to zapotrzebowanie powstały tak zwane retrofity LED. Czym są retrofity LED? Co daje ich użycie? Czy są legalne? O tym w dzisiejszym artykule!
Spis treści:
Korzyści zastosowania retrofitów LED w samochodzie
Retrofity H1, H4, H7 LED — czy to legalne?
Czym grozi stosowanie żarówek LED?
Retrofity LED – legalne zastosowanie
Nie tylko reflektory główne...
Kiedy żarówki LED będą dopuszczone do ruchu?
Legalna alternatywa dla retrofitów LED
Co to są retrofity LED?
Czym jest retrofit LED? To nic innego jak odpowiednik klasycznych żarówek samochodowych, głównie halogenowych, wykonany w technologii LED. Żarówki LED tego typu przystosowane są do standardowych gniazd reflektorów. Montowane są zatem w systemie Plug & Play w gniazdach klasycznych żarówek H1, H4, H7, H11, HB3, HB4 i wielu innych. Retrofity stanowią zatem nowoczesne, dużo wydajniejsze zamienniki żarówek halogenowych i stosuje się je w samochodowych światłach mijania, drogowych i przeciwmgłowych. Z czego składa się zestaw retrofitów LED? Zestaw tego typu oświetlenia samochodowego najczęściej zawiera zamiennik LED jednej z żarówek halogenowych, dopasowany do montażu w standardowym gnieździe żarówki, radiator lub inny system chłodzenia żarówki, a także przetwornicę dostosowaną do systemu Canbus.
Korzyści zastosowania retrofitów LED w samochodzie
Czy użycie retrofitów LED w samochodzie jest opłacalne? W zasadzie wykorzystanie zamienników żarówek samochodowych w technologi LED najczęściej przynosi dla użytkownika wymierne korzyści. Do szczególnie często wymienianych zalet retrofitów LED zaliczymy:
- Znacznie wyższą wydajność energetyczna żarówek LED;
- Jaśniejszy i intensywniejszy strumień światła;
- Temperaturę barwową światła zbliżoną do światła dziennego;
- Dłuższy i bardziej skupiony snop światła w porównaniu do klasycznej żarówki halogenowej.
Ponadto retrofity LED niezależnie od tego, czy mówimy o zamienniku żarówki H1, H4, H7 czy też innej, cechuje znacznie niższy pobór prądu. Zdecydowanie wyższa jest natomiast wytrzymałość, szczególnie w porównaniu do klasycznej żarówki, a także odporność na wstrząsy. Przewagą retrofitów jest również możliwość niemal natychmiastowego uzyskania pełnego strumienia świetlnego, co podnosi poziom bezpieczeństwa podróżowania po zmroku. Niestety, znacznie niższy pobór prądu popularnych retrofitów LED sprawił, że większość samochodowych komputerów pokładowych wykrywała je jako uszkodzoną/przepaloną żarówkę. Problem ten szybko rozwiązano, stosując w zestawach specjalny system Canbus control, który całkowicie wyeliminował ten problem. Wszystkie zalety systemu oświetlenia samochodowego retrofit LED przyćmiewa jednak jedna bardzo poważna wada. We wszystkich krajach europejskich, w tym również w Polsce, stosowanie ledowych zamienników żarówek w miejsce standardowych odpowiedników jest nielegalne.
Retrofity H1, H4, H7 LED — czy to legalne?
Tak jak wspomnieliśmy w poprzednim akapicie, niestety, jeśli zamierzamy użytkować nasz samochód na terenie Unii Europejskiej, nie możemy zamontować w nim retrofitów LED. Wynika to z jednolitego w całej UE prawa, które jasno zakazuje ingerencji w oświetlenie samochodowe. Dlatego też w myśl obecnych przepisów (styczeń 2022), niedozwolone jest stosowanie jako oświetlenia zewnętrznego innych źródeł światła, niż wskazuje na to homologacja samochodu i samego reflektora. Oznacza to mniej więcej tyle, że jeśli reflektory w naszym samochodzie homologowane były dla montażu żarówek halogenowych, tylko takie możemy w nich zamontować. Oczywiście takie prawo delegalizuje nie tylko żarówki LED jako zamienniki klasycznych żarówek samochodowych. Prawo to tyczy się również niezwykle popularnych zestawów HID, czyli zamienników ksenonowych żarówek H7, H4 i H1. Podsumowując, nie ma czegoś takiego jak żarówki H1, H4, H7 LED z homologacją, więc nie można ich legalnie używać w ruchu drogowym. Nawet w przypadku retrofitów LED oferowanych przez znanych producentów żarówek, takich jak Philips czy Osram.
Retrofity LED doskonale sprawdzają się w trudnych warunkach off roadowych – fot. Pexels.com
Czym grozi stosowanie żarówek LED?
Montaż żarówek LED w miejsce świateł mijania, drogowych i przeciwmgłowych niesie ze sobą pewne ryzyko. Oczywiście najbardziej oczywistym niebezpieczeństwem jest możliwość utraty dowodu rejestracyjnego w przypadku kontroli drogowej policji. W takim przypadku policjant zakaże dalszego podróżowania samochodem. Zaleci usunięcie nielegalnego oświetlenia oraz skieruje pojazd na ponowne badanie techniczne. Retrofitów LED może nie dopuścić do ruchu również diagnosta podczas corocznego przeglądu rejestracyjnego. Największy problem pojawia się jednak dopiero w momencie, gdy nasz samochód będzie brał udział w kolizji lub wypadku. Jeśli policjant podczas oględzin miejsca zdarzenia dostrzeże niehomologowane oświetlenie w samochodzie, może uznać, że to właśnie ono było przyczyną zdarzenia. To jednak nie wszystko. Ze względu na użycie niedopuszczonego do ruchu źródła światła, ubezpieczyciel może podważyć zasadność wypłaty odszkodowania. Z tego powodu nie zalecamy stosowania retrofitów LED na drogach publicznych.
Retrofity LED – legalne zastosowanie
Choć zestawy retrofirów LED do samochodów nie są dopuszczone do ruchu w Polsce ani w innych krajach Unii Europejskiej, nie oznacza to, że nie można ich używać wcale.Żarówki samochodowe LED tego typu stosować można poza drogami publicznymi, a także na torach wyścigowych, rajdach off roadowych, czy w innych dyscyplinach sportu, w których pojazdy poruszają się po zamkniętych torach. Dzięki swoim wyjątkowym właściwościom w takich warunkach sprawdzają się one doskonale.
Żarówki LED w pełni legalnie możemy stosować we wnętrzu samochodu – fot. Pexels.com
Nie tylko reflektory główne...
Przy okazji omawiania retrofitów LED, z którymi kojarzone są przede wszystkim żarówki LED H1, H4 i H7, warto również wspomnieć o pozostałym oświetleniu samochodowym. W ofercie wielu producentów żarówek samochodowych z powodzeniem znajdziemy również LED-owe odpowiedniki klasycznych żarówek W5W, C5W, R5W, P21W, P21/5W, W21W, W21/5W. Takie żarówki LED oferuje między innymi marka Bosma, Philips czy Osram. Niestety także i w ich przypadku prawo jest nieubłagane. LED-owe odpowiedniki również nie są dopuszczone do ruchu ulicznego, co oznacza, że nie można zamontować ich w miejscu standardowych żarówek świateł pozycyjnych, stopu, kierunkowskazów, światła wstecznego, przeciwmgłowego, a nawet w miejscu żarówek oświetlenia tablicy rejestracyjnej. Żarówki samochodowe tego typu można natomiast bezpiecznie stosować we wnętrzu pojazdu. Oznacza to, że popularnymi LED-ami z powodzeniem możemy zastąpić żarówki podświetlenia deski rozdzielczej, nawiewów i oświetlenia wnętrza.
Kiedy żarówki LED będą dopuszczone do ruchu?
Niestety, pomimo że za naszą zachodnią granicą organizacje takie jak ADAC walczą o to, aby zalegalizować retrofity, nie zanosi się, aby w najbliższym czasie prawo miało ulec zmianie. Pozostaje nam zatem szukać legalnych alternatywach, których na szczęście na rynku nie brakuje.
W nowych autach żarówki LED stosowane są już od dawna. Ich reflektory posiadają jednak niezbędne homologacje – fot. pexels.com
Legalna alternatywa dla retrofitów LED
Choć obecnie żarówki LED H1, H4, H7 oraz wiele innych, nie jest dopuszczonych do ruchu, w ofercie producentów żarówek takich jak Tungsram, Philips, Bosma czy Osram znajdziemy dla nich wiele różnorodnych alternatyw. Oferowane przez nich żarówki cechuje najczęściej:
- Zmieniona barwa światła w stosunku do tradycyjnej żarówki;
- Jaśniejszy i bardziej intensywny strumień światła;
- Dłuższy strumień światła znacznie poprawiający widoczność w nocy.
Żarówki samochodowe tego typu noszą charakterystyczne dla każdego z producentów oznaczenia. Najczęściej widnieje na nich informacja, jakie właściwości odróżniają daną serię od żarówki tradycyjnej. Najczęściej jest to informacja o:
- Temperaturze barwowej światła określonej w Kelwinach;
- Jasności określonej w Lumenach;
- Wzmocnieniu światła w stosunku do klasycznej żarówki określonego procentowo.
Zakup żarówek Tungsram Megalight, Osram Nightvision czy Philips Whitevision jest stosunkowo dobrą, ale również bezpieczną alternatywą dla niedopuszczonych do ruchu ulicznego retrofitów LED. Niestety, wybierając je, musimy pamiętać, że trwałość tego typu żarówek halogenowych będzie znacznie niższa niż standardowych żarówek samochodowych. Czy warto jednak dla oszczędności złamać obowiązujące przepisy i zastosować retrofity LED H1, H4 lub H7? My odradzamy, lecz na to pytanie ostatecznie musimy odpowiedzieć sobie sami.
A czy wy używaliście już retrofitów LED w swoich samochodach? Czy spotkały was z tego powodu jakieś konsekwencje? Piszczie w komentarzach!
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2023 https://www.motochemia.pl