Infolinia czynna:
Pon-pt: 8:00 - 18:00 Sob: 9:00 - 14:00
Mój koszyk
Pusty
wybierz pojazd
szukaj także w numerach OEM
wybierz pojazd

Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Poradnik  > 
  3. Porady Motoryzacyjne  > 
  4. Problemy związane z tarczami hamulcowymi

Problemy związane z tarczami hamulcowymi

Data aktualizacji: środa, 04 listopad 2020

Prawidłowe funkcjonowanie układu hamulcowego jest kluczowe dla bezpieczeństwa jazdy. Najważniejszym punktem są oczywiście klocki i tarcze hamulcowe, których poprawne działanie odpowiada za skuteczność zatrzymania się pojazdu w awaryjnych sytuacjach. Uszkodzone elementy układu hamulcowego mogą znacznie wydłużyć drogę hamowania.



Rdzewienie tarcz hamulcowych

Rdzewienie tarcz hamulcowych to normalne zjawisko. Podatne są one cały czas na działanie wilgoci, które sprzyja powstawaniu rdzawych nalotów. Tego typu zjawisko zachodzi najczęściej w samochodach mniej eksploatowanych, czyli używanych tylko ''od święta'', szczególnie w okresach zimowych. Na drodze panują ciężkie warunki, a tarcze hamulcowe narażone są na częsty kontakt z wodą i solą. Powstała rdza, często po kilku hamowaniach zejdzie z powierzchni tarczy hamulcowej na skutek tarcia o nią klocka hamulcowego. Są oczywiście sposoby aby tej rdzy w ogóle nie było. Możemy zastosować nowe tarcze hamulcowe powlekane na czarno. Czarna powłoka antykorozyjna , skutecznie uodparnia tarczę od jakiejkolwiek rdzy. Specjalnie zaawansowana technologia zapewnia optymalne właściwości hamujące. Ceny takich tarcz będą oczywiście znacznie wyższe od tych tradycyjnych.

Dlaczego tarcze hamulcowe się krzywią?

Kiedy dochodzi do skrzywienia się tarczy? Tarcze hamulcowe jak i klocki nagrzewają się podczas hamowania. Jeśli po mocnym rozgrzaniu zostaną gwałtownie ostudzone np. poprzez przejazd przez kałużę, wtedy może dojść do skrzywienia się tarczy hamulcowej. Woda spowoduje nierównomierne stygnięcie co w rezultacie spowoduje skrzywienie. Dzieje się tak zazwyczaj w tanich zamiennikach nierenomowanych producentów. Objawami skrzywienia tarczy hamulcowej jest pulsacja podczas procesu hamowania. Uszkodzenie to pojawia się, gdy w czasie obrotu tarczy hamulcowej moment hamujący zmienia się, chociaż kierowca wywiera stały nacisk na pedał hamulca. Tej sytuacji winne są właśnie krzywe tarcze hamulcowe. Może również wtedy wystąpić zjawisko skręcania podczas hamowania. Główną przyczyną powstawania różnic grubości tarczy hamulcowej jest bicie osiowe, które może powstawać z powodu następujących defektów:


- deformacja części roboczej wynikającej z niskiej jakości tarczy hamulcowej
- deformacja powierzchni roboczej tarczy powstała w trakcie stygnięcia tarczy po jej przegrzaniu
- bicie piasty koła (np. po uderzeniu w krawężnik)
- błąd montażowy tarczy

 Problemy związane z tarczami hamulcowymi

Aby zapobiec tego typu problemom, zaleca się wymianę tarcz hamulcowych renomowanych firm typu TRW, Ate czy Textar. Są to produkty firm, których części bardzo często montowane są przez koncerny na tak zwany ''pierwszy montaż''. Oczywiście w roli przypomnienia, tarcze hamulcowe wymieniamy osiowo czyli na lewą i prawą stronę danej osi.

 

Kiedy hamulce piszczą?

Główna przyczyna piszczenia hamulców jest oczywiście wyeksploatowanie się tarczy hamulcowej lub samych klocków. Metalowe elementy zaczynają trzeć o tarczę lub bęben, wpadając w rezonans i hałasując. W takim przypadku, niezwłocznie należy udać się do mechanika lub samemu przeprowadzić wymianę klocków hamulcowych. Jeśli zbagatelizujemy ten problem, możemy narazić się na większe wydatki. Metalowa płytka, która daje nam sygnał o konieczności wymiany, zacznie ocierać o tarczę niszcząc ją nieodwracalnie. Hamulce mogą wydawać nieprzyjemnie dźwięki również wtedy gdy są mocno zabrudzone. Drobiny piasku, kamyczki i nadmiar zanieczyszczeń drogowych również powoduje piszczenie. W tej sytuacji możemy zastosować Brake Cleaner do czyszczenia tarcz i zacisków hamulcowych. Preparat skutecznie odtłuści i oczyści  hamulce oraz zredukuje uciążliwie piszczenie.

 


Problemy związane z tarczami hamulcowymi

Przegrzewanie i pękanie tarcza hamulcowych

Innym i bardzo niebezpieczną sytuacją jest przegrzanie się tarcz hamulcowych. Objawia się to powstawaniem niebieskich zabarwień na zewnętrznej części tarczy. Dzieje się tak zazwyczaj, gdy klocek hamulcowy zakleszczy się w jarzmie zacisku hamulcowego lub gdy nieprawidłowo cofa się tłoczek. Innym sposobem przegrzania tarczy tylnej jest jazda na zaciągniętym ręcznym. 

Podczas długotrwałego używania hamulców  przy stromych zjazdach, na części roboczej tarczy hamulcowej, występują wysokie temperatury. W miejscach, w których tarcza nie współpracuje z klockami, te temperatury są niższe. Różnica powoduje występowanie naprężeń mechanicznych, które są przyczyna powstawania pęknięć. Mogą one powstać na wskutek  nadmiernego zużycia roboczej części tarczy hamulcowej. Pęknięcia mogą nastąpić również z powodu wad odlewniczych tarczy. Zbyt mała grubość tarczy może spowodować obwodowe pęknięcie tarczy, a w konsekwencji odpadnięcie tarczy hamulcowej od piasty koła.

Problemy związane z tarczami hamulcowymi




Problemy związane z tarczami hamulcowymi

Piotr

Piotr kieruje działem części w Motochemii. Specjalista z dużą wiedzą w dziedzinie części samochodowych. Wieloletnie doświadczenie Piotra w branży motoryzacyjnej sprawia, że to właśnie on posiada największą wiedzę na temat tego gdzie, co i jak jest zamontowane w naszych samochodach. Doskonale wie także, które z pośród części są najbardziej do nich odpowiednie.



Ilość komentarzy: 28, Średnia ocena: 5

   Data dodania: środa, 04 listopad 2020
Ocena: 5

U mnie tarcza odkształciła się po zbyt mocntym najechaniu na krawężnik, niestety od razu do wymiany. Nie bawię się w jakieś prostowanie czy przetłaczanie tarcz, szkoda pieniędzy bo i tak pewnie za kilkaset KM do wymiany będą.


   Data dodania: wtorek, 15 wrzesień 2020
Ocena: 5

Solidnie napisane. Ja tarcze kontroluję przy każdym serwisie olejowym i jak trzeba to wymieniam.


   Data dodania: czwartek, 19 październik 2017
Ocena: 5

wymiana tarcz i klocków okresowo jest bardzo ważna ! pozdro


   Data dodania: piątek, 01 wrzesień 2017
Ocena: 5

Bardzo przydatny artykuł, warto przeczytać


   Data dodania: wtorek, 22 sierpień 2017
Ocena: 5

warto kontrolować tarcze tak co 3 wymianę klocków takie jest moje zdanie i jak narazie się sprawdza


   Data dodania: środa, 09 sierpień 2017
Ocena: 5

Okresowe przeglądy tarcz oraz klocków wyeliminują jakiekolwiek usterki :)


   Data dodania: środa, 19 kwiecień 2017
Ocena: 5

Bardzo dobry artykuł, a okresowe przeglądy pomogą w utrzymaniu dobrej kondycji. Pozdrawiam


   Data dodania: wtorek, 03 styczeń 2017
Ocena: 5

Okresowe przeglądy powinny załatwić sprawę.


   Data dodania: środa, 16 listopad 2016
Ocena: 5

Okresowy przeglądy układu hamulcowego powinny pomóc w tym aby go utrzymać w dobrej kondycji


   Data dodania: czwartek, 27 październik 2016
Ocena: 5

Nie ma co oszczędzać na tarczach czy klockach, chociaż nie zawsze droższe znaczy lepsze,


   Data dodania: piątek, 14 październik 2016
Ocena: 5

Posiadam tarcze TRW i w mojej ocenie są okej nie jestem jakimś zapalonym kierowca czy tez gościem od przeróbek więc jak dla mnie te tarcze są wystarczająco hamują nie pylą tak bardzo cena tez okej. Pozdrawiam


   Data dodania: poniedziałek, 10 październik 2016
Ocena: 5

Bardzo fajny artykuł śmiało polecam przeczytać każdemu, co do tarcz i klocków najlepsza oferta oczywiście w motochemii!!!


   Data dodania: poniedziałek, 03 październik 2016
Ocena: 5

Jeżeli ktoś mało jeździ w szczególności w okresie częstych opadów to niech się nie dziwi, że ruda szmata ją wciąga jak Popek kreski. Moim zdaniem raz na te dwa, trzy dni odpalić samochód zrobić te co najmniej 7/8km, a raz chociaż na kwartał przypiłować go mocniej, aby katalizator się przeczyścił oraz samochód poczuł też że może jechać te 130-150km/h


   Data dodania: wtorek, 27 wrzesień 2016
Ocena: 5

Bardzo fajny artykuł, ładnie napisany, śmiało można poczytać, polecam również sam sklep rewelacyjne ceny duży wybór produktów super !!


   Data dodania: czwartek, 22 wrzesień 2016
Ocena: 5

Regularny serwis, pomogą w utrzymaniu układu hamulcowego w dobrej kondycji. Polecam tarcze oraz klocki firmy TRW oczywiście zakupione w motochami.


   Data dodania: wtorek, 20 wrzesień 2016
Ocena: 5

Nie ma co oszczędzać na podzespołach samochodowych co prawda nie zawsze droższe znaczy lepsze, ale czasami lepiej dopłacić kilka złotych i mieć spokój.


   Data dodania: środa, 14 wrzesień 2016
Ocena: 5

Rdzewienie jest na porządku dziennym, osobiście tarcze wymieniam co dwa trzy lata. Pozdrawiam


   Data dodania: piątek, 09 wrzesień 2016
Ocena: 5

Hamulce mogą piszczeć dlatego, że się układają i to nie koniecznie zaraz po założeniu.


   Data dodania: czwartek, 08 wrzesień 2016
Ocena: 5

Wszystko fajnie napisane, bardzo dużo artykułów, sam sklep również polecam !


   Data dodania: poniedziałek, 05 wrzesień 2016
Ocena: 5

Bardzo fajny artykuł, wiele ciekawych informacji. Pozdrawiam




 
 


Napisz Recenzję Wróć