Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Poradnik >
- Porady Motoryzacyjne >
- Pompy paliwa - objawy awarii
Pompy paliwa - objawy awarii
Pompa paliwa jest jednym z najważniejszych elementów układu zasilania paliwem aut spalinowych. Dotyczy to nie tylko samochodów z silnikiem benzynowym, ale także aut z silnikiem Diesla. To podzespół, który "napędza" paliwo, tak aby mogło ono bezpiecznie dotrzeć z baku paliwa, bezpośrednio do jednostki napędowej. Nierzadko pompa paliwowa musi zatem przetransportować benzynę lub olej napędowy przez długość całego samochodu. Takie działanie wymaga od tego niepozornego urządzenia wyjątkowej wydajności i skuteczności. Nic więc dziwnego, że nawet niewielka awaria tego elementu potrafi przysporzyć znacznych problemów w użytkowaniu pojazdu. W skrajnych wypadkach uszkodzona pompa paliwa może doprowadzić nawet do całkowitego unieruchomienia auta. Jakie są objawy awarii pompy paliwa? Za co dokładnie ona odpowiada? Na te oraz inne pytania odpowiemy w dzisiejszym artykule blogowym.
Spis treści:
Czym jest pompa paliwa? Do czego służy?
Rodzaje pompy paliwa - gdzie ją znaleźć?
Uszkodzona pompa paliwa - objawy
Dlaczego pompa paliwa się psuje
Wymiana pompy paliwa czy regeneracja?
Czym jest pompa paliwa? Do czego służy?
Jak wspomnieliśmy na wstępie, pompa paliwa jest jednym z głównych podzespołów układu paliwowego w samochodach z silnikiem spalinowym. Jej podstawowym zadaniem jest zapewnienie obiegu paliwa pomiędzy zbiornikiem a jednostką napędową. To właśnie dzięki niej benzyna lub olej napędowy, trafiają do komory spalania silnika, gdzie tworzona jest mieszanka paliwowo-powietrzna. Pompa paliwa w samochodach najczęściej stanowi niewielką pompkę elektryczną, która zaciąga paliwo bezpośrednio z baku. Coraz częściej połączona jest ona z koszykiem pływaka we wnętrzu zbiornika paliwa, który wskazuje poziom paliwa na desce rozdzielczej. W samochodach nieco rzadziej stosowana jest również pompa paliwa w postaci liniowej, umieszczona tuż za samym bakiem. Warto wspomnieć, że w niektórych nowoczesnych samochodach z silnikiem Diesla dla lepszej wydajności układu paliwowego stosowane są równocześnie dwie różne pompy paliwa. Pierwszą z nich jest niskociśnieniowa pompa paliwa, czyli standardowa pompa opisana powyżej, a także dodatkowa wysokociśnieniowa pompa paliwa, zwana także pompą wtryskową. Zadaniem pompy wysokociśnieniowej jest zwiększenie ciśnienia paliwa bezpośrednio przed układem wtryskowym. Dzięki niej wtrysk paliwa do komory spalania jest bardziej precyzyjny, a przede wszystkim szybszy, co w znacznym stopniu usprawnia działanie i poprawia wydajność jednostki napędowej.
Rodzaje pompy paliwa - gdzie ją znaleźć?
W samochodach z silnikiem spalinowym znaleźć można kilka typów pomp paliwa. Pierwszą z nich, jeszcze do niedawna stosowaną w samochodach osobowych jest mechaniczna pompa paliwa. Pompa tego typu wykorzystywana była jeszcze w latach 90. i trafiła między innymi do pojazdów takich jak: VW Golf II czy Audi 80. Samochody te wyposażone zostały w mechaniczną pompę paliwa, która składała się z cylindra z tłokiem oraz membrany. Przy ich pomocy pompa pobierała paliwo z baku, a następnie przekazywała je dalej w kierunku silnika. Obecnie we współczesnych samochodach stosowane są już tylko elektryczne pompy paliwa, a ich podziału można dokonać na:
- Niskociśnieniowe pompy paliwa
- Wysokociśnieniowe pompy paliwa
Niskociśnieniowe pompy paliwa traktowane są jako standardowe pompy paliwowe, które znajdują się w każdym pojeździe z silnikiem spalinowym. Wśród pomp tego typu wyróżnić możemy ich dwa odrębne typy:
- Pompę paliwa wewnątrz zbiornikową
- Pompę paliwa liniową (zewnętrzną)
Wewnątrz zbiornikowa pompa paliwa to oczywiście pompa paliwowa, która umieszczona jest we wnętrzu zbiornika paliwa. Obecnie jest to najpopularniejszy typ pompy, a jej umieszczenie w tym miejscu posiada wiele zalet. Przede wszystkim jej wyjątkowe położenie skutecznie tłumi odgłosy pracy pompy, a także umożliwia jej chłodzenie i smarowanie przez otaczające ją paliwo. Pompa paliwa liniowa to pompa umieszczona poza zbiornikiem paliwa, dlatego też często nazywana jest również zewnętrzną pompą paliwową. Umieszczona jest ona w ciągu przewodów paliwowych w taki sposób, aby móc zasysać benzynę lub olej napędowy ze zbiornika i jednocześnie przekazywać ją dalej do jednostki napędowej.
Wysokociśnieniowe pompy paliwa to pompy dodatkowe, które najczęściej stosowane są w nowoczesnych jednostkach wysokoprężnych. Umieszczone są one pod pokrywą silnika, a ich zadaniem jest zwiększenie ciśnienia paliwa dostarczanego do wtryskiwaczy. Z tego powodu pompy te nazywa się zamiennie pompami wtryskowymi. Ich podziału możemy dokonać na dwa podstawowe typy:
- Pompę paliwa wtryskową rzędową
- Pompę paliwa wtryskową rotacyjną
W samochodach stosowane są różne typu pomp paliwa. Na zdjęciu pompa wewnątrz zbiornikowa i liniowa – fot. Motochemia.pl
Uszkodzona pompa paliwa - objawy
Niezależnie od rodzaju pompy zastosowanej w układzie zasilania danego samochodu, symptomy jej uszkodzenia zazwyczaj są do siebie bardzo podobne. Głównym objawem awarii pompy paliwa jest nieprawidłowe ciśnienie podawanego do silnika paliwa. Zbyt wysokie lub zbyt niskie ciśnienie dostarczanej do silnika benzyny, lub oleju napędowego, generuje problemy w codziennym użytkowaniu auta, które trudno przeoczyć. O uszkodzeniu pompy paliwowej mogą świadczyć objawy, takie jak:
- Problemy z uruchomieniem silnika.
- Nierówna praca jednostki napędowej na biegu jałowym.
- Gaśnięcie silnika zaraz po jego uruchomieniu.
- Gaśnięcie silnika po dodaniu gazu.
- Szarpanie jednostki napędowej podczas przyśpieszania.
- Zauważalny spadek mocy silnika.
- Głośnie dźwięki dobiegające z tylnej części pojazdu.
- Zwiększanie obrotów silnika nieadekwatne do nacisku na pedał gazu.
- Zwiększenie zużycia paliwa.
Jak widać, objawy awarii pompy paliwa nie są niestety charakterystyczne. Mogą one świadczyć zarówno o uszkodzeniu pompy, jak i zatkaniu filtra paliwa, czy awarii innych elementów układu paliwowego. Z tego powodu, przed przystąpieniem do wymiany pompy paliwa, warto wcześniej zbadać jej sprawność.
Jak sprawdzić pompę paliwa?
Najprostszym sposobem na sprawdzenie działania pompy paliwa jest nasłuchiwanie jej pracy. Zazwyczaj pompę paliwa można usłyszeć zaraz po przekręceniu kluczyka we wnętrzu kabiny samochodu, a wydawany przez nią dźwięk jest stosunkowo charakterystyczny. Można także spróbować nasłuchiwać jej pracy na zewnątrz samochodu, przykładając ucho do otwartego otworu wlewu paliwa. Brak słyszalnego dźwięku działania pompy może sugerować jej uszkodzenie. Innym sposobem sprawdzenia działania pompy paliwowej, który wymaga jednak podstawowej znajomości samochodu oraz mechaniki, jest odpięcie jednego z przewodów paliwowych, umieszczenie jego końca nad pojemnikiem, a następnie przekręcenie kluczyka. Jeśli z przewodu zacznie wyciekać paliwo pod ciśnieniem, oznacza to, że pompa jest sprawna. Jeśli ciśnienie będzie słabe lub znikome, może to również świadczyć o jej awarii. Przy tej metodzie należy uważać, aby nie zapowietrzyć układu paliwowego! Jeśli żadna z samodzielnych prób diagnostyki pompy paliwa nie przyniosła rezultatu, warto wtedy udać się do mechanika w celu profesjonalnej diagnozy usterki.
Przeczytaj również artykuł: Filtr paliwa - objawy zapchania i uszkodzenia
Dlaczego pompa paliwa się psuje?
Pompa paliwowa w samochodach spalinowych, tak jak większość części auta, jest elementem eksploatacyjnym. Pomimo jej długiej żywotności, szacowanej na 250 - 300 tys. kilometrów przebiegu, prędzej czy później ulegnie ona uszkodzeniu. Co jest przyczyną uszkodzenia pompy paliwa? Oczywiście zużycie mechaniczne, jednak są czynniki, które w znacznym stopniu mogą wpłynąć na przyśpieszenie tego procesu. Najczęściej jest nim sama benzyna lub olej napędowy, a w zasadzie zawarte w nich zanieczyszczenia. Szlam, piach, woda, rdza, czy wytrącona z oleju napędowego parafina, nie wpływają korzystnie na pracę pompy paliwowej. Gdy tylko te niepożądane elementy dostaną się do wnętrza pompy, mogą spowodować jej uszkodzenie. Na kondycję pompy paliwa niekorzystnie wpływa także jazda "na kropelce", czyli częsta jazda na rezerwie przy niemal pustym baku. Taka tendencja sprawia, że pompa wewnątrz zbiornikowa nie jest w pełni zanurzona w paliwie, co nie tylko utrudnia jej pracę, ale także odpowiednie chłodzenie. W takich warunkach łatwiej również o zassanie przez pompę zanieczyszczeń ze zbiornika paliwa, co jak wiadomo, jest dla niej szkodliwe.
Regeneracja wysokociśnieniowej pompy paliwa może okazać się bardziej opłacalna niż jej wymiana – fot. pexels.com
Wymiana pompy paliwa czy regeneracja?
Pompa paliwa to element układu zasilania silnika, który z powodzeniem można regenerować. Regeneracja pompy paliwa może okazać się jednak nieopłacalna, a powodem tego jest niski koszt nowej części, szczególnie w przypadku tradycyjnych niskociśnieniowych pomp paliwa. Z tego powodu naprawa tego elementu ogranicza się zazwyczaj do wymiany pompy paliwa na nową. Nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku wysokociśnieniowych pomp paliwa. Pompy wtryskowe są znacznie droższe niż pompy liniowe czy wewnątrz zbiornikowe, co wynika przede wszystkim ze znacznie wyższego stopnia ich skomplikowania. W ich przypadku warto zastanowić się nad regeneracją zamiast wymianą, tym bardziej że parametry regenerowanej pompy paliwa będą takie same, jak w przypadku nowego podzespołu.
A czy wy mieliście kiedyś problemy z pompą paliwa w waszym samochodzie? Co było przyczyną jej uszkodzenia? Postawiliście na pompę paliwa regenerowaną, czy wybraliście jednak nowy podzespół? Dajcie nam znać w komentarzach!
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2024 https://www.motochemia.pl