Infolinia czynna:
Pon-pt: 8:00 - 18:00 Sob: 9:00 - 14:00
Mój koszyk
Pusty
wybierz pojazd
szukaj także w numerach OEM
wybierz pojazd

Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Poradnik  > 
  3. Porady Motoryzacyjne  > 
  4. Podstawy korekty lakieru - ABC Detailingu cz.5

Podstawy korekty lakieru - ABC Detailingu cz.5

Data aktualizacji: poniedziałek, 23 listopad 2020

Kiedy już dokładnie umyliśmy nasz samochód, warto zastanowić się nad jego wypolerowaniem przy pomocy maszyny polerskiej, szczególnie w przypadku gdy planujemy nałożyć na karoserię powłokę ceramiczną. Co będzie nam potrzebne do takiej korekty?



Spis treści:

Słowem wstępu – polerowanie lakieru.
Polerowanie karoserii – co potrzebujemy?
Maszyna polerska – rodzaje.
Pasty polerskie – rodzaje.
Pady polerskie – rodzaje.
Odtłuszczacz lakieru – po co stosować?

 

Słowem wstępu – polerowanie lakieru. 

Podczas gdy nasz samochód jest umyty jak nigdy dotąd, warto zastanowić się nad mechaniczną korektą lakieru. Jeśli planujemy zrobić ją samodzielnie, warto pamiętać o tym, że to z pozoru łatwe zadanie, w praktyce nie jest wcale takie proste. Użycie maszyny polerskiej wymaga od nas pewnych zdolności manualnych oraz obycia ze sprzętem. Niestety specyficzna obsługa maszyny tego typu powoduje, że nie wprawiony amator detailingu w łatwy sposób może doprowadzić do powstania na powierzchni lakieru niechcianych refleksów/hologramów, a w najgorszym wypadku doprowadzić do przypalenia lakieru. Z tego powodu warto rozważyć oddanie samochodu w ręce profesjonalisty.

 

Polerowanie karoserii – co potrzebujemy?

Jeśli jednak czujemy się na siłach i postanowiliśmy przystąpić do samodzielnej korekty lakieru, warto zastanowić się nad tym co będzie nam potrzebne do jej przeprowadzenia. Do wykonania polerki mechanicznej potrzebować będziemy:

 

 

Wyszczególnione wyżej elementy to absolutna podstawa, należy jednak zaznaczyć, że niemal każdy z powyższych podpunktów możemy rozdzielić na różne warianty.

 

VW po polerce

Dobrze wykonana korekta przywróci blask każdego lakieru - fot. pixabay.com

 

Maszyna polerska – rodzaje:

Ze względu na tryb pracy, maszyny polerskie możemy podzielić na:

 

 

Główna różnica pomiędzy nimi polega na ruchu talerza polerującego. W maszynie rotacyjnej talerz wykonuje jedynie ruch obrotowy. Pozostałe ruchy, których wymaga proces korekty lakieru musimy wykonać samodzielnie. W wypadku maszyny dual-action, to maszyna wykonuje większość ruchów za nas, gdyż jej talerz polerujący porusza się po tzw. mimośrodzie, którego skok w zależności od maszyny, może się wahać od kilku do kilkunastu centymetrów.

 

Maszynę rotacyjną charakteryzuje:

 

  • Duża siła „cięcia” lakieru;

  • Krótszy proces korekty;

  • Wymagana większa uwaga podczas procesu korekty;

  • Spore prawdopodobieństwo uszkodzenia powłoki lakierniczej przy braku umiejętności;

 

Maszynę dual-action charakteryzuje:

 

  • Niska zdolność „cięcia” lakieru;

  • Dłuższy proces korekty;

  • Niskie prawdopodobieństwo uszkodzenia lakieru;

  • Niemal zerowa możliwość pozostawia refleksów/hologramów;

  • Idealne dopasowanie do użycia z cleanerami, woskami i pastami typu „one step”.

 

Dla mniej wprawionych amatorów detailingu, polecana jest przede wszystkim maszyna dual-action, która po prostu wybacza użytkownikowi braki w doświadczeniu. Jej największym minusem jest niestety dość wysoka cena, jednak jeśli zastanawiamy się nad rozpoczęciem przygody z maszyną polerską, warto rozważyć jej zakup.

  

Pasty polerskie – rodzaje.

W zależności od stopnia uszkodzenia i degradacji lakieru, do wykonania polerki mechanicznej potrzebować będziemy jednej lub kilku rodzajów past polerskich. Pasty te możemy podzielić ze względu na właściwości tnące na:

 

 

Są to trzy podstawowe typy past służących do mechanicznej polerki lakieru. Oczywiście niektórzy producenci mogą posiadać w swojej ofercie pasty, których gradacja będzie znajdować się pomiędzy tymi trzema podstawowymi typami, a nawet pasty dedykowane wyłącznie dla padów gąbkowych (np. Menzerna 1000 Heavy Cut Compound 250ml) lub futer polerskich (np. Menzerna 1100 Heavy Cut Compound 250ml). Wartą wyróżnienia jest również pasta polerska typu „One Step” (np. Menzerna One Step Polish 3in1 250ml), która pozwala na wypolerowanie i nabłyszczenie karoserii „w jednym kroku”. Jest ona szczególnie polecana dla użytkowników maszyn dual-action.

Pady polerskie – rodzaje.

Kiedy już wybraliśmy maszynę polerską i pasty, czas na wybór odpowiedniego pada polerskiego. Do każdej z past konieczne będzie zastosowanie gąbki o odpowiedniej twardości, kolejno:

 

 

Pad Polerski

Wybór odpowiedniego pada to połowa sukcesu. Ten już na nic się nie przyda - fot. pixabay.com

 

Oczywiście to nie jedyne różnice jakie spotkamy przy doborze krążków polerskich. Krążki polerskie mogą się różnić pomiędzy sobą również ze względu na:

 

  • Rozmiar: 75mm/100mm/150mm,

  • Przeznaczenie: do maszyny rotacyjnej lub dual-action,

  • Mocowanie: przyczepiane na rzep do tarczy polerskiej lub nakręcane na gwint maszyny polerskiej.

 

Podsumowując, przy wyborze odpowiedniego pada musimy zwrócić uwagę przede wszystkim na:

 

  • Typ maszyny którą posiadamy,

  • Rozmiar dysku polerskiego do którego przyczepimy pady,

  • Gradacje past, które chcemy zastosować.

 

Odtłuszczacz lakieru - po co stosować?

To jedyny podpunkt z naszej listy przy którym nie będziemy rozdrabniać się na drobne. Do inspekcji karoserii najlepiej wykorzystać roztwór wodny alkoholu izopropylowego (np. Tenzi IPA Cleaner 5L) lub inny produkt przeznaczony do odtłuszczenia lakieru. Po co i kiedy odtłuszczać lakier? Lakier odtłuszczamy po zakończeniu polerowania każdą z past. W jakim celu? Aby sprawdzić efekty naszej pracy. Pasty polerskie mają to do siebie, że oprócz funkcji ściernych posiadają również właściwości wypełniające. Dlatego właśnie, aby poznać efekt końcowy naszych działań, niezbędne jest zmycie pasty z karoserii. Proces ten należy powtarzać do momentu aż będziemy zadowoleni z efektu swojej pracy.




Podstawy korekty lakieru - ABC Detailingu cz.5

Marcin

Wieloletni członek zespołu Motochemii dysponujący sporą wiedzą na temat oferowanych przez nas kosmetyków.Większość z nich udało mu się już przetestować . Raczej praktyk niż teoretyk, który woli dokładnie zgłębić pewne zagadnienia zanim zacznie wypowiadać się na ich temat. Prywatnie fan motoryzacji czasów PRL i niepoprawny sympatyk Fiata.



Ilość komentarzy: 5, Średnia ocena: 4,8

   Data dodania: poniedziałek, 23 listopad 2020
Ocena: 5

Nie jestem zbyt dużym fanem K2, ale skoro polecacie, a cena też jest dobra to może spróbuje


   Data dodania: wtorek, 03 listopad 2020
Ocena: 4

Proszę Was, nie zestawiajcie produktów K2 z Menzerną.. chyba ze chcecie wskazać wszystkie mankamenty K2


   Data dodania: czwartek, 29 październik 2020
Ocena: 5

Nie miałem do czynienia z pastami K2, bo jakoś nie darzę tej marki zaufaniem. Testowałem Menzerne i Farecle G3. Menzerna jest kedną z najlepszych firm dostępnych cenowo w miarę fajnie za robotę jaką robi. Troche mocno pyli, ale i z tym da się coś zaradzić. Artykuł napisany rzeczowo, choć można by zestawić lepsze produkty niż K2


   Data dodania: poniedziałek, 26 październik 2020
Ocena: 5

Temat korekty lakieru to temat rzeka. W internetach wiele informacji, które często gęsto nie mają nic wspólnego z fachową robotą. Widzę, że autor jednak zna się na rzeczy i rozpisał wszystko prosto i dla konsumenta "ulicznego" a nie paplaniną "profesjonalisty" - i to jest to! Nie jestem osobą, która chętnie wydaje tysiące na takie rzeczy u detailingowców, bo skoro mam mózg I ręcę, to mogę sobie to sam ogarnąć i tak też zrobiłem. Dzięki za fachowe podejście do normalnego człowieka, przynajmniej w mojej ocenie lakier jest cały i zregenerowany!


   Data dodania: poniedziałek, 05 październik 2020
Ocena: 5

Ciąg dalszy sper artykułu. Brawo motochemia - super rozpisane.




 
 


Napisz Recenzję Wróć