Potrzebuję żarniki do mojego samochodu, niestety nie wiem jakie. Co mam zrobić?
- W pierwszej kolejności sprawdź instrukcję swojego samochodu, tam znajdziesz najpewniejsze i najdokładniejsze informacje dotyczące oświetlenia w twoim samochodzie.
- Jeśli nie masz dostępu do instrukcji, wymontuj żarnik i sprawdź symbol na nim zapisany.
- Jeśli nie masz możliwości sprawdzić w instrukcji ani wyciągnąć żarówki spróbuj wyszukać żarniki w naszej przeglądarce, po danych swojego samochodu, ewentualnie skontaktuj się z nami pod adresem: sklep@motochemia.pl – spróbujemy pomóc dobrać odpowiedni żarnik.
Czym jest lampa ksenonowa?
Lampa ksenonowa stanowi jarznik wyładowczy zamknięty w bańce, która wypełniona jest gazem szlachetnym (ksenonem). W jego atmosferze, przy udziale wysokiego napięcia (rzędu 25 000 V) wytworzonego pomiędzy elektrodami jarznika, powstaje bardzo jasne światło, którego barwa może osiągnąć nawet 6000K.
Co oznacza nazwa żarnika np. D1S, D2S, D3R?
- Pierwsza litera „D” oznacza, że mamy do czynienia z lampą ksenonową.
- Cyfry informują o tym, czy lampa wyposażona jest w zapłonnik, który odpowiedzialny jest za generowanie wysokiego napięcia. Cyfry nieparzyste wskazują na lampy z zapłonnikiem (np. D1S, D3S), cyfry parzyste na lampy bez zapłonnika (np. D2S, D2R).
- Ostatni symbol, czyli litera „S” lub „R” oznacza typ reflektora. „S” to reflektory soczewkowe (projekcyjne), „R” to reflektory odbłyśnikowe (paraboliczne).
Które żarniki ksenonowe są najlepsze D2R, D2S czy D1S?
Niestety nie da się wybrać najlepszej spośród powyższych, ponieważ każdy z tych żarników posiada inną konstrukcję. Pomimo tego samego zastosowania, wykorzystywane są one przez producentów pojazdów w różnych konfiguracjach i nie stanowią one dla siebie zamienników.
Kiedy żarnik ksenonowy nadaje się do wymiany?
Żarniki ksenonowe zazwyczaj sygnalizują koniec swojej żywotności poprzez zmianę barwy światła na różową/fioletową. Zdarza się również, że przestają one świecić z dnia na dzień lub nie zawsze się odpalają. Nawet jeśli powyższe objawy posiada tylko jeden z żarników, zawsze wymieniamy je parami.
Wymieniłem żarnik ksenonowy, a światła mijania są nadal bardzo słabe.
Przyczyną słabego świecenia lamp ksenonowych, nawet po ich wymianie może być:
- Wypalenie odbłyśnika.
- Zmatowiałe szkło reflektora.
- Niewłaściwe zamontowanie lampy ksenonowej.
- Wada fabryczna odbłyśnika.
Czy mogę zamontować żarnik ksenonowy zamiast żarówki halogenowej H1/H4/H7?
Niestety nie ma możliwości zamontowania żarnika ksenonowego w miejsce klasycznej żarówki halogenowej. Wszystkie dostępne na rynku zamienniki „żarników” z gniazdem żarówki halogenowej są nielegalne, nie posiadają homologacji i mogą doprowadzić do uszkodzenia reflektora nie przystosowanego do działania z lampą ksenonową.