Infolinia czynna:
pon-pt: 8.00 - 18.00 sob: 9.00 - 14.00
Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Poradnik  > 
  3. Informacje Motoryzacyjne  > 
  4. Oślepianie kierowców - poważny problem
< Powrót do: Informacje Motoryzacyjne

Oślepianie kierowców - poważny problem

Data aktualizacji: piątek, 26 Listopad 2021
Ilość komentarzy: 109
Oślepianie kierowców - poważny problem

Jadąc samochodem w godzinach nocnych, we mgle lub w czasie intensywnych opadów atmosferycznych, należy korzystać z odpowiednich świateł. Problem w tym, że nawet 50 proc. pojazdów ma nieprawidłowe, zbyt mocne i źle ustawione światła, które oślepiają innych użytkowników ruchu drogowego. 

Oślepianie kierowców przeciwmgielnymi tylnymi

  Kierowcy mogą oślepić również tylnymi światłami - fot. pixabay.com

 

Sprawdź ofertę naszych żarówek samochodowych!



Spis treści:

ITS przedstawia zatrważające statystyki
Czy wiesz, że...?
Oślepianie kierowców światłami „długimi” i „przeciwmgłowymi”
Co powinien zrobić kierowca?
Uwaga na wzrok!
Co może Policja?
Wysokość mandatów za wykroczenia związane z oświetleniem

  

ITS przedstawia zatrważające statystyki

Nawet 50 proc. wszystkich poruszających się po polskich drogach samochodów oślepia innych kierowców. Takie wyniki badań pozyskał Wydział Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji, na podstawie testów prototypowej wersji analizatora świateł, który uzyskał od Instytutu Transportu Samochodowego. Urządzenie przetestowano na warszawskim Torwarze. Okazało się, że większość kierowców miała źle ustawione światła, przez co oślepiały one innych kierowców. Tylko kilka procent pojazdów ma je ustawione prawidłowo. Zdarzały się samochody ze światłami o nieprawidłowym natężeniu, na poziomie 10-40 proc. normy, które nie powinny poruszać się z prędkością powyżej 50 km/h. ITS wskazuje, że problem oślepiania kierowców jest poważny, ponieważ może doprowadzić do tragicznego w skutkach wypadku. Nowoczesne światła mijania oświetlają drogę na odległość nawet 150 m, a światła ksenonowe są łatwo dostępne. W efekcie w Polsce istnieje wiele samochodów z nieprawidłowymi wiązkami świetlnymi - zbyt mocnymi, które w ułamkach sekund powodują, że kierowca z naprzeciwka nic nie widzi.

 

Czy wiesz, że...?

Oślepiony zbyt mocnymi światłami kierowca nawet po minięciu drugiego pojazdu, jeszcze przez co najmniej kilkadziesiąt sekund będzie widział znacznie gorzej, narażając się na niebezpieczeństwo podczas jazdy.

Kierowcy sami nie wiedzą, jakimi światłami posługują się w samochodzie i czy są one legalnie wykorzystywane. Nie korzystają z ręcznych korektorów poziomu pochylenia reflektorów i nie dopasowują ustawienia świateł, jeśli zmieniają obciążenie samochodu. Przez to skutecznie oślepiają innych, albo nie oświetlają drogi przed sobą w dostateczny sposób - wymagane jest co najmniej 20 metrów.

 

Oślepianie kierowców światłami „długimi” i „przeciwmgłowymi”.

Światła przeciwmgielne, nazywane również światłami przeciwmgłowymi, powinny być używane przez kierowców wyłącznie w warunkach ograniczonej widoczności - przednie światła tego typu wyłącznie przy gęstej mgle, podczas intensywnych opadów deszczu czy śnieżycy, zaś tylne tylko we mgle, gdy widoczność spadnie poniżej 50 metrów.

 

Oślepianie kierowców przeciwmgielnymi przednimi

 Nagminnie wykorzystywane halogeny to jeden z głównych problemów na polskich drogach - fot. pixabay.com

 

Uwaga! W Niemczech wykorzystując oświetlenie przeciwmgielne, nie można jechać szybciej niż 50 km/h.

 

Co powinien zrobić kierowca?

Przy oślepianiu kierowcy nieprawidłowo ustawionymi, zbyt mocnymi światłami samochodowymi, powinien on, w miarę możliwości stopniowo zwolnić i skierować wzrok na prawy pas.

Dla zachowania bezpieczeństwa w ruchu drogowym, kiedy widzimy, że inny kierowca korzysta z nieprawidłowych świateł, możemy mu to zasygnalizować „migając” długimi światłami. Dzięki temu być może szybko je wyłączy i nie będzie oślepiał innych kierujących.

Kierowcy, którzy po zmroku mają wrażenie, że wszyscy współuczestnicy ruchu drogowego ich oślepiają, z dużym prawdopodobieństwem mogą mieć poważne problemy ze wzrokiem i powinni nie zwlekając odwiedzić okulistę.

Ustawienia świateł w samochodzie warto dokonywać po każdej wymianie żarówki. Wiele nowoczesnych samochodów wyposażonych w przednie reflektory z żarówkami halogenowymi, posiada system ręcznego ustawiania świateł w zależności od obciążenia pojazdu. Jeśli przewozimy duży bagaż, naturalnie przód samochodu będzie w wyższym położeniu niż tył, dlatego trzeba właściwie wyregulować położenie świateł, aby nie oślepiać kierowców jadących z przeciwka. Im większe obciążenie tym wyższa cyfra powinna się znaleźć na przełączniku regulacji świateł. W przypadku samochodów wyposażonych fabrycznie w lampy ksenonowe tzw. wyładowcze, nie ma ręcznej regulacji, ale auta te muszą być obowiązkowo wyposażone w układy samo poziomowania świateł. Auto z oryginalnymi ksenonami nie powinno świecić ani za daleko, ani za blisko. Jeśli jednak tak się dzieje, trzeba wybrać się do Autoryzowanego Serwisu Obsługi (ASO) i ustawić światła.

 

Reflektory ksenonowe

 

Światła ksenonowe są wydajniejsze niż  halogenowe. Koszt ich wymiany bywa jednak większy - fot. pixabay.com

 

Kiedy żarówka w samochodzie przepali się, najlepiej byłoby ją wymienić na markową, która nie pogorszy parametrów oświetlenia. Taki negatywny efekt może być wynikiem zastosowania żarówki niemarkowej, w której żarnik umieszczony jest krzywo lub żarówki tunningowej. Z kolei, żarówki ksenonowe montowane w miejscu zwykłych żarówek halogenowych również nie będą dobrym rozwiązaniem, nawet jeśli ich stosowanie jest w pełni legalne w Polsce. Takie produkty nie są legalnie homologowane jako źródło światła do reflektorów głównych samochodu. Ksenony przeznaczone do samodzielnego montażu poprawiają widoczność kierowcy, ale inni uczestnicy ruchu drogowego są skutecznie przez nie oślepiani.

 

Ciekawostka: Kierowca musi mieć świadomość, że jeśli w wyniku oślepienia kierowcy z przeciwka przez reflektory ksenonowe, dojdzie do wypadku, sprawca oślepienia musi się liczyć nawet z odpowiedzialnością karną.

 

Uwaga na wzrok!

Ciągłe oślepianie kierowcy na drodze powoduje, że kierowca przestaje obserwować otoczenie, ponieważ jego wzrok skupiony jest na punktach świetlnych. Nie jest więc w stanie przewidywać trafnie sytuacji na drodze. Ponadto, jest to szkodliwe dla ludzkich oczu i wywołuje ujemne skutki dla układu nerwowego. Układ ten koncentruje się na przetwarzaniu impulsów świetlnych, identyfikowanych jako najsilniejsze bodźce, co powoduje obniżenie priorytetu dla innych, bardzo istotnych czynników.

 

Ciekawostka: Szacuje się, że na drogach krajowych kierowca zostaje olśniony w ciągu godziny nawet 3000 razy. Po przejechaniu 100 km będzie to nawet 7000 razy. Dlatego po kilku godzinach jazdy wzrok kierowcy jest mocno zmęczony, podobnie jak cały organizm.

 

Warto zainwestować w okulary z powłoką antyrefleks, która zniweluje efekt oślepiania światłami pojazdów z naprzeciwka.

 

Oślepiony kierowcaOślepienie przez samochody jadące z przeciwka to poważny problem polskich dróg - fot.pixabay.com

 

Co może Policja?

W zasadzie brakuje w polskim Kodeksie drogowym przepisu, który zakładałby karanie kierowców za oślepianie innych w czasie jazdy. Niemniej, Policja może ukarać kierowców za niezgodne z przepisami używanie świateł drogowych czy niezgodne z przepisami użycie przednich lub tylnych świateł przeciwmgłowych.  

Inaczej ma się rzecz w przypadku stosowania żarówek bez homologacji lub tzw. HIDów - czyli Ksenonów z przetwornicą zainstalowanych w aucie w którym fabrycznie nie było Ksenonów. Auta te nie posiadają samoregulacji słupa światła i baaardzo oślepiają pozostałych kierowców. Za takie wykroczenia Policja ma prawo (nawet powinna) zabrać dowód rejestracyjny pojazdu.

 

Wysokość mandatów za wykroczenia związane z oświetleniem.

Za nadużywanie sygnałów świetlnych grozi mandat 100 zł, podobnie jak za używanie tylnych świateł przeciwmgłowych przy normalnej przejrzystości powietrza. Za korzystanie ze świateł drogowych w sposób niezgodny z przepisami grozi mandat do 200 zł, a za naruszenie warunków dopuszczalności używania przednich świateł przeciwmgłowych - 100 zł.

 

A co wy myślicie o problemie oślepiania kierowców? Czy jest poważny? Czy doświadczyliście oślepienia przez samochody jadące z przeciwka? Dajcie znać w komentarzach!



Autor: Tomasz

Wieloletni członek zespołu Motochemii dysponujący sporą wiedzą na temat większości oferowanych przez nas kosmetyków. Jeden z naszych czołowych testerów produktów, co wielokrotnie udowodnił podczas kręcenia filmów na nasze konto Youtube. Prywatnie fan auto detailingu mogący poszczycić się mocno uginającą się półką z kosmetykami. Lubi czasem zagrać w piłkę nożną, zarówno na żywo jak i wirtualnie. Jego Peugeot lśni nie tylko na naszych filmach.


Ostatnie opinie o tym artykule


Dodaj opinię

Wojciech
Należy zmniejszyć intensywność, moc i zakres oświetlenia tak, żeby nie oślepiać kierowców, ani pieszych również światłocieniem pochodzącym z oświetlenia ledowego, samochód podjeżdżający pod górkę to prawdziwa spawarka, deszcz wzmaga oślepianie, czy w tym przypadku też są zachowane normy? biała barwa również nie jest przyjazna dla wzroku, kierunek polityki w przypadku oświetlenia należy zmienić.
Ocena artykułu:
piątek, 26 listopad 2021
Borek
Na wioskach co chwila ktoś na długich, źle ustawionych lub na ledach jeździ. Szkoda gadać!
Ocena artykułu:
poniedziałek, 15 listopad 2021
Piotr
Hmmm.... spuszczę zasłonę milczenia, bo musiałbym użyć niecenzuralnych słów.
Ocena artykułu:
środa, 06 październik 2021
Mierzej
No powiem wam że to duży problem. I co gorsze Ci co oślepiają chyba kompletnie nie zdają sobie z tego sprawy
Ocena artykułu:
wtorek, 14 wrzesień 2021
Serek
Do młody, tak poziomuja się ksenony. Ale samochody ze standardowymi halogenami już nie. Dlatego powinny być ustawiane przy każdym przeglądzie.
Ocena artykułu:
środa, 01 wrzesień 2021
HerStefan
Tak, osobiście dostałem na autostradzie za zachodnią granicą. Zapomniałem wyłączyć i był klops. Niestety tam są bardzo wyczuleni na tym punkcie.
Ocena artykułu:
środa, 18 sierpień 2021
Lewy
Ale czy zna ktoś przypadek żeby policja rzeczywiście dała komuś mandat za przeciwmgielne czy coś??
Ocena artykułu:
wtorek, 17 sierpień 2021
Klimo
Nie mniej jednak, problem całkiem nie znikł z dróg. A to wbrew pozorom poważny problem.
Ocena artykułu:
niedziela, 04 lipiec 2021
Młody
Ale jest już coraz więcej nowoczesnych samochodów gdzie światła same się poziomują.
Ocena artykułu:
wtorek, 22 czerwiec 2021
Michał
No niestety regulacja świateł w polskich samochodach leży i kwiczy. Diagności nie przykładają do tego większej wagi, a za przeproszeniem starsze osoby jeżdżące starymi samochodami kompletnie nie zdają sobie z tego sprawy.
Ocena artykułu:
wtorek, 15 czerwiec 2021
Eddy
A w jakim celu mruga świałami, może zajmujesz lewy pas, a prawy masz wolny??
Ocena artykułu:
piątek, 11 czerwiec 2021
Maciej
Głupie pytanie niedzielnego kierowcy. W jaki sposób zwrócić uwagę kierowcy jadącemu za mną, żeby przestał świecić mi w lusterka wszystkimi światłami jakie mu fabryka dała?
Ocena artykułu:
czwartek, 10 czerwiec 2021
Grzesiek07
Szkoda że diagności nie sprawdzają świateł skrupulatnie. Jak co roku jeżdżę na przegląd to ani razu jeszcze nie sprawdził czy lampy są ok.
Ocena artykułu:
poniedziałek, 07 czerwiec 2021
Tymon
No u nas jest masakra, albo mają źle ustawione lampy, albo nie wyłączają długich!
Ocena artykułu:
wtorek, 01 czerwiec 2021
Antek
Dobrze przedstawiony problem. Macie sporo ciekawych żarówek do wyboru. Coś szczególnego polecacie?
Ocena artykułu:
wtorek, 04 maj 2021
Kamil
No w Niemczech dość mocno tego pilnują , sam się o tym przekonałem nawet.
Ocena artykułu:
piątek, 23 kwiecień 2021
Sousa
Dobrze opisany problem ze światłami.
Ocena artykułu:
poniedziałek, 29 marzec 2021
Tadek
Tak uwielbiam jak ludzie mają niewyregulowaną wysokość i walą światłami z daleka jak na przesłuchaniu.
Ocena artykułu:
poniedziałek, 29 marzec 2021
Borbas
Dobrze opisane problemy, miałem sytuację ze mechanik źle wsadził zarówkę. Zorientowałem się dopiero jak ludzie zaczeli mi migać swiatłami zebym wyłączył długie światła.
Ocena artykułu:
czwartek, 04 marzec 2021
Paralys
Spoko artykuł. Dużo jasnych przekazów. Poprawnie wsadzona żarówka nie powinna oślepiać kierowców.
Ocena artykułu:
czwartek, 18 luty 2021

HOT - Promocje
Zobacz wszystkie promocje
Promocja
Work Stuff Detailing Brush Rubber Black 16mm Pędzelek Detailingowy Czarny

Work Stuff

Dostajesz punktów: 7

Dostawa od: 13.50zł

14.90zł11.17zł


Promocja
Shiny Garage T-Shirt Koszulka Monster Wheel Cleaner Rozmiar XL

Shiny Garage

Dostajesz punktów: 79

Dostawa od: 13.50zł

98.90zł64.29zł


Promocja
Shiny Garage Extreme Drying Towel XS 40x40cm Mikrofibra do Osuszania

Shiny Garage

Dostajesz punktów: 23

Dostawa od: 13.50zł

29.00zł18.86zł


Promocja
Wunder Baum Pfirsich Choinka Zapachowa Brzoskwiniowa

Wunder-Baum

Dostajesz punktów: 2

Dostawa od: 13.50zł

4.10zł3.94zł


Promocja
ADBL Yeti Polinesian Forest 1L Piana Aktywna

ADBL

Dostajesz punktów: 39

Dostawa od: 13.50zł

39.20zł31.36zł


Promocja
Dr. Marcus Sonic Black Listek Zapachowy Choinka Perfumowana

Dr. Marcus

Dostajesz punktów: 2

Dostawa od: 13.50zł

2.40zł2.25zł




Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Copyright © 2021 https://www.motochemia.pl