Infolinia czynna:
Pon-pt: 8:00 - 18:00 Sob: 9:00 - 14:00
Mój koszyk
Pusty
wybierz pojazd
szukaj także w numerach OEM
wybierz pojazd

Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Poradnik  > 
  3. Porady Motoryzacyjne  > 
  4. Oleje silnikowe do wysilonych sportowych silników

Oleje silnikowe do wysilonych sportowych silników

Data: sobota, 09 styczeń 2016

Nowoczesne silniki stosowane w samochodach osobowych posiadają coraz większe wymagania co do jakości i rodzaju olejów. Napędy mają coraz większe moce oraz osiągi przy często obniżonych pojemnościach samego silnika. Powszechne silniki benzynowe i wysokoprężne są wyposażone w turbosprężarki natomiast silniki w samochodach rajdowych lub sportowych są bardziej wysilone czyli posiadają dużo bardziej zmodyfikowane turbodoładowanie. Sposób modyfikacji zależny jest od regulaminu i klasy w której startuje samochód. 



Podwyższona czy obniżona lepkość oleju?

Najpopularniejszymi sportami samochodowymi są oczywiście Mistrzostwa Świata WRC oraz wyścigi Formuły F1. Oleje do tych samochodów są zwykle opracowywane we współpracy z całym zespołem  na podstawie doświadczeń z torów wyścigowych i rajdowych. W silnikach F1 które są ekstremalnie wysokoobrotowe stosuje się oleje o bardzo niskim wskaźniku lepkości wysokotemperaturowej. Wymaga to bardzo mocnych i wydajnych pomp oraz ciasnego spasowania silnika w celu utrzymania bardzo wysokiego ciśnienia w układzie smarowania . W innych silnikach doskonale sprawdzi się olej o wysokiej lepkości np.: Castrol 10w60 . Taki olej pozwala na precyzyjne doszczelnienie wszystkich elementów silnika, gdyż podczas dużych obciążeń tłok rozgrzewając się, zwiększa swoje wymiary co sprawia że pasowanie w tulei cylindrowej staje się coraz ciaśniejsze. W silniku który nastawiony jest jedynie na osiągi i moc z reguły stosowane są oleje o niskiej lepkości. Dzięki niemu zmniejszają się opory silnika przez co można uzyskać kilka koni mechanicznych więcej. Aby stosować oleje tego typu wymaga się aby wszystkie elementy i podzespoły silnika były jak najwyższej jakości gdyż taki olej skraca żywotności jednostki napędowej. 

Oleje do sportowych samochodów

 

Dobry wybór – Castrol i Valvoline
           

          Oleje stosowane w silnikach wyczynowych muszę być odporne na bardzo wysokie temperatury sięgające nawet 150 C. W samochodach wyposażonych w zwykłe silniki temperatura waha się między 80-100'C. W olejach silnikowych przeznaczonych do samochodów sportowych stosuje się różne dodatki poprawiające odporność na nacisk i chroniące wszystkie elementy silnika np. wałek rozrządu. Oczywiście wszystkie oleje posiadają takie dodatki lecz silniki sportowe pracujące w ekstremalnych warunkach potrzebują ich znacznie więcej. W klasycznych  olejach zgodnych z normami ACEA C1-C4 stosuje się dodatki niskopopiołowe po to by spełniać normy Euro dla spalin. Oleje sportowe nie są niskopopiołowe właśnie z uwagi na stosowanie znacznej ilości dodatków EP (extreme pressure).

        Oleje typu Castrol 10w60 umożliwiają rozruch silnika nawet przy temperaturach -35'C. Wysoka lepkość tego oleju nie pozwala na zerwanie warstwy ochronnej wewnątrz bloku silnika. Olej Castrol 10w60 idealnie spisuje się podczas długiej pracy w wysokiej temperaturze i przy dużym obciążeniu. Ponadto Castrol Edge 10w60  rekomendowany jest przez BMW do modeli z serii M oraz do samochodu Aston Martin.  Innym olejem o podobnej lepkości jest Valvoline VR1 Racing 10w60, który jest półsyntetycznym olejem zapewniającym najwyższą wydajność silnikom benzynowym z lub bez turbodoładowania montowanych w samochodach osobowych i rajdowych.

        Do tej samej grupy możemy zaliczyć olej o innej klasie lepkości  - Valvoline VR1 Racing 5w50. Formuła tego oleju zapewnia najwyższą wydajność silnikom benzynowym dzięki swym dodatkom które zwiększają odporność na skrajne warunki robocze występujące podczas rajdów i wyścigów.  Odpowiedni olej do samochodu sportowego to bardzo ważny wybór. Należy pamiętać że oleje wysokiej jakości i klasy posiadają doskonałą wydajność smarowania chroniąc przy tym wszystkie podzespoły silnika przed zużyciem. 




Oleje silnikowe do wysilonych sportowych silników

Tomasz

Wieloletni członek zespołu Motochemii dysponujący sporą wiedzą na temat większości oferowanych przez nas kosmetyków. Jeden z naszych czołowych testerów produktów, co wielokrotnie udowodnił podczas kręcenia filmów na nasze konto Youtube. Prywatnie fan auto detailingu mogący poszczycić się mocno uginającą się półką z kosmetykami. Lubi czasem zagrać w piłkę nożną, zarówno na żywo jak i wirtualnie. Jego Peugeot lśni nie tylko na naszych filmach.



Ilość komentarzy: 16, Średnia ocena: 5

   Data dodania: piątek, 07 czerwiec 2019
Ocena: 5

Od dłuższego czasu używam teraz oleju Shell Helix Ultra sn 0w20, z perspektywy czasu bardzo dobrze się sprawuje, nie brudzi silnika - silnik zrobił się jakby czystszy nawet. Dolewek olejowych już nie robię bo ten syntetyk nie odparowuje.


   Data dodania: poniedziałek, 03 lipiec 2017
Ocena: 5

świetny artykuł polecam poczytać osobiście jestem zadowolony bo nie co się więcej dowiedziałem w temacie


   Data dodania: poniedziałek, 26 wrzesień 2016
Ocena: 5

Ciekawe, ciekawe... Tylko ciekaw jestem czy po portingu głowicy też zmienić olej na inny do bardziej wysilonego silnika.


   Data dodania: środa, 14 wrzesień 2016
Ocena: 5

Dobry olej to podstawa dobrze pracującego silnika.


   Data dodania: czwartek, 07 lipiec 2016
Ocena: 5

Lepki i bardzo płynny/rzadki, który będzie zostawiał film oraz dobrze smarował to najlepszy olej do sportowych aut :)


   Data dodania: środa, 29 czerwiec 2016
Ocena: 5

Świetnie napisany poradnik, uświadamia człowiekowi co powinniśmy robić z silnikami, a nie katować je najtańszymi olejami!


   Data dodania: poniedziałek, 27 czerwiec 2016
Ocena: 5

Zawsze leję olej, który zaleca producent i nigdy nie miałem żadnych problemów. Może na innych olejach można uzyskać coś więcej - ja jednak trzymam się swojej zasady.


   Data dodania: poniedziałek, 27 czerwiec 2016
Ocena: 5

Do swojego Seata Leona dwójki z silnikiem 1.8T leje 15W60 i bardzo dobrze się sprawdza.


   Data dodania: poniedziałek, 20 czerwiec 2016
Ocena: 5

Najlepiej lać olej który zaleca producent i nie kombinować, no chyba, że się auto tuninguje to co innego


   Data dodania: poniedziałek, 20 czerwiec 2016
Ocena: 5

Świetnie znaleźć takie informacje, niby każdy olej powinien być ok, ale jednak odpowiedni dla naszego samochodu może zrobić różnicę.


   Data dodania: wtorek, 17 maj 2016
Ocena: 5

Ja do swojego Chrystlera Dodge leje zawsze Valvoline i jeździ zawodowo. Castrol był dla niego dziwny.


   Data dodania: poniedziałek, 16 maj 2016
Ocena: 5

Dzieki za ten poradnik, przydatny, wszystko ladnie opisane.


   Data dodania: wtorek, 05 kwiecień 2016
Ocena: 5

Super poradnik dzięki wielkie.Pozdrawiem


   Data dodania: piątek, 11 marzec 2016
Ocena: 5

Dzięki za super poradnik.... też nie jestem zdania że ,,olej to olej" jednak warto się zastanowić jaki będzie najlepszy dla naszego auta.


   Data dodania: czwartek, 28 styczeń 2016
Ocena: 5

Bardzo fajny artykuł, w wolnej chwili można przeczytać. Pozdrawiam


   Data dodania: wtorek, 26 styczeń 2016
Ocena: 5

Bardzo dobrze napisany artykuł, który uświadamia że warto jest zastanowić się co lejemy do silnika. Pozdrawiam




 
 


Napisz Recenzję Wróć

Porady i testy motoryzacyjne

Filtr cząstek stałych DPF/FAP ? podstawowe informacje

Filtr cząstek stałych DPF/FAP ? podstawowe informacje

15/03/2019

Coraz wyższe wymagania stawiane przez ekologów dotyczące czystości emisji spalin, zmusiły...więcej

Paski napędowe - klinowe, wielorowkowe - co warto wiedzieć?

Paski napędowe - klinowe, wielorowkowe - co warto wiedzieć?

27/08/2018

Pasek napędowy stanowi nieodzowny element konstrukcji współczesnego silnika spalinowego sto...więcej

Zobacz wszystkie porady i testy

Ostatnie opinie w sklepie

Średnia ocena Klientów: 4,9 na 5   Liczba ocen: 3138

To dopiero moje drugie zakupy w sklepie w przeciągu 5 lat, ale...

Korzystałem ze sklepu kilka razy zawsze jest taniej niż w sklepach...

Szybka dostawa, towar dokładnie zabezpieczony.


Certyfikaty Motochemia



Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.


Copyright © 2019 https://www.motochemia.pl

Live Chat Software