Tomasz
2016-01-09
2016-01-09
https://www.motochemia.pl/poradnik-nc-5.html
Motochemia
Oleje silnikowe do wysilonych sportowych silników
Data aktualizacji: środa, 03 luty 2021
Nowoczesne silniki stosowane w samochodach osobowych posiadają coraz większe wymagania co do jakości i rodzaju olejów. Napędy mają coraz większe moce oraz osiągi przy często obniżonych pojemnościach samego silnika. Powszechne silniki benzynowe i wysokoprężne są wyposażone w turbosprężarki natomiast silniki w samochodach rajdowych lub sportowych są bardziej wysilone czyli posiadają dużo bardziej zmodyfikowane turbodoładowanie. Sposób modyfikacji zależny jest od regulaminu i klasy w której startuje samochód.
Spis treści
Podwyższona czy obniżona lepkość oleju?
Dobry wybór – Castrol i Valvoline.
Podwyższona czy obniżona lepkość oleju?
Najpopularniejszymi sportami samochodowymi są oczywiście Mistrzostwa Świata WRC oraz wyścigi Formuły F1. Oleje do tych samochodów są zwykle opracowywane we współpracy z całym zespołem na podstawie doświadczeń z torów wyścigowych i rajdowych. W silnikach F1 które są ekstremalnie wysokoobrotowe stosuje się oleje o bardzo niskim wskaźniku lepkości wysokotemperaturowej. Wymaga to bardzo mocnych i wydajnych pomp oraz ciasnego spasowania silnika w celu utrzymania bardzo wysokiego ciśnienia w układzie smarowania . W innych silnikach doskonale sprawdzi się olej o wysokiej lepkości np.: Castrol 10w60 . Taki olej pozwala na precyzyjne doszczelnienie wszystkich elementów silnika, gdyż podczas dużych obciążeń tłok rozgrzewając się, zwiększa swoje wymiary co sprawia że pasowanie w tulei cylindrowej staje się coraz ciaśniejsze. W silniku który nastawiony jest jedynie na osiągi i moc z reguły stosowane są oleje o niskiej lepkości. Dzięki niemu zmniejszają się opory silnika przez co można uzyskać kilka koni mechanicznych więcej. Aby stosować oleje tego typu wymaga się aby wszystkie elementy i podzespoły silnika były jak najwyższej jakości gdyż taki olej skraca żywotności jednostki napędowej.

W sportach motorowych wykorzystywane są tylko oleje najwyższej jakości - fot. pixabay.com
Dobry wybór – olej silnikowy Castrol i Valvoline
Oleje stosowane w silnikach wyczynowych muszę być odporne na bardzo wysokie temperatury sięgające nawet 150 C. W samochodach wyposażonych w zwykłe silniki temperatura waha się między 80-100'C. W olejach silnikowych przeznaczonych do samochodów sportowych stosuje się różne dodatki poprawiające odporność na nacisk i chroniące wszystkie elementy silnika np. wałek rozrządu. Oczywiście wszystkie oleje posiadają takie dodatki lecz silniki sportowe pracujące w ekstremalnych warunkach potrzebują ich znacznie więcej. W klasycznych olejach zgodnych z normami ACEA C1-C4 stosuje się dodatki niskopopiołowe po to by spełniać normy Euro dla spalin. Oleje sportowe nie są niskopopiołowe właśnie z uwagi na stosowanie znacznej ilości dodatków EP (extreme pressure).
Oleje typu Castrol 10w60 umożliwiają rozruch silnika nawet przy temperaturach -35'C. Wysoka lepkość tego oleju nie pozwala na zerwanie warstwy ochronnej wewnątrz bloku silnika. Olej Castrol 10w60 idealnie spisuje się podczas długiej pracy w wysokiej temperaturze i przy dużym obciążeniu. Ponadto Castrol Edge 10w60 rekomendowany jest przez BMW do modeli z serii M oraz do samochodu Aston Martin. Innym olejem o podobnej lepkości jest Valvoline VR1 Racing 10w60, który jest półsyntetycznym olejem zapewniającym najwyższą wydajność silnikom benzynowym z lub bez turbodoładowania montowanych w samochodach osobowych i rajdowych.
Do tej samej grupy możemy zaliczyć olej o innej klasie lepkości - Valvoline VR1 Racing 5w50. Formuła tego oleju zapewnia najwyższą wydajność silnikom benzynowym dzięki swym dodatkom które zwiększają odporność na skrajne warunki robocze występujące podczas rajdów i wyścigów. Odpowiedni olej do samochodu sportowego to bardzo ważny wybór. Należy pamiętać że oleje wysokiej jakości i klasy posiadają doskonałą wydajność smarowania chroniąc przy tym wszystkie podzespoły silnika przed zużyciem.
A czy wy stosujecie sportowe oleje silnikowe w swoich samochodach? Który producent jest dla was faworytem? Napisz nam w komentarzu!
Tomasz
Wieloletni członek zespołu Motochemii dysponujący sporą wiedzą na temat większości oferowanych przez nas kosmetyków. Jeden z naszych czołowych testerów produktów, co wielokrotnie udowodnił podczas kręcenia filmów na nasze konto Youtube. Prywatnie fan auto detailingu mogący poszczycić się mocno uginającą się półką z kosmetykami. Lubi czasem zagrać w piłkę nożną, zarówno na żywo jak i wirtualnie. Jego Peugeot lśni nie tylko na naszych filmach.
Ilość komentarzy: 19, Średnia ocena: 5
Damian
Data dodania: piątek, 11 grudzień 2020
Ocena:
5
Nie mam wzmocnonego, usportowionego silnika tylko zwykły i kupuję castrola
RS5
Data dodania: środa, 16 wrzesień 2020
Ocena:
5
Leję 10w60 z Castrola i jak narazie 180tys najechane.
fajchny
Data dodania: piątek, 07 czerwiec 2019
Ocena:
5
Od dłuższego czasu używam teraz oleju Shell Helix Ultra sn 0w20, z perspektywy czasu bardzo dobrze się sprawuje, nie brudzi silnika - silnik zrobił się jakby czystszy nawet. Dolewek olejowych już nie robię bo ten syntetyk nie odparowuje.
anitek
Data dodania: poniedziałek, 03 lipiec 2017
Ocena:
5
świetny artykuł polecam poczytać osobiście jestem zadowolony bo nie co się więcej dowiedziałem w temacie
KaJaK
Data dodania: poniedziałek, 26 wrzesień 2016
Ocena:
5
Ciekawe, ciekawe... Tylko ciekaw jestem czy po portingu głowicy też zmienić olej na inny do bardziej wysilonego silnika.
Piza
Data dodania: środa, 14 wrzesień 2016
Ocena:
5
Dobry olej to podstawa dobrze pracującego silnika.
Radkowiec
Data dodania: czwartek, 07 lipiec 2016
Ocena:
5
Lepki i bardzo płynny/rzadki, który będzie zostawiał film oraz dobrze smarował to najlepszy olej do sportowych aut :)
FanTRW
Data dodania: środa, 29 czerwiec 2016
Ocena:
5
Świetnie napisany poradnik, uświadamia człowiekowi co powinniśmy robić z silnikami, a nie katować je najtańszymi olejami!
Oskki
Data dodania: poniedziałek, 27 czerwiec 2016
Ocena:
5
Zawsze leję olej, który zaleca producent i nigdy nie miałem żadnych problemów. Może na innych olejach można uzyskać coś więcej - ja jednak trzymam się swojej zasady.
Kamillos
Data dodania: poniedziałek, 27 czerwiec 2016
Ocena:
5
Do swojego Seata Leona dwójki z silnikiem 1.8T leje 15W60 i bardzo dobrze się sprawdza.
Misiu
Data dodania: poniedziałek, 20 czerwiec 2016
Ocena:
5
Najlepiej lać olej który zaleca producent i nie kombinować, no chyba, że się auto tuninguje to co innego
Dan
Data dodania: poniedziałek, 20 czerwiec 2016
Ocena:
5
Świetnie znaleźć takie informacje, niby każdy olej powinien być ok, ale jednak odpowiedni dla naszego samochodu może zrobić różnicę.
Kamilos
Data dodania: środa, 08 czerwiec 2016
Ocena:
5
Do swojego Seata Leona leje Castrola 15W60 i zawodowo się jeździ.
Alex
Data dodania: wtorek, 17 maj 2016
Ocena:
5
Ja do swojego Chrystlera Dodge leje zawsze Valvoline i jeździ zawodowo. Castrol był dla niego dziwny.
jurek57
Data dodania: poniedziałek, 16 maj 2016
Ocena:
5
Dzieki za ten poradnik, przydatny, wszystko ladnie opisane.
Vita
Data dodania: wtorek, 05 kwiecień 2016
Ocena:
5
Super poradnik dzięki wielkie.Pozdrawiem
Lili
Data dodania: piątek, 11 marzec 2016
Ocena:
5
Dzięki za super poradnik.... też nie jestem zdania że ,,olej to olej" jednak warto się zastanowić jaki będzie najlepszy dla naszego auta.
Porter
Data dodania: czwartek, 28 styczeń 2016
Ocena:
5
Bardzo fajny artykuł, w wolnej chwili można przeczytać. Pozdrawiam
Janek
Data dodania: wtorek, 26 styczeń 2016
Ocena:
5
Bardzo dobrze napisany artykuł, który uświadamia że warto jest zastanowić się co lejemy do silnika. Pozdrawiam