Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Oleje Motocyklowe
Oleje do motocykli i skuterów dla silników dwusuwowych i czterosuwowych
Co to jest olej silnikowy do motocykla?
Olej motocyklowy to specjalny środek smarny, którego zadaniem jest zapewnienie odpowiedniej ochrony i chłodzenia jednostce napędowej motocykla, jego skrzyni biegów oraz sprzęgłu. Jego głównym składnikiem jest olej bazowy, który stanowić może olej mineralny przetworzony w procesie hydrokrakingu (nazywany często olejem półsyntetycznym) lub olej syntetyczny. Odpowiednie właściwości oleju do motocykli otrzymywane są poprzez dodawanie specjalnych pakietów uszlachetniających. To właśnie dzięki tym dodatkom olej do motocykla pozwala na zapewnienie właściwej ochrony wszystkim wymienionym elementom układu napędowego.
Rodzaje oleju do motocykla
Oleje silnikowe dedykowane do motocykli możemy podzielić na:
- Oleje silnikowe 2T (np. Castrol Power 1 Racing 2T 1L).
- Oleje silnikowe 4T (np. Motul 5100 4T 10W40 MA2 1L).
Oleje silnikowe 2T to oczywiście środki smarne dedykowane do silników 2-suwowych. Najczęściej kojarzone są ze skuterami jako oleje do skuterów 2T, jednak dedykowane są one również do innych pojazdów wyposażonych w tego typu silnik. Pozwalają one na stworzenie odpowiedniej mieszanki paliwowej, zapewniającej właściwe smarowanie jednostce dwusuwowej. Oleje silnikowe 4T to oleje dedykowane do silników 4-suwowych znajdujących się w motocyklach. Pamiętajmy, że nie wszystkie skutery posiadają silnik dwusuwowy! Z tego powodu przed zakupem oleju należy dokładnie zapoznać się ze specyfikacją techniczną jednośladu, aby zakupić olej do skutera 2T lub olej do skutera 4T.
Funkcje oleju do motocykla
Oleje w silnikach motocyklowych pełnią nieco inne funkcje niż w silnikach samochodowych. Do ich podstawowych zadań należy:
- Utrzymanie czystości wnętrza jednostki napędowej.
- Uszczelnienie wszelkich ruchomych części silnika.
- Chłodzenie pracującej jednostki napędowej.
- Zabezpieczenie wnętrza jednostki przed powstawaniem korozji
- Chłodzenie, smarowanie i zabezpieczenie przed zużywaniem mokrego sprzęgła oraz skrzyni biegów.
- Zapobieganie poślizgowi sprzęgła.
Można zatem wywnioskować, że oleje silnikowe w motocyklach (np. Castrol Power 1 Racing 4T 10W50 1L) muszą zapewnić ochronę nie tylko samej jednostce napędowej, ale również skrzyni biegów oraz sprzęgłu. Jeśli zatem zastanawiasz się jaki olej użyć do motocykla, na pewno powinieneś wykluczyć jeden z samochodowych olejów silnikowych. Oleje samochodowe nie są w stanie zapewnić dostatecznej ochrony wszystkim tym elementom jednocześnie co prowadzić może do uszkodzenia jednostki. Z dużym prawdopodobieństwem spowodują również ślizganie się sprzęgła, co w znacznym stopniu utrudni jazdę jednośladem.
Funkcje oleju do skuterów i motocyklów dwusuwowych
Właściwości oleju motocyklowego do silników 2-suwowych (np. Orlen Mixol S 2T 1L) nieznacznie różnią się od olejów do 4-suwów. Wynika to między innymi z faktu, iż pozwalają one na tworzenie mieszanki paliwowo-olejowej niezbędnej do poprawnego działania jednostek tego typu. Do podstawowych funkcji olejów do skutera 2T zaliczymy:
- Utrzymanie odpowiedniej temperatury jednostki.
- Dodatkowe uszczelnienie silnika.
- Utrzymanie wnętrza silnika w czystości.
- Ochrona przed nadmiernym zużyciem.
- Przeciwdziałanie tworzeniu się osadów we wnętrzu jednostki.
- Umożliwienie stworzenia mieszanki paliwowo-olejowej
- Utrzymanie czystości całego układu wydechowego.
- Spalanie bez nadmiernego dymienia.
Podstawową różnicą pomiędzy olejami 2T i 4T jest zapobieganie przez te pierwsze odkładaniu się sadzy w komorze spalania i w układzie wydechowym. Najbardziej widocznym skutkiem tego działania jest znaczne ograniczenie dymienia z rury wydechowej podczas pracy jednostki napędowej.
Klasy lepkościowe olejów motocyklowych
Klasa lepkości olejów silnikowych w motocyklach jest określana na podstawie normy SAE J300, czyli tej samej normy co oleje samochodowe. To właśnie według niej grupujemy oleje według klas lepkości:
- Zimowych (np. SAE 5W, 10W, 15W, 20W).
- Letnich (np. SAE 30, 40, 50).
Wśród olejów motocyklowych wyróżnić możemy następujące klasy lepkości:
- SAE 5W-40
- SAE 10W-30
- SAE 10W-40 (np. Motul 300V Factory Line Road Racing 4T 10W40 1L).
- SAE 10W-50 (np. Castrol Power 1 Racing 4T 10W50 1L Olej Syntetyczny Motocyklowy).
- SAE 15W-50
- SAE 20W-40
- SAE 20W-50 (np. Castrol Power 1 4T 20W50 4L Olej Silnikowy Motocyklowy).
Klasy jakościowe olejów do motocykli
Oleje do motocykli 4T, tak samo, jak oleje samochodowe, posiadają swoje normy jakościowe. Oparte są one na amerykańskiej klasyfikacji API oraz japońskiej klasyfikacji JASO. Wśród oznaczeń jakości tych klasyfikacji rozróżnić możemy normy:
- API SL – określająca oleje do silników czterosuwowych z lat 2004 lub starszych.
- API SM – określająca oleje do współczesnych silników czterosuwowych o wysokich wymaganiach.
- JASO MA-1 – oznacza ona oleje do silników 4-suwowych z mokrym sprzęgłem, w których silnik, sprzęgło i skrzynia biegów znajdują się w jednej kąpieli olejowej.
- JASO MA-2 – oznacza ona oleje do mocno obciążonych jednostek czterosuwowych, w których silnik, skrzynia biegów i sprzęgło znajduje się w jednej kąpieli olejowej.
- JASO MB - określa ona oleje do silników czterosuwowych bez mokrego sprzęgła. Dedykowane do jednostek, w których jedynie silnik i skrzynia biegów znajdują się w tej samej kąpieli olejowej.
Klasy jakościowe olejów do skuterów i motocykli dwusuwowych
Oleje do silników dwusuwowych 2T także posiadają normy jakościowe API oraz JASO. Różnią się one jednak od tych, które znajdziemy na olejach motocyklowych 4T. Wśród norm jakościowych olejów 2T wyróżnić możemy:
- API TA – przypisywana olejom do jednostek dwusuwowych o niewielkim obciążeniu i starszej konstrukcji.
- API TB – przypisywana olejom do silników 2-suwowych o współczesnej konstrukcji i średnim obciążeniu.
- API TC – przypisywana olejom do współczesnych silników dwusuwowych o dużym obciążeniu.
- JASO FA – oleje do dwusuwów starszej konstrukcji i niskim obciążeniu.
- JASO FB – oleje do dwusuwów współczesnej konstrukcji i średnim obciążeniu.
- JASO FC – oleje do mocno obciążonych dwusuwów współczesnej konstrukcji.
- JASO FD – unowocześniona norma JASO FC określająca oleje do najmocniej obciążonych dwusuwów współczesnej konstrukcji.
Najpopularniejsze oleje motocyklowe w sklepie motochemia.pl
Oleje do skuterów i motorów nie są w naszym sklepie tak popularne, jak samochodowe oleje silnikowe. Jednak w okresie wiosennym i letnim, w znacznym stopniu zwiększa się ich sprzedaż. Zdecydowanie najpopularniejszym wśród tego typu olejów jest dedykowany do dwusuwów olej marki Castrol — Castrol Power 1 Racing 2T 1L. Równie popularne są oleje silnikowe 4T sygnowane logiem marki Motul. Mowa tu przede wszystkim o olejach Motul 5100 4T 10W40 MA2 1L oraz Motul 300V Factory Line Road Racing 4T 10W40 1L. Wyjątkowa popularność tych olejów nie jest oczywiście przypadkowa. Cała wymieniona trójka uznawana jest za jedne z najlepszych olejów motocyklowych w swoich kategoriach. Potwierdzają to również opinie naszych klientów dostępne na naszej stronie internetowej. Oto niektóre z komentarzy pozostawionych pod tymi olejami przez kupujących:
Idealny do niewysilonych skuterów. Lejemy do naszego pizzowego 2 kołowca i ciągle jeździ a lekko nie ma! – wpis użytkownika Jaok po zastosowaniu oleju Castrol Power 1 Racing 2T 1L Olej Silnikowy Syntetyczny Motocyklowy
Jeden z lepszych jakie stosowałem, ogólnie ciężko odnaleźć olej o tej lepkości, nawet wśród konkurencji. – zdanie klienta GarbatyDżon66 po zakupieniu Castrol Power 1 Racing 4T 10W50 4L Olej Silnikowy Syntetyczny Motocyklowy
dla mnie najlepszy olej - stosuję go w skuterze turystycznym i daje czadu – opinia użytkownika Sulejman Motul 5100 4T 10W40 MA2 1L Olej Silnikowy Półsyntetyczny Motocyklowy
Nowoczesne silniki stosowane w samochodach osobowych posiadają coraz większe wymagania co do jakości i rodzaju...więcej
Jeszcze całkiem nie tak dawno czarny dym z rury wydechowej samochodu z silnikiem Diesla uważano za zjawisko normalne. W końcu Diesel musi dymić. Choć powiedzenie to przetrwało do dzisiejszych czasów w formie żartu, współczesne samochody z silnikami Diesla zaopatrzone w nowoczesne systemy katalityczne, tak naprawdę przestały generować za sobą kłęby czarnego dymu. Gdy jednak dym się pojawi lub - co gorsza - zacznie pojawiać się często podczas codziennej jazdy, może zwiastować awarię silnika lub jego osprzętu. Co zatem oznacza czarny dym z rury wydechowej Diesla? O Tym w dzisiejszym artykule!
Czytaj więcejSamochód jest narzędziem, które złożone jest z wielu pojedynczych podzespołów. Naturalnym jest więc, że podczas codziennej jego eksploatacji poszczególne części samochodowe ulegają zużyciu. Niektóre z nich wymagają jednak nieco większej uwagi. Dotyczy to przede wszystkim części eksploatacyjnych, do których należą między innymi filtry samochodowe. Szczególnym przypadkiem filtra do auta jest filtr paliwa. Niesłusznie pomijany przez kierowców podczas okresowych wymian, pełni w nim bardzo ważną funkcję. Za co dokładnie odpowiada filtr paliwa? Jakie są objawy jego zapchania? Na te i inne pytania odpowiemy w dzisiejszym artykule!
Czytaj więcejWszystko zgodne z opisem, szybka wysyłka.
sklep godny polecenia, wszystko na czas
DODAJ OPINIĘ Zobacz więcej >>
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2023 https://www.motochemia.pl