Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Poradnik >
- Porady Motoryzacyjne >
- Objawy awarii koła dwumasowego i koszty jego wymiany
Objawy awarii koła dwumasowego i koszty jego wymiany
Awaria dwumasowego koła zamachowego to kolejna legendarna usterka samochodu, która spędza sen z powiek większości kierowców. Obok awarii uszczelki pod głowicą, czy turbosprężarki stanowi jedną z usterek, której najbardziej boją się właściciele samochodów. Gdy do niej dojdzie, nie warto oszczędzać na jej naprawie. Dlaczego jest to tak istotne? Czy kierowcy słusznie obawiają się tej awarii? Na te i jeszcze więcej pytań odpowiemy w dzisiejszym artykule.
Spis treści
Co to jest dwumasowe koło zamachowe?
Kiedy dwumasa pracuje najciężej?
Jaka jest żywotność koła dwumasowego?
Jak dbać o koło zamachowe dwumasowe?
Objawy zużycia koła dwumasowego?
Jakie części wymienić razem z dwumasowym kołem zamachowym?
Jakie są koszty wymiany dwumasowego koła zamachowego?
Czy można wymienić dwumasę własnymi siłami?
Co to jest dwumasowe koło zamachowe?
Rozwój konstrukcji silników spalinowych spowodował znaczne obniżenie masy jednostek napędowych, przy jednoczesnym wzroście ich mocy. Zrodziło to realny problem w tłumieniu drgań generowanych przez pracujący silnik. Stosowane dotychczas rozwiązania w obliczu nowego wyzwania okazały się nieskuteczne. Z tego powodu inżynierowie opracowali specjalny typ koła zamachowego, które skutecznie tłumi powstające drgania. Popularna dwumasa jest specjalnym typem koła zamachowego. Budowa koła dwumasowego znacznie różni się jednak od tradycyjnego koła tego typu. Składa się ono z takich elementów jak:
- masa pierwotna;
- masa wtórna;
- łożysko ślizgowe;
- sprężyny łukowe;
- tarcza zabierakowa;
- pokrywa;
- ślizgi.
Wszystkie powyższe elementy zamknięte są w jednej obudowie. Z tego powodu koło zamachowe dwumasowe z wyglądu bardzo przypomina tradycyjne koło zamachowe. We wnętrzu obudowy obie umieszczone masy są względem siebie ruchome. Masa pierwotna jest większym i nieco cięższym elementem koła. Połączona jest ona bezpośrednio z wałem napędowym. Na niej umieszczone są też sprężyny, które tłumią drgania skrętne. Masa wtórna współpracuje bezpośrednio ze sprzęgłem. Jej zadaniem jest odbiór momentu obrotowego silnika od masy pierwotnej za sprawą tarczy zbierakowej. To właśnie w tym miejscu pochłaniana jest większość naprężeń powstałych wskutek wibracji części napędu. Dzięki ścisłej współpracy wszystkich elementów koła zamachowego dwumasowego, drgania wynikające z pracy silnika są skutecznie tłumione.
Koło dwumasowe ściśle współracuje ze sprzęgłem, pozwalając na płynną zmianę biegów – fot. pixabay.com
Kiedy dwumasa pracuje najciężej?
Koło dwumasowe rozpoczyna swoją pracę już od pierwszych chwil od uruchomienia silnika. Największym obciążeniom poddawane jest jednak podczas ruszania oraz w momencie włączania sprzęgła. W czasie jazdy oraz w trakcie zmiany biegów koło nie przyjmuje na siebie już aż tak dużych sił. Wyjątkiem jest sytuacja, w której kierowca hamuje silnikiem, zamiast tradycyjnym hamulcem. Podobnie jest w przypadku, gdy kierowa odpuszcza gaz podczas jazdy, co szkodzi dwumasie szczególnie w silnikach Diesla.
Jaka jest żywotność koła dwumasowego?
Niestety trwałość koła dwumasowego jest niezwykle trudna do określenia. Choć niektóre źródła podają wartości przebiegów na poziomie 150 – 200 tys. kilometrów, ostatecznie wytrzymałość tego elementu zależna jest od szeregu różnorodnych czynników. Należą do nich między innymi:
- marka i model samochodu;
- styl jazdy kierowcy;
- jakość wykonania zamontowanych podzespołów;
- obciążenie, z jakim użytkowano samochód.
Nie obojętne są również warunku jazdy, czyli miejsce użytkowania samochodu (w ruchu miejskim lub w trasie).
Jak dbać o koło zamachowe dwumasowe?
Niestety nie da się jednoznacznie określić trwałości dwumasowego koła zamachowego. W prosty sposób możemy jednak przyczynić się do wydłużenia czasu jego eksploatacji. W tym celu należy przede wszystkim ruszać z miejsca jak najbardziej płynnie i unikać zbyt niskich obrotów silnika. Szczególnie podczas manewru wyprzedzania. Ponadto nie należy hamować silnikiem oraz jeździć na półsprzęgle. Powoduje to nadmierne nagrzewanie się tarczy sprzęgła. Może doprowadzić to do przegrzania masy wtórnej koła dwumasowego. Nie należy również zbyt agresywnie zwalniać pedału sprzęgła. W ten sposób unikniemy charakterystycznego szarpania przy zmianie biegów. Pamiętajmy również, aby zawsze uruchamiać i wyłączać silnik ze wciśniętym sprzęgłem. Zbytnie obciążanie sprzęgła spowodowane ciągnięciem ciężkich przyczep, czy uruchamianiem na pych, także może skutecznie skrócić żywotność tego elementu.
Wymiana koła dwumasowego i sprzęgła nie jest możliwa bez podnośnika lub kanału – fot. pixabay.com
Objawy zużycia koła dwumasowego?
Koło dwumasowe to eksploatacyjna część samochodowa, która w trakcie użytkowania ulega stopniowemu zużyciu. Jest to jednak jedna z tych części, która wyraźnie sygnalizuje kierowcy, o jej pogarszającym się stanie technicznym. Do charakterystycznych objawów awarii koła dwumasowego lub jego znacznego zużycia należą:
- szarpanie podczas ruszania;
- brak możliwości płynnego ruszenia samochodem;
- brak możliwości płynnej zmiany biegów;
- nierówna praca jednostki napędowej;
- charakterystyczne, metaliczne dźwięki dochodzące z okolicy skrzyni biegów;
- charakterystyczny hałas i stuki z silnika podczas włączania i wyłączania silnika;
- zauważalne drgania karoserii przenoszone z silnika i skrzyni biegów na biegu jałowym.
Wszystkie powyższe symptomy mogą sygnalizować, że dni koła zamachowego dwumasowego w naszym samochodzie są policzone. Jak najlepiej sprawdzić koło dwumasowe czy jest dobre? Ostatecznej i najpewniejszej diagnozy może dokonać dopiero mechanik, po oddzieleniu skrzyni biegów od silnika. Stan koła dwumasowego w łatwy sposób można bowiem ocenić po jego wyglądzie. Przyjrzeć należy się przede wszystkim jego powierzchni roboczej. Pęknięcia, zarysowania czy przebarwienia cieplne widniejące na częściach stykających się z tarczą sprzęgła oznaczać będą odpowiedni moment na wymianę koła dwumasowego.
Jakie części wymienić razem z dwumasowym kołem zamachowym?
Prędzej czy później każda dwumasa wymagać będzie wymiany. Kierowcy najczęściej odwlekają tę operację do całkowitego unieruchomienia samochodu. Gdy jednak dojdzie już do jej awarii, warto, aby wymiana koła dwumasowego została przeprowadzona z głową. Co to znaczy? Przy okazji zdejmowania i rozbierania skrzyni biegów, warto zlecić mechanikowi wymianę szeregu innych części. Mowa tu między innymi o kompletnym zestawie sprzęgła. W skład kompletu sprzęgła wchodzi tarcza sprzęgła, docisk sprzęgła, łożysko oporowe oraz wysprzęglik. Warto również przy okazji wymiany dwumasy założyć nowy uszczelniacz wału korbowego. Oprócz elementów ściśle współpracujących z kołem zamachowym należy rozważyć także wymianę poduszek zawieszenia silnika i skrzyni biegów. Mechanik w prosty sposób oceni ich zużycie. Warto także skontrolować poziom oleju przekładniowego w skrzyni lub zlecić jego wymianę.
Zobacz również:
Jakie są koszty wymiany dwumasowego koła zamachowego?
Uszkodzone koło dwumasowe to nie lada zmartwienie dla właściciela samochodu. Stawianie tej awarii na równi z uszkodzoną turbosprężarką, czy uszkodzoną uszczelką pod głowicą wcale nie jest na wyrost. O ile koszty robocizny wymiany dwumasy nie są specjalnie wysokie, o tyle cena samej dwumasy potrafi doprowadzić do łez. Wymiana dwumasy bardzo często wyceniana jest przez mechaników tak samo, jak wymiana sprzęgła samochodowego. Wynika to z dużego podobieństwa obu tych operacji. Koszt takiej naprawy w zależności od modelu samochodu oraz silnika waha się w granicach 300 – 800 złotych. To niewiele w porównaniu do kosztów samego koła. Markowe dwumasy popularnych marek Sachs czy LUK potrafią kosztować od 1000 do nawet 4000 zł. Zestawy sprzęgła to kolejny koszt 400 – 800 złotych. W celu zapewnienia najlepszego spasowania części warto skorzystać ze specjalnych zestawów koła dwumasowego ze sprzęgłem przygotowanych przez producentów części. Uszczelniacz wału korbowego jest jedną z najtańszych części przy tej operacji. Jego cena często nie przekracza 80 złotych. Wielu użytkowników samochodów chcąc zaoszczędzić, decyduje się na wymianę samego koła zamachowego. Niestety jest to jedynie pozorna oszczędność. Awaria dwumasy bardzo często zbiega się w czasie z awarią sprzęgła. Oznacza to, że w przypadku jego uszkodzenia, będziemy zmuszeni dwa razy ponieść koszt jego montażu i demontażu.
Czy można wymienić dwumasę samodzielnie?
Kierowcy często szukają również oszczędności przy samej usłudze wymiany dwumasy. Z tego powodu duża część użytkowników samochodów decyduje się na samodzielną wymianę tego elementu. Niestety ponieważ operacja ta wymaga wykręcenia i rozłożenia dużej ilości cześci, jest ona niezwykle czasochłonna. Ile trwa wymiana koła dwumasowego? W profesjonalnym warsztacie trwa ona mniej więcej 5h. W przypadku samodzielnej wymiany, czas ten może jednak znacznie się wydłużyć. Niezwykle istotne jest użycie przy tej operacji odpowiednich narzędzi. Pozwolą one prawidłowo zamontować koło dwumasowe oraz właściwie ustawić tarczę sprzęgła czy docisk. Warto również zapisywać lub udokumentować każdy etap rozkręcania skrzyni biegów oraz sprzęgła, aby nie natrafić na problemy podczas składania tych elementów w całość. Pamiętajmy również, że w jednym modelu samochodu mogą występować różne typy sprzęgła czy dwumasy. Dlatego też, zawsze prośmy sprzedawcę części o weryfikację poprawności wybranych elementów lub wybierajmy dedykowane zestawy sprzęgła z kołem dwumasowym. Takie zestawy oferują między innymi marki Sachs, Valeo oraz LUK.
A czy wy mieliście okazję wymieniać koło dwumasowe w swoim samochodzie? Czy zdecydowaliście się na wymianę samej dwumasy, czy zestawu ze sprzęgłem? Piszcie w komentarzach!
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2024 https://www.motochemia.pl