Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Poradnik >
- Porady Motoryzacyjne >
- Konserwacja podwozia - Jak wykonać ją samodzielnie?
Konserwacja podwozia - Jak wykonać ją samodzielnie?
Korozja to jedna z najgorszych rzeczy, jaka może dotknąć nasz samochód. Szczególnie, że ceny napraw blacharskich bywają bardzo drogie, a często zdarza się, że mimo naprawy wykonanej przez specjalistę, korozja pojawia się na nowo. Problem rdzy na samochodzie dotyka w pierwszej kolejności jego podwozia. Jej wykrycie jest tym bardziej trudne, że na co dzień podwozie auta jest dla nas niewidoczne. Z tego powodu warto raz na jakiś czas odpowiednio zabezpieczyć podwozie samochodu dedykowanymi preparatami do konserwacji. Pozwolą one zapobiec pojawieniu się rdzy, a także skutecznie przedłużą życie naszego samochodu. Jakimi preparatami wykonać konserwację podwozia? Czy można wykonać konserwację samodzielnie? Co będzie do tego potrzebne? O tym w dzisiejszym artykule!
Spis treści:
Dlaczego warto zakonserwować podwozie przed zimą?
Czy można wykonać konserwację podwozia samodzielnie?
Rodzaje środków do konserwacji podwozia
Jak przygotować podwozie do konserwacji?
Jak zakonserwować podwozie samochodu?
Jakie preparaty będą potrzebne do konserwacji karoserii?
Dlaczego warto zakonserwować podwozie przed zimą?
Nie od dziś wiadomo, że konserwacja podwozia potrafi w znacznym stopniu przedłużyć życie samochodu. Dobrze wykonana konserwacja karoserii nie tylko zabezpieczy ją przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi, takimi jak wilgoć, sól czy woda. Ochroni również podwozie przed uszkodzeniem powłoki ochronnej, a także zabezpieczy karoserię przed powstawaniem korozji. Ponadto konserwacja podwozia poprawia również komfort podróżowania. Środki bitumiczne takie jak Bitex, czy K2 Durabit, posiadają bowiem działanie dźwiękochłonne. W pewnym stopniu wyciszają one wnętrze pojazdu, redukując odgłosy oraz siłę uderzających o powierzchnie podwozia kamieni, piasku czy wody. Dlatego właśnie warto wykonać konserwację podwozia niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z wiekowym, czy stosunkowo nowym samochodem. Trzeba jednak zrobić to z głową i przy użyciu odpowiednich środków do konserwacji karoserii.
Przy pomocy preparatów do podwozia zabezpieczyć można również nadkola – fot. pexels.com
Czy można wykonać konserwację podwozia samodzielnie?
Ogólna dostępność preparatów do konserwacji podwozia pozwala obecnie zabezpieczyć antykorozyjnie karoserię samochodu we własnym zakresie. Musimy jednak zdać sobie sprawę z tego, że profesjonalne warsztaty samochodowe zajmujące się konserwacją podwozia nie bez powodu biorą za tę czynność niemałe pieniądze. Zabezpieczenie podwozia przed korozją to wieloetapowy proces, który wymaga czasu i dokładności. Ile kosztuje konserwacja podwozia samochodu? Wszystko zależy od wielkości, klasy, wieku i modelu samochodu. Cena pełnej konserwacji podwozia waha się zazwyczaj w granicach 500 - 2000 złotych, choć oczywiście cena usługi konserwacji podwozia może wzrosnąć wraz ze stopniem zaawansowania jego korozji. To właśnie z tego względu kierowcy coraz częściej decydują się na zabezpieczenie antykorozyjne podwozia we własnym zakresie. Co jest potrzebne do wykonania konserwacji podwozia? Przede wszystkim:
- Odpowiednie miejsce - na przykład garaż z podnośnikiem hydraulicznym lub kanałem.
- Profesjonalne środki do konserwacji podwozia.
- Dokładne oczyszczenie podwozia z zanieczyszczeń.
- Dokładne usunięcie korozji podwozia.
- Osłonięcie układu wydechowego i silnika.
- Demontaż lub zabezpieczenie osłon, plastików i części układu hamulcowego.
- Zapas czasu, chęci i samozaparcia. :)
Rodzaje środków do konserwacji podwozia
Dobór odpowiednich środków do konserwacji podwozia to podstawa. Chociażby z tego względu warto wiedzieć jakie środki do zabezpieczenia karoserii są dostępne w sklepach. Tym bardziej, jeśli planujemy wykonać konserwację podwozia samodzielnie. Oferta producentów chemii motoryzacyjnej w tym zakresie jest bardzo szeroka. W linii produktowej marek takich jak Boll, Chema, Novol czy K2 znaleźć można od kilku do kilkunastu produktów, które służą odpowiedniemu zabezpieczeniu karoserii. Wśród nich możemy wyróżnić między innymi:
- Bitumiczne środki do konserwacji podwozia.
- Baranki do karoserii.
- Środki do konserwacji profili zamkniętych.
Preparaty bitumiczne do konserwacji podwozia to specjalistyczne środki stworzone na bazie gumy i kauczuku. Tworzą na powierzchni podwozia trwałą, elastyczną powłokę o doskonałych właściwościach antykorozyjnych. Preparaty do podwozia chronią najbardziej narażone elementy karoserii pojazdu przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi, takimi jak wilgoć, woda, pył, sól, piasek i kamienie. Bitumiczne środki do konserwacji podwozia, jak sama nazwa wskazuje, dedykowane są wyłącznie do podwozia. Stworzona przez nie powłoka ochronna posiada kolor czarny i nie nadaje się do malowania. Z tego powodu bitumy stosuje się najczęściej na niewidocznych miejscach karoserii. Środki bitumiczne dostępne są w sprzedaży najczęściej jako:
- Bitumiczne środki do konserwacji podwozia w sprayu (np. Permatex Preparat Kauczukowy Do Konserwacji Podwozia 454 g) - aplikowane przy pomocy aerozolu.
- Bitumiczne środki do konserwacji podwozia na pistolet (np. Boll Konserwacja Podwozia 1 L) - aplikowane przy pomocy specjalnego pistoletu do konserwacji (np. Boll Pistolet do Konserwacji Podwozia).
- Bitumiczne środki do konserwacji podwozia na pędzel (np. Chema Bitex 1 L) - aplikowane przy pomocy pędzla lub wałka.
Kolejną grupą środków ochrony pojazdu są baranki do konserwacji karoserii. Są to specjalistyczne środki do zabezpieczenia podwozia i niektórych elementów nadwozia. Tworzą one trwałą, mało elastyczną, lecz wytrzymałą powłokę ochronną, odporną na ścieranie i uszkodzenia mechaniczne. Największa różnica pomiędzy nimi a środkami bitumicznymi do konserwacji podwozia polega jednak na tym, że baranki dodatkowo można polakierować. Z tego powodu baranki, czyli środki do konserwacji karoserii używane są najczęściej do zabezpieczania zewnętrznych elementów progów oraz nadkoli. W sprzedaży znaleźć można baranki gruboziarniste i drobnoziarniste, które różnią się od siebie utworzoną w trakcie malowania strukturą. W przypadku baranków ich podziału możemy dokonać ze względu na kolor:
- Baranek do konserwacji podwozia biały (np. Boll Środek do Konserwacji Karoserii Biały 1 L);
- Baranek do ochrony karoserii czarny (np. MA Professional Anti Gravel Coating 600 ml);
- Baranek do zabezpieczenia karoserii szary (np. Novol UltraLine UBS Szary Środek Ochrony Karoserii 1 kg);
oraz ze względu na sposób aplikacji:
- Baranek w sprayu - aplikowany przy pomocy aerozolu.
- Baranek na pistolet - aplikowany przy pomocy specjalnego pistoletu do konserwacji.
Ostatnią grupą preparatów do zabezpieczenia podwozia i karoserii są środki do konserwacji profili zamkniętych. Środek do profili zamkniętych to specjalny preparat na bazie naturalnych i syntetycznych wosków w kolorze białym lub bursztynowym, który aplikowany jest przy pomocy specjalnej długiej rurki. Służy do zabezpieczenia wewnętrznych powierzchni progów, nadkoli, drzwi, maski, klapy bagażnika, wahaczy i wielu innych profili zamkniętych samochodu. Pomimo że preparaty do konserwacji tego typu tworzą odporną na wilgoć powłokę zabezpieczającą, nie nadają się one do stosowania na zewnętrznych elementach karoserii. Powód jest prosty, stworzona przez nie powłoka nie jest odporna na czynniki zewnętrzne i charakteryzuje się niską odpornością na uszkodzenia mechaniczne. Ze względu na sposób aplikacji, środki do profili zamkniętych możemy podzielić na:
- Preparaty do profili zamkniętych w sprayu (np. Chema Fluidol ML 500 ml) - aplikowane przez specjalną długą rurkę przy pomocy aerozolu.
- Środki do konserwacji profili zamkniętych na pistolet (np. Novol Gravit 640 1 L) - aplikowane przez specjalną rurkę dołączoną do pistoletu do konserwacji karoserii.
To już wszystkie najważniejsze typy produktów do konserwacji podwozia i karoserii samochodu. Niestety, aby właściwie zabezpieczyć samochód, potrzebować będziemy każdego z wymienionych środków, a nawet więcej. Wynika to z konieczności odpowiedniego przygotowania naszego samochodu do wykonania konserwacji.
Jak przygotować podwozie do konserwacji?
Aby przygotować podwozie do konserwacji, w pierwszej kolejności należy dokładnie je wyczyścić. Czym umyć podwozie przed konserwacją? Do tego celu warto użyć myjki ciśnieniowej, a w przypadku większych zanieczyszczeń, także profesjonalnych środków czyszczących, takich jak uniwersalny preparat APC, piana aktywna lub tradycyjny szampon samochodowy. W przypadku większych zanieczyszczeń, w tym również tych ropopochodnych, z powodzeniem wykorzystać można preparaty do mycia silnika oraz zmywacze w sprayu. Po umyciu podwozia pozostaje odczekać do jego pełnego wysuszenia.
Gdy podwozie jest już czyste, należy ocenić jego stan, a w zasadzie stopień jego skorodowania. Postępująca rdza to najgorsza rzecz, jaka może spotkać karoserię naszego samochodu. Jeśli jest ona powierzchowna, bez problemu poradzimy sobie z nią sami. Jeśli w podwoziu pojawiły się dziury, a niektóre elementy przegniły i uległy całkowitemu uszkodzeniu, niezbędna będzie wizyta u blacharza.
W przypadku wystąpienia korozji należy usunąć z podwozia luźną rdzę przy pomocy szczotki drucianej i materiałów ściernych o odpowiedniej gradacji. Można do tego celu wykorzystać także specjalne końcówki ścierne na wiertarkę lub szlifierkę (np. Indasa Tarcza Zdzierakowa na Trzpień). Po usunięciu luźnej rdzy warto zneutralizować jej działanie przy użyciu dedykowanych neutralizatorów rdzy (np. Boll Neutralizator Rdzy 250 ml).
Oczyszczoną i zneutralizowaną tym sposobem korozje zabezpieczamy przy pomocy farby podkładowej. Jaki podkład użyć do zabezpieczenia podwozia samochodu? Do tego celu wykorzystać można między innymi podkład epoksydowy, podkład antykorozyjny lub podkład reaktywny. Tak przygotowane podwozie pozostaje jedynie zabezpieczyć przed zanieczyszczeniem konserwacją w newralgicznych jego miejscach takich jak:
- Okolice układu wydechowego;
- Okolice silnika i skrzyni biegów;
- Elementy układu hamulcowego.
Jest to w zasadzie ostatnia czynność, która poprzedza proces konserwacji podwozia. Po jej wykonaniu możemy przystąpić do aplikacji środków ochrony karoserii.
Przed konserwacją podwozia należy zabezpieczyć układ wydechowy przed zanieczyszczeniem – fot. pexels.com
Jak zakonserwować podwozie samochodu?
Środki do konserwacji podwozia, takie jak środki bitumiczne, baranki czy preparaty do profili zamkniętych, możemy zaaplikować ręcznie, przy użyciu aerozolu, lub maszynowo, przy pomocy pistoletu do konserwacji karoserii na kompresor. W przypadku środków bitumicznych takich jak Bitex czy Durabit, do aplikacji możemy użyć także zwykłego pędzla (np. Boll Pędzel do Konserwacji 30 mm). Konserwację podwozia polecamy rozpocząć od zaaplikowania baranka. Przy jego pomocy zabezpieczyć można progi samochodu oraz nadkola, a także inne widoczne elementy karoserii. Jak pomalować progi barankiem do konserwacji? Baranka w sprayu używamy tak jak normalnego lakieru w aerozolu, więc nie powinno być większych problemów z jego aplikacją. Po wyschnięciu baranka można oczywiście pomalować go przy pomocy lakieru, pod kolor karoserii. Kolejnym krokiem podczas konserwacji podwozia jest zabezpieczenie go przy pomocy preparatu bitumicznego. W tym przypadku zabezpieczamy wszystkie elementy podłogi pojazdu, w tym także podłużnice i metalowe elementy zawieszenia (np. wahacze i belkę skrętną). Do dużych powierzchni wykorzystać można środki do konserwacji na pędzel, a do tych trudno dostępnych preparaty w sprayu. Konserwacje podwozia samochodu kończymy zabezpieczeniem progów od wewnątrz. W tym przypadku używamy oczywiście dedykowanych środków do profili zamkniętych. Załączone do nich specjalne rurki wprowadzamy poprzez otwory technologiczne progów jak najdalej to tylko możliwe. Po wciśnięciu aerozolu powoli wyjmujemy rurkę, w taki sposób, aby rozprowadzić preparat po jak największej części progu.
Jakie preparaty będą potrzebne do konserwacji karoserii?
Jak widać konserwację podwozia, z powodzeniem można wykonać samodzielnie. Proces ten jest jednak czasochłonny i wymaga pewnej precyzji i dokładności. Do wykonania tej czynności niezbędne jest również zorganizowanie odpowiedniego miejsca. Podczas samego procesu konserwacji podwozia niezbędne będzie także użycie wielu różnorodnych preparatów i akcesoriów. Należą do nich między innymi:
- Preparaty do mycia podwozia: szampon samochodowy, APC, płyn do mycia silnika lub zmywacz uniwersalny w sprayu;
- Materiały ścierne do usunięcia korozji: papiery ścierne, szczotki druciane i adapteru na wiertarkę lub szlifierkę;
- Preparaty antykorozyjne: środki do usunięcia lub zneutralizowania korozji;
- Środki do konserwacji podwozia: baranki, preparaty bitumiczne, środki do profili zamkniętych;
- Akcesoria do konserwacji podwozia: pistolet do konserwacji, pędzel do konserwacji;
- Materiały do zabezpieczenia elementów podwozia przed zanieczyszczeniem: taśmy lakiernicze i folie malarskie.
Zatem czy warto wykonać konserwację podwozia samodzielnie? Mimo mnogości chemii i akcesoriów potrzebnych do zabezpieczenia karoserii ich koszt zdecydowanie nie powinien przekroczyć wykonania tej usługi w serwisie. Podstawowym kryterium decyzyjnym jest tu jednak dostępność miejsca, w którym moglibyśmy wykonać konserwację.
A czy wy samodzielnie konserwowaliście podwozie w swoim samochodzie? Jakich preparatów użyliście? Piszcie w komentarzach!
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2024 https://www.motochemia.pl