Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Poradnik >
- Porady Motoryzacyjne >
- Wszystko o wahaczach w samochodzie

Wszystko o wahaczach w samochodzie

Zawieszenie samochodu to jeden z najważniejszych jego elementów. To właśnie ono odpowiada za skuteczne wybieranie nierówności drogi, po której się poruszamy, gwarantując tym samym stabilność prowadzenia i bezpieczeństwo podróżowania. Niestety, jak każdy podzespół samochodu, także i ono z czasem ulega zużyciu. Jedną z części, które najczęściej podlegają wymianie, są wahacze samochodowe, zaopatrzone w sworznie i tuleje. Czym jest wahacz samochodowy? Jak jest zbudowany? Jakie są objawy jego awarii? O tym w dzisiejszym artykule!
Spis treści:
Co to jest wahacz samochodowy?
Jakie wahacze wybrać do swojego samochodu
Co to jest wahacz samochodowy?
Przy codziennej eksploatacji samochodu, wraz z rosnącym przebiegiem powoli zużywają się pojedyncze elementy zawieszenia. Jednym z tych elementów jest wahacz samochodowy. Czym jednak tak naprawdę jest popularny wahacz? W pojazdach silnikowych wahacz tworzy jeden z najważniejszych elementów układu zawieszenia. Stanowi on ruchome połączenie koła z nadwoziem samochodu. Połączony bezpośrednio z karoserią auta i zwrotnicą, odpowiada przede wszystkim za prowadzenie koła, a także za ruch zawieszenia podczas pokonywania nierówności. Nie odpowiada on natomiast za ich tłumienie, za które z kolei odpowiedzialne są amortyzatory i sprężyny, z którymi wahacz ściśle współpracuje.
Rodzaje wahaczy samochodowych
Wraz z rozwojem motoryzacji, producenci samochodów stale próbowali dopracować do perfekcji konstrukcję zawieszenia w oferowanych przez nich pojazdach. Doprowadziło to do powstania wielu różnych jego rodzajów, co bezpośrednio wiąże się z różnorodnością wahaczy występujących w samochodach. Do podstawowych typów wahaczy w samochodzie zaliczymy:
- Wahacze poprzeczne;
- Wahacze skośne;
- Wahacze wzdłużne.
Każdy z powyższych stosowany jest w różnych typach zawieszenia, lecz mimo to łączą je pewne elementy wspólne.
W wahaczach znaleźć możemy sworznie wbijane i wkręcane – fot. motochemia.pl
Budowa wahacza samochodowego
Konstrukcja wahacza, niezależnie od jego rodzaju, składa się z kilku podstawowych części. Należą do nich:
- Tuleja wahacza (silentblok);
- Sworzeń wahacza;
- Wahacz właściwy.
Wahacz właściwy jest podstawą tego wyjątkowo ważnego podzespołu zawieszenia. Tworzy ją metalowy element w kształcie litery A, U lub C, w zależności od tego, z jakim typem zawieszenia mamy do czynienia. Wykonany jest on najczęściej z odlewów żeliwnych lub aluminiowych oraz stalowych profili zamkniętych. To właśnie na nim umieszczone są zarówno sworzeń wahacza, jak i silentblock. Sworzeń wahacza to element łączący wahacz ze zwrotnicą koła. Jego konstrukcja opiera się na przegubie kulowym, który pozwala na swobodny ruch kół skrętnych. Sworzeń najczęściej jest elementem wymiennym, który przymocowany jest do wahacza przy pomocy śrub lub nitów, choć zdarza się, że jest on integralną i niewymienną jego częścią. Tuleja wahacza, nazywana jest zamiennie siletblokiem lub silentblockiem. To specjalna tuleja metalowo-gumowa, która odpowiada za tłumienie wibracji na połączeniu wahacza z nadwoziem pojazdu. Wprasowana jest ona bezpośrednio w konstrukcję wahacza właściwego i przeważnie stanowi ona element wymienny, choć zdarzają się wyjątki od tej reguły.
Tuleje wahacza to elementy, które najczęściej ulegają uszkodzeniu – fot. motochemia.pl
Objawy zużycia wahacza
Awarie wahacza w samochodzie zazwyczaj dotyczą jego najbardziej wrażliwych elementów. Mowa tu o tulejach wahacza oraz sworzniach, które z powodu pokonywania nierówności, z czasem ulegają stopniowemu zużyciu. Do najczęstszych objawów zużycia wahacza zaliczyć możemy:
- Stuki dobiegające z okolic koła podczas pokonywania nierówności;
- Pogorszenie komfortu jazdy, szczególnie podczas pokonywania zakrętów;
- Pogorszenie precyzji układu kierowniczego;
- Zauważalne szarpnięcia podczas ruszania;
- Zauważalna zmiana toru jazdy bez ingerencji kierowcy.
Przyczyny wystąpienia powyższych objawów mogą być różne. Zazwyczaj wynikają one z:
- Pęknięcia gumy na sworzniu lub tulei metalowo-gumowej;
- Skrzywienia wahacza;
- Luzów sworznia spowodowanych wytarciem przegubu kulowego;
- Wystąpienia daleko posuniętej korozji na wahaczu właściwym.
Niezwykle ważne jest, aby przy wystąpieniu któregoś z powyższych objawów w niedługim czasie dokonać przeglądu i ewentualnej naprawy wadliwego elementu wahacza. Jego pełna sprawność jest niezwykle istotna dla zapewnienia bezpieczeństwa nam, naszym pasażerom oraz innym uczestnikom ruchu drogowego.
Naprawa wahacza samochodowego
Naprawa wahacza samochodowego zazwyczaj jest możliwa, pod warunkiem, że nie uległ on znacznemu skorodowaniu lub skrzywieniu. Wymianie podlegają najczęściej same sworznie wahacza, w których zużyciu ulegają przeguby kulowe, oraz tuleje metalowo-gumowe (silentbloki), gdzie najczęściej poddaje się połączenie gumowe. Wyjątkiem od tej reguły są jedynie wahacze, w których sworznie są zintegrowane z wahaczem właściwym, który stanowi trzon tego podzespołu. W tym przypadku naprawa ogranicza się jedynie do wymiany całego elementu.
Naprawa wahacza jest niezwykle istotna dla poprawy bezpieczeństwa podróżowania – fot. pixabay.com
Jakie wahacze wybrać?
Zawieszenie samochodu to grupa podzespołów, która posiada znaczny wpływ na bezpieczeństwo podróżowania. Do tej grupy należą między innymi wahacze, które odpowiedzialne są za zachowanie stabilnego toru jazdy, nawet podczas pokonywania większych nierówności czy ostrzejszych zakrętów. To właśnie z tego powodu ich właściwe działanie jest niezwykle istotne i nie należy lekceważyć żadnych objawów świadczących o ich uszkodzeniu. W przypadku stwierdzenia uszkodzenia wahaczy należy dokonać ich bezwzględnej naprawy. Warto wybierać jedynie markowe sworznie, tuleje czy wahacze, znanych i cenionych na rynku motoryzacyjnym producentów. Do ścisłej czołówki producentów części samochodowych, zaliczających się do specjalistów w dziedzinie zawieszenia zaliczyć możemy marki Lemforder, TRW, Febi oraz Delphi, które od lat zajmują się produkcja i dystrybucją części na rynek aftermarket.
A czy wy naprawialiście już wahacze w swoim samochodzie? Czy udało wam się wymienić jego pojedyncze elementy? Jaką markę wybraliście? Podzielcie się z nami swoimi doświadczeniami w komentarzach!
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2023 https://www.motochemia.pl