Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Poradnik >
- Porady Motoryzacyjne >
- Fiat Stilo, czyli Golf w włoskim wydaniu. Awarie i usterki.

Fiat Stilo, czyli Golf w włoskim wydaniu. Awarie i usterki.

Fiat Stilo to odpowiedź włoskiego producenta na rządzącego niepodzielnie od lat w segmencie C niemieckiego Volkswagena Golfa. Zaopatrzony w bogate wyposażenie podstawowe, które zawierało między innymi elektryczne szyby przednie, elektrycznie ustawiane i podgrzewane lusterka, dodatkowe wspomaganie City, klimatyzację, 6 poduszek powietrznych oraz systemy takie jak ASR, ESP i ABS, miało być asem z rękawa Fiata, który pozwoli mu wygrać tę partię. Niestety wysoka cena zakupu oraz problemy z jakością i drobnymi usterkami spowodowały, że Fiat szybko zrezygnował z produkcji modelu Stilo. Jednak czy faktycznie Fiat Stilo był takim złym samochodem?
Spis treści
Najbardziej niedoceniony spośród Fiatów.
Przegląd silników dostępnych w Stilo.
Co psuje się w Stilo? Awarie, usterki, eksploatacja.
Czy warto dać Stilo drugą szansę?
Najbardziej niedoceniony spośród Fiatów.
Fiat Stilo zadebiutował na rynku w 2001 roku, tym samym zastępując wysłużone już modele Bravo i Brava. Od samego początku sprzedaży oferowany był jako 3 i 5 drzwiowy hatchback. Co ciekawe oba auta różniły się od siebie nie tylko liczbą drzwi, ale również projektem karoserii. Stilo w wersji 3 drzwiowej posiadało zdecydowanie bardziej sportowy charakter. Wersje 3 i 5 drzwiową można było odróżnić od siebie już po samym przodzie, ponieważ różniły je przednie zderzaki, błotniki, lampy, a nawet maska. Zaprezentowana w 2003 roku odmiana kombi o oznaczeniu Multiwagon powstała na bazie wersji 5 drzwiowej. Każda z powyższych wersji Stilo cechowała wysoka funkcjonalność, nowoczesna stylistyka, a także wyjątkowo bogate wyposażenie podstawowe. Nic dziwnego, w końcu jego głównymi konkurentami były VW Golf IV i Renault Megane II, z którymi Fiat planował zwyciężyć. W 2003 roku, przy okazji prezentacji kombi, przeprowadzono mały lifting modelu. Zmieniono między innymi malowanie zderzaków, atrapę chłodnicy, tylne lampy oraz wprowadzono do gamy nowe silniki. W 2005 roku do sprzedaży trafiła wersja uterenowiona o oznaczeniu Uproad. Charakteryzowała się dodatkowym pakietem stylistycznym i większym prześwitem. Produkcję Stilo w Europie zakończono w 2008 roku, natomiast w Brazylii produkowano je jeszcze do roku 2010. Podczas całego okresu produkcji Fiata Stilo, do sprzedaży trafiło całkiem sporo edycji specjalnych tego modelu. Przykładem są tutaj wersje usportowione takie jak Abarth czy Schumacher, które wyposażono w 2.4 litrową jednostkę o mocy 170 koni mechanicznych. Obie wersje oparte były na nadwoziu 3 drzwiowym i posiadały unikalny pakiet stylistyczny, skórzane wnętrze oraz 17 calowe felgi.
Ważne daty:
- 2001 – Prezentacja Fiata Stilo (3 – 5 drzwiowy hatchback)
- 2002 – Wprowadzenie wersji Abarth
- 2003 – Prezentacja nadwozia kombi Multiwagon (5 drzwiowe kombi)
- 2005 – Wprowadzenie wersji Uproad
- 2007 – Prezentacja następcy – Fiata Bravo II
- 2008 – Zakończenie produkcji Fiata Stilo w Europie
- 2010 – Zakończenie produkcji Fiata Stilo w Brazylii
Przód Stilo różnił się w zależności od wersji nadwoziowej – fot. Motochemia.pl
Przegląd silników dostępnych w Stilo
Gama jednostek napędowych dostępnych w Fiacie Stilo była dość szeroka. Obejmowała 7 jednostek benzynowych i 6 jednostek wysokoprężnych wśród których znajdziemy silniki:
Benzynowe:
- 1.2 16V (1242 cm3 80 KM
- 1.4 16V (1368 cm3) 95 KM
- 1.6 16V (1596 cm3) 103 KM
- 1.6 16V (1598 cm3) 105 KM
- 1.8 16V (1747 cm3) 133 KM
- 1.8 8V (1747 cm3) 122 KM
- 2.4 20V (2446 cm3) 170 KM
Diesel
- 1.9 8V JTD (1910 cm3) 80 KM
- 1.9 8V JTD (1910 cm3) 100 KM
- 1.9 8V JTD (1910 cm3) 115 KM
- 1.9 8V JTD (1910 cm3) 120 KM
- 1.9 16V JTD (1910 cm3) 140 KM
- 1.9 16V JTD (1910 cm3) 150 KM
Na powyższym zestawieniu możemy zauważyć, że silniki Diesla to tak naprawdę te same jednostki, które różnią się od siebie jedynie mocą. Łączy je również spalanie, plasujące się w granicach 5-8l/100km. Różnice pomiędzy nimi zaczynają się dopiero w przypadku kosztów ich eksploatacji. Wraz z wyższą mocą wiąże się niestety wyższa cena napraw. Przykładem są tutaj między innymi turbosprężarki czy dwumasowe koła zamachowe, które w silnikach 8 zaworowych jest po prostu taniej naprawić. Mało kto wie, że jednostki wysokoprężne wykorzystywane w Fiacie, montowano również w niektórych modelach Opla czy Saabie.
Większe zróżnicowanie przy wyborze silnika posiadamy w przypadku poszukiwań jednostek benzynowych. Tutaj najbardziej trwałe i godne polecenia są motory 1.2 i 1.4, choć silnik 1.4 wydaje się być bardziej optymalnym wyborem. Mimo niepodważalnej niezawodności jednostki 1.2, jest ona zdecydowanie za słaba do napędzenia niemałego przecież Stilo.
Pojemność bagażnika w wersji 5-cio drzwiowej wynosi 370l– fot. Motochemia.pl
Co psuje się w Stilo? Awarie, usterki, eksploatacja.
Problemem Stilo na który najczęściej wskazują jego użytkownicy jest elektryka. Model ten trapi wiele drobnych awarii, które w dużej ilości po prostu irytują. Jednym z przykładów są tutaj kostki styków poduszek powietrznych i maty siedzenia pasażera informującej o zajęciu miejsca. Problemem ich awarii przeważnie są przerwy przepływu napięcia spowodowane ich zaśniedzeniem. Wystąpienie tej przerwy powoduje niesprawność poduszki/maty, która sygnalizowana jest przez komputer odpowiednim błędem i kontrolką na desce rozdzielczej. Na szczęście w większości przypadków problem ten można rozwiązać przy pomocy preparatu do czyszczenia połączeń elektrycznych (np. przy pomocy K2 kontakt spray). W bardziej uporczywych przypadkach konieczna będzie wymiana wtyczki na nową. Innymi przykładami problemów z elektryką w Stilo są:
- Przepalające się żarówki mijania H7.
- Przepalające się żarówki postojowe W5W.
- Uszkodzenia alternatora.
- Uszkodzenia cewek zapłonowych w niektórych silnikach.
Kolejną z bolączek Fiata jest zawieszenie, choć częściej doświadczymy jego awarii w ciężkich silnikach Diesla, w których przód jest szczególnie dociążony. Ogólnie w Stilo dość szybkiemu zużyciu ulegają:
- Amortyzatory
- Wahacze
- Sprężyny
- Tuleje belki tylnej
- Łączniki stabilizatorów
- Przekładnia kierownicza
Szczególną uwagę należy zwrócić na sprężyny przedniego zawieszenia. Zdarzają się bowiem przypadki ich pęknięcia, dlatego też należy od czasu do czasu warto sprawdzać ich kondycję, szczególnie w przypadku egzemplarzy z silnikiem Diesla. Same silniki montowane w Stilo nie przysparzają większych problemów. Do częstszych usterek w nich występujących możemy zaliczyć jedynie awarie:
- Dwumasowego Koła Zamachowego
- Turbosprężarki
- Paska rozrządu
Częstą przypadłością Dieslów jest również zanieczyszczenia zaworu EGR, jednak jest to problem, który dotyczy większości współczesnych Diesli.
Wymiana żarówek świateł mijania najlepiej dokonać w warsztacie - Fot. Motochemia.pl
Czy warto dać Stilo drugą szansę?
Włoski Golf IV jak określano niegdyś Fiata Stilo, to dobry i wyjątkowo niedoceniony samochód. Posiada on swoje problemy z jakością i wykończeniem, jednak nadrabia je dobrym wyposażeniem oraz całkiem pokaźną gamą bezawaryjnych jednostek napędowych. Kusi też niską ceną, dzięki której stanowi ciekawą alternatywę dla Seata Leona czy właśnie swojego głównego konkurenta – Golfa IV. Niewątpliwym atutem Stilo na tle wymienionych wcześniej aut są jego stosunkowo niskie przebiegi. Fiat z kilometrażem 150 tys km nie stanowi nic nadzwyczajnego, podczas gdy przebiegi używanych Golfów zaczynają się zazwyczaj od 250 tys km wzwyż.
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2023 https://www.motochemia.pl