Infolinia czynna:
Pon-pt: 8:00 - 18:00 Sob: 9:00 - 14:00
Mój koszyk
Pusty
wybierz pojazd
szukaj także w numerach OEM
wybierz pojazd

Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Poradnik  > 
  3. Porady Motoryzacyjne  > 
  4. Zakup używanego Smatra Fortwo I. Czy warto?

Zakup używanego Smatra Fortwo I. Czy warto?

Data aktualizacji: wtorek, 08 wrzesień 2020

Smart od samego początku swojego istnienia wzbudzał wiele emocji. Niespotykanych rozmiarów karoseria w połączeniu z niewielkimi silnikami szybko zdobyła uznanie i sympatię użytkowników, szczególnie w dużych miastach na całym świecie. Obecnie ceny pierwszej generacji tego niemiecko-szwajcarskiego tworu wahają się w granicach 3000 – 5000 złotych, stanowiąc nie lada gratkę dla poszukiwaczy używanego miejskiego samochodziku. Czy używany Smart Fortwo może jednak konkurować z Fiatem Seicento, Pandą, czy Oplem Corsą?



Spis treści

Krótka historia Smarta
Jaki tak naprawdę jest Smart Fortwo?
Smart Fortwo - Podstawowe dane techniczne
Awarie, usterki i eksploatacja. Czy opłaca się jeszcze kupić Smarta?

Krótka historia Smarta

 

Pomysł stworzenia niewielkiego i taniego samochodu miejskiego powstał na początku lat 90 z inicjatywy Nicolasa Hayek'a. To właśnie jego, czyli właściciela i założyciela firmy Swatch, uznaje się za głównego inicjatora powstania marki Smart. Pierwsze próby wprowadzenia do produkcji swojego autorskiego projektu auta miejskiego, Hayek podjął przy kooperacji z Volkswagenem. Współpraca ta szybko została jednak porzucona przez giganta z Wolfsburga na rzecz modelu Lupo, a sam Hayek doszedł do porozumienia z koncernem Daimler AG. Tak w 1994 roku powstała spółka Mercedes-Swatch, która została rozwiązana już po 4 latach, niedługo po prezentacji pierwszego modelu Smarta Fortwo. Głównym powodem rozwiązania współpracy i wykupienia przez Daimlera na własność udziałów w marce Smart, były różnice zdań dotyczące ostatecznego wyglądu końcowego ich wspólnego projektu. Hayek chciał wyprodukować mały, wyjątkowo tani miejski samochód dostępny dla każdego, z niewielkim silnikiem i bagażnikiem na przysłowiową „skrzynkę piwa”. Koncern Daimler zrobił ze Smarta markę premium z wyjątkowo wygórowaną ceną, co przekreśliło koncepcję Nicolasa o stworzeniu taniego auta dla ludu.

 

 Smart Logo

Mało kto wie, że Smart mógł zostać kolejnym Volkswagenem – fot.Pixabay.com

 

Jaki tak naprawdę jest Smart Fortwo?

 

Jak wspomnieliśmy wcześniej, Smart od samego początku projektowany był jako niewielki samochód miejski, przystosowany do przewożenia w całkiem przyzwoitych warunkach dwóch osób i niewielkiego bagażu. Jego miniaturowych rozmiarów karoseria, pozwala na całkiem sprawne przemieszczenie się w miejskim zgiełku, a jego głównym atutem jest możliwość parkowania w miejscach niedostępnych dla tradycyjnych aut tej klasy. Pamiętajmy, że jego długość jest czasem krótsza niż szerokość innych samochodów! Wygląd to jednak nie jedyna ciekawostka małego Smarta. Jego nadzwyczajność wynika przede wszystkim z zastosowania do jego budowy specjalnej sztywnej klatki, stanowiącej część jego karoserii i tworzącej jego ogólny kształt. Co ciekawe, panele na drzwiach, masce, dachu i bagażniku są wykonane z plastiku i stanowią ozdobny element wymienny, osadzony na aluminiowym stelażu. Panele te w czasach świetności Smarta można było dokupić osobno, aby bardziej spersonalizować wygląd samochodu. Wspomniana wyżej klatka nadawała małemu nadwoziu niezwykłej sztywności, co sprawiało, że pomimo niewielkich rozmiarów, Smart w razie wypadku stanowił jedno z bezpieczniejszych miejskich aut na rynku. Suma tych wszystkich nowoczesnych i nietuzinkowych rozwiązań, w połączeniu z niewielkimi silnikami i designerskim wnętrzem spowodowała, że „najmniejszy Mercedes” szybko stał się hitem wielkich europejskich miast. Bardziej popularny był on jednak w Europie zachodniej, gdyż jego wygórowana cena stanowiła zaporę dla odbiorców Europy wschodniej. Obecnie Smart Fortwo pierwszej generacji jest interesującą alternatywą dla używanych aut tego okresu, aspirując do miana drugiego samochodu w domu, lub pierwszego auta dla młodego kierowcy.

 

Smart Fortwo I

Legendarna sztywność nadwozia Smarta została zapewniona przez widoczną klatkę – fot. Pixabay.com

 

 

Smart Fortwo - Podstawowe dane techniczne

 

Pierwszy Smart to samochód miejski przeznaczony do przewożenia jedynie dwóch osób. Posiada on niewielki, 140 litrowy bagażnik umieszczony tuż za przednimi siedzeniami. Silnik znajduje się niestandardowo – pod podłogą bagażnika. W miejscu tym montowano jednostki:

 

Benzynowe:

  • 0,6 (599cm3) o mocy 45 KM
  • 0,6 (599cm3) o mocy 50 KM
  • 0,7 (698cm3) o mocy 61 KM
  • 0,7 (698cm3) o mocy 75 KM (Brabus)

 

Diesla:

  • 0,8 CDI (799cm3) o mocy 41 KM.

 

Wszystkie powyższe charakteryzują się niskim spalaniem w granicach 4-5l/100km, natomiast ich prędkość maksymalna dochodzi do 134 km/h. Wbrew pozorom wnętrze małego mieszczucha jest wyjątkowo przestronne. Z powodzeniem, w całkiem wygodnych warunkach mogą nim podróżować dwie osoby. Niestety wygoda ta maleje wraz z przemierzonymi kilometrami, dlatego nie polecamy Smarta na dalekie podróże. Samo wnętrze cechuje nienaganna ergonomia, a kierowca posiada idealną widoczność.

 

Awarie, usterki i eksploatacja. Czy opłaca się jeszcze kupić Smarta?

 

W obiegowej opinii Fortwo uchodzi za samochód umiarkowanie awaryjny, jednak jak w przypadku każdego pojazdu, dużo zależy od konkretnego egzemplarza. Smart to mimo wszystko pojazd, który wymaga od jego użytkownika wyrzeczeń oraz nabycia pewnych przyzwyczajeń. Większej troski niż w przypadku innych miejskich aut wymaga głównie jednostka napędowa. Przykładowo:

 

 

  • Rozrząd– pomimo zastosowania w silniku łańcucha rozrządu, mechanicy zalecają jego wymianę co 50000 km. Dlatego też nie warto sugerować się zapewnieniami poprzedniego właściciela o nieudokumentowanej jego wymianie. Niestety wbrew opinii większości użytkowników aut, łańcuch rozrządu nie jest wieczny, a jego pęknięcie może doprowadzić do poważnego uszkodzenia silnika.
  • Sprzęgło – to wrażliwy element, szczególnie w silnikach Diesla. Zastosowano w nim drogie dwumasowe koło zamachowe, co dodatkowo nie sprzyja żywotności i tak niezbyt trwałych, zautomatyzowanych skrzyni manualnych. Trzeba mieć na uwadze, że sprzęgło w każdym silniku Smarta jest zespolone z kołem zamachowym i stanowi element nierozbieralny. Jego serwisowanie wymaga zatem wymiany całości podzespołu.
  • Silnik i osprzęt– Na co dzień podzespoły te nie sprawiają większych problemów. Mimo to, trzeba pamiętać, że jednostki stosowane w Smarcie posiadają ograniczoną trwałość. Silniki benzynowe wymagają remontu zazwyczaj po przekroczeniu 100-120 tys km. W przypadku Diesel'ów trwałość jest trochę wyższa (remont po ok 200 tys km).
  • Płyny eksploatacyjne i oleje – niecodzienna budowa jednostki napędowej w Smarcie nie pozwala użytkownikowi na samodzielne dolewanie płynów eksploatacyjnych (poza płynem do spryskiwaczy). Z powodu braku korka spustowego w misy olejowej, nie zmienimy także oleju silnikowego w sposób tradycyjny. Należy go wypompować z silnika przy pomocy specjalnej pompki. Dlatego właśnie w przypadku najdrobniejszych napraw silnika, warto zlecić mechanikowi sprawdzenie poziomu:

 

 

Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że wszystkie, nawet najdrobniejsze naprawy w jednostce napędowej Smarta, wymagają wyciągnięcia jego silnika. Sam koszt takiej operacji to ok. 500 zł. Z tego powodu przy okazji naprawy któregokolwiek z podzespołów silnika, warto poprosić serwisanta o sprawdzenie również pozostałego osprzętu.

 

New Smart

Lata świetności Smart ma już za sobą. Najnowsza odsłona nie jest już tak popularna – fot. Pixabay.com

 

Smart Fortwo pierwszej generacji to wyjątkowe auto, które obecnie stanowi ciekawą ofertę na rynku samochodów używanych. Ceny aut z drugiej ręki nie są przesadnie wygórowane, mimo to musimy mieć na uwadze, że nie są to auta nowe, więc nie będą wolne od wad. Sporo zależy od egzemplarza, który kupimy, a przede wszystkim od sumienności jego poprzedniego właściciela. Fortwo charakteryzuje się niską awaryjnością. Zarówno nadwozie jak i podwozie nie ma problemów z korozją, a hamulce i zawieszenie nie sprawiają kłopotów. Jeśli znajdziemy zatem egzemplarz ze zdrowym silnikiem z udokumentowanymi naprawami, warto rozważyć jego zakup.




Zakup używanego Smatra Fortwo I. Czy warto?

Marcin

Wieloletni członek zespołu Motochemii dysponujący sporą wiedzą na temat oferowanych przez nas kosmetyków.Większość z nich udało mu się już przetestować . Raczej praktyk niż teoretyk, który woli dokładnie zgłębić pewne zagadnienia zanim zacznie wypowiadać się na ich temat. Prywatnie fan motoryzacji czasów PRL i niepoprawny sympatyk Fiata.



Ilość komentarzy: 1, Średnia ocena: 5

   Data dodania: wtorek, 08 wrzesień 2020
Ocena: 5

Fajnie napisane. Raz widziłem smarta po dzwonie na dachu i mi wystarczy. Nigdy bym nie kupił takiej puszki.




 
 


Napisz Recenzję Wróć