Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Poradnik >
- Porady Motoryzacyjne >
- Problemy związane z tarczami hamulcowymi
Problemy związane z tarczami hamulcowymi
Prawidłowe funkcjonowanie układu hamulcowego jest kluczowe dla bezpieczeństwa jazdy. Najważniejszym punktem są oczywiście klocki i tarcze hamulcowe, których poprawne działanie odpowiada za skuteczność zatrzymania się pojazdu w awaryjnych sytuacjach. Uszkodzone elementy układu hamulcowego mogą znacznie wydłużyć drogę hamowania.
Spis treści
Rdzewienie tarcz hamulcowych.
Dlaczego tarcze hamulcowe się krzywią?
Kiedy hamulce piszczą?
Przegrzewanie i pękanie tarcza hamulcowych.
Rdzewienie tarcz hamulcowych.
Rdzewienie tarcz hamulcowych to normalne zjawisko. Podatne są one cały czas na działanie wilgoci, które sprzyja powstawaniu rdzawych nalotów. Tego typu zjawisko zachodzi najczęściej w samochodach mniej eksploatowanych, czyli używanych tylko ''od święta'', szczególnie w okresach zimowych. Na drodze panują ciężkie warunki, a tarcze hamulcowe narażone są na częsty kontakt z wodą i solą. Powstała rdza, często po kilku hamowaniach zejdzie z powierzchni tarczy hamulcowej na skutek tarcia o nią klocka hamulcowego. Są oczywiście sposoby aby tej rdzy w ogóle nie było. Możemy zastosować nowe tarcze hamulcowe powlekane na czarno. Czarna powłoka antykorozyjna , skutecznie uodparnia tarczę od jakiejkolwiek rdzy. Specjalnie zaawansowana technologia zapewnia optymalne właściwości hamujące. Ceny takich tarcz będą oczywiście znacznie wyższe od tych tradycyjnych.
Dlaczego tarcze hamulcowe się krzywią?
Kiedy dochodzi do skrzywienia się tarczy? Tarcze hamulcowe jak i klocki nagrzewają się podczas hamowania. Jeśli po mocnym rozgrzaniu zostaną gwałtownie ostudzone np. poprzez przejazd przez kałużę, wtedy może dojść do skrzywienia się tarczy hamulcowej. Woda spowoduje nierównomierne stygnięcie co w rezultacie spowoduje skrzywienie. Dzieje się tak zazwyczaj w tanich zamiennikach nierenomowanych producentów. Objawami skrzywienia tarczy hamulcowej jest pulsacja podczas procesu hamowania. Uszkodzenie to pojawia się, gdy w czasie obrotu tarczy hamulcowej moment hamujący zmienia się, chociaż kierowca wywiera stały nacisk na pedał hamulca. Tej sytuacji winne są właśnie krzywe tarcze hamulcowe. Może również wtedy wystąpić zjawisko skręcania podczas hamowania. Główną przyczyną powstawania różnic grubości tarczy hamulcowej jest bicie osiowe, które może powstawać z powodu następujących defektów:
- deformacja części roboczej wynikającej z niskiej jakości tarczy hamulcowej
- deformacja powierzchni roboczej tarczy powstała w trakcie stygnięcia tarczy po jej przegrzaniu
- bicie piasty koła (np. po uderzeniu w krawężnik)
- błąd montażowy tarczy
Skrzywienie tarczy hamulcowej często wynika z jej przegrzania - fot. pixabay.com
Aby zapobiec tego typu problemom, zaleca się wymianę tarcz hamulcowych renomowanych firm typu TRW, Ate czy Textar. Są to produkty firm, których części bardzo często montowane są przez koncerny na tak zwany ''pierwszy montaż''. Oczywiście w roli przypomnienia, tarcze hamulcowe wymieniamy osiowo czyli na lewą i prawą stronę danej osi.
Kiedy hamulce piszczą?
Główna przyczyna piszczenia hamulców jest oczywiście wyeksploatowanie się tarczy hamulcowej lub samych klocków. Metalowe elementy zaczynają trzeć o tarczę lub bęben, wpadając w rezonans i hałasując. W takim przypadku, niezwłocznie należy udać się do mechanika lub samemu przeprowadzić wymianę klocków hamulcowych. Jeśli zbagatelizujemy ten problem, możemy narazić się na większe wydatki. Metalowa płytka, która daje nam sygnał o konieczności wymiany, zacznie ocierać o tarczę niszcząc ją nieodwracalnie. Hamulce mogą wydawać nieprzyjemnie dźwięki również wtedy gdy są mocno zabrudzone. Drobiny piasku, kamyczki i nadmiar zanieczyszczeń drogowych również powoduje piszczenie. W tej sytuacji możemy zastosować Brake Cleaner do czyszczenia tarcz i zacisków hamulcowych. Preparat skutecznie odtłuści i oczyści hamulce oraz zredukuje uciążliwie piszczenie.
Pisk hamulców może wynikać z ich zanieczyszczenia - fot. motochemia.pl
Przegrzewanie i pękanie tarcza hamulcowych.
Innym i bardzo niebezpieczną sytuacją jest przegrzanie się tarcz hamulcowych. Objawia się to powstawaniem niebieskich zabarwień na zewnętrznej części tarczy. Dzieje się tak zazwyczaj, gdy klocek hamulcowy zakleszczy się w jarzmie zacisku hamulcowego lub gdy nieprawidłowo cofa się tłoczek. Innym sposobem przegrzania tarczy tylnej jest jazda na zaciągniętym ręcznym.
Podczas długotrwałego używania hamulców przy stromych zjazdach, na części roboczej tarczy hamulcowej, występują wysokie temperatury. W miejscach, w których tarcza nie współpracuje z klockami, te temperatury są niższe. Różnica powoduje występowanie naprężeń mechanicznych, które są przyczyna powstawania pęknięć. Mogą one powstać na wskutek nadmiernego zużycia roboczej części tarczy hamulcowej. Pęknięcia mogą nastąpić również z powodu wad odlewniczych tarczy. Zbyt mała grubość tarczy może spowodować obwodowe pęknięcie tarczy, a w konsekwencji odpadnięcie tarczy hamulcowej od piasty koła.
Pęknięta tarcza stwarza poważne niebezpieczeństwo - fot. pixabay.com
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2024 https://www.motochemia.pl