Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Poradnik >
- Porady Motoryzacyjne >
- Wymiana tarcz hamulcowych
Wymiana tarcz hamulcowych
Tarcze hamulcowe to jeden z podstawowych elementów wchodzących w skład całego układu hamulcowego. Ich zużycie eksploatacyjne co prawda nie jest tak szybkie jak klocków, ale jednak nie możemy zapominać o ich regularnej kontroli i ewentualnej konieczności wymiany. Obecnie na rynku dostępna jest ogromna ilość tarcz hamulcowych przeróżnych producentów. Jedne są mniej zaawansowane technologicznie, drugie mniej. A jakie są rodzaje tarcz, znajdziemy odpowiedź poniżej.
Spis treści
Rodzaje tarczy hamulcowych.
Kiedy wymieniać tarcze hamulcowe?
Gorące tarcze po wymianie.
Rodzaje tarczy hamulcowych.
Efektem nacisku kierowcy na pedał hamulca, jest przemiana energii kinetycznej w energię termiczną, która objawia się wzrostem temperatury tarczy hamulcowej i innych elementów układu hamulcowego i jezdnego. Każda tarcza ma pewną pojemność cieplną. Po osiągnięciu maksymalnej temperatury przyjęcia przez tarczę, dalszy odbiór ciepła jest niemożliwy i w tym przypadku skuteczność hamowania drastycznie spada. Aby do tego nie doszło firmy produkujące tarcze hamulcowe, korzystają z zaawansowanych technologii aby nie doszło do tego typu przegrzania.
Na rynku dostępnych jest wiele różnych typów tarcz hamulcowych - fot. motochemia.pl
- Tarcza monolityczna - Najmniej zaawansowaną technologicznie tarczą jest tarcza monolityczna stosowana w najpopularniejszych samochodach. Są one w dużej mierze znacznie wydajniejsze od bębnów hamulcowych, ale stosunkowo szybko się nagrzewają czego skutkiem może być obniżona siła hamowania.
- Tarcza wentylowana - Inną i zdecydowanie lepiej odprowadzającą ciepło jest tarcza wentylowana. Zbudowana jest z dwóch części, pomiędzy którymi znajdują się otwory wentylacyjne, mające za zadanie odprowadzać zgromadzone ciepło powstałe w wyniki pracy hamulców. Nagrzewają się znacznie dłużej niż monolityczne, a skuteczność hamowania jest na bardzo wysokim poziomie.
- Tarcza nawiercana i nacinana - Inną formą skutecznego odprowadzania ciepła jest nawiercanie i nacinanie tarcz. Dzięki specjalnej konstrukcji ale i materiału z jakiego są zbudowane, wykorzystywane są w samochodach sportowych. Charakteryzują się one wyżłobionymi rowkami na powierzchni trącej. Skutecznie odprowadzając ciepło i inne gazy powstałe na skutek tarcia klocka o tarczę.
- Tarcza węglowo-ceramiczna - Najbardziej zaawansowaną technologicznie tarczą jest tarcza węglowo-ceramiczna. Zbudowana jest z ceramicznych części pokrytych włóknem węglowym. Używa się ich głównie w sportach motorowych, ponieważ przegrzanie ich jest praktycznie niemożliwe. Znajdują również zastosowanie w ciężkich SUV-ach.
Kiedy wymieniać tarcze hamulcowe?
Drgania kierownicy? Pulsowanie pedału hamulca? Piski z okolic kół? To trzy główne oznaki wyeksploatowanych tarcza hamulcowych. Pogorszenie skuteczności hamowania to również jedna z oznak zużytych tarcz. Niestety, tego możemy nie zauważyć, gdy często korzystamy z samochodu. Siła hamowania będzie stopniowo się zmniejszać i nie odczujemy znacznej różnicy. Pulsowanie hamulca to nic innego jak zmiana siły hamowania. Czyli samochód będzie hamować raz mocniej raz słabiej. ''Bicie'' kierownicy to sygnał, że tarcza jest zdeformowana i również nadaje się do wymiany. Pisk dobiegający z okolic kół to przeważnie oznaka, zużytych klocków hamulcowych co wspominaliśmy w ostatnim artykule. Lekceważenie tego stanu, również prowadzi do uszkodzenia tarcz hamulcowych.
Tarcza hamulcowa zniszczona przez starte klocki
Wymianę tarcz hamulcowych zazwyczaj przeprowadza się co druga lub trzecią wymianę klocków. Tarcze zużywają się zdecydowanie wolniej od klocków hamulcowych, dlatego zazwyczaj wymiana nie idzie w parze z wymianą klocków. Tarcze tak jak klocki wymieniamy zawsze parami,tzn na oś przednią lub tylną, a nie pojedynczo. NIGDY NIE STOSUJEMY CZĘŚCI UŻYWANYCH W UKŁADZIE HAMULCOWYCM!!!
Gorące tarcze po wymianie.
Bezpośrednio po wymianie tarcz lub klocków należy pamiętać aby nie hamować gwałtownie. Wszystkie części nowo zamontowane w układzie hamulcowym muszą się dopasować. Często niepokojącą oznaką jest gorąc jaki bije od strony koła. Jak to możliwe skoro dopiero wymieniliśmy klocki i tarcze lub wyjechaliśmy od mechanika? Tak jak pisaliśmy w artykule o klockach, przez pierwsze kilometry po wymianie musimy uważać i jeździć trochę delikatnie. Zły montaż podzespołów również może być przyczyną grzania się układu hamulcowego. Ciągłe tarcie klocka o tarcze może doprowadzić do porysowania tarczy i całkowitego uszkodzenia. Klocki również mogą nadawać się ponownie do wymiany. Inną przyczyną jest np. nienasmarowany tłoczek, który odpowiada za docisk klocków. Powinien być nasmarowany specjalnym smarem do tłoczków, po to aby przy zwolnieniu pedału hamulca klocki wróciły do pozycji ''gotowości'' a nie ocierały o tarczę.
Przy samej wymianie elementów układu hamulcowego tj.: tarcz i klocków warto wymienić lub uzupełnić płyn hamulcowy oraz odpowietrzyć cały układ. Polecamy również zastosować smar do zacisków, zapobiegający zapiekaniu się samych zacisków.
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2024 https://www.motochemia.pl