Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Poradnik >
- Porady Motoryzacyjne >
- Naprawa auta po gradobociu czyli trudny dylemat właściciela
Naprawa auta po gradobociu czyli trudny dylemat właściciela
Ostatnie lata pokazały, że zjawiska pogodowe występujące na terenie naszego kraju stają się coraz bardziej gwałtowne. Nikogo nie dziwią już opady gradu, który potrafi zostawić po sobie znaczne zniszczenia. Dotyczą one między innymi karoserii samochodu. O ile lekki grad nie jest w stanie uszkodzić blachy czy lakieru, o tyle kulki lodu o średnicy kilku centymetrów potrafią zostawić po sobie znaczną ilość wgniotek. Jeśli opady gradu zastaną nas w trasie lub na parkingu pod chmurką, praktycznie nie ma możliwości ochronić naszego auta przed jego działaniem. W takim wypadku pozostaje jedynie usunięcie wgniotek z karoserii. Jak to zrobić?
Spis treści:
Wgniecenia na karoserii po gradobiciu — problem estetyczny
Sposoby na usuwanie wgnieceń po gradobiciu
Czy można naprawić auto po gradobiciu samodzielnie?
Czy warto wykonać naprawy po gradobiciu?
Wgniecenia na karoserii po gradobiciu - problem estetyczny
Samochód pozostawiony pod chmurką w trakcie obfitych opadów gradu bardzo często zostaje uszkodzony. Na szczęście opady te nie naruszają w żaden sposób sztywności karoserii, jednak bardzo często szpecą ją wizualnie. W skrajnych przypadkach pojawiają się także pęknięcia na przedniej lub tylnej szybie. W takim wypadku szyby podlegają bezdyskusyjnej wymianie, natomiast karoserię można z powodzeniem poddać naprawie. Niestety naprawa ta wiąże się z pewnymi kosztami, a jej wykonanie w przypadku starszych pojazdów może być nieopłacalne. Ostateczna decyzja o naprawie należy jednak do właściciela samochodu. Nie jest tajemnicą, że auta po gradobiciu nie tylko prezentują się mało atrakcyjnie, ale również znacznie tracą na wartości. Niestety niektóre metody usuwania wgnieceń po gradobiciu także mogą doprowadzić do obniżenia ceny pojazdu. To właśnie dlatego decyzja o ewentualnej naprawie jest wyjątkowo trudna. Szczególnie w przypadku, gdy nasze auto nie posiada ubezpieczenia AC lub naprawa wgniotek po gradobiciu jest mało opłacalna ze względu na wartość i wiek pojazdu.
Opady gradu potrafią znacznie uszkodzić karoserię samochodu – fot.pixabay.com
Sposoby na usuwanie wgnieceń po gradobiciu
Gdy zdecydujemy się na naprawę auta po gradobiciu, musimy wybrać konkretny sposób ich usunięcia. W tym przypadku mamy do wyboru kilka metod, choć o ostatecznym i najskuteczniejszym sposobie naprawy zazwyczaj decyduje specjalista. Do najpopularniejszych sposobów usuwania wgniotek po gradobiciu zaliczymy:
- Usuwanie wgnieceń przy pomocy szpachli
- Naprawa po gradobiciu przez podgrzewanie i chłodzenie blachy
- Usuwanie wgniotek po gradobiciu metodą PDR
Pierwszą metodę, czyli naprawę auta po gradobiciu przy pomocy szpachli, można uznać za metodę tradycyjną. Wykonywana jest przede wszystkim w profesjonalnych zakładach lakierniczych. Polega ona na możliwie jak najlepszym wyrównaniu wgłębień w karoserii, a następnie naprawie lakierniczej prostowanego elementu. Do tej naprawy wykorzystywana jest oczywiście odpowiednia szpachla samochodowa, a także właściwy dla danego samochodu lakier. Taka metoda jest niezwykle skuteczna, jednak zaliczana jest do metod inwazyjnych. Jest też zdecydowanie najdroższym sposobem naprawy auta po gradobiciu i niestety nie zawsze najlepszym. Wady tego sposobu naprawy wychodzą zazwyczaj podczas sprzedaży auta, gdy potencjalny kupujący sprawdza grubość lakieru przy pomocy miernika lakieru. Dlatego właśnie, przed naprawą lakierniczą warto wykonać odpowiednią dokumentację zdjęciową.
Usuwanie wgnieceń po gradobiciu za sprawą podgrzewania i ochładzania blachy karoserii, jest kolejną inwazyjną metodą naprawy. Jest to swego rodzaju terapia szokowa, która polega na cyklicznym podgrzaniu, a następnie szybkim ochłodzeniu blachy. Gwałtowne zmiany temperatury powodują rozszerzanie i kurczenie się metalu. To w konsekwencji powoduje wyciągnięcie wgniotek. Niestety bardzo często pod wpływem gwałtownych zmian temperatury podczas naprawy uszkodzeniu ulega powłoka lakiernicza. Z tego powodu metoda ta polecana jest raczej doświadczonym specjalistom. Wadą tego rozwiązania jest oczywiście możliwość uszkodzenia lakieru, zaletą możliwość stosunkowo bezinwazyjnej naprawy wgniotek na aucie, bez konieczności malowania karoserii.
Ostatnia metoda naprawy po gradobiciu to metoda PDR, czyli Paintless Dent Repair. Jest to bezinwazyjna metoda usuwania wgnieceń po gradobiciu. Polega ona na wyciąganiu lub wypychaniu wgniotek w taki sposób, aby blacha wróciła do kształtu sprzed opadów gradu. Wypychanie blachy odbywa się od jej wewnętrznej strony. Do tego celu stosuje się specjalne heble i inne narzędzia, którymi naciska lub masuje się wgniecenia. Do wad tej metody należy konieczność wstępnego demontażu naprawianego elementu, aby zapewnić narzędziom odpowiedni dostęp od wewnętrznej strony uszkodzeń. Zaletą jest oczywiście bezinwazyjność tej metody. Po jej użyciu nie jest wymagane ponowne malowanie naprawianego elementu.
Wyciąganie blachy to metoda, przy której wgniecenia usuwa się od zewnątrz, czyli od strony, z której powstało uszkodzenie. Do tego celu wykorzystywane są specjalne narzędzia, które punktowo przy pomocy kleju wyciągają wgniecenia. Tym samym prostują one blachę. Jest to metoda całkowicie bezinwazyjna i stosunkowo tania. Pozwala ponadto na usunięcie szpecących karoserię wgnieceń gradowych, bez konieczności ingerencji w powłokę lakierniczą.
W niektórych przypadkach wyciągnięcie wgniotek gradowych może być niemal niemożliwe – fot.pixabay.com
Czy można naprawić auto po gradobiciu samodzielnie?
Wysokie ceny usuwania wgnieceń po gradobiciu potrafią odstraszyć nawet największych entuzjastów motoryzacji. Profesjonalne naprawy lakiernicze mogą kosztować nawet tysiące złotych. Teoretycznie tańsze są metody bezinwazyjne PDR. Niestety w przypadku znacznych uszkodzeń karoserii, kilkadziesiąt złotych od naprawy jednego wgniecenia, może również wygenerować spory rachunek. Na szczęście, w sprzedaży dostępne są amatorskie zestawy do wyciągania wgnieceń z karoserii. Przy ich pomocy możemy samodzielnie spróbować usunąć wgniecenia po gradobiciu. Oczywiście oprócz odpowiedniego narzędzia potrzebne nam będzie także trochę wprawy i przede wszystkim cierpliwości. Naprawa po gradobiciu nie jest prosta i wymagać będzie wielu godzin pracy. Nie bez powodu profesjonalne zakłady dość wysoko cenią wykonanie tej usługi.
Czy warto wykonać naprawy po gradobiciu?
To czy warto naprawić auto po przejściu gradobicia, zależy od kilku czynników. Jeśli posiadamy stosunkowo nowy samochód oraz wykupioną polisę AC, odpowiedź jest oczywista. Nieco gorzej sytuacja wygląda w przypadku braku polisy, która pokryłaby koszty naprawy. Tutaj wszystko zależy od wieku i stanu samochodu, a także od rozległości uszkodzeń. Na ogół im niższa jest wartość samochodu, tym mniejsza jest opłacalność tego zabiegu. Niewielkie ilości wgniotek możemy również spróbować usunąć samodzielnie przy pomocy odpowiednich narzędzi. Jeśli nie czujemy się jednak na siłach, warto rozważyć ofertę profesjonalnych zakładów specjalizujących się w tym zakresie.
A czy wy mieliście już do czynienia z uszkodzeniami auta po gradobiciu? Jak poradziliście sobie z naprawą wgniotek? Dajcie nam znać w komentarzach!
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2024 https://www.motochemia.pl