Infolinia czynna:
Pon-pt: 8:00 - 18:00 Sob: 9:00 - 14:00
Mój koszyk
Pusty
wybierz pojazd
szukaj także w numerach OEM
wybierz pojazd

Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Poradnik  > 
  3. Porady Motoryzacyjne  > 
  4. Konserwacja czy Nabłyszczenie? Który wosk wybrać?

Konserwacja czy Nabłyszczenie? Który wosk wybrać?

Data aktualizacji: czwartek, 26 listopad 2020

Niemal każdy właściciel samochodu pragnie, aby jego ukochane 4 kółka wyglądały jak najlepiej. To właśnie w tym celu stosujemy różnego rodzaju woski czy powłoki ochronne, które mają na celu nie tylko poprawić wygląd karoserii, ale również ją zabezpieczyć. Co powinniśmy wiedzieć na temat wosków?



Spis treści

Słowem wstępu.
Woski na mokro/hydrowoski.
Quick detailer/szybki wosk.|
Wosk w mleczku.
Wosk w paście/Twardy wosk.
Powłoki ceramiczne/kwarcowe.
Na koniec.

 

Słowem wstępu.

Świat kosmetyków samochodowych w ostatnich latach poszedł znacznie do przodu. Jest to zasługa zarówno wciąż rosnącej mody na auto detailing, jak i również coraz większej świadomości użytkowników pojazdów. Auto to już nie tylko środek transportu, ale również wizytówka, hobby, czy styl życia. Z tego powodu na rynku znajdziemy gamę bardzo różnorodnych wosków i powłok, które możemy segregować na dziesiątki sposobów. W tym artykule skupimy się na podstawowych rodzajach wosków, czyli tym w jakich formach one występują, jak łatwo się je aplikuje, a także zwrócimy uwagę na to, przez jaki czas utrzymują się one na karoserii.

  

Woski na mokro/hydrowoski.

Jak sama nazwa wskazuje, woski na mokro i hydrowoski to preparaty, które aplikujemy zaraz po myciu na mokrą powierzchnię lakieru.

 

  • Woski na mokro najczęściej występują w atomizerach jako gotowy środek. Aplikuje się je bezpośrednio na mokrą karoserię, a podczas wycierania pojazdu następuje jego polerowanie.

  • Hydrowoski to środki występujące w formie koncentratu. Rozcieńczone z wodą aplikowane są na mokrą karoserię przy pomocy opryskiwacza lub myjki ciśnieniowej. Zaleca się ich „ściągnięcie” przy pomocy ściągaczki lub dotarcie z użyciem mikrofibry, jednak często nie wymagają one już żadnej ingerencji po nałożeniu (są to tzw. woski osuszające).

 

Woski na mokro/Hydrowoski

Woski na mokro i hydrowoski nałożymy najszybciej, niestety ich trwałość będzie niższa - fot. motochemia

 

Woski tego typu nanosimy zdecydowanie najszybciej i najłatwiej jednak ich czas utrzymywania się na karoserii jest dość krótki i wynosi maksymalnie do 2 tygodni. Należy pamiętać również o tym, że ich głównym zadaniem jest zapewnienie karoserii połysku, a ich wartość ochronna jest niewielka.

 

Quick detailer/szybki wosk. 

Quick detailer zwany również potocznie szybkim woskiem, to preparat, który w większości przypadków nie zawiera naturalnych wosków. Do jego głównych zadań należy szybkie odświeżenie lakieru i nadanie mu spektakularnego wyglądu. QD można stosować również do czyszczenia śladów po twardej wodzie, jako środek poślizgowy do glinki oraz uzupełnienie powłoki woskowej. Preparat ten aplikujemy na suchy lakier przy pomocy atomizera, a następnie polerujemy go przy pomocy mikrofibry. Tutaj również sposób i czas jego nałożenia plasują go w czołówce tego zestawienia. Niestety trwałość jest podobna do wosków na mokro i wynosi średnio od 2 tygodni do 1 miesiąca, choć zdarzają się wyjątki.

 

Quick derailer

Quick detailer to dobry sposób na błyskawiczną poprawę wyglądu lakieru - fot. motochemia.pl

 

Wosk w mleczku.

Woski w mleczku to mniej więcej połowa drogi do wosków w paście. Wymagają one więcej czasu i precyzji w nakładaniu niż ma to miejsce w przypadku quick detailerów, jednak w stosunku do past ich czas nakładania jest krótszy. Mleczko aplikujemy oczywiście przy pomocy specjalnej gąbki/aplikatora, a polerujemy ściereczką z mikrofibry. Samo rozprowadzenie na lakierze jest bardzo podobne do twardych wosków, jednak polerowanie jest sporo łatwiejsze z uwagi na ich płynną formę. Czas utrzymywania na lakierze, również plasuje się pomiędzy QD a twardymi woskami i wynosi od 1 do 3 miesięcy. Warto zaznaczyć, że mleczka mają za zadanie zarówno nabłyszczyć karoserię, jak i ją zabezpieczyć przed szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych.

 

Wosk w mleczku

Wosk w mleczku - w miarę szybka aplikacja, średni czas trwałości - fot. motochemia.pl

 

Wosk w paście/Twardy wosk.

Woski w paście, czyli tzw. twarde woski to preparaty, które wymagają od nas największej precyzji i najwięcej czasu do nałożenia spośród wosków. Odwdzięczają się za to zdecydowanie najdłuższą ochroną lakieru liczącą od 1 do 12 miesięcy. Wosk w paście aplikujemy przy pomocy gąbki/aplikatora, a polerujemy ściereczką z mikrofibry. Warto przy jego aplikacji podzielić karoserię samochodu na pojedyncze elementy, aby nie dopuścić do zaschnięcia pasty na lakierze.

 

Twarde woski

Woski twarde w paście dają najlepszą możliwą ochronę spośród wosków - fot. motochemia.pl

 

Powłoki ceramiczne/kwarcowe

Powłoki czy to ceramiczne, czy kwarcowe nie są woskami, jednak postanowiliśmy przytoczyć je w tym artykule, gdyż często są one przez klientów z nimi zestawiane. Zadanie „ceramiki” jest bardzo zbliżone do wosku twardego. Ma ona zapewniać połysk i chronić powierzchnię lakieru przez jak najdłuższy okres. Średni czas utrzymywania się tego typu powłok na lakierze wynosi od 12 miesięcy do nawet 2 lat, jednak aby osiągnąć taki efekt, należy przed ich aplikacją odpowiednio przygotować lakier. Tutaj niezbędne jest dokładne umycie samochodu, glinkowanie, użycie preparatów do usuwania metalicznych i organicznych nalotów z lakieru, dokładne odtłuszczenie karoserii, a najlepiej również użycie maszyny polerskiej do korekty lakieru.

  

Ceramika i Kwarc

Powłoki ceramiczne i kwarcowe to najlepsze zabezpieczenie karoserii - fot.motochemia.pl

 

Na koniec

Mamy nadzieję, że choć trochę udało nam się przybliżyć wam czym różnią się od siebie poszczególne typy preparatów, służących do ochrony lakieru. Oczywiście artykuł ten na potrzeby zrozumiałego przekazu zawiera pewne uproszczenia i uogólnienia, chociażby z tego względu, że w każdej z wymienionej grup kosmetyków znajdują się pojedyncze wyjątki, które odbiegają od założonych przez nas norm.




Konserwacja czy Nabłyszczenie? Który wosk wybrać?

Marcin

Wieloletni członek zespołu Motochemii dysponujący sporą wiedzą na temat oferowanych przez nas kosmetyków.Większość z nich udało mu się już przetestować . Raczej praktyk niż teoretyk, który woli dokładnie zgłębić pewne zagadnienia zanim zacznie wypowiadać się na ich temat. Prywatnie fan motoryzacji czasów PRL i niepoprawny sympatyk Fiata.



Ilość komentarzy: 7, Średnia ocena: 5

   Data dodania: czwartek, 26 listopad 2020
Ocena: 5

Dotarcie do sucha, a nastepnie QD z ADBL lub Shiny. Efekt połysku osiągnięty w 10 minut. Polecam


   Data dodania: wtorek, 24 listopad 2020
Ocena: 5

Na szybko po myjce Wet Protector z Shiny, nie widziałem tak dobrego wosku na mokro, rewelacyjny efekt w 30 sekund!


   Data dodania: wtorek, 24 listopad 2020
Ocena: 5

Twardy najtrwalszy, ale trzeba się na machać przy polerowaniu


   Data dodania: piątek, 20 listopad 2020
Ocena: 5

Z którym softem99 się ciężko operuje?


   Data dodania: środa, 28 październik 2020
Ocena: 5

Rezczywiście, widać, że Pan Marcin zna się na rzeczy. Kiedyś używałem sonaxa twardy wosk z serii xtreme, był naprawdę super za nieduże pieniądze (coś koło 60zł). Teraz testuje Softy i o ile fusso ma ładny efekt to ciężko się nim operuje, po Shiny fajny efekt - długotrwały.


   Data dodania: wtorek, 06 październik 2020
Ocena: 5

Tylko twardy wosk - najdłużej trzyma. Szybkie woski się szybko nakład ai szybko znikają.


   Data dodania: piątek, 04 wrzesień 2020
Ocena: 5

Krótko zwięźle i na temat - miło się czyta taką porcję wiedzy - polecam motochemie.




 
 


Napisz Recenzję Wróć