Jesteś tutaj:  
Poradnik  > 
Kiedy wymieniać klocki hamulcowe?

Kiedy wymieniać klocki hamulcowe?

Data: czwartek, 30 czerwiec 2016

Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych podzespołów, wchodzących w skład całego pojazdu. Ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo przewożonych osób. Elementy układu hamulcowego, które są w dobrej kondycji zapewnią nam zatrzymanie się samochodu w nagłej sytuacji. Aby tak było, należy kontrolować stan hamulców w naszym pojeździe, a w razie wyeksploatowania się któregoś z podzespołu dokonać ich wymiany.



Kiedy wymieniać klocki hamulcowe?

Jednym z podstawowych elementów tego układu są oczywiście klocki hamulcowe. Zużycie ich następuje stopniowo. Ostateczną granicą kiedy musimy zdecydować się na wymianę to wtedy, jeśli grubość klocka hamulcowego będzie mniejsza niż 1,5mm. Nie należy jednak dopuszczać do takiej sytuacji, że zwlekamy z ich wymianą. Objawami, które sygnalizują o zużyciu klocków jest np. czujnik akustyczny. W środku klocka montowana jest mała blaszka, która po starciu się pewnej warstwy klocka sygnalizuje charakterystycznym piskiem o ich wyeksploatowaniu. W nowszych samochodach jest to czujnik elektryczny, gdzie podobnie jak w akustycznym metalowa blaszka stykając się z tarczą zamyka obwód elektryczny. Powinna nas o tym informować kontrolka na naszej desce rozdzielczej. Zdarza się również tak, że klocki ''odzywają się'' zaraz po ich założeniu. Przyczyną tego zjawiska mogą być poluzowane części mocowania klocka(blaszek) i to one ocierają o tarczę hamulca, lub błąd mechanika przy ich zakładaniu. 

Wymiana klocków hamulcowych

 

Jak wymieniać klocki hamulcowe?

Oczywiście całą sprawę za nas może załatwić serwis samochodowy, ale również możemy zabrać się za wymianę sami. Nie jest ona bardzo skomplikowana jakby się mogło nam wydawać. Pierwszą czynnością jaką musimy zrobić to podniesienie samochodu i ściągnięcie koła. Następnie należy odkręcić zacisk. Śruby mogą być zapieczone więc w tym celu możemy pomóc sobie WD-40 lub penetratorem do zapieczonych śrub K2 Vulcan.  Po usunięciu zacisku musimy wysunąć tłoczek. Przed ponownym zamontowaniem należy go dobrze obejrzeć czy nie jest uszkodzony i nasmarować pastą do tłoczków. Następnie pozostaje nam jedynie wymiana starych klocków i montaż nowych oraz ponowne zamocowanie zacisku w odwrotnej kolejności niż go ściągaliśmy. W ten sposób jesteśmy w stanie zaoszczędzić trochę pieniążków. Ceny wymiany klocków zaczynają się od 60 zł w górę. 

Należy pamiętać że klocki hamulcowe zawsze wymieniamy parami. Czyli na całą przednią lub tylną oś. Nie zaleca się wymiany np. tylko w prawym kole. PRZYPOMINAMY RÓWNIEŻ, ŻE ELEMENTY UKŁADU HAMULCOWEGO MUSZĄ BYĆ NOWE. NIE NALEŻY MONTOWAĆ UŻYWANYCH CZĘŚĆI!!!

Jak odpowiednio dobrać klocki hamulcowe?

Z punktu widzenia kierowców dobre klocki to takie które nie piszczą, nie pylą i da się na nich przejechać 100 tys km. Dla innych dobre klocki to te które skutecznie zapewnią hamowanie w każdej sytuacji. Inni lubiące sportowy styl jazdy najlepszym wyborem będą klocki które będą miały najkrótszą drogę hamowania i natychmiastowa reakcje na pedał hamulca. Dla niektórych 70zł to zbyt duża cena za klocki, a dla innych 250 zł za klocki które spełnią ich oczekiwania nie stanowi żadnego problemu. Producenci pojazdów mają ciężkie zadanie i muszą wziąć pod uwagę wszystkie wymagania i oczekiwania kierowców i montować w pojazdach klocki ze ściśle sprecyzowanymi kryteriami techniczno-eksploatacyjnymi. Producenci klocków tak zwanych aftermaketowych, również muszą stosować się do pewnych norm lecz nie tak surowych jak firmy pracujące dla koncernów samochodowych. Klocki o takich firm są zdecydowanie tańsze, ze względu na to że nie muszą wykonywać pracochłonnych testów i badań oraz starać się o uzyskanie homologacji producenta samochodu. Podsumowując ważnym aspektem przy doborze klocków będzie to jak użytkujemy samochód, jaką jaką jazdę preferujemy na ''ostro'' lub ''łagodnie'', jaką mamy moc. Trudno jest zakładać tańsze klocki słabej jakości do samochodu, który posiada 200KM i dość mocno go ''piłujemy''. Finał takie zabawy może być bardzo niebezpieczny. 

Inną ważną wytyczną przy doborze klocków jest firma która opracowała system hamulcowy. Na naszym kontynencie zazwyczaj są to firmy Bosch, Ate, Lucas, TRW, klocki wykorzystywane na pierwszy montaż w tychże systemach produkowane są przez kogo innego. W dużej mierze aut osobowych pochodzą z firm: Textar, Jurid i Ferodo. Aby dowiedzieć się kto jest producentem klocków zastosowanych w pierwszym montażu wystarczy odczytać dane na klocku hamulcowym.

Wymiana klocków hamulcowych

Przykład.

Klocek hamulcowy do samochodu produkowanego przez koncern Mercedes (1)
System hamulcowy opracowała firma TRW (2)
Klocek został wyprodukowany przez firmę Ferodo  (3)

Warto o tym wiedzieć, dokonując wymiany klocka z pierwszego montażu na wersję zamienną. W takim razie zaleca się montaż klocków pochodzących od tego producenta, którego wybrał dostawca systemu hamulcowego i wytwórca pojazdu. Będą one wtedy w 100% procentach zgodne z ich wymaganiami i zagwarantują idealną pracę.

Jak jeździć po zmianie klocków?

Po wizycie w serwisie hamulcowym i wymianie klocków na nowe pierwsze kilometry należy pokonywać ostrożnie. Hamulce wymagają układania, czyli wstępnego uformowania.

Okładziny klocków muszą dopasować się do niezmienionej tarczy hamulcowej, która ma już mikro rysy, naloty czy rowki. W celu takiego układania, pierwsze 3-5 hamowań należy wykonać delikatnie. Czyli rozpędzić samochód do 50km/h i stopniowo naciskać pedał hamulca spowalniając go do 15km/h. Taką operację powatarzmy 2-3 razy zwiększając prędkość o 10 km. Oczywiście taki zabieg wykonujemy na pustej ulicy, a nie środku skrzyżowania ;) Po przejechaniu 50km warto sprawdzić stan hamulców, czy nie są zbyt rozgrzane. Jeśli wszystko wygląda normalnie hamulce są gotowe do normalnej eksploatacji.

Wymiana klocków hamulcowych

 




Kiedy wymieniać klocki hamulcowe?

Ilość komentarzy: 18, Średnia ocena: 4,89

   Data dodania: poniedziałek, 25 wrzesień 2017
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

osobiście wymieniam klocki praktycznie raz w roku ponieważ tak sie zużywają a robię długie trasy a tarcze tak co 2 lata


   Data dodania: wtorek, 30 maj 2017
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

zależne od tego jak używamy auto wiadome że ktoś kto mniej jeździ to dłużej pojeździ bo mało klocków zużyje


   Data dodania: czwartek, 25 maj 2017
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

osobiście wymieniam klocki jak tylko albo nie równo biorą albo już sie koniec zbliża do ogranicznika zużycia klocka


   Data dodania: piątek, 24 luty 2017
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Zmieniam co 2 lata regularnie. Pozdrawiam


   Data dodania: piątek, 23 wrzesień 2016
Ocena: 4 4 z 5 gwiazdek!

Jak się zj... Zjeździ do końca, albo czuć że już nie hamują. Chyba logiczne?


   Data dodania: wtorek, 06 wrzesień 2016
Ocena: 4 4 z 5 gwiazdek!

W swoim bolidzie jeszcz enie mialem okazji wymieniać jezdze n2 lata na jednych klockach , narazie w porzadku jeszcze daja rade przy kulturalnej jezdzie . ale za niedlugo chyba bede sie przymierzal. Co niketorzy pisza ze dwa lata moze i krocej , zalezy jak kto piluje samochód . U mnie póki co jest wporządku.


   Data dodania: poniedziałek, 05 wrzesień 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Średnio co dwa lata wymieniam klocki, przy normalnej jeździe. Pozdro


   Data dodania: środa, 31 sierpień 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Osobiście wymieniam co dwa trzy lata co jest myślę opcjonalnym czasem, nie robię dużo kilometrów więc jest okej.


   Data dodania: wtorek, 30 sierpień 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Najlepsze jest to iż ludzie jeżdżą na szrot i kupują klocki czy tarcze hamulcowe, które wyglądają względnie wyglądają na dobre, ale tak na prawdę są niebezpieczeństwem dla siebie i innych na drodzę.


   Data dodania: wtorek, 09 sierpień 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Bardzo dobry artykuł dla ludzi którzy nie umieją myśleć samodzielnie. Moim zdaniem trzeba pewne rzeczy wymieniać okresowo jak filtry czy olej, a klocki czy opony jak się zużyją. Niech ludzie zaczną czytać książeczkę serwisową.


   Data dodania: wtorek, 09 sierpień 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Bardzo dobry artykuł dla ludzi którzy nie umieją myśleć samodzielnie. Moim zdaniem trzeba pewne rzeczy wymieniać okresowo jak filtry czy olej, a klocki czy opony jak się zużyją. Niech ludzie zaczną czytać książeczkę serwisową.


   Data dodania: poniedziałek, 08 sierpień 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Osobiście wymieniam co 2 lata używam tylko TRW i jestem bardzo zadowolony stosunek ceny do jakości bardzo fajny.


   Data dodania: poniedziałek, 18 lipiec 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Ja wymeniam średnio co 2 lata aczkolwiek zanm osoby co wymieniaja co pol roku :) piłują klocki jakby to była zabawa . Uwazam że jezeli ktos ma pojęcie jezdzie ekonomicznej i ma pewne wyobrazenia maks 2 lata .


   Data dodania: środa, 13 lipiec 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Jak trzeba, a nie z danym przebiegiem czy okresie, bo jak ktoś przyoszczędzi na hamulcach to będzie płacił dwa razy.


   Data dodania: piątek, 08 lipiec 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Jak ktoś żyłuje samochód to co chwila będzie wymieniał klocki i tarcze. Zakładając, że umie jeździć oraz kupuje jakości dobrej jakości jak np. TRW czy Texara to będzie wymieniał co 80-100 tyś km.


   Data dodania: wtorek, 05 lipiec 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Wymienia się jak już hamować się nie chce czyli w moim przypadku co 2 max 3 lata.


   Data dodania: poniedziałek, 04 lipiec 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Klocki moim zdaniem należy zmieniać co 5 lat albo co 40/80 tyś km. w zależności od tego jakiej firmy mamy klocki i tarcze.


   Data dodania: piątek, 01 lipiec 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

ogólnie wymieniam klocki raz na rok a robie rocznie z 24 tys km ale tez ze dynamicznie a zarazem gwałtownie musze hamować zależności od ruchu na drogach






 
 


Napisz Recenzję Wróć

Newsy

Słowniczek Detailera - czyli co jak się nazywa

Słowniczek Detailera - czyli co jak się nazywa

05/04/2017

Często widząc wyjątkowo czysty samochód na ulicy, potocznie mówimy, że wygląda jak z s...więcej

Czy warto glinkować lakier przed woskowaniem

Czy warto glinkować lakier przed woskowaniem

23/03/2017

 ''Plastelina'' do czyszczenia lakieru   Proces glinkowania to bardzo ważny etap, kt&oac...więcej

Materiał i lakier odpychający wodę?? To możliwe.

Materiał i lakier odpychający wodę?? To możliwe.

29/01/2017

Wyraz hydrofobowość pochodzi od greckiego słowa hudrophobía, a dokładnie ''hydro'' – wo...więcej

Zobacz wszystkie newsy

Ostatnie opinie

Średnia ocena Klientów: 4,9 na 5   Liczba ocen: 2725

Wszystko zgodne z opisem.

Przesyła przebiegła szybko towar zgodny z opisem polecam .

Dobra cena ,super jakość


Certyfikaty

Certyfikat 3
Certyfikat 2
Certyfikat 1


Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.


Copyright © 2017 https://www.motochemia.pl

Live Chat Software