Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Poradnik >
- Porady Motoryzacyjne >
- Kiedy wymieniać klocki hamulcowe?
Kiedy wymieniać klocki hamulcowe?
Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych podzespołów, wchodzących w skład całego pojazdu. Ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo przewożonych osób. Elementy układu hamulcowego, które są w dobrej kondycji zapewnią nam zatrzymanie się samochodu w nagłej sytuacji. Aby tak było, należy kontrolować stan hamulców w naszym pojeździe, a w razie wyeksploatowania się któregoś z podzespołu dokonać ich wymiany.
Spis treści
Kiedy wymieniać klocki hamulcowe?
Jak wymieniać klocki hamulcowe?
Jak odpowiednio dobrać klocki hamulcowe?
Jak jeździć po zmianie klocków?
Kiedy wymieniać klocki hamulcowe?
Jednym z podstawowych elementów tego układu są oczywiście klocki hamulcowe. Zużycie ich następuje stopniowo. Ostateczną granicą kiedy musimy zdecydować się na wymianę to wtedy, jeśli grubość klocka hamulcowego będzie mniejsza niż 1,5mm. Nie należy jednak dopuszczać do takiej sytuacji, że zwlekamy z ich wymianą. Objawami, które sygnalizują o zużyciu klocków jest np. czujnik akustyczny. W środku klocka montowana jest mała blaszka, która po starciu się pewnej warstwy klocka sygnalizuje charakterystycznym piskiem o ich wyeksploatowaniu. W nowszych samochodach jest to czujnik elektryczny, gdzie podobnie jak w akustycznym metalowa blaszka stykając się z tarczą zamyka obwód elektryczny. Powinna nas o tym informować kontrolka na naszej desce rozdzielczej. Zdarza się również tak, że klocki ''odzywają się'' zaraz po ich założeniu. Przyczyną tego zjawiska mogą być poluzowane części mocowania klocka (blaszek) i to one ocierają o tarczę hamulca, lub błąd mechanika przy ich zakładaniu.
Wymiana klocków hamulcowych jest niezwykle istotna dla sprawnego działania hamulców - fot. pixabay.com
Jak wymieniać klocki hamulcowe?
Oczywiście całą sprawę za nas może załatwić serwis samochodowy, ale również możemy zabrać się za wymianę sami. Nie jest ona bardzo skomplikowana jakby się mogło nam wydawać. Pierwszą czynnością jaką musimy zrobić to podniesienie samochodu i ściągnięcie koła. Następnie należy odkręcić zacisk. Śruby mogą być zapieczone więc w tym celu możemy pomóc sobie WD-40 lub penetratorem do zapieczonych śrub K2 Vulcan. Po usunięciu zacisku musimy wysunąć tłoczek. Przed ponownym zamontowaniem należy go dobrze obejrzeć czy nie jest uszkodzony i nasmarować pastą do tłoczków. Następnie pozostaje nam jedynie wymiana starych klocków i montaż nowych oraz ponowne zamocowanie zacisku w odwrotnej kolejności niż go ściągaliśmy. W ten sposób jesteśmy w stanie zaoszczędzić trochę pieniążków. Ceny wymiany klocków zaczynają się od 60 zł w górę.
Należy pamiętać że klocki hamulcowe zawsze wymieniamy parami. Czyli na całą przednią lub tylną oś. Nie zaleca się wymiany np. tylko w prawym kole.
PRZYPOMINAMY RÓWNIEŻ, ŻE ELEMENTY UKŁADU HAMULCOWEGO MUSZĄ BYĆ NOWE. NIE NALEŻY MONTOWAĆ UŻYWANYCH CZĘŚĆI!!!
Jak odpowiednio dobrać klocki hamulcowe?
Z punktu widzenia kierowców dobre klocki to takie które nie piszczą, nie pylą i da się na nich przejechać 100 tys km. Dla innych dobre klocki to te które skutecznie zapewnią hamowanie w każdej sytuacji. Inni lubiące sportowy styl jazdy najlepszym wyborem będą klocki które będą miały najkrótszą drogę hamowania i natychmiastowa reakcje na pedał hamulca. Dla niektórych 70zł to zbyt duża cena za klocki, a dla innych 250 zł za klocki które spełnią ich oczekiwania nie stanowi żadnego problemu. Producenci pojazdów mają ciężkie zadanie i muszą wziąć pod uwagę wszystkie wymagania i oczekiwania kierowców i montować w pojazdach klocki ze ściśle sprecyzowanymi kryteriami techniczno-eksploatacyjnymi. Producenci klocków tak zwanych aftermaketowych, również muszą stosować się do pewnych norm lecz nie tak surowych jak firmy pracujące dla koncernów samochodowych. Klocki o takich firm są zdecydowanie tańsze, ze względu na to że nie muszą wykonywać pracochłonnych testów i badań oraz starać się o uzyskanie homologacji producenta samochodu. Podsumowując ważnym aspektem przy doborze klocków będzie to jak użytkujemy samochód, jaką jaką jazdę preferujemy na ''ostro'' lub ''łagodnie'', jaką mamy moc. Trudno jest zakładać tańsze klocki słabej jakości do samochodu, który posiada 200KM i dość mocno go ''piłujemy''. Finał takie zabawy może być bardzo niebezpieczny.
Inną ważną wytyczną przy doborze klocków jest firma która opracowała system hamulcowy. Na naszym kontynencie zazwyczaj są to firmy Bosch, Ate, Lucas, TRW, klocki wykorzystywane na pierwszy montaż w tychże systemach produkowane są przez kogo innego. W dużej mierze aut osobowych pochodzą z firm: Textar, Jurid i Ferodo. Aby dowiedzieć się kto jest producentem klocków zastosowanych w pierwszym montażu wystarczy odczytać dane na klocku hamulcowym.
Dobór odpowiednich klocków w sklepie zaoszczędzi nam sporo nerwów podczas wizyty u mechanika - fot. Ferodo.
Przykład.
- Klocek hamulcowy do samochodu produkowanego przez koncern Mercedes (1)
- System hamulcowy opracowała firma TRW (2)
- Klocek został wyprodukowany przez firmę Ferodo (3)
Warto o tym wiedzieć, dokonując wymiany klocka z pierwszego montażu na wersję zamienną. W takim razie zaleca się montaż klocków pochodzących od tego producenta, którego wybrał dostawca systemu hamulcowego i wytwórca pojazdu. Będą one wtedy w 100% procentach zgodne z ich wymaganiami i zagwarantują idealną pracę.
Jak jeździć po zmianie klocków?
Po wizycie w serwisie hamulcowym i wymianie klocków na nowe pierwsze kilometry należy pokonywać ostrożnie. Hamulce wymagają układania, czyli wstępnego uformowania.
Okładziny klocków muszą dopasować się do niezmienionej tarczy hamulcowej, która ma już mikro rysy, naloty czy rowki. W celu takiego układania, pierwsze 3-5 hamowań należy wykonać delikatnie. Czyli rozpędzić samochód do 50km/h i stopniowo naciskać pedał hamulca spowalniając go do 15km/h. Taką operację powatarzmy 2-3 razy zwiększając prędkość o 10 km. Oczywiście taki zabieg wykonujemy na pustej ulicy, a nie środku skrzyżowania ;) Po przejechaniu 50km warto sprawdzić stan hamulców, czy nie są zbyt rozgrzane. Jeśli wszystko wygląda normalnie hamulce są gotowe do normalnej eksploatacji.
Zanim klocki się "dotrą" mogą nie wykorzystywać pełni swoich możliwości - fot. pixabay.com
A jak często wy wymieniacie klocki hamulcowe? Czy macie problemy z ich właściwym doborem? Piszcie w komentarzach!
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2024 https://www.motochemia.pl