Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz sklep@motochemia.pl
- Strona główna >
- Poradnik >
- Porady Motoryzacyjne >
- Jazda w terenie. Co sprawdzić po wyprawie? Suzuki Jimny.

Jazda w terenie. Co sprawdzić po wyprawie? Suzuki Jimny.

Jimny to niewielki samochodzik ze stajni Suzuki, który nie jest zwykłym SUVem, jak większość dzisiejszych konstrukcji tego typu. To prawdziwa terenówka oparta na ramie nośnej, która gwarantuje zachowanie sztywności nadwozia - wyjątkowo istotnej przy jeździe w terenie. Jimny nie jest zwykłym SUVem, gdyż pozwala na zdecydowanie więcej szaleństwa poza drogami utwardzonymi, niż większość dostępnych obecnie samochodów tej klasy. Niestety z użytkowaniem samochodu w terenie wiążą się pewne następstwa, o których musimy pamiętać. Podczas regularnych wypadów na łono natury, niektóre podzespoły pojazdu zużywać się będą zdecydowanie szybciej, niż w przypadku normalnej, miejskiej jazdy.
Spis treści
Zawieszenie terenowe – znak rozpoznawczy króla bezdroży.
Układ napędowy – 4x4 w teren i na asfalt.
Układ kierowniczy – napęd to nie wszystko.
Układ hamulcowy – na asfalcie i w terenie.
Sprzęgło – w terenie cierpi najbardziej.
Układ chłodzenia – bez chłodzenia nie jedziemy.
Zawieszenie terenowe – znak rozpoznawczy króla bezdroży.
W samochodzie terenowym zawieszenie jest jednym z tych podzespołów, który zostaje najbardziej obciążony podczas jazdy po bezdrożach. Oczywiście poczciwy Jimny nie jest w tym wypadku wyjątkiem. W przypadku małego Suzuki zastosowano niezależne zawieszenie na każde koło, które jest cechą charakterystyczną prawdziwych terenówek. W połączeniu z wykorzystanymi w nim wahaczami wzdłużnymi i sprężynami śrubowymi, zapewnia ono najlepszy możliwy kontakt kół z nawierzchnią, nawet w najcięższych warunkach przeprawowych. Należy wspomnieć o jednej z wad Jimny'ego, czyli korozji. Atakuje ona nie tylko podwozie, ale również podzespoły zawieszenia, dlatego podczas ewentualnych oględzin, warto zwrócić na nie uwagę, a po zakupie zainwestować w dobry preparat do konserwacji podwozia. Ewentualne usterki zawieszenia dotyczyć będą:
Napęd, Zawieszenie i dobre opony działają cuda – fot. Pixabay.com
Układ napędowy – 4x4 w teren i na asfalt.
Kolejny podzespół, który zostaje najbardziej obciążony podczas jazdy w terenie to właśnie układ napędowy. Blokada mechanizmów różnicowych, reduktor, dołączany napęd 4x4, to mechanizmy, w których w takich warunkach coś może ulec uszkodzeniu. Pierwsze usterki które mogą się rzucić w oczy to oczywiście wycieki oleju z mostów oraz skrzyni biegów. Jeśli chodzi o samego Jimny'ego, pierwsze trzaski i szumy po intensywnej jeździe poza drogami utwardzonymi mogą oznaczać awarię:
- Poduszki silnika
- Przeguby napędowe
- Podzespoły wewnętrzne przedniego lub tylnego mostu
- Łożyska kół
Napęd w małym Suzuki pozwala na dużo więcej niż w przypadku tradycyjnych SUVów– fot. Pixabay.com
Układ kierowniczy – napęd to nie wszystko.
Chociaż nie jest to układ, który jakoś specjalnie psuje się w Jimnym, warto dokonać jego inspekcji po każdej wyprawie w nieznane. Kontrola powinna dotyczyć przede wszystkim drążków kierowniczych oraz ich końcówek. Uszkodzenie tych elementów objawia się najczęściej luzem na kierownicy, który możemy w prosty sposób zweryfikować samodzielnie. Aby to zrobić należy pokręcić kołem kierownicy w lewą i prawą stronę, przy równoczesnej ich obserwacji. Luz na kierownicy, który przekracza 15 stopni obrotu kierownicą oznaczać może usterkę:
- Przekładni kierowniczej
- Końcówek drążków
- Drążków kierowniczych
Układ hamulcowy – na asfalcie i w terenie.
Po napędzie i zawieszeniu, to właśnie hamulce są jednym z najistotniejszych elementów jazdy przełajowej. Ich konstrukcja w Jimny'm nie różni się niczym od tych stosowanych w tradycyjnych samochodach osobowych, a funkcjonują one tak samo dobrze zarówno na błocie, jak i na asfalcie. Warto pamiętać, aby po jeździe w terenie bezwzględnie sprawdzić ich poprawne działanie. Huczenie podczas jazdy oznaczać może albo zwykłe zanieczyszczenie tarcz i klocków, albo ich poważny defekt. Poważniejszą awarią układu hamulcowego i paradoksalnie najczęściej spotykaną po jeździe w terenie, jest rozszczelnienie zamkniętego obiegu płynu hamulcowego. Awaria ta skutkować będzie powolnym wpadaniem pedału hamulca w podłogę podczas hamowania. W takim przypadku należy bezzwłocznie zatrzymać samochód i niestety już na lawecie udać się do warsztatu. W Jimny'm, ewentualny serwis hamulców ograniczać się będzie do:
- Cylinderków hamulcowych
- Bębnów hamulcowych
- Szczęk hamulcowych
- Tarczy hamulcowych
- Klocków hamulcowych
Jimny hamuje tak samo dobrze na asfalcie jak i w terenie – fot. Pixabay.com
Sprzęgło – w terenie cierpi najbardziej.
Jazda terenowa zdecydowanie nie sprzyja żywotności sprzęgła. Przemierzanie gór, dolin czy mokradeł w znacznym stopniu obciąża cały układ przeniesienia napędu właśnie ze sprzęgłem na czele. W przypadku ręcznej skrzyni montowanej w małym Suzuki, jego sprawność możemy sprawdzić samodzielnie w prosty sposób. Podczas wyciskania pedału sprzęgła, zanim samochód ruszy z powodzeniem powinno udać się go wycisnąć o około 2-3 cm. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku jego wciskania. Jakakolwiek nieścisłość od tej reguły, może oznaczać konieczność wymiany:
Niektóre linki posiadają możliwość regulacji, dlatego warto sprawdzić i tę możliwość.
Układ chłodzenia – bez chłodzenia nie jedziemy.
To już ostatnia rzecz jaką warto sprawdzić po powrocie z zabawy w terenie. Jazda przez mokradła, bagna, skały, żwir czy gałęzie to idealny sposób na uszkodzenie delikatnej chłodnicy i nie tylko. Jednak, o czym kierowcy często zapominają, nie tylko jej uszkodzenie jest groźne. Zwykłe zabrudzenie, a w zasadzie zalepienie chłodnicy błotem spowoduje zamknięcie obiegu powietrza przez jej kanaliki, tym samym prowadząc do przegrzania silnika. Istotny jest także płyn chłodniczy o odpowiednich właściwościach. Jego kondycje sprawdzimy z powodzeniem przy pomocy odpowiedniego narzędzia zwanego glikometrem. Jeśli po teście okaże się, ze w układzie chłodzącym znajduje się woda, warto ją wymienić zanim nadejdzie zima.
Suzuki Jimny to niewielkie, ale bardzo dzielne autko terenowe, które nieźle radzi sobie zarówno poza drogami utwardzonymi jak i w mieście. Stanowi godnego następcę legendarnego Suzuki Samuraja, który posiadał świetne właściwości terenowe. Tak jak inne auta tej klasy, wymaga on większej uwagi niż samochody osobowe, szczególnie w przypadku jego użytkowania w terenie.
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2022 https://www.motochemia.pl