Infolinia czynna:
pon-pt: 8.00 - 18.00 sob: 9.00 - 14.00
Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Poradnik  > 
  3. Porady Motoryzacyjne  > 
  4. Jazda w terenie. Co sprawdzić po wyprawie? Suzuki Jimny.
< Powrót do: Porady Motoryzacyjne

Jazda w terenie. Co sprawdzić po wyprawie? Suzuki Jimny.

Data aktualizacji: środa, 20 Październik 2021
Ilość komentarzy: 14
Jazda w terenie. Co sprawdzić po wyprawie? Suzuki Jimny.

Jimny to niewielki samochodzik ze stajni Suzuki, który nie jest zwykłym SUVem, jak większość dzisiejszych konstrukcji tego typu. To prawdziwa terenówka oparta na ramie nośnej, która gwarantuje zachowanie sztywności nadwozia - wyjątkowo istotnej przy jeździe w terenie. Jimny nie jest zwykłym SUVem, gdyż pozwala na zdecydowanie więcej szaleństwa poza drogami utwardzonymi, niż większość dostępnych obecnie samochodów tej klasy. Niestety z użytkowaniem samochodu w terenie wiążą się pewne następstwa, o których musimy pamiętać. Podczas regularnych wypadów na łono natury, niektóre podzespoły pojazdu zużywać się będą zdecydowanie szybciej, niż w przypadku normalnej, miejskiej jazdy.



Spis treści

Zawieszenie terenowe – znak rozpoznawczy króla bezdroży.
Układ napędowy – 4x4 w teren i na asfalt.
Układ kierowniczy – napęd to nie wszystko.
Układ hamulcowy – na asfalcie i w terenie.
Sprzęgło – w terenie cierpi najbardziej.
Układ chłodzenia – bez chłodzenia nie jedziemy.

 

Zawieszenie terenowe – znak rozpoznawczy króla bezdroży.

W samochodzie terenowym zawieszenie jest jednym z tych podzespołów, który zostaje najbardziej obciążony podczas jazdy po bezdrożach. Oczywiście poczciwy Jimny nie jest w tym wypadku wyjątkiem. W przypadku małego Suzuki zastosowano niezależne zawieszenie na każde koło, które jest cechą charakterystyczną prawdziwych terenówek. W połączeniu z wykorzystanymi w nim wahaczami wzdłużnymi i sprężynami śrubowymi, zapewnia ono najlepszy możliwy kontakt kół z nawierzchnią, nawet w najcięższych warunkach przeprawowych. Należy wspomnieć o jednej z wad Jimny'ego, czyli korozji. Atakuje ona nie tylko podwozie, ale również podzespoły zawieszenia, dlatego podczas ewentualnych oględzin, warto zwrócić na nie uwagę, a po zakupie zainwestować w dobry preparat do konserwacji podwozia. Ewentualne usterki zawieszenia dotyczyć będą:

 

 

 Suzuki Jimny

Napęd, Zawieszenie i dobre opony działają cuda – fot. Pixabay.com

  

Układ napędowy – 4x4 w teren i na asfalt.

Kolejny podzespół, który zostaje najbardziej obciążony podczas jazdy w terenie to właśnie układ napędowy. Blokada mechanizmów różnicowych, reduktor, dołączany napęd 4x4, to mechanizmy, w których w takich warunkach coś może ulec uszkodzeniu. Pierwsze usterki które mogą się rzucić w oczy to oczywiście wycieki oleju z mostów oraz skrzyni biegów. Jeśli chodzi o samego Jimny'ego, pierwsze trzaski i szumy po intensywnej jeździe poza drogami utwardzonymi mogą oznaczać awarię:

  

 

 Suzuki Jimny

Napęd w małym Suzuki pozwala na dużo więcej niż w przypadku tradycyjnych SUVów– fot. Pixabay.com

 

Układ kierowniczy – napęd to nie wszystko.

Chociaż nie jest to układ, który jakoś specjalnie psuje się w Jimnym, warto dokonać jego inspekcji po każdej wyprawie w nieznane. Kontrola powinna dotyczyć przede wszystkim drążków kierowniczych oraz ich końcówek. Uszkodzenie tych elementów objawia się najczęściej luzem na kierownicy, który możemy w prosty sposób zweryfikować samodzielnie. Aby to zrobić należy pokręcić kołem kierownicy w lewą i prawą stronę, przy równoczesnej ich obserwacji. Luz na kierownicy, który przekracza 15 stopni obrotu kierownicą oznaczać może usterkę:

  

 

Układ hamulcowy – na asfalcie i w terenie.

Po napędzie i zawieszeniu, to właśnie hamulce są jednym z najistotniejszych elementów jazdy przełajowej. Ich konstrukcja w Jimny'm nie różni się niczym od tych stosowanych w tradycyjnych samochodach osobowych, a funkcjonują one tak samo dobrze zarówno na błocie, jak i na asfalcie. Warto pamiętać, aby po jeździe w terenie bezwzględnie sprawdzić ich poprawne działanie. Huczenie podczas jazdy oznaczać może albo zwykłe zanieczyszczenie tarcz i klocków, albo ich poważny defekt. Poważniejszą awarią układu hamulcowego i paradoksalnie najczęściej spotykaną po jeździe w terenie, jest rozszczelnienie zamkniętego obiegu płynu hamulcowego. Awaria ta skutkować będzie powolnym wpadaniem pedału hamulca w podłogę podczas hamowania. W takim przypadku należy bezzwłocznie zatrzymać samochód i niestety już na lawecie udać się do warsztatu. W Jimny'm, ewentualny serwis hamulców ograniczać się będzie do:

  

  

 Suzuki Jimny

Jimny hamuje tak samo dobrze na asfalcie jak i w terenie – fot. Pixabay.com

 

Sprzęgło – w terenie cierpi najbardziej.

Jazda terenowa zdecydowanie nie sprzyja żywotności sprzęgła. Przemierzanie gór, dolin czy mokradeł w znacznym stopniu obciąża cały układ przeniesienia napędu właśnie ze sprzęgłem na czele. W przypadku ręcznej skrzyni montowanej w małym Suzuki, jego sprawność możemy sprawdzić samodzielnie w prosty sposób. Podczas wyciskania pedału sprzęgła, zanim samochód ruszy z powodzeniem powinno udać się go wycisnąć o około 2-3 cm. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku jego wciskania. Jakakolwiek nieścisłość od tej reguły, może oznaczać konieczność wymiany:

  

  

Niektóre linki posiadają możliwość regulacji, dlatego warto sprawdzić i tę możliwość.

 

Układ chłodzenia – bez chłodzenia nie jedziemy.

To już ostatnia rzecz jaką warto sprawdzić po powrocie z zabawy w terenie. Jazda przez mokradła, bagna, skały, żwir czy gałęzie to idealny sposób na uszkodzenie delikatnej chłodnicy i nie tylko. Jednak, o czym kierowcy często zapominają, nie tylko jej uszkodzenie jest groźne. Zwykłe zabrudzenie, a w zasadzie zalepienie chłodnicy błotem spowoduje zamknięcie obiegu powietrza przez jej kanaliki, tym samym prowadząc do przegrzania silnika. Istotny jest także płyn chłodniczy o odpowiednich właściwościach. Jego kondycje sprawdzimy z powodzeniem przy pomocy odpowiedniego narzędzia zwanego glikometrem. Jeśli po teście okaże się, ze w układzie chłodzącym znajduje się woda, warto ją wymienić zanim nadejdzie zima.

 

Suzuki Jimny to niewielkie, ale bardzo dzielne autko terenowe, które nieźle radzi sobie zarówno poza drogami utwardzonymi jak i w mieście. Stanowi godnego następcę legendarnego Suzuki Samuraja, który posiadał świetne właściwości terenowe. Tak jak inne auta tej klasy, wymaga on większej uwagi niż samochody osobowe, szczególnie w przypadku jego użytkowania w terenie.



Autor: Marcin

Wieloletni członek zespołu Motochemii dysponujący sporą wiedzą na temat oferowanych przez nas kosmetyków.Większość z nich udało mu się już przetestować . Raczej praktyk niż teoretyk, który woli dokładnie zgłębić pewne zagadnienia zanim zacznie wypowiadać się na ich temat. Prywatnie fan motoryzacji czasów PRL i niepoprawny sympatyk Fiata.


Ostatnie opinie o tym artykule


Dodaj opinię

Bartek
Kacper to po co się wypowiadasz pod artykułem, który Cię nie interesuje?
Ocena artykułu:
środa, 20 październik 2021
Kacper
Nie mój tym i nie mój styl i nie jeżdżenie po terenie.
Ocena artykułu:
wtorek, 28 wrzesień 2021
Bartek
Całkiem fajne te autka, raczej bym się skłaniał do opinii, że się nadają raczej do zwykłego jeżdżenia niż terenowego, ale może...
Ocena artykułu:
środa, 18 sierpień 2021
Bolek
To suzuki to podróba auta terenowego, chyba dla amatorów.
Ocena artykułu:
wtorek, 06 lipiec 2021
Miro
Trzeba mieć na to czas i pieniądze a u mnie ani jednego ani drugiego.
Ocena artykułu:
poniedziałek, 21 czerwiec 2021
Leszek
Suzuki to tak naprawdę taki pół terenowy samochód, do prawdziwych wypadów w teren jednak wybrałbym coś innego.
Ocena artykułu:
wtorek, 20 kwiecień 2021
Paweł
Zgadzam się z kolegą, to już trzeba być dużym pasjonatom, bo po terenie się jeździ, ale do pracy po mieście jest średnio.
Ocena artykułu:
wtorek, 13 kwiecień 2021
Marcel
No wszystko fajnie, ale takie samochody na co dzień nie są praktyczne.
Ocena artykułu:
poniedziałek, 29 marzec 2021
Duduś
Ford Raptor, polecam w teren, jeździ się wyśmienicie.
Ocena artykułu:
czwartek, 04 marzec 2021
Kornel
Suzuki Jimny nie należy do moich ulubionych terenówek, ale generalnie takiego rodzaju samochody to bajka, uwielbiam je!
Ocena artykułu:
wtorek, 16 luty 2021
Rafał
Chciałbym mieć kiedyś możliwość poświrowania sobie jakimś terenowym po szutrówkach. Może kiedyś...
Ocena artykułu:
środa, 27 styczeń 2021
Marek
Kiedyś marzyłem o terenówce i takich wypadach, ale teraz dzieci, żona i auto combi...
Ocena artykułu:
wtorek, 01 grudzień 2020
Paweł
Jeździłem swego czasu takim Jimnim. W teren raczej sie nie zapuszczałem, ale po trogach bardzo fajnie się jeździło.
Ocena artykułu:
wtorek, 17 listopad 2020
Terenowiec
Ale brzydkie to auto :( Jest wiele więcej ładnych "terenówek"
Ocena artykułu:
wtorek, 08 wrzesień 2020

HOT - Promocje
Zobacz wszystkie promocje
Promocja
K2 Lakier Strukturalny do Plastików Czarny 400ml w Sprayu

K2

Dostajesz punktów: 3

Dostawa od: 13.50zł

15.90zł15.42zł


Promocja
K2 Stop Leak 18.5g uszczelniacz do chłodnicy w proszku

K2

Dostajesz punktów: 1

Dostawa od: 13.50zł

4.50zł4.37zł


Promocja
Good Stuff Tire Dressing Mat 250ml Dressing do Opon Matowy

Good Stuff

Dostajesz punktów: 17

Dostawa od: 13.50zł

34.90zł24.43zł


Promocja
Shiny Garage Interior Quick Detailer 500ml do Szybkiego Odświeżenia Wnętrza

Shiny Garage

Dostajesz punktów: 28

Dostawa od: 13.50zł

35.01zł22.75zł


Promocja
K2 Miedź Spray 400ml Smar Miedziowy w Sprayu

K2

Dostajesz punktów: 3

Dostawa od: 13.50zł

13.10zł12.71zł


Promocja
Dr Marcus Pump Spray Cytryna 75ml Odświeżacz Powietrza w Sprayu

Dr. Marcus

Dostajesz punktów: 5

Dostawa od: 13.50zł

7.70zł6.16zł




Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Copyright © 2021 https://www.motochemia.pl