Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz sklep@motochemia.pl
- Strona główna >
- Poradnik >
- Porady Motoryzacyjne >
- Jakie części samochodowe wymieniać parami?

Jakie części samochodowe wymieniać parami?

Eksploatacja samochodu, szczególnie gdy używamy go podczas codziennej pracy, wiąże się ze zużyciem jego pojedynczych elementów. Niektóre części samochodowe wraz z pokonanymi kilometrami po prostu ulegają stopniowemu uszkodzeniu. Nie jest to wada fabryczna, a normalnie postępujący proces wyeksploatowania. W przypadku granicznego zużycia części niezbędna jest ich bezwzględna wymiana. Zdarza się jednak, że awarii ulega jedna z dwóch parzystych części samochodu. Czy każda z nich podlega jednak wymianie w tym samym czasie? Jakie części samochodowe należy wymieniać parami? Czy można wymienić tylko jedną z nich? O tym w dzisiejszym artykule!
Spis treści:
Które części i kiedy wymieniać po obu stronach auta?
Części samochodowe, które trzeba wymieniać parami
Podzespoły, które należałoby wymienić razem po obu stronach auta
Części parzyste, których nie trzeba wymieniać jednocześnie
Trzeba wymieniać, czy nie trzeba? Spytajmy mechanika!
Które części i kiedy wymieniać po obu stronach auta?
Samochód to wbrew pozorom wyjątkowo skomplikowane narzędzie. Złożony jest on z wielu różnorodnych części, wśród których znajdziemy również takie, które parzyście występują po obu stronach samochodu. Określenie to dotyczy najczęściej elementów lustrzanych znajdujących się po obu stronach jednej osi. Wśród takich części znajdziemy między innymi elementy:
- Układu jezdnego;
- Układu przeniesienia napędu;
- Układu hamulcowego;
- Układu kierowniczego;
- Układu zawieszenia.
Parzyste części samochodu, niezależnie od tego, czy mówimy o elementach układu jezdnego, hamulcowego, czy też zawieszenia, możemy podzielić na trzy podstawowe kategorie. Pierwszą z nich są takie części, które trzeba zawsze wymieniać parami. Warunkują to nie tylko względy ekonomiczne, ale również względy bezpieczeństwa. Drugą są części, które należałoby wymienić parami, choć nie jest to oficjalnie wymagane. Warunkują to przede wszystkim względy ekonomiczne. Ostatnia kategoria dotyczy części, których nie trzeba wymieniać parami. Ich zużycie nie wpływa bowiem na siebie wzajemnie.
Części samochodowe, które trzeba wymieniać parami
Zacznijmy od podzespołów, które bezwzględnie należy wymieniać parami. Ich zużycie jest bowiem równomierne po obu stronach osi samochodu. Wymiana takich części z jednej strony pojazdu jest zatem nie tylko nieuzasadniona ekonomicznie, ale także zauważalnie pogarsza właściwości jezdne auta. Wpływa również w znacznym stopniu na bezpieczeństwo podróżowania. Wśród takich podzespołów znajdziemy przede wszystkim elementy układu hamulcowego oraz zawieszenia. Mowa tu o podzespołach takich jak:
- Klocki hamulcowe;
- Tarcze hamulcowe;
- Szczęki hamulcowe;
- Bębny hamulcowe;
- Amortyzatory zawieszenia;
- Sprężyny zawieszenia.
W przypadku klocków, czy szczęk nie ma żadnych wątpliwości, ponieważ sprzedawane są one w kompletach na całą oś. Nieco inaczej sprawa przedstawia się w przypadku amortyzatorów i sprężyn, a nawet tarcz i bębnów. Te w niektórych wypadkach z powodzeniem można zakupić na sztuki, co do dziś bywa mylące dla wielu posiadaczy samochodów. Warto zatem pamiętać, aby elementy te, które przecież w znacznym stopniu wpływają na nasze bezpieczeństwo podczas jazdy, zawsze wymieniać parami.
Tarcze hamulcowe to jedne z części, które należy wymieniać parami – fot. pexels.com
Podzespoły, które należałoby wymienić razem po obu stronach auta
Choć oficjalnie nie ma takiego wymogu, w samochodzie istnieją elementy lustrzane, które należałoby wymienić razem w tym samym czasie. Jest to uzasadnione, chociażby ekonomicznie. Części te zazwyczaj ulegają zużyciu w podobnym czasie. Dodatkowo, w niektórych przypadkach ich wymiana wymaga demontażu tych samych elementów. Z tego powodu, aby nie płacić dwa razy za usługę serwisu, warto wymienić oba elementy naraz. Do takich części samochodowych należą między innymi:
- Końcówki drążka kierowniczego;
- Drążki kierownicze;
- Łączniki stabilizatora;
- Tuleje stabilizatora.
- Żarówki halogenowe lub żarniki ksenonowe świateł drogowych i mijania;
Jak widać, dobry nawyk zmiany części parzystej na zapas dotyczy przede wszystkim części układu kierowniczego i zawieszenia. Szczególnie w przypadku drążków i końcówek ich jednoczesna wymiana jest całkowicie uzasadniona ekonomicznie. Każda ingerencja w układ kierowniczy wymaga bowiem ponownego sprawdzenia i korekcji zbieżności. Nie ma sensu zatem dwa razy płacić za tę usługę, tym bardziej że sam koszt tych dwóch elementów nie jest przesadnie wygórowany.
Części parzyste, których nie trzeba wymieniać jednocześnie
Ostatnią grupą lustrzanych części w naszym samochodzie, są podzespoły, których nie trzeba wymieniać w tym samym czasie. Nie zużywają się one równomiernie, a ich osobna wymiana nie wpływa na bezpieczeństwo podróżowania. Ich wspólny serwis nie jest także uzasadniony ekonomicznie. Do takich elementów należą między innymi:
- Wahacze i sworznie wahacza;
- Łożyska i piasty koła;
- Zaciski hamulcowe i cylinderki hamulcowe;
- Półosie napędowe
- Żarówki pomocnicze i sygnalizacyjne.
Wahacze i sworznie zużywają się zdecydowanie częściej z prawej strony samochodu. To właśnie tam narażone są one na obciążenia związane z najazdem na pobocze, krawężnik czy studzienki kanalizacyjne. Zdarza się nawet, że lewy wahacz dwukrotnie przeżywa lustrzany element z prawej strony. Zużycie łożysk i piasty koła, podobnie jak pozostałych wymienionych elementów, wynika z wielu indywidualnych czynników. Dlatego też w większości przypadków, wymiany wymaga tylko jedna z parzystych części.
Trzeba wymieniać, czy nie trzeba? Spytajmy mechanika!
Nawet jeśli w teorii nie trzeba wymieniać parzystych elementów samochodu jednocześnie, przed podjęciem ostatecznej decyzji warto sprawdzić ich stan techniczny. W większości przypadków mechanik z łatwością będzie w stanie określić stopień zużycia poszczególnych elementów. Zrobi to dla nas także diagnosta. Pamiętajmy, że stan techniczny każdego samochodu jest sprawą indywidualną, dlatego też nie należy bezgranicznie ufać teoretycznym założeniom.
A czy wy wymieniacie parzyste elementy samochodu w tym samym czasie? Piszcie w komentarzach!
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2022 https://www.motochemia.pl