Infolinia czynna:
pon-pt: 8.00 - 18.00 sob: 9.00 - 14.00
Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Poradnik  > 
  3. Porady Motoryzacyjne  > 
  4. Jak wymienić koło na zapasowe? Przebita opona w praktyce.
< Powrót do: Porady Motoryzacyjne

Jak wymienić koło na zapasowe? Przebita opona w praktyce.

Data aktualizacji: piątek, 19 Listopad 2021
Ilość komentarzy: 14
Jak wymienić koło na zapasowe? Przebita opona w praktyce.

Przebita opona, czyli tak zwany kapeć. Może się przydarzyć każdemu, a zwykle przytrafia się w najmniej odpowiednim momencie. Najlepszym i najskuteczniejszym sposobem na naprawę tej usterki jest oczywiście wymiana koła na to, które mamy w zapasie. Jak jednak zrobić to poprawnie?



Spis treści:

Ani teoria, ani praktyka.
Jak rozpoznać, że przebiliśmy oponę?
Co zrobić, gdy złapiemy gumę w trakcie jazdy?
Wymiana koła krok po kroku.
Można też inaczej...

 

Ani teoria, ani praktyka.

W jednym z ostatnich artykułów poruszaliśmy temat holowania, jako czynności, którą zna każdy kierowca, ale nie każdy umie ją wykonać. Dokładnie tak samo wygląda sytuacja ze zmianą przebitego koła.

 

Sprawdź również: Holowanie samochodu? Jak zrobić to prawidłowo?

 

 

O ile dla naszych dziadków i ojców czynność ta była czymś oczywistym, o tyle większość młodych kierowców w przypadku „kapcia” rozkłada ręce. Wbrew pozorom wymiana koła w samochodzie na zapasowe nie jest czynnością skomplikowaną, a umiejętność jego zmiany może nie raz uratować nam skórę, tym bardziej w przypadku gdy wezwanie pomocy drogowej nie będzie możliwe. Tymczasem większość młodszych kierowców przyznaje, że nie wie jak poprawnie zmienić koło na zapas ani w praktyce, ani nawet w teorii. Dlatego właśnie podpowiadamy jak zrobić to poprawnie.



Jak rozpoznać, że przebiliśmy oponę?

W przypadku samochodu stojącego na parkingu przebitą oponę rozpoznać nie jest trudno. Brak powietrza w kole i samochód oparty na samej feldze – taki widok mówi sam za siebie. Jednak przebita/uszkodzona opona nie zawsze objawia się kompletnym flakiem. Zaniepokoić może również widoczny ubytek powietrza w jednym z kół. Taki widok może oznaczać:

  • uszkodzony wentyl;
  • rozszczelnioną oponę od felgi;
  • naruszoną powierzchnię gumy (np. przez wbity gwóźdź).

  

W takim wypadku należy oczywiście dobić powietrze w oponie do odpowiedniej wartości (podanej w instrukcji pojazdu), przy pomocy kompresora podręcznego lub tego dostępnego na każdej stacji benzynowej, a następnie przez kilka dni obserwować koło. Jeśli znów zauważymy ubytek, warto udać się do wulkanizatora w celu fachowej diagnozy i naprawy. Jak jednak rozpoznać uszkodzoną oponę, podczas gdy jedziemy? Pierwszą oznaką uszkodzonej opony w trakcie jazdy będzie samoistne skręcanie samochodu w jedną stronę. Jeśli uszkodzenie jest spore, ściąganie będzie coraz bardziej narastać. Kolejną oznaką może być również charakterystyczne dudnienie, a nawet syczenie dochodzące do kabiny z opony, z której po prostu uchodzi powietrze.


Pęknięta opona

Przebita opona w aucie na postoju jest łatwa do rozpoznania - fot.pixabay.com

 

Co zrobić, gdy złapiemy gumę w trakcie jazdy?

Przede wszystkim nie panikować. Bardzo rzadko zdarza się, żeby całe powietrze z opony zeszło na raz, dlatego też warto wykorzystać ten moment, który nam pozostał, aby poszukać dogodnego miejsca do zmiany koła. Najlepszy do tego celu będzie parking z płaskim podłożem. Jeśli nie ma takiego w pobliżu, warto zatrzymać się na zatoczce lub chociaż na szerokim poboczu przy drodze, a następnie ustawić za samochodem trójkąt ostrzegawczy. Trójkąt ostrzegawczy należy ustawić w następującej odległości:

  • w terenie zabudowanym – tuż za samochodem lub w odległości nie większej niż 1m;
  • poza terenem zabudowanym – w odległości 30 – 50 metrów za samochodem;
  • na drodze ekspresowej lub autostradzie – w odległości 100 metrów za samochodem.



Gdy już ustawimy trójkąt, pozostaje nam założyć kamizelkę ostrzegawczą i przygotować się do zmiany koła.
Uwaga: Pamiętajmy, aby w miarę możliwości nie zatrzymywać pojazdu na zakręcie czy wzniesieniu. Zapewni to większe bezpieczeństwo nam, jak i pozostałym uczestnikom ruchu.


Opona

Nie zwlekajmy z naprawą uszkodzonej opony - fot. pixabay.com

 

Wymiana koła krok po kroku.

Aby rozpocząć wymianę koła, potrzebujemy:

 

Ważne jest, aby wszyscy pasażerowie na czas wymiany opuścili pojazd, a ciężkie bagaże zostały wyciągnięte z bagażnika. Gdzie znajdziemy koło zapasowe? Przeważnie ukryte jest ono pod podłogą pasażera, jednak zdarza się również, że producenci umieszczają koło pod samochodem w jego tylnej części (np. Peugeot Partner I), lub na klapie bagażnika (Toyota RAV4). Gdzie znajdziemy lewarek i klucz? Zazwyczaj ukryte są one tam, gdzie koło zapasowe, rzadziej w jednym ze schowków w bagażniku. Kiedy skompletujemy już wszystkie niezbędne narzędzia, rozpoczynamy zmianę koła.

 

  1. Auto zostawiamy na biegu. Jeśli wymieniamy przednie koło, można zaciągnąć również hamulec ręczny;

  2. Jeśli mamy klin, po przeciwnej stronie pojazdu podkładamy go pod koło, aby pojazd się nie stoczył. Możemy zastąpić klin cegłą lub większym kamieniem;

  3. Jeśli mamy na kole kołpak, zdejmujemy go mocnym szarpnięciem. Nie zalecamy jego podważania, gdyż może to doprowadzić do jego uszkodzenia;

  4. Przy pomocy klucza luzujemy śruby na feldze – mniej więcej o pół obrotu. Może okazać się to trudne w przypadku ich zapieczenia. Tutaj z pomocą przyjdzie nam albo preparat penetrujący (np. WD-40) lub (co bardziej polecamy), przedłużka do klucza, która zadziała na zasadzie dźwigni. Niestety żaden z wymienionych pomocników nie znajduje się na wyposażeniu auta, dlatego warto się w niego zaopatrzyć samodzielnie.

  5. Gdy poluzowaliśmy już śruby, podnosimy samochód. W tym celu należy umieścić lewarek w odpowiednim miejscu pod progiem samochodu. Miejsce to zaznaczone jest zazwyczaj charakterystycznym wcięciem. Jeśli nie jesteśmy pewni w jakim miejscu umieścić podnośnik – zajrzyjmy do instrukcji. Gdy podnośnik nie stoi na twardym podłożu, umieśćmy pod nim coś twardego i płaskiego np. deskę.

  6. Samochód podnosimy na wysokość umożliwiającą nam ściągnięcie koła.

  7. Po podniesieniu na odpowiednią wysokość odkręcamy poluzowane wcześniej śruby, a następnie zdejmujemy koło.

  8. Nowe koło zakładamy tak, aby otwory na kole pokrywały się z otworami na piaście.

  9. Do założonego koła wstępnie wkręcamy śruby ręką, a następnie dokręcamy je kluczem metodą na krzyż (np. górna, dolna – lewa, prawa), do chwili aż poczujemy opór.

  10. Po tej czynności możemy opuścić samochód i wyjąć spod auta lewarek.

  11. Gdy auto stoi już na ziemi, dokręcamy minimalnie każdą ze śrub.

  12. Gotowe - opona zmieniona. Chowamy wszystko z powrotem, a na końcu zabieramy trójkąt i zdejmujemy kamizelkę.


Zmiana koła

Przed podniesieniem auta należy poluzować śruby - fot.pixabay.com

 

Pamiętajmy, że opona zapasowa jest zazwyczaj inna niż te, które mamy założone na samochodzie na co dzień, dlatego nie zwlekajmy z naprawą uszkodzonej opony i w miarę możliwości udajmy się z nią do wulkanizatora w celu naprawy.
Uwaga: Pamiętajmy, że o ile nie ma żadnych ograniczeń przy jeździe z założonym kołem zapasowym, o tyle w przypadku dojazdówki obowiązuje nas ograniczenie prędkości umieszczone na feldze!



Można też inaczej...

Oczywiście istnieją też alternatywy dla wymiany koła. W tym celu możemy skorzystać z:

  • Assistance – wiele firm ubezpieczeniowych posiada w pakiecie możliwość wezwania nieodpłatnej pomocy drogowej;
  • Pomocy drogowej – prywatnej firmy, która wymieni koło na nasz koszt;
  • Zestawu naprawczego z kompresorem – coraz częściej stosowanego w nowych samochodach w miejscu koła zapasowego;
  • Koła zapasowego w sprayu;

 

Jak skorzystać z zestawu naprawczego z kompresorem? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie w kolejnych artykułach.


A jak tam wasza wiedza praktyczna i teoretyczna? Czy zmieniacie koła samodzielnie? Czy może nie przytrafiła wam się jeszcze awaria w postaci przebitej opony? Dajcie znać w komentarzach.

 



Autor: Marcin

Wieloletni członek zespołu Motochemii dysponujący sporą wiedzą na temat oferowanych przez nas kosmetyków.Większość z nich udało mu się już przetestować . Raczej praktyk niż teoretyk, który woli dokładnie zgłębić pewne zagadnienia zanim zacznie wypowiadać się na ich temat. Prywatnie fan motoryzacji czasów PRL i niepoprawny sympatyk Fiata.


Ostatnie opinie o tym artykule


Dodaj opinię

Paweł
Wiecie co dawniej to było nie do pomyślenia, żeby facet nie potrafił sobie zmienić koła we własnym samochodzie! A teraz? nie wiem czym Ci młodzi się przejmują? Że co, że ręce sobie pobrudzą? Czy może nie potrafią podnieść auta na podnośniku? Masakra
Ocena artykułu:
piątek, 19 listopad 2021
Bitom
Ja zawsze mam zapasowe? A co?
Ocena artykułu:
piątek, 15 październik 2021
Patryk
A kto teraz wozi ze sobą zapas??
Ocena artykułu:
wtorek, 12 październik 2021
Mateusz
Nie złapałem nigdy gumy, ale zamiast zapasu mam zestaw naprawczy mam nadzieję że wystarczy.
Ocena artykułu:
poniedziałek, 13 wrzesień 2021
Miłosz
No wszystko fajnie pod warunkiem, że masz zapas w samochodzie, bo jak nie masz to laweta się kłania.
Ocena artykułu:
czwartek, 08 lipiec 2021
Leszek
No kiedyś przede mną rozerwało oponę w ciężarówce. Stara była jak świat zastanawiałem się jak przeszła przez diagnostykę i podbili mu dowód. Dobrze że gościu jechał powoli i wyhamował, bo mógłby skończyć w rowie.
Ocena artykułu:
środa, 16 czerwiec 2021
Bartek
Dzwonię po assistance, oni się tym zajmują.
Ocena artykułu:
wtorek, 08 czerwiec 2021
Czarek
No najgorzej jest na dużych blokowiskach, bo jak towarzystwo popije a potem w nocy wraca do domu to różne pomysły im przychodzą do głowy.
Ocena artykułu:
piątek, 14 maj 2021
Kacpi
Widziałem wczoraj kolesia z dwoma flakami na przednich kołach, ale obstawiam, że chyba mu ktoś przebił bo dwa naraz z przodu?
Ocena artykułu:
poniedziałek, 19 kwiecień 2021
Zbyszek
U mnie na szczęście jest tak, że jak się coś dzieje z kołami to do pierwszego wulkanizatora jeszcze uda mi się dojechać.
Ocena artykułu:
czwartek, 25 marzec 2021
Michał
Teraz to po pierwsze trzeba mieć koło zapasowe w bagażniku, a teraz to czasem trudno o to!
Ocena artykułu:
poniedziałek, 01 luty 2021
Natan
Pamiętam czasy jako małe dziecko stało się na poboczu, a tata mozolnie wymieniał koło, wtedy wydawało mi się to super ekscytujące, teraz wolałbym tego nie doświadczyć.
Ocena artykułu:
czwartek, 26 listopad 2020
Diabeu
A ja wożę dojazdowkę i na razie na szczęście z niej nie korzystałem, mam też ten cały tire doctor z uszczelniaczem i kompresorem ale nie wiem na ile to zadziała :D Ktoś próbował już?
Ocena artykułu:
wtorek, 03 listopad 2020
Arkadiusz
TEraz to o przebitej oponie ifnormuje komputer pokładowy :) Zazwyczaj koła nie ma zapasowego więc zostaje tire doktor i wulkanizacja albo dzwonisz po assistance ;)
Ocena artykułu:
sobota, 05 wrzesień 2020

HOT - Promocje
Zobacz wszystkie promocje
Promocja
Dr. Marcus Senso Spray Green Apple 50ml Zapach Samochodowy w Sprayu

Dr. Marcus

Dostajesz punktów: 5

Dostawa od: 13.50zł

7.20zł5.76zł


Promocja
WD-40 Kanister 5L Preparat Wielozadaniowy WD40 w Płynie Penetrant Smar Odrdzewiacz

WD-40 Company

Dostajesz punktów: 39

Dostawa od: 13.50zł

129.95zł125.00zł


Promocja
K2 Bora Plus Piana Aktywna do Mycia Aut Osobowych Ciężarowych Busów 1kg

K2

Dostajesz punktów: 3

Dostawa od: 13.50zł

12.60zł12.21zł


Promocja
Shell Helix Ultra Diesel 5W40 4L Olej Silnikowy Syntetyczny

Shell

Dostajesz punktów: 21

Dostawa od: 13.50zł

105.90zł99.54zł


Promocja
Tungsram Sportlight Extreme +40% H1 12V 55W P14,5s Żarówki Samochodowe 5000K 2szt.

Tungsram

Dostajesz punktów: 9

Dostawa od: 13.50zł

22.30zł19.82zł


Promocja
K2 Roton PRO 1L Płyn Żel do Czyszczenia Felg

K2

Dostajesz punktów: 5

Dostawa od: 13.50zł

24.50zł23.76zł




Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Copyright © 2021 https://www.motochemia.pl