Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Poradnik >
- Porady Motoryzacyjne >
- Jak wymienić koło na zapasowe? Przebita opona w praktyce.
Jak wymienić koło na zapasowe? Przebita opona w praktyce.
Przebita opona, czyli tak zwany kapeć. Może się przydarzyć każdemu, a zwykle przytrafia się w najmniej odpowiednim momencie. Najlepszym i najskuteczniejszym sposobem na naprawę tej usterki jest oczywiście wymiana koła na to, które mamy w zapasie. Jak jednak zrobić to poprawnie?
Spis treści:
Ani teoria, ani praktyka.
Jak rozpoznać, że przebiliśmy oponę?
Co zrobić, gdy złapiemy gumę w trakcie jazdy?
Wymiana koła krok po kroku.
Można też inaczej...
Ani teoria, ani praktyka.
W jednym z ostatnich artykułów poruszaliśmy temat holowania, jako czynności, którą zna każdy kierowca, ale nie każdy umie ją wykonać. Dokładnie tak samo wygląda sytuacja ze zmianą przebitego koła.
Sprawdź również: Holowanie samochodu? Jak zrobić to prawidłowo?
O ile dla naszych dziadków i ojców czynność ta była czymś oczywistym, o tyle większość młodych kierowców w przypadku „kapcia” rozkłada ręce. Wbrew pozorom wymiana koła w samochodzie na zapasowe nie jest czynnością skomplikowaną, a umiejętność jego zmiany może nie raz uratować nam skórę, tym bardziej w przypadku gdy wezwanie pomocy drogowej nie będzie możliwe. Tymczasem większość młodszych kierowców przyznaje, że nie wie jak poprawnie zmienić koło na zapas ani w praktyce, ani nawet w teorii. Dlatego właśnie podpowiadamy jak zrobić to poprawnie.
Jak rozpoznać, że przebiliśmy oponę?
W przypadku samochodu stojącego na parkingu przebitą oponę rozpoznać nie jest trudno. Brak powietrza w kole i samochód oparty na samej feldze – taki widok mówi sam za siebie. Jednak przebita/uszkodzona opona nie zawsze objawia się kompletnym flakiem. Zaniepokoić może również widoczny ubytek powietrza w jednym z kół. Taki widok może oznaczać:
- uszkodzony wentyl;
- rozszczelnioną oponę od felgi;
- naruszoną powierzchnię gumy (np. przez wbity gwóźdź).
W takim wypadku należy oczywiście dobić powietrze w oponie do odpowiedniej wartości (podanej w instrukcji pojazdu), przy pomocy kompresora podręcznego lub tego dostępnego na każdej stacji benzynowej, a następnie przez kilka dni obserwować koło. Jeśli znów zauważymy ubytek, warto udać się do wulkanizatora w celu fachowej diagnozy i naprawy. Jak jednak rozpoznać uszkodzoną oponę, podczas gdy jedziemy? Pierwszą oznaką uszkodzonej opony w trakcie jazdy będzie samoistne skręcanie samochodu w jedną stronę. Jeśli uszkodzenie jest spore, ściąganie będzie coraz bardziej narastać. Kolejną oznaką może być również charakterystyczne dudnienie, a nawet syczenie dochodzące do kabiny z opony, z której po prostu uchodzi powietrze.
Przebita opona w aucie na postoju jest łatwa do rozpoznania - fot.pixabay.com
Co zrobić, gdy złapiemy gumę w trakcie jazdy?
Przede wszystkim nie panikować. Bardzo rzadko zdarza się, żeby całe powietrze z opony zeszło na raz, dlatego też warto wykorzystać ten moment, który nam pozostał, aby poszukać dogodnego miejsca do zmiany koła. Najlepszy do tego celu będzie parking z płaskim podłożem. Jeśli nie ma takiego w pobliżu, warto zatrzymać się na zatoczce lub chociaż na szerokim poboczu przy drodze, a następnie ustawić za samochodem trójkąt ostrzegawczy. Trójkąt ostrzegawczy należy ustawić w następującej odległości:
- w terenie zabudowanym – tuż za samochodem lub w odległości nie większej niż 1m;
- poza terenem zabudowanym – w odległości 30 – 50 metrów za samochodem;
- na drodze ekspresowej lub autostradzie – w odległości 100 metrów za samochodem.
Gdy już ustawimy trójkąt, pozostaje nam założyć kamizelkę ostrzegawczą i przygotować się do zmiany koła.
Uwaga: Pamiętajmy, aby w miarę możliwości nie zatrzymywać pojazdu na zakręcie czy wzniesieniu. Zapewni to większe bezpieczeństwo nam, jak i pozostałym uczestnikom ruchu.
Nie zwlekajmy z naprawą uszkodzonej opony - fot. pixabay.com
Wymiana koła krok po kroku.
Aby rozpocząć wymianę koła, potrzebujemy:
- Ustawionego trójkąta ostrzegawczego;
- Ubranej kamizelki odblaskowej;
- Koła zapasowego lub dojazdowego;
- Lewarka, czyli podnośnika;
- Odpowiedniego klucza do kół;
- Ewentualnie klina pod koło.
Ważne jest, aby wszyscy pasażerowie na czas wymiany opuścili pojazd, a ciężkie bagaże zostały wyciągnięte z bagażnika. Gdzie znajdziemy koło zapasowe? Przeważnie ukryte jest ono pod podłogą pasażera, jednak zdarza się również, że producenci umieszczają koło pod samochodem w jego tylnej części (np. Peugeot Partner I), lub na klapie bagażnika (Toyota RAV4). Gdzie znajdziemy lewarek i klucz? Zazwyczaj ukryte są one tam, gdzie koło zapasowe, rzadziej w jednym ze schowków w bagażniku. Kiedy skompletujemy już wszystkie niezbędne narzędzia, rozpoczynamy zmianę koła.
- Auto zostawiamy na biegu. Jeśli wymieniamy przednie koło, można zaciągnąć również hamulec ręczny;
- Jeśli mamy klin, po przeciwnej stronie pojazdu podkładamy go pod koło, aby pojazd się nie stoczył. Możemy zastąpić klin cegłą lub większym kamieniem;
- Jeśli mamy na kole kołpak, zdejmujemy go mocnym szarpnięciem. Nie zalecamy jego podważania, gdyż może to doprowadzić do jego uszkodzenia;
- Przy pomocy klucza luzujemy śruby na feldze – mniej więcej o pół obrotu. Może okazać się to trudne w przypadku ich zapieczenia. Tutaj z pomocą przyjdzie nam albo preparat penetrujący (np. WD-40) lub (co bardziej polecamy), przedłużka do klucza, która zadziała na zasadzie dźwigni. Niestety żaden z wymienionych pomocników nie znajduje się na wyposażeniu auta, dlatego warto się w niego zaopatrzyć samodzielnie.
- Gdy poluzowaliśmy już śruby, podnosimy samochód. W tym celu należy umieścić lewarek w odpowiednim miejscu pod progiem samochodu. Miejsce to zaznaczone jest zazwyczaj charakterystycznym wcięciem. Jeśli nie jesteśmy pewni w jakim miejscu umieścić podnośnik – zajrzyjmy do instrukcji. Gdy podnośnik nie stoi na twardym podłożu, umieśćmy pod nim coś twardego i płaskiego np. deskę.
- Samochód podnosimy na wysokość umożliwiającą nam ściągnięcie koła.
- Po podniesieniu na odpowiednią wysokość odkręcamy poluzowane wcześniej śruby, a następnie zdejmujemy koło.
- Nowe koło zakładamy tak, aby otwory na kole pokrywały się z otworami na piaście.
- Do założonego koła wstępnie wkręcamy śruby ręką, a następnie dokręcamy je kluczem metodą na krzyż (np. górna, dolna – lewa, prawa), do chwili aż poczujemy opór.
- Po tej czynności możemy opuścić samochód i wyjąć spod auta lewarek.
- Gdy auto stoi już na ziemi, dokręcamy minimalnie każdą ze śrub.
- Gotowe - opona zmieniona. Chowamy wszystko z powrotem, a na końcu zabieramy trójkąt i zdejmujemy kamizelkę.
Przed podniesieniem auta należy poluzować śruby - fot.pixabay.com
Pamiętajmy, że opona zapasowa jest zazwyczaj inna niż te, które mamy założone na samochodzie na co dzień, dlatego nie zwlekajmy z naprawą uszkodzonej opony i w miarę możliwości udajmy się z nią do wulkanizatora w celu naprawy.
Uwaga: Pamiętajmy, że o ile nie ma żadnych ograniczeń przy jeździe z założonym kołem zapasowym, o tyle w przypadku dojazdówki obowiązuje nas ograniczenie prędkości umieszczone na feldze!
Można też inaczej...
Oczywiście istnieją też alternatywy dla wymiany koła. W tym celu możemy skorzystać z:
- Assistance – wiele firm ubezpieczeniowych posiada w pakiecie możliwość wezwania nieodpłatnej pomocy drogowej;
- Pomocy drogowej – prywatnej firmy, która wymieni koło na nasz koszt;
- Zestawu naprawczego z kompresorem – coraz częściej stosowanego w nowych samochodach w miejscu koła zapasowego;
- Koła zapasowego w sprayu;
Jak skorzystać z zestawu naprawczego z kompresorem? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie w kolejnych artykułach.
A jak tam wasza wiedza praktyczna i teoretyczna? Czy zmieniacie koła samodzielnie? Czy może nie przytrafiła wam się jeszcze awaria w postaci przebitej opony? Dajcie znać w komentarzach.
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2024 https://www.motochemia.pl