Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Poradnik >
- Informacje Motoryzacyjne >
- Jak działa eCall, czyli system SOS dla kierowców.
Jak działa eCall, czyli system SOS dla kierowców.
Coraz szybszy rozwój technologiczny z biegiem lat zaczął wywierać coraz większy wpływ na motoryzację. Możemy to dostrzec, chociażby patrząc na listę wyposażenia współczesnych samochodów. ABS czy ESP to elementy wyposażenia, które już nikogo nie dziwią, a to dopiero początek tej listy. W ciągu ostatnich 10 lat do samochodów trafiło wyjątkowo wiele „asystentów wspomagania jazdy”, do których zaliczymy między innymi aktywny tempomat, system rozpoznawania znaków czy kontroli martwego punktu. Jeden z takich systemów został nawet zatwierdzony przez Unię Europejską jako obowiązkowy element wyposażenia samochodu. Mowa tu o systemie eCall. Czym jest ten system? Na jakiej zasadzie działa? O tym powiemy w dzisiejszym artykule.
Spis treści:
Co to jest system eCall?
Do kogo i jakie informacje przesyła eCall?
Od kiedy eCall jest obowiązkowy? Czy są wyjątki?
Jakie są założenia „systemu SOS”?
Czy istnieją uniwersalne systemy eCall do samodzielnego montażu?
Co to jest system eCall?
ECall zwany często przez kierowców systemem SOS, to ogólnoeuropejski system szybkiego powiadamiania służb ratunkowych, który znajduje się na wyposażeniu samochodów osobowych i ciężarowych. Jak działa system eCall? Przede wszystkim należy zaznaczyć, że może on zadziałać automatycznie lub manualnie. Co to oznacza? Oznacza to mniej więcej tyle, że może on zostać uruchomiony automatycznie przez pojazd podczas wypadku po wystrzeleniu poduszek powietrznych lub ręcznie przez kierowcę czy pasażera przy pomocy odpowiedniego przycisku na desce rozdzielczej (choć częściej przycisk ten umieszczany jest przez producentów samochodów na podsufitce). Przycisk ten oznaczony jest infografiką z napisem „SOS” i aby go aktywować niezbędne jest jego dłuższe przytrzymanie. Pojedyncze kliknięcie nie powinno aktywować systemu. Dlaczego? Jest to zabezpieczenie, które ma za zadanie zapobiec niepożądanemu wezwaniu służb ratowniczych.
Zobacz również: |
Do kogo i jakie informacje przesyła eCall?
Kliknięcie guzika „SOS” lub jego automatyczne uruchomienie, powoduje wysłanie informacji do centrum alarmowego, czyli pod międzynarodowy numer alarmowy 112. Jakie jednak informacje są wysyłane? W powiadomieniu, które wysyła eCall, dyspozytor otrzymuje informacje takie jak:
-
Rodzaj aktywacji (ręczna/automatyczna).
-
Numer VIN pojazdu.
-
Rodzaj układu napędowego pojazdu.
-
Dokładna lokalizacja samochodu.
-
Kierunek jazdy.
-
Liczba pasażerów.
Warto wspomnieć, że ręczne uruchomienie eCall może powodować również połączenie bezpośrednio z numerem 112.
Kiedy czujniki eCall wykryją kolizję, od razu wysyła odpowiednią wiadomość do dyspozytora 112 - fot.pixabay.com
Od kiedy eCall jest obowiązkowy? Czy są wyjątki?
System eCall z dniem 1 kwietnia 2018 roku stał się obowiązkowym wyposażeniem każdego nowego samochodu na terenie Unii Europejskiej, który po tym terminie uzyskał homologację. Obowiązek ten został wprowadzony na mocy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/758 z dnia 29 kwietnia 2015 r. Czy są jakieś wyjątki dla tego rozporządzenia? Oczywiście, a należą do nich:
-
Samochody wyprodukowane w niewielkich seriach i homologowanych zgodnie z art. 22 i 23 dyrektywy 2007/46/WE;
-
Samochody dopuszczone zgodnie z art. 24 dyrektywy 2007/46/WE;
-
Samochody, które ze względów technicznych nie mogą być wyposażone w system eCall, określonych zgodnie z ust. 2.
Jakie jest założenie „systemu SOS”?
Głównym celem wprowadzenia obowiązkowego montażu eCall w pojazdach jest oczywiście ograniczenie liczby ofiar śmiertelnych wypadków samochodowych zarówno w miastach, jak i poza terenem zabudowanym. Dzięki niemu służby ratunkowe powiadamiane są o zaistniałym zdarzeniu nawet do 60% szybciej, a to nie wszystko. Według wstępnych szacunków za sprawą działania tego systemu liczba śmiertelnych ofiar wypadków na terenie całej Unii Europejskiej zmniejszy się o 4%, a liczba uczestników z poważnymi obrażeniami ciała nawet do 6%. Największym atutem eCall jest jednak dokładność danych, jakie uzyskuje dyspozytor po wypadku. Człowiek w przypływie stresu i emocji często nie jest w stanie podać telefonicznie dokładnych danych, choćby tych dotyczących położenia. Tutaj całkowicie wyręcza nas maszyna i robi to bezbłędnie.
Czy istnieją uniwersalne systemy eCall do samodzielnego montażu?
Jeśli nie posiadamy samochodu, który został homologowany po 1 kwietnia 2018 roku, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie posiadamy na pokładzie systemu eCall. W przypadku pojazdów, które były produkowane w tamtym czasie, istnieje możliwość ich doposażenia o ten system, jednak co w przypadku, gdy mamy starszy samochód, a producent nigdy nie przewidział montażu modułu SOS? Tutaj z pomocą przychodzi firma Bosch, która opracowała specjalny, uniwersalny system automatycznego powiadamiania o wypadku, dostępny dla każdego samochodu. Urządzenie to stanowi niewielkich rozmiarów moduł, który podłączany jest do gniazda zapalniczki i łączy się poprzez bluetooth z aplikacją w telefonie. Moduł ten posiada wbudowany akcelerometr oraz czujniki temperatury, które stale monitorują to, co dzieje się dookoła. W przypadku zarejestrowania dużych przeciążeń, urządzenie poprzez telefon, powiadamia służby ratownicze.
A czy Wy macie w swoim samochodzie system eCall? Czy doposażylibyście w niego swój samochód? Zostawcie swoje opinie w komentarzach pod artykułem.
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2024 https://www.motochemia.pl