Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Poradnik >
- Porady Motoryzacyjne >
- Jak często wymieniać filtry w samochodzie?
Jak często wymieniać filtry w samochodzie?
Użytkowanie samochodu to nie tylko codzienna jazda, mycie karoserii, czy tankowanie paliwa na stacji benzynowej. To także dbanie o jego dobry stan techniczny i regularne serwisowanie. Dotyczy to szczególnie typowych dla samochodu części eksploatacyjnych. Należą do nich między innymi klocki hamulcowe, tarcze, bębny, szczęki oraz filtry. Te ostatnie wymieniamy zdecydowanie najczęściej. Odpowiadają one za oczyszczanie powietrza i cieczy, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania jednostki napędowej. Jakie filtry znajdziemy na pokładzie samochodu? Jak często je wymieniać? O tym w dzisiejszym artykule.
Spis treści:
Jak często wymieniać filtr powietrza?
Kiedy wymienić filtr paliwowy?
Filtr kabinowy – filtr przestrzeni pasażerskiej
Jak często wymieniać filtr pyłkowy?
Najpopularniejsi producenci filtrów samochodowych
Filtry samochodowe – rodzaje
Filtry to jedne z najczęściej kupowanych części samochodowych. Ich duża popularność jest wynikiem stosunkowo niskich interwałów wymiany, które narzucane są przez producentów pojazdów. Jakie filtry znajdują się w samochodzie? Do tych, które znajdziemy w największej ilości samochodów zaliczymy:
Każdy samochód zaopatrzony jest w przynajmniej dwa filtry z tej grupy: filtr powietrza i filtr oleju. Filtry kabinowe, czyli filtry przestrzeni pasażerskiej wprowadzone zostały do fabrycznego wyposażenia aut stosunkowo niedawno. Nie znajdziemy go na pokładzie starszych samochodów, czego przykładem może być np. Fiat Seicento. Ku pewnemu zaskoczeniu, nie każdy samochód posiada również wymienny filtr paliwa. Jeden z podstawowych elementów układu paliwowego, bardzo często zintegrowany jest z pompą paliwa i umieszczony jest we wnętrzu baku.
Co to jest filtr powietrza?
Pierwszym typem filtra stosowanym w silnikach spalinowych jest filtr powietrza. Za co odpowiada filtr powietrzny? Jak nietrudno się domyślić, jego podstawowym zadaniem jest oczyszczenie zasysanego przez silnik powietrza z wszelkich zanieczyszczeń takich jak drobiny kurzu, brud drogowy, pyłki, a nawet woda czy błoto. Jest to niezwykle istotne dla procesu tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania. Można zatem uznać, że część ta w dużej mierze odpowiada za sprawne funkcjonowanie jednostki napędowej. Budowa filtra powietrza nie jest skomplikowana. Zazwyczaj składa się on z gumowego lub plastikowego stelaża, papierowego elementu filtrującego i dodatkowej włókniny filtrującej. Rzadziej filtry te wyposażone są również w metalową siatkę, która nadaje sztywności całej konstrukcji. Warto wspomnieć, że sam element filtrujący umieszczony jest w stelażu w taki sposób, aby jak najlepiej filtrować zasysane powietrze. W pojazdach stosowane są najczęściej dwa rodzaje tych elementów:
- Filtry kształtowe (cylindryczne lub stożkowe).
- Wkłady filtracyjne (panelowe lub pierścieniowe).
Jak często wymieniać filtr powietrza?
Silnikowy filtr powietrza jest jednym z najczęściej wymienianych elementów tego typu. Producenci samochodów zazwyczaj zalecają ich serwis po przejechaniu 15 – 40 tys. km lub przynajmniej raz w roku. W praktyce kierowcy najczęściej serwisują ten element przy okazji co sezonowej zmiany oleju silnikowego i filtra oleju, czyli po przejechaniu 15 – 30 tys. km. My ze swojej strony zalecamy ten drugi interwał wymiany, a w przypadku użytkowania samochodu w aglomeracjach o dużym zanieczyszczeniu powietrza, proponujemy wymieniać filtr nawet nieco częściej. Pamiętajmy, że filtr powietrza jest płucami naszego silnika. Jego zapchanie zmniejszy wydajność jednostki, co odbije się również na zużyciu paliwa.
W amerykańskich Muscle Car-ach często znajdziemy filtr powietrza pierścieniowy – fot. pixabay.com
Do czego służy filtr oleju?
Filtr oleju to jeden z najważniejszych podzespołów tego typu, montowany w silniku samochodowym. Służy do filtracji oleju silnikowego z wszelkich zanieczyszczeń wynikających z pracy jednostki napędowej. To właśnie dzięki niemu olej silnikowy dłużej zachowuje swoje wyjściowe parametry. W znacznym stopniu wpływa to na wydajną pracę i zużycie jednostki napędowej. Na rynku rozróżnimy dwa typy filtrów oleju stosowanych we współczesnych samochodach:
- Filtr oleju puszkowy.
- Wkład filtra oleju.
Wkład filtra oleju to podzespół składający się z plastikowego, cylindrycznego stelaża, na którym umieszczony jest specjalnie uformowany materiał filtrujący. Filtr tego typu umieszczany jest bezpośrednio w jednostce napędowej lub w specjalnej przykręcanej do niego obudowie. Najczęściej filtry te stosowane są w samochodach napędzanych olejem napędowym, choć dziś nie jest to już regułą. Puszkowy filtr oleju posiada kształt metalowej puszki, na której wierzchu umieszczony jest gwintowany otwór. Przy jego pomocy jest on przykręcany bezpośrednio do silnika. W jego wnętrzu znajdują się natomiast materiały i komory filtrujące, a także zawór zwrotny.
Nie wiesz jak dobrać olej? Sprawdź artykuł: Jak dobrać odpowiedni olej silnikowy? Na co zwrócić uwagę?
Co ile wymieniać filtr oleju?
Filtr oleju to element najczęściej wymieniany nie tylko spośród wszystkich filtrów, ale również wśród wszystkich części eksploatacyjnych. Serwisowany jest on wraz z olejem silnikowym, zazwyczaj po przejechaniu 10 - 30 tys. km lub przynajmniej raz w roku. Zarówno niektórzy producenci olejów, jak i samochodów zezwalają na wydłużenie tych interwałów. Mimo to dla dobra silnika, jak i jego pełnej sprawności nie zaleca się rzadszej wymiany filtra i oleju niż co 30 tys. km.
Do czego służy filtr paliwa?
Filtr paliwa jest jedną z najczęściej pomijanych przez kierowców części eksploatacyjnych, podczas użytkowania samochodu. Niestety bardzo niesłusznie. Element ten odpowiada za oczyszczenia paliwa (benzyny lub oleju napędowego) z wszelkich zanieczyszczeń. Wbrew pozorom paliwo, którym napędzane jest nasze auto, nie jest wcale takie czyste. Może się w nim znajdować nie tylko woda, ale także zanieczyszczenia związane z jego transportem czy przechowywaniem. Co więcej, benzyna czy olej napędowy mogą również ulec zabrudzeniu w naszym samochodzie. Może się tak stać w przypadku wewnętrznej degradacji zbiornika paliwa oraz... zanieczyszczonego filtra paliwowego. Dostanie się brudu z baku paliwa do układu, może mieć opłakane skutki. Jednym z groźniejszych przykładów jest zatkanie wtrysków paliwa, których naprawa wiąże się z poniesieniem wysokich kosztów. Należy wspomnieć, że w pojazdach montowane są obecnie cztery typy filtrów paliwowych:
- Filtr paliwa liniowy.
- Wkład filtra paliwa.
- Filtr paliwa puszkowy.
- Filtr paliwowy zintegrowany z pompą.
Systematyczna wymiana filtrów jest bardzo ważna dla sprawności silnika – fot. pixabay.com
Kiedy wymienić filtr paliwowy?
Filtr paliwowy jest jednym z najrzadziej wymienianych elementów tego typu. Interwały jego wymiany sięgają zazwyczaj 100 tys. km. W przypadku samochodów z filtrem zespolonym z pompą paliwa, okres ten wydłuża się nawet do 240 tys. km. Jego częstszą wymianę zaleca się jedynie w silnikach Diesla (co 30 tys. km), które są szczególnie czułe na zmiany jakości paliwa. W praktyce, części filtrujące paliwo wymieniane są zazwyczaj co drugą wymianę oleju.
Filtr kabinowy – filtr przestrzeni pasażerskiej
Filtr pyłkowy to jeden z tych elementów, który w żaden sposób nie jest powiązany z silnikiem. Jego podstawowym zadaniem jest oczyszczenie powietrza dostającego się do wnętrza przedziału pasażerskiego. Filtry tego typu chronią pasażerów samochodu przed spalinami, kurzem, pyłkami, zanieczyszczeniami drogowymi, a nawet smogiem. Posiadają one budowę panelową, której podstawę stanowi specjalna włóknina filtrująca. W ofercie producentów części dostępne są również wersje ulepszone, które mają dodatkową ochronę w postaci węgla aktywnego lub włókniny pochłaniającej smog. Obecnie w sprzedaży znaleźć możemy trzy rodzaje filtrów kabinowych:
- Filtry kabinowe standard (papierowe).
- Filtry przeciwpyłkowe węglowe.
- Filtry kabinowe anty smogowe.
Jak często wymieniać filtr pyłkowy?
Filtr kabinowy najlepiej wymienić przy okazji przeglądu klimatyzacji (jeśli samochód ja posiada), czyli przynajmniej raz w roku. Analogiczna sytuacja dotyczy pojazdów bez klimatyzacji. W przypadku użytkowania auta w aglomeracjach o dużym zanieczyszczeniu powietrza zaleca się ich częstsze wymienianie. Jest to niezwykle istotne dla skutecznego zatrzymywania alergenów, smogu, spalin i innych miejskich zanieczyszczeń.
Najpopularniejsi producenci filtrów samochodowych
Filtry samochodowe stanowią całkiem obszerny segmenty rynku motoryzacyjnego. Na tyle obszerny, że elementy te oferowane są nie tylko przez marki specjalizujące się w produkcji części samochodowych. Tworzą je również firmy, które ukierunkowane są jedynie na produkcję i sprzedaż tych elementów. Do najpopularniejszych obecnie marek filtrów oleju, powietrza, paliwa i kabiny zaliczymy marki: Bosch, Knecht (Mahle), Filtron, Mann Filter, Kamoka i Denckermann. Wśród filtrów sportowych, nieprzerwanie od lat dominuje natomiast firma K&N, która specjalizuje się w tworzeniu wysokowydajnych filtrów sportowych.
Gdzie kupić filtry do auta?
Filtry do samochodu najlepiej zakupić oczywiście w sklepie motoryzacyjnym. Są one dostępne również w naszej ofercie, zarówno on-line na stronie internetowej, jak i w sklepach stacjonarnych na terenie Krakowa. Jak dobrać filtry do samochodu? Jest na to kilka sposobów. Najprostszym jest skorzystanie z katalogu wybranego producenta filtrów. Taki katalog oferuje np. marka Filtron. Oczywiście przy doborze można również skorzystać z pomocy sprzedawcy, który rozwieje wszelkie wątpliwości dotyczące zakupu kompletu filtrów.
A jak często wy wymieniacie filtry w swoich samochodach? Czy wymieniacie je częściej, niż zalecają producenci? Piszcie w komentarzach!
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2024 https://www.motochemia.pl