Infolinia czynna:
Pon-pt: 8:00 - 18:00 Sob: 9:00 - 14:00
Mój koszyk
Pusty
wybierz pojazd
szukaj także w numerach OEM
wybierz pojazd

Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Poradnik  > 
  3. Porady Motoryzacyjne  > 
  4. Holowanie samochodu ? jak zrobić to prawidłowo?

Holowanie samochodu ? jak zrobić to prawidłowo?

Data aktualizacji: wtorek, 17 listopad 2020

Holowanie samochodu to umiejętność, do której nie przygotujemy się podczas odbywania kursu na prawo jazdy. Nie przygotuje nas też do tego żadna szkoła ani żaden egzamin, a jedynie praktyka. Niestety do braku praktyki, a nawet podstawowej wiedzy teoretycznej na temat holowania przyznaje się znaczna część kierowców, czego my kierowcy doświadczamy najczęściej dopiero na ulicach naszych miast. Niestety nie nauczymy was holować, ale podpowiemy jak robić to poprawnie.



Spis treści

Czy można holować samochód?
Jakiego pojazdu nie wolno holować?
Przystępujemy do holowania. Co potrzebujemy?
Jakiej linki użyć do holowania?
Jakiego trójkąta użyć? Gdzie go zamontować?
Kto może holować drugi pojazd?
Czy holowane auto musi mieć ważny przegląd techniczny i OC?
Czy w holowanym samochodzie może znajdować się pasażer?
O czym jeszcze należy pamiętać podczas holowania?
Podstawa Prawna – holowanie według kodeksu drogowego

 

Czy można holować samochód? 

W pierwszej kolejności należy odpowiedzieć na pytanie podstawowe: czy można holować samochód? To zagadnienie należy rozważyć zarówno z punktu widzenia technicznego, jak i prawnego. Według polskiego prawa, a dokładniej kodeksu drogowego, oczywiście dopuszczalne jest holowanie pojazdu, jednak może się ono odbywać tylko według ściśle określonych przepisów. Jeśli chodzi o aspekty techniczne, tutaj trzeba stanowczo zaznaczyć, że nie każdy pojazd nadaje się do holowania, co wynikać może przede wszystkim z jego konstrukcji. Z tego właśnie powodu, zanim przystąpimy do ciągnięcia uszkodzonego pojazdu, warto w pierwszej kolejności sprawdzić, czy zezwala na to jego budowa.

 

Jakiego samochodu nie wolno holować?

Z punktu widzenia konstrukcji pojazdu, nie należy holować samochodów:

  

  • Wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów (niektórzy producenci dopuszczają jednak holowanie na niewielkich dystansach);
  • Elektrycznych;
  • Hybrydowych (niektórzy producenci dopuszczają holowanie);
  • Z zawieszeniem hydropneumatycznym i pneumatycznym, w przypadku awarii silnika lub rozszczelnienia układu;
  • Z napędem na obie osie (4x4);

  

Oczywiście, tak jak wspomnieliśmy przy niektórych podpunktach, istnieją pewne odstępstwa od tych reguł, dlatego też warto przed przystąpieniem do holowania zaczerpnąć informacji bezpośrednio z instrukcji naszego pojazdu lub w wyspecjalizowanej stacji obsługi ASO. Jeśli nie mamy stu procentowej pewności co do tego, czy nasz samochód można „ciągnąć”, wtedy najbezpieczniej skorzystać z pomocy lawety.

 

Laweta

Jeśli nie jesteśmy pewni czy nasz samochód można holować, lepiej wezwać lawete - fot.pixabay.com

 

Przystępujemy do holowania. Co potrzebujemy?

Jeśli już określiliśmy, czy nasz samochód nadaje się do ciągnięcia i jesteśmy pewni, że nie chcemy wzywać lawety, potrzebujemy:

  

  • Linki holowniczej;
  • Trójkąta ostrzegawczego;
  • Dwóch kierowców z ważnym prawem jazdy;
  • Dwóch pojazdów z aktualnym badaniem technicznym i ubezpieczeniem;

 

Jakiej linki użyć do holowania?

Przepisy kodeksu drogowego jasno określają jakiej linki możemy użyć do holowania drugiego samochodu. Długość połączenia giętkiego między samochodami, a więc linki, nie powinna być mniejsza niż 4 metry i nie większa niż 6 metrów. Powinna być ona wyposażona w haki, które uniemożliwią odczepienie się pojazdu holowanego podczas jazdy. Linka powinna być oznaczona naprzemiennie pasami białymi i czerwonymi lub chorągiewką o barwie czerwonej albo żółtej. Warto zaznaczyć, że ostatni nakaz nie obowiązuje w przypadku holowania pojazdu Sił Zbrojnych RP. Oczywiście dopuszczalne jest również ciągnięcie uszkodzonego pojazdu, przy pomocy tzw. sztywnego holu. Wtedy też minimalna odległość między pojazdami wynosić powinna 3 metry.

Podsumowując: Linka przeznaczona do holowania musi zapewnić montaż uniemożliwiający jej odczepienie. Może posiadać każdy kolor, pod warunkiem, że będzie ona oznaczona żółtą lub czerwoną chorągiewką. Jej długość powinna mieścić się w przedziale 4-6 metrów.


Linka holownicza

Linka holownicza giętka powinna posiadać długość od 4 do 6 metrów - fot. pixabay.com

 

Jakiego trójkąta użyć? Gdzie go zamontować?

Do holowania samochodu możemy użyć odpowiednio atestowanego trójkąta, który powinien znajdować się na liście obowiązkowego wyposażeniu naszego pojazdu.

 

Zobacz również: Jakie wyposażenie jest wymagane w samochodzie w Polsce i za granicą?


Przepisy prawa niestety dość nieprecyzyjnie opisują, w jakim miejscu powinien on się znajdować podczas holowania. Według nich trójkąt musi zostać umiejscowiony z tyłu po lewej stronie na pojeździe holowanym. Przepis ten jest bardzo często źle interpretowany przez kierujących i trójkąt umieszczany jest przez nich zazwyczaj tuż za tylną szybą. Niestety, taki montaż nie zapewnia jego odpowiedniej widoczności i często jest karany mandatem, dlatego też uczulamy: trójkąt należy zamontować dosłownie na samochodzie, po lewej stronie jego tylnego bagażnika. Trójkąt może zostać zastąpiony widocznym dla innych użytkowników żółtym sygnałem błyskowym, np. kogutem lub doczepianą lampą ostrzegawczą montowaną na magnes.

Pamiętajmy! Sygnałem ostrzegawczym nie są światła awaryjne i nie wolno ich używać podczas holowania!

Trójkąt z powodzeniem możemy zastąpić lampą ostrzegawczą - film motochemia.pl


Kto może holować drugi pojazd?

Kodeks drogowy dokładnie określa, kto może uczestniczyć w holowaniu pojazdów. Zarówno za kierownicą samochodu holującego, jak i holowanego musi siedzieć osoba z ważnym prawem jazdy. Wydawać by się mogło, że jest to rzeczą oczywistą, jednak do dziś zdarzają się przypadki, w których pojazd holowany prowadzi osoba bez odpowiednich uprawnień. Tutaj warto również wspomnieć, że za cały holowany zestaw odpowiada osoba holująca. Oznacza to, że za nieprawidłowe przygotowanie aut i nieprawidłowy przebieg holowania odpowie ze swojej polisy OC osoba, która ciągnie niesprawny pojazd. Wyjątkiem od tej reguły jest jedynie kolizja samochodu holującego z holowanym.

 

Czy holowane auto musi mieć ważny przegląd techniczny i OC?

Oba samochody z zestawu powinny posiadać zarówno ważny przegląd techniczny, jak i aktualną polisę OC. Co więcej, pojazd holowany powinien w momencie wykonywania czynności posiadać sprawny układ hamulcowy i kierowniczy. Jeśli działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a ten jest niesprawny, należy zaniechać ww. czynności.

 

Czy w holowanym samochodzie może znajdować się pasażer?

Nie ma przepisu, który regulowałby tę kwestię, a więc w teorii nie ma przeciwwskazań, aby w ciągniętym aucie znajdowali się pasażerowie. W praktyce jednak, z uwagi na względy bezpieczeństwa, jeśli to tylko możliwe nie zaleca się umieszczana pasażerów w aucie holowanym.

 

O czym jeszcze należy pamiętać podczas holowania?

Oprócz wymienionych wyżej podstawowych zasad holowania, przed przystąpieniem do tej czynności powinniśmy pamiętać również o tym, że obowiązują nas pewnie obostrzenia i ograniczenia. Jakie jest ograniczenie prędkości przy holowaniu? Jakie światła powinien zapalić pojazd holujący? To pytania, na które często szukamy odpowiedzi dopiero przed samym przeciąganiem naszego pojazdu do warsztatu. Dlatego też należy pamiętać o tym, że według prawa:

 

  • Prędkość zestawu holującego w terenie zabudowanym nie może przekraczać 30km/h;
  • Prędkość zestawu holującego poza terenem zabudowanym nie może przekraczać 60km/h;
  • Zabrania się holowania samochodu na autostradzie, z wyjątkiem uprawnionych do tego służb;
  • Pojazd holujący powinien mieć włączone światła mijania, niezależnie od pory dnia (nie mogą być to światła dzienne);
  • Pojazd holowany powinien mieć włączone światła pozycyjne w warunkach niedostatecznej widoczności;
  • Pojazd holowany nie może mieć włączonych świateł awaryjnych podczas holowania;
  • Nie wolno holować więcej niż jednego pojazdu naraz;
  • Nie wolno holować drugiego pojazdu samochodem z przyczepą;

 

Awaria Autostrada

Nie wolno holować samochodu na autostradzie! - fot. Pixabay.com

 

Warto również zwrócić uwagę na pewne ograniczenia i porady praktyczne, których nie określa prawo o ruchu drogowym, a mianowicie:

 

  • Nie zaleca się holowania pojazdem lżejszym niż pojazd holowany;
  • Nie zaleca się mocowania linki do elementów zawieszenia;
  • Zaleca się wybranie drogi o niewielkim natężeniu ruchu;
  • Zaleca się ustalenie lub zapewnienie odpowiedniej komunikacji pomiędzy kierującymi;
  • Należy pilnować stałego napięcia linki;
  • Należy utrzymywać płynny ruch obu pojazdów w celu uniknięcia tzw. „szarpania”;
  • Należy sygnalizować zamiar skrętu/zmiany pasa ruchu przez oba pojazdy;

 

Podstawa Prawna – holowanie według kodeksu drogowego.

Tak jak wielokrotnie wspomnieliśmy w artykule, Polskie Prawo jasno określa zasady holowania pojazdu na terenie RP. Dokładne wytyczne dla tego procesu znajdziemy w kodeksie drogowym, Rozdział 5 – Ruch pojazdu, Oddział 9 – Holowanie, Art.31, a brzmią one następująco:


„1. Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że:

  • prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem;

  • pojazd holujący ma włączone światła mijania również w okresie dostatecznej widoczności;

  • w pojeździe holowanym znajduje się kierujący mający uprawnienie do kierowania tym pojazdem, chyba że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim;

  • pojazd holowany jest połączony z pojazdem holującym w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy; nie dotyczy to holowania motocykla, który powinien być połączony z pojazdem holującym połączeniem giętkim w sposób umożliwiający łatwe odczepienie;

  • pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne; zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu;

  • w pojeździe holowanym na połączeniu sztywnym jest sprawny co najmniej jeden układ hamulców, a w pojeździe holowanym na połączeniu giętkim – dwa układy;

  • odległość między pojazdami wynosi nie więcej niż 3 m przy połączeniu sztywnym, a od 4 m do 6 m przy połączeniu giętkim, przy czym połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej; przepisu tego nie stosuje się w razie holowania pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

2. Zabrania się holowania:

  • pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach, chyba że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia;

  • pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony;

  • więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego;

  • pojazdem z przyczepą (naczepą);

  • na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.

3. W razie holowania pojazdu w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.” - źródło: kodeks-drogowy.org

 

TrójkątKodeks drogowy określa gdzie powinien znajdować się trójkąt podczas holowania - fot. pixabay.com

 

A jakie są wasze doświadczenia z holowaniem pojazdu? Czy mieliście okazje już to robić? Jakich rad praktycznych udzielilibyście młodym kierowcom? Dajcie znać w komentarzach!




Holowanie samochodu ? jak zrobić to prawidłowo?

Marcin

Wieloletni członek zespołu Motochemii dysponujący sporą wiedzą na temat oferowanych przez nas kosmetyków.Większość z nich udało mu się już przetestować . Raczej praktyk niż teoretyk, który woli dokładnie zgłębić pewne zagadnienia zanim zacznie wypowiadać się na ich temat. Prywatnie fan motoryzacji czasów PRL i niepoprawny sympatyk Fiata.



Ilość komentarzy: 2, Średnia ocena: 5

   Data dodania: wtorek, 17 listopad 2020
Ocena: 5

Bardzo przydatne informacje na tym blogu. Świetna praca! Gratuluję!


   Data dodania: poniedziałek, 07 wrzesień 2020
Ocena: 5

mega proesjonalna dawka wiedzy wkrotkim artykule. Super. Może teraz.ludzie się ogarna i nie będą nagminnie używać awaryjnych w holowanym pojeździe.




 
 


Napisz Recenzję Wróć