Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Poradnik >
- Porady Motoryzacyjne >
- Hamulec bębnowy - działanie, rodzaje, awarie
Hamulec bębnowy - działanie, rodzaje, awarie
Hamulce bębnowe tworzą układ przeznaczony do zatrzymania pojazdu, który według obiegowej opinii zostaje powoli wypierany przez układy tarczowe. Mimo to nawet dziś rozwiązanie hybrydowe typu: hamulec bębnowy i tarczowy odpowiednio na tylnej i przedniej osi pojazdu, jest chętnie stosowanym rozwiązaniem w małych miejskich samochodach przez różnych producentów pojazdów.
Spis treści
1. Hamulce bębnowe: Co to jest? Jak działają? Budowa
1.1. Co to jest hamulec bębnowy?
1.2. Budowa i zasada działania
1.3. Hamulce bębnowe: zalety i wady
2.3. Hamulce bębnowe duo duplex
2.4. Hamulce bębnowe: układ samowzmacniajacy
3. Gdy hamulec bębnowy nie działa – awarie, przyczyny, naprawa
3.1 Hamulce bębnowe: najczęstsze przyczyny awarii
3.2. Dlaczego hamulce bębnowe piszczą? Zużyte bębny hamulcowe: objawy
3.3. Nie tylko piszczenie, czyli bicie bębna hamulcowego
3.4. Zablokowany bęben hamulcowy. Jak odblokować?
3.5. Jak naprawić hamulce bębnowe?
4. Topowe marki bębnów hamulcowych
1. Hamulce bębnowe: Co to jest? Jak działają? Budowa.
1.1. Co to jest hamulec bębnowy?
Hamulec bębnowy zastosowany pierwszy raz na początku XX wieku jest poprzednikiem stosowanych współcześnie hamulców tarczowych. Najczęściej znajdziemy go w starszych typach pojazdów - choć nie jest to regułą. Bęben hamulcowy stanowi główny element tego układu, którego budowa na pierwszy rzut oka jest dość skomplikowana, jednak jego zasada działania w swych założeniach jest podobna do tej, którą znamy z układu tarczowego. Obecnie tego typu hamulce stosowane są głównie w ciężarówkach i na tylnych osiach samochodów osobowych, a do głównych elementów tego układu zaliczyć możemy:
-
-
sprężynę odciągającą.
1.2. Budowa i zasada działania.
Układ tego typu złożony jest z bębna, szczęk, rozpieraka oraz sprężyny odciągającej. Bęben hamulcowy przymocowany do piasty koła tworzy część ruchomą układu, obracając się wraz z kołem pojazdu. Pod bębnem umieszczone są dwie szczęki hamulcowe przymocowane do nieobrotowej tarczy kotwicznej. Na każdej ze szczęk umieszczone są okładziny hamulcowe, które w całym układzie umiejscowione są tuż przy wewnętrznej powierzchni roboczej bębna. Same szczęki rozpierane są w stronę bębna przez tłoczek hamulcowy, który przy nacisku na szczęki powoduje wytworzenie tarcia pomiędzy powierzchnią bębna a okładziną, tym samym inicjując proces zatrzymania pojazdu. Jak odblokować szczęki hamulcowe w celu zaprzestania hamowania? Do tego celu wykorzystywana jest specjalna sprężyna odciągająca lub nawet cały układ tych sprężyn, który pozwala na powrót szczęk do ich pozycji wyjściowej. Jak zostało to wspomniane wcześniej, założenia obu układów (bębnowego i tarczowego) są takie same. Ich głównym zadaniem jest zatrzymanie pojazdu, a dokonują one tego poprzez wykorzystanie siły tarcia generowanej przez:
-
- zbliżenie szczęk do bębna – w przypadku hamulca bębnowego;
- zbliżenie klocków do tarczy – w przypadku hamulca tarczowego.
1.3. Hamulce bębnowe: zalety i wady.
Od lat układ hamulca opartego na bębnie stosowany był z powodzeniem w pojazdach silnikowych takich jak: samochody, motocykle czy motorowery. Co więcej, bębny hamulcowe do przyczep rolniczych, naczep, traktorów (Ursus), a nawet ciężarówek – stosowane są fabrycznie do dnia dzisiejszego, co świadczy o uniwersalności tego rozwiązania.
Bęben hamulcowy w motocyklu - źródło: https://pixabay.com/
Pomimo zauważalnego na przestrzeni ostatnich lat powolnego wypierania bębnów przez tarcze, producenci aut na nowo coraz chętniej stosują je na tylnej osi w swych miejskich modelach samochodów. Wynika to z zalet systemu bębnowego dotyczących przede wszystkim niskich kosztów produkcji, ale także wyjątkowej trwałości zarówno bębnów, jak i pozostałych elementów tego układu. Trwałość ta sięga bowiem nawet 100 tys. km, czego współczesne tarcze hamulcowe mogą im jedynie pozazdrościć. Wadą układu bębnowego w stosunku do hamulców tarczowych jest ich większa podatność na przegrzewanie się z powodu słabego chłodzenia. Wada ta bezpośrednio przyczynia się do zmniejszenia skuteczności ich hamowania, dlatego właśnie powszechnie mówi się, że hamulce bębnowe słabo hamują. Do ich zalet nie zaliczymy również sporej masa bębnów, podatności układu na samo-zabrudzenia (z powodu zamkniętej budowy) oraz nierównomierne rozłożonego nacisku na elementach ciernych. Nawet hamulce bębnowe z ABS mimo swej oczywistej zalety w postaci obsługi układu ABS, także nie przemawiają na korzyść tego typu systemu, ponieważ koszt bębna zintegrowanego z łożyskiem zazwyczaj osiąga wyjątkowo wysokie ceny – nawet w przypadku starszych modeli pojazdu.
2. Hamulce bębnowe: rodzaje.
Wszystkie bębny hamulcowe montowane w pojazdach silnikowych łączy cel zatrzymania jadącego pojazdu. Nie oznacza to jednak, że wszystkie układy hamulcowe oparte na bębnach są takie same. Jednym z podziałów, którego możemy dokonać na tych układach dotyczy ich konstrukcji, a dokładniej sposobu zamocowania w nich szczęk i cylinderków.
2.1. Hamulce bębnowe simplex.
Układ simplex to jeden z najprostszych tego typu układów, posiadający tylko jeden cylinderek hamulcowy wyposażony w dwa tłoczki. Po naciśnięciu pedału hamulca napierają one za sprawą płynu hamulcowego na jeden koniec szczek. W tym układzie szczęki zużywają się nierównomiernie, gdyż hamują one najpierw górną częścią, a potem dolną.
2.2 Hamulce bębnowe duplex.
Hamulec bębnowy typu duplex jest bardziej skomplikowany od układu simplex i zawiera on aż dwa cylinderki, z tą różnicą, że każdy z nich wyposażony jest w tylko jeden tłoczek. Pierwszy z cylinderków umiejscowiony jest w górnej części tarczy kotwicznej, natomiast drugi w dolnej. Każdy z nich odpowiedzialny jest za zacisk tylko jednej szczęki. Szczeki pracują zatem w tym samym czasie, z identyczną siłą nacisku, więc zużywają się w jednakowym tempie. Jedyną wadą tego układu jest nierównomierne zużycie szczęk w stosunku do ich całej powierzchni.
2.3. Hamulce bębnowe duo duplex.
Duoduplex stanowi połączenie układów Simplex i Duplex. W tym układzie położenie cylinderków jest dokładnie takie samo jak w przypadku systemu Duplex, natomiast konstrukcja samych cylinderków jest taka jak w przypadku systemu Simplex. Oznacza to, że w wypadku tego typu hamulców, szczęki dociskane są równomiernie i z tą samą siłą, gwarantując ich równomierne zużycie.
2.4. Hamulce bębnowe: układ samowzmacniajacy.
Obecnie stanowi on najczęściej stosowaną odmianę hamulców bębnowych. Jest to najskuteczniejszy układ zawierający jeden rozpieracz z dwoma tłoczkami naciskającymi z jednej strony na obie szczęki (tak jak w układzie Simplex). Na drugim z końców szczęki zamocowane są pływająco i zostały ze sobą połączone specjalnym łącznikiem. Dzięki takiemu rozwiązaniu szczęka współbieżna w czasie hamowania odpycha szczękę przeciwbieżną, co sprawia, że działają na powierzchnię roboczą z taką samą siłą, a ich największą zaletą jest równomierne zużycie.
3. Gdy hamulec bębnowy nie działa – awarie, przyczyny, naprawa.
3.1 Hamulce bębnowe: najczęstsze przyczyny awarii.
Według większości mechaników do wystąpienia awarii mechanicznej w tym układzie najczęściej przyczyniają się bezpośrednio:
-
- nieprawidłowy montaż poszczególnych elementów (szczęk, sprężyn odciągających, rozpieraków, cylinderków);
- nieprawidłowa eksploatacja hamulców;
- niska jakość zamontowanych części.
Za zmniejszenie siły hamowania bębnowego systemu hamulcowego odpowiadać może również:
-
- spadek ciśnienia w układzie;
- błąd systemu ABS;
- awaria samoczynnego korektora hamowania kół tylnej osi.
Trzeba również zaznaczyć, że często mylona z awarią jest największa wada tego układu związana z jego wyjątkowo słabym chłodzeniem, które również powoduje osłabienie skuteczności hamowania.
3.2. Dlaczego hamulce bębnowe piszczą? Zużyte bębny hamulcowe: objawy.
Piszczenie hamulców bębnowych wynika z najpopularniejszej awariami tego układu, czyli całkowitego starcia okładzin ciernych na szczękach. Pomimo ich wyjątkowej trwałości, także i one posiadają określoną wytrzymałość i wymagają okresowej wymiany. Przy całkowitym zużyciu szczęk mówimy w przypadku wytarcia całej okładziny, przez co ich metalowe części trą o bęben, emitując przy tym charakterystyczna pisk. Inną mniejszą awarią, która może również objawiać się piszczeniem podczas hamowania, jest pojawienie się korozji na powierzchni roboczej bębna. Bęben hamulcowy jest bardzo podatny na rdzę, szczególnie w samochodach, które nie były przez długi czas użytkowane.
3.3. Nie tylko piszczenie, czyli bicie bębna hamulcowego.
Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że bęben podobnie jak tarcza hamulcowa czy koło może ulec odkształceniu, do którego najczęściej dochodzi w wyniku uderzenia kołem o krawężnik lub nagłego ochłodzenia rozgrzanego bębna. Jednym z objawów tego uszkodzenia jest tak zwane „bicie” odkształconego bębna oraz jego pogorszone hamowanie. Symptomu tej awarii nie da się pominąć, ponieważ prócz charakterystycznego bicia odczujemy również drgania na pedału hamulca.
Bęben hamulcowy z piastą - środek - źródło: https://pl.freepik.com/
3.4. Zablokowany bęben hamulcowy. Jak odblokować?
Ostatnią a w dodatku wyjątkowo niebezpieczną awarią bębnowego układu hamulcowego jest uszkodzenie sprężyn odciągających. Podczas zwalniania pedału hamulca sprężyny te odpowiadają za powrót szczęk do pozycji wyjściowej, tym samym odblokowując bęben. Gdy sprężyny zużyją się lub – co gorsza – pękają, nie są one w stanie odciągnąć szczęk, powodując ich nieprzerwane tarcie o bęben. W najlepszym wypadku prowadzi to do powstania oporu toczenia kół podczas jazdy i w konsekwencji przegrzania hamulców. W najgorszym koła zostają całkowicie zablokowane, co podczas jazdy może stworzyć zagrożenie wypadku. Jak odblokować zablokowane hamulce? Niestety nie ma możliwości zrobienia tego podczas jazdy. Trzeba się przygotować na to, że konieczne będzie zdjęcie koła, a następnie samego bębna. Aby ściągnąć bęben, należy:
-
- zwolnić hamulec ręczny;
- poluzować śruby koła;
- podnieść samochód;
- zdjąć koło;
- odkręcić śruby mocujące bęben;
- zdjąć bęben;
- w razie konieczności poluzować linkę ręcznego;
Co jednak zrobić z zapieczonym bębnem hamulcowym? Może zdarzyć się tak, że pomimo wykonania powyższych czynności, bęben i tak nie będzie chciał po prostu zejść. Oczywiście projektanci pojazdów przewidzieli tego typu sytuacje pozostawiając dodatkowe otwory w bębnie lub tarczy kotwicznej. Otwory te służą do ustawiania szczęk, jednak w kryzysowych sytuacjach pomagają również przy ściągnięciu bębna.
3.5. Jak naprawić hamulce bębnowe?
Naprawy tego typu hamulców przeważnie wiążą się z wymianą ich poszczególnych podzespołów na nowe. I tak gdy powierzchnia cierna szczęk ulegnie zużyciu, niezbędna będzie wymiana całych szczęk na nowe. W przypadku starszych pojazdów, do których części te mogą być już niedostępne, możliwa jest ich regeneracja. Warto pamiętać o tym, że nie zaleca się zakładania nowych szczęk do starych bębnów, a wyjątkiem od tej reguły jest sytuacja, w której mamy możliwość regeneracji bębna przez stoczenie jego powierzchni roboczej. Pęknięcie sprężyny odciągającej, czy awaria cylinderka w postaci wycieku z niego płynu hydraulicznego, także wiąże się z wymianą tych podzespołów na nowe.
Cylinderek hamulcowy bębna: nowy vs stary - źródło: https://pixabay.com/
4. Topowe marki bębnów hamulcowych.
Pewnie każdy z nas zastanawiał się kiedyś co ile należy wymieniać bębny hamulcowe? Otóż bębny przy wzorowej eksploatacji z powodzeniem mogą wytrzymać w samochodzie przebiegi rzędu 150 tys. km. W tym samym czasie w układzie tarczowym, zarówno tarcze jak i klocki zdążymy wymienić nawet 3-krotnie. Dodatkowo, hamulce bębnowe są bardzo skuteczne i nie potrzebują użycia tak dużej siły jak hamulce tarczowe aby zahamować. Niestety mimo swojej sporej żywotności i na nie kiedyś przychodzi czas wymiany. Warto zaopatrywać się w bębny uznanych i topowych marek. Jedną z nich jest bez zwątpienia lider wśród producentów elementów dla układu hamulcowego - TRW. Przykładowo bębny hamulcowe tej firmy cechuje znakomita skuteczność działania oraz wysoka wytrzymałość i jakość wykonania. Wytwarzane w zgodzie z surowymi normami, są gwarancją dokładnego montażu oraz perfekcyjnego procesu hamowania. Wybierając tego producenta mamy pewność, że otrzymujemy podzespoły znakomitej jakości, w stosunkowo przystępnej cenie. Innym godnym uwagi producentem tego typu części jest marka Delphi. Oferowane przez nią bębny hamulcowe cechuje wysoka klasa materiałów wykorzystanych do ich wyprodukowania. Bębny delphi zapewniają optymalne, idealne oraz bezpieczne hamowanie, nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach. Warto dodać i pamiętać o tym by nie nabywać i montować używanych bębnów hamulcowych. Oczywiście tyczy się to również innych podzespołów układu hamulcowego, ponieważ odpowiedzialne są za jeden z ważniejszych procesów jakim jest hamowanie.
Zobacz również: |
A jakie są wasze doświadczenie z bębnami? Czy zdarzyło wam się doświadczyć awarii z ich strony? Jakiej marki podzespoły wybieracie? Podzielcie się z nami tymi informacjami w komentarzach!
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2024 https://www.motochemia.pl