Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Poradnik >
- Porady Motoryzacyjne >
- Glinkowanie samochodu - Poradnik początkującego detailera
Glinkowanie samochodu - Poradnik początkującego detailera
Mycie samochodu jest teoretycznie prostą i nie wymagającą zbyt wielkiego wysiłku czynnością. Niestety, spoglądając na ten proces z detailingowego punktu widzenia nie jest to zabieg do końca tak prosty jakby się to mogło wydawać. Trzeba bowiem pamiętać o tym, że detailingowe mycie samochodu to wieloetapowy proces bardzo dokładnego czyszczenia lakieru w nawet najmniejszych zakamarkach. Pozwala on oczyścić karoserię z zanieczyszczeń, których nie jesteśmy w stanie usunąć podczas normalnego mycia. Cały proces detailingowego mycia możemy podzielić na następujące etapy:
-
- Mycie kół - mycie i deironizacja alufelg.
- Pre-Wash - mycie wstępne.
- Pędzelkowanie - domywanie zakamarków i emblematów.
- Mycie właściwe - użycie metody na dwa wiadra.
- Dekontaminacja lakieru - usunięcie smoły, zanieczyszczeń metalicznych, żywicy.
- Glinkowanie.
- Osuszanie.
- Zabezpieczenie lakieru, plastików oraz gum.
W poniższym artykule przyjżymy się dokładniej jednemu z etapów, który sprawia początkującym detailerom najwięcej problemów. Mowa tu oczywiście o glinkowaniu.
Spis treści
3. Jakie preparaty wspomagają pracę z glinką?
4. Jak używać glinki do lakieru?
5. Kiedy stosować glinkę do lakieru?
1. Co to jest glinkowanie? Co daje glinkowanie?
Glinkowanie to proces dekontaminacji lakieru wykorzystujący tzw. glinkę, czyli mieszaninę masy plastycznej i cząstek polerskich używanych w politurach i pastach polerskich, do oczyszczenia lakieru z wszelkich zabrudzeń, których nie jesteśmy w stanie usunąć podczas tradycyjnego procesu mycia. Ilość cząstek polerskich zawartych w glince jest dużo mniejsza niż we wspomnianych wcześniej produktach, dlatego jeśli użyjemy jej zgodnie ze sztuką, nie ma obawy o to, że porysujemy nią lakier samochodu.
Glinka Shiny Garage - fot. motochemia.pl
2. Rodzaje glinek do lakieru.
Glinka przeznaczona jest do dekontaminacji lakieru, a swoją konsystencją i budową bardzo przypomina plastelinę. Firmy produkujące glinki często do ich wytworzenia dodają barwniki, dzięki którym z łatwością można rozpoznać ich twardość, choć niestety nie jest to regułą. Przykładowo barwniki dla glinek stosuje firma Vallet Pro, jednak w glinkach marki Shiny Garage barwników już nie uświadczymy.
Glinki ze względu na twardość możemy podzielić na trzy rodzaje:
-
-
miękka - kolor pomarańczowy.
-
średnia (średnio-agresywna) - kolor żółty.
-
twarda (agresywna) - kolor niebieski.
-
Glinka miękka stanowi najbezpieczniejszy wybór jeśli chodzi o dokładne wyczyszczenie karoserii. Jest wyjątkowo plastyczna i najbardziej delikatna dla lakieru spośród wszystkich dostępnych glinek. Z jej pomocą usuniemy delikatne zabrudzenia i naloty. Niestety, praca z nią jest najbardziej czasochłonna, jednak mamy pewność, że lakier po dokładnym wyczyszczeniu pozostanie bez dodatkowych zarysowań.
Glinka średnio-agresywna przeznaczona jest do starszych samochodów z twardymi lakierami. Nadaje się również do bieżącej pielęgnacji lakieru. Rekomendowana dla początkujących autodetailingowców.
Glinka agresywna, czyli twarda, idealnie sprawdzi się przy przygotowaniu lakieru do jego korekty. Praca z nią jest szybka, lecz niestety może przyczynić się do powstania dodatkowych zarysowań.
3. Jakie preparaty wspomagają pracę z glinką?
Preparaty które wspomagają prace z glinką mają jedno zadanie - nadanie jej poślizgu w celu zminimalizowania ryzyka uszkodzenia lakieru. Poza tym, ułatwiają one prowadzenie glinki po powierzchni karoserii, a także zmniejszają tarcie między lakierem, a glinką. Przy glinkowaniu tego typu środek jest niezbędny, ponieważ bez niego nie usuniemy zabrudzeń z karoserii samochodu oraz doprowadzimy do uszkodzenia lakieru. W przypadku preparatów wspomagających pracę z glinką mamy do wyboru trzy opcje:
-
- Lubrykant do glinki - dedykowany preparat złożony ze specjalnej mieszanki składników, które nadają poślizg i nawilżenie karoserii podczas pracy.
- Woda z szamponem - roztwór szamponu samochodowego (bez wosku) zmieszany z wodą.
- Quick detailer - jest to preparat strikte do nabłyszczania lakieru, ale znakomicie sprawdzi się również jak poślizg do glinki
Sprawdź także:
|
4. Jak używać glinki do lakieru?
Sam proces glinkowania nie jest przesadnie skomplikowany, jednak wymaga on od nas poświęcenia większej ilości czasu, a także wyjątkowej dokładności. Przed przystąpieniem do glinkowania musimy oczywiście starannie umyć samochód oraz dokładnie spłukać powierzchnie karoserii. Nie musimy jej zbyt starannie osuszać, ponieważ i tak będziemy wykorzystywać w tym procesie środek do poślizgu.
W pierwszej kolejności musimy podzielić glinkę na trzy części. Do pracy w zupełności wystarczy nam 1/3 całej glinki. Wydzielony kawałek formujemy następnie w cienki ''placek''. Dla ułatwienia formowania, możemy wrzucić na moment glinkę do ciepłej wody. W następnej kolejności dzielimy karoserię samochodu na sekcję, tak jak w przypadku woskowania, a następnie spryskujemy dany element i glinkę lubrykantem. Przystępujemy do glinkowania. Ruchami pionowymi lub poziomymi przecieramy glinką powierzchnie lakieru, po koleji sekcja po sekcji. Jeśli podczas tego procesu glinka upadnie nam na ziemię, należy ją bezwzględnie wyrzucić lub odciąć całą zanieczyszczoną część. Nawet najmniejszy kamyczek czy drobina piasku może doprowadzić do uszkodzenia lakieru! Podczas całego procesu zwracamy uwagę na to, aby nie przecierać lakieru na sucho. Przez cały proces aplikujemy na czyszczony element nasz szampon z wodą lub lubrykant do glinki. Co jakiś czas sprawdzamy palcami, czy lakier jest idealnie gładki. Jeśli tak jest, przechodzimy do kolejnego elementu karoserii. Proces przeprowadzamy tylko w cieniu przy nacisku samych palców, nie ma konieczność pochylania się nad glinką. Nie ma tu zasady im mocniej tym lepiej. Jeżeli używana strona glinki jest już brudna, należy zagnieść ją do środka i uformować nowy placek.
Po całkowitym oczyszczaniu lakieru glinką, musimy dokładnie spłukać cały samochód lub ponownie umyć go szamponem. Tak przeprowadzony proces glinkowania przygotuje naszą karoserię do ewentualnej korekty lakieru, aplikacji wosku lub powłoki ceramicznej/kwarcowej. Lakier wolny od jakichkolwiek zabrudzeń, będzie śliski, a przede wszystkim idealnie czysty i pozwoli na bezpośrednią styczność lakieru z woskiem. Różnice w czystości lakieru przed i po glinkowaniu będziemy w stanie zobaczyć gołym okiem
Glinkowanie lakieru nie jest trudne. Wymaga jednak cierpliwości - fot. Pixelbay.com
5. Kiedy stosować glinkę do lakieru?
Kiedy i jak często stosować glinkę? Zależy to przede wszystkim od tego czy nasz samochód jest garażowany. Auto przechowywane w garażu nie będzie wymagało tak częstego użycia glinki, jak auto pozostawiane na jednym z osiedlowych parkingów. Najprostszym przykładem jest tutaj parkowanie samochodu pod drzewami w okresie wiosenno-letnim. Soki oraz żywice uchodzące z drzew w tym okresie dosyć mocno wklejają się w lakier pojazdu, przez co ich usunięcie możliwe jest jedynie przy pomocy mocnej chemii samochodowej lub właśnie z pomocą glinki. Dlatego wychodzimy z założenia, że samochód powinniśmy glinkować dwa razy w roku, przed zimą aby przygotować odpowiedni grunt pod zabezpieczenie lakieru woskiem, tak aby był on właściwie przygotowany na zimowe warunki drogowe, oraz na wiosnę aby usunąć zanieczyszczenia powstałe w okresie zimowym. Jak sprawdzić czy należy użyć glinki? Po umyciu samochodu wystarczy ''przejechać'' palcem po masce lub dachu pojazdu. Jeśli lakier będzie chropowaty, oznacza to, że zabrudzenia typu soki z drzew, drobiny asfaltu, czy zanieczyszczenia metaliczne nie zostały do końca usunięte i użycie glinki jest tutaj niezbędne. Warto również wspomnieć, że użycie glinki jest wskazane przed korektą lakieru, aplikacją powłoki ceramicznej lub kwarcowej. Lakier przed takim zabiegiem musi być wolny od wszelkich zabrudzeń.
6. Glinkowanie - czy warto?
Jeżeli nigdy wcześniej nie glinkowaliśmy lakieru, a nasze auto ma już kilka lat na karku, warto zastanowić się nad przeprowadzeniem tego procesu. Efekty glinkowania zobaczymy gołym okiem zaraz po zastosowaniu glinki. Czysty, gładki lakier wolny od wszelkich zanieczyszczeń, włącznie z zabrudzeniami w trudno dostępnych miejscach przy uszczelkach czy emblematach, nada lakierowi naszego auta zdecydowanej świeżości. Niestety, wbrew informacjom podawanym przez niektórych internetowych "specjalistów", glinkowanie nie usuwa rys z lakieru. Może jednak dawać złudzenie ich usunięcia za sprawą ich oczyszczenia z brudu. Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, warto również zastosować glinkowanie przed woskowaniem, czy polerowaniem. Pozwoli to na przygotowanie odpowiedniego gruntu pod wosk, dzięki czemu będzie on lepiej trzymał się karoserii, a także pozwoli uniknąć uszkodzenia lakieru przy polerowaniu maszyną polerską
A jakie są wasze doświadczenia z glinką? Jakiej glinki używacie do glinkowania? Swoje doświadczenia i uwagi piszcie w komentarzach!
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2024 https://www.motochemia.pl