Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Poradnik >
- Informacje Motoryzacyjne >
- Gdy przepływomierz odmawia posłuszeństwa
Gdy przepływomierz odmawia posłuszeństwa
Przepływomierz to jeden z elementów eksploatacyjnych silnika, który w wyniku użytkowania pojazdu może ulec zabrudzeniu, a w konsekwencji uszkodzeniu. Jak rozpoznać jego awarię? Czy jesteśmy w stanie sami sobie z nią poradzić? Jak i czym wyczyścić tzw. "przepływkę"?
Spis treści:
Co to jest przepływomierz?
Za co odpowiada przepływomierz?
Awaria przepływomierza – objawy.
Awaria przepływomierza – przyczyny.
Czy można samodzielnie naprawić przepływomierz?
Co to jest przepływomierz?
Przepływomierz jest elementem układu dolotowego silnika, który najczęściej usytuowany jest tuż za filtrem powietrza. Jego podstawowym zadaniem jest pomiar ilościowy/masowy powietrza dostającego się do wnętrza silnika. Dzięki pobranym przez niego danym komputer (ECU) jest w stanie obliczyć jaką dawkę paliwa dostarczyć dla mieszanki paliwowo-powietrznej, aby zapewnić poprawną pracę jednostki napędowej. Możemy wyróżnić zasadniczo trzy rodzaje przepływomierzy:
-
Typu HLM – wyposażone w termoanemometr drutowy,
-
Typu HFM – wyposażone w termoanemometr warstwowy,
-
Analogowe/Klapkowe.
Przepływomierz to delikatne urządzenie służące pomiarowi masy powietrza w silniku- fot. motochemia.pl
Za co odpowiada przepływomierz?
Tak jak wspomnieliśmy w poprzednim akapicie, przepływomierz odpowiada przede wszystkim za pomiar ilościowy/masowy powietrza zasysanego do jednostki napędowej. Ponadto w silnikach benzynowych przepływomierz może mieć również bezpośredni wpływ na ustawienie kąta wyprzedzenia zapłonu, a w przypadku jednostek wysokoprężnych, popularna „przepływka” oddziaływać będzie również na proces recyrkulacji spalin zachodzący podczas pracy silnika Diesla.
Zobacz również:
|
Awaria przepływomierza – objawy.
Przepływomierz, jak niemal każda część samochodu, podlega stopniowemu zużyciu eksploatacyjnemu. Jakie są objawy jego zużycia lub uszkodzenia? Przede wszystkim:
-
Spadek mocy i pogorszenie dynamiki jazdy – szczególnie podczas przyśpieszania,
-
Zauważalny wzrost średniego spalania,
-
Wzrost dymienia z układu wydechowego spowodowany złym składem mieszanki paliwowo-powietrznej,
-
Falowanie obrotów jednostki napędowej na biegu jałowym,
-
Zauważalne pogorszenie kultury pracy jednostki napędowej.
Specjalnie pominęliśmy tutaj zapalenie się odpowiedniej kontrolki na desce rozdzielczej (check engine), ponieważ przy awarii przepływomierza nie zawsze ono następuje, choć samo jej zapalenie oczywiście także jest objawem awarii tego podzespołu.
Oprócz zabrudzenia, częstą awarią jest uszkodzenie elementów pomiarowych - fot. motochemia.pl
Awaria przepływomierza – przyczyny.
Popularna „przepływka” to element eksploatacyjny samochodu, który prędzej czy później podlegać będzie wymianie. Bezpośrednią przyczyną awarii przepływomierza jest jego uszkodzenie, spowodowane dostawaniem się do układu dolotowego wraz z powietrzem kurzu i innych zanieczyszczeń stałych, które powodują jego stopniowe zabrudzenie i w konsekwencji awarię. Oprócz zabrudzeń możliwe jest jeszcze:
-
Uszkodzenie elementów pomiarowych,
-
Postępująca korozja,
-
Uszkodzenie mechaniczne,
-
Zaśniedzenie styków.
Czy można samodzielnie naprawić przepływomierz?
W sytuacjach awaryjnych, w których nie mamy już nic do stracenia, warto spróbować podjąć się próby samodzielnej naprawy przepływomierza. W pierwszej kolejności możemy:
-
Sprawdzić czy przepływomierz nie posiada uszkodzeń mechanicznych.
-
Sprawdzić czy nie poluzowały się połączenia na wężach gumowych łączących przepływomierz z filtrem powietrza i silnikiem,
-
Sprawdzić połączenia elektryczne. (Zobaczmy czy wtyczki nie są zaśniedziałe, jeśli jest taka konieczność, wykorzystajmy kontakt spray).
Jeśli żadne z powyższych nie okazało się przyczyną awarii, warto spróbować przepływomierz po prostu wyczyścić. Do tego celu użyjemy specjalnych preparatów takich jak Moje Auto Air Flow Sensor Cleaner, które służą do czyszczenia tak delikatnych podzespołów, jakimi są między innymi map sensory przepływomierzy. Do usunięcia kurzu i oleju zassanego wraz z powietrzem, warto użyć odpowiedniego zmywacza. Przy okazji czyszczenia, tak jak wspomnieliśmy w pkt.3, warto przeczyścić również styki przy pomocy jednego z kontakt cleanerów. Niestety, jeżeli powyższe działania nie przyniosły oczekiwanego rezultatu, prawdopodobnie czekać nas będzie wymiana przepływomierza.
Sprawdź ofertę przepływomierzy sklepu motochemia.pl
A czy wy mieliście problemy z przepływomierzem w waszych samochodach? Dajcie znać w komentarzach.
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2024 https://www.motochemia.pl