Infolinia czynna:
Pon-pt: 8:00 - 18:00 Sob: 9:00 - 14:00
Mój koszyk
Pusty
wybierz pojazd
szukaj także w numerach OEM
wybierz pojazd

Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Poradnik  > 
  3. Informacje Motoryzacyjne  > 
  4. Gdy przepływomierz odmawia posłuszeństwa

Gdy przepływomierz odmawia posłuszeństwa

Data aktualizacji: wtorek, 24 listopad 2020

Przepływomierz to jeden z elementów eksploatacyjnych silnika, który w wyniku użytkowania pojazdu może ulec zabrudzeniu, a w konsekwencji uszkodzeniu. Jak rozpoznać jego awarię? Czy jesteśmy w stanie sami sobie z nią poradzić? Jak i czym wyczyścić tzw. "przepływkę"?



Spis treści:

Co to jest przepływomierz?
Za co odpowiada przepływomierz?
Awaria przepływomierza – objawy.
Awaria przepływomierza – przyczyny.
Czy można samodzielnie naprawić przepływomierz?

 

Co to jest przepływomierz?

Przepływomierz jest elementem układu dolotowego silnika, który najczęściej usytuowany jest tuż za filtrem powietrza. Jego podstawowym zadaniem jest pomiar ilościowy/masowy powietrza dostającego się do wnętrza silnika. Dzięki pobranym przez niego danym komputer (ECU) jest w stanie obliczyć jaką dawkę paliwa dostarczyć dla mieszanki paliwowo-powietrznej, aby zapewnić poprawną pracę jednostki napędowej. Możemy wyróżnić zasadniczo trzy rodzaje przepływomierzy:

 

  • Typu HLM – wyposażone w termoanemometr drutowy,

  • Typu HFM – wyposażone w termoanemometr warstwowy,

  • Analogowe/Klapkowe.

 

 

Przepływomierz

 

Przepływomierz to delikatne urządzenie służące pomiarowi masy powietrza w silniku- fot. motochemia.pl

 

 

Za co odpowiada przepływomierz?

Tak jak wspomnieliśmy w poprzednim akapicie, przepływomierz odpowiada przede wszystkim za pomiar ilościowy/masowy powietrza zasysanego do jednostki napędowej. Ponadto w silnikach benzynowych przepływomierz może mieć również bezpośredni wpływ na ustawienie kąta wyprzedzenia zapłonu, a w przypadku jednostek wysokoprężnych, popularna „przepływka” oddziaływać będzie również na proces recyrkulacji spalin zachodzący podczas pracy silnika Diesla.

 

Zobacz również:

 

 

 

Awaria przepływomierza – objawy.

Przepływomierz, jak niemal każda część samochodu, podlega stopniowemu zużyciu eksploatacyjnemu. Jakie są objawy jego zużycia lub uszkodzenia? Przede wszystkim:

 

  • Spadek mocy i pogorszenie dynamiki jazdy – szczególnie podczas przyśpieszania,

  • Zauważalny wzrost średniego spalania,

  • Wzrost dymienia z układu wydechowego spowodowany złym składem mieszanki paliwowo-powietrznej,

  • Falowanie obrotów jednostki napędowej na biegu jałowym,

  • Zauważalne pogorszenie kultury pracy jednostki napędowej.

 

Specjalnie pominęliśmy tutaj zapalenie się odpowiedniej kontrolki na desce rozdzielczej (check engine), ponieważ przy awarii przepływomierza nie zawsze ono następuje, choć samo jej zapalenie oczywiście także jest objawem awarii tego podzespołu.

 

 

Przepływomierz

 

Oprócz zabrudzenia, częstą awarią jest uszkodzenie elementów pomiarowych - fot. motochemia.pl

 

 

 

Awaria przepływomierza – przyczyny.

Popularna „przepływka” to element eksploatacyjny samochodu, który prędzej czy później podlegać będzie wymianie. Bezpośrednią przyczyną awarii przepływomierza jest jego uszkodzenie, spowodowane dostawaniem się do układu dolotowego wraz z powietrzem kurzu i innych zanieczyszczeń stałych, które powodują jego stopniowe zabrudzenie i w konsekwencji awarię. Oprócz zabrudzeń możliwe jest jeszcze:

 

  • Uszkodzenie elementów pomiarowych,

  • Postępująca korozja,

  • Uszkodzenie mechaniczne,

  • Zaśniedzenie styków.

 

Czy można samodzielnie naprawić przepływomierz?

W sytuacjach awaryjnych, w których nie mamy już nic do stracenia, warto spróbować podjąć się próby samodzielnej naprawy przepływomierza. W pierwszej kolejności możemy:

 

  1. Sprawdzić czy przepływomierz nie posiada uszkodzeń mechanicznych.

  2. Sprawdzić czy nie poluzowały się połączenia na wężach gumowych łączących przepływomierz z filtrem powietrza i silnikiem,

  3. Sprawdzić połączenia elektryczne. (Zobaczmy czy wtyczki nie są zaśniedziałe, jeśli jest taka konieczność, wykorzystajmy kontakt spray).

 

Jeśli żadne z powyższych nie okazało się przyczyną awarii, warto spróbować przepływomierz po prostu wyczyścić. Do tego celu użyjemy specjalnych preparatów takich jak Moje Auto Air Flow Sensor Cleaner, które służą do czyszczenia tak delikatnych podzespołów, jakimi są między innymi map sensory przepływomierzy. Do usunięcia kurzu i oleju zassanego wraz z powietrzem, warto użyć odpowiedniego zmywacza. Przy okazji czyszczenia, tak jak wspomnieliśmy w pkt.3, warto przeczyścić również styki przy pomocy jednego z kontakt cleanerówNiestety, jeżeli powyższe działania nie przyniosły oczekiwanego rezultatu, prawdopodobnie czekać nas będzie wymiana przepływomierza.

 

Sprawdź ofertę przepływomierzy sklepu motochemia.pl

 

A czy wy mieliście problemy z przepływomierzem w waszych samochodach? Dajcie znać w komentarzach.

 




Gdy przepływomierz odmawia posłuszeństwa

Marcin

Wieloletni członek zespołu Motochemii dysponujący sporą wiedzą na temat oferowanych przez nas kosmetyków.Większość z nich udało mu się już przetestować . Raczej praktyk niż teoretyk, który woli dokładnie zgłębić pewne zagadnienia zanim zacznie wypowiadać się na ich temat. Prywatnie fan motoryzacji czasów PRL i niepoprawny sympatyk Fiata.



Ilość komentarzy: 4, Średnia ocena: 5

   Data dodania: wtorek, 24 listopad 2020
Ocena: 5

U mnie w ropniaku spadek mocy, jakby paliwo nierównomiernie podawał, mechanik podłączył komputer i niby przepływomierz. Wymienił - na razie jeździ, mam nadzieję, że to tylko to i że się za chwilę nie wysypie coś innego, bo wiecie jak jest...


   Data dodania: poniedziałek, 16 listopad 2020
Ocena: 5

Przeczyściłem właśnie tym clenaerem z Moje Auto, coś się tam odblokowało. Kontrolka już nie świeci, może faktycznie był tylko zabrudzony, oby tylko to :)


   Data dodania: piątek, 09 październik 2020
Ocena: 5

Nieraz przepływomierz wyrzuca błąd do komputera właśnie z powodu zaśniedziałych styków. Wystaarczy zerknąć bo meches oczywiście powie że do wymiany , wymieni a "uszkodzony" podpicuje i sprzeda.


   Data dodania: wtorek, 01 wrzesień 2020
Ocena: 5

Wymieniałem w A4 B8 2.0 TDI CAHA. Po ok 150tys padł.




 
 


Napisz Recenzję Wróć