Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Poradnik >
- Porady Motoryzacyjne >
- Filtr paliwa - objawy zapchania i uszkodzenia
Filtr paliwa - objawy zapchania i uszkodzenia
Samochód jest narzędziem, które złożone jest z wielu pojedynczych podzespołów. Naturalnym jest więc, że podczas codziennej jego eksploatacji poszczególne części samochodowe ulegają zużyciu. Niektóre z nich wymagają jednak nieco większej uwagi. Dotyczy to przede wszystkim części eksploatacyjnych, do których należą między innymi filtry samochodowe. Szczególnym przypadkiem filtra do auta jest filtr paliwa. Niesłusznie pomijany przez kierowców podczas okresowych wymian, pełni w nim bardzo ważną funkcję. Za co dokładnie odpowiada filtr paliwa? Jakie są objawy jego zapchania? Na te i inne pytania odpowiemy w dzisiejszym artykule!
Spis treści:
Co to jest filtr paliwa? Do czego służy?
Filtr paliwa w silniku Diesla, a w silniku benzynowym
Czy każdy samochód posiada filtr paliwa?
Filtr paliwa - objawy zapchania
Jak często wymieniać filtr paliwa?
Dlaczego filtr paliwa jest taki ważny?
Co to jest filtr paliwa? Do czego służy?
Filtr paliwa to jeden z czterech podstawowych filtrów samochodowych, stanowiących części eksploatacyjne samochodu. Obok filtra oleju, filtra powietrza, a także filtra kabinowego, należy do podzespołów serwisowych, które wymagają okresowej wymiany. Jest ona konieczna w celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania samochodu z silnikiem spalinowym. Filtr paliwa występuje zarówno w pojazdach z silnikiem benzynowym, jak i silnikiem Diesla. Dostępny jest w kilku różnych wariantach, które zależne są od konstrukcji silnika, modelu samochodu, a nawet producenta. Jakie są zatem rodzaje filtrów paliwa? Wśród nich wyróżnić można:
- Filtry paliwa liniowe (przelewowe)
- Wkłady filtra paliwa
- Filtry paliwa puszkowe
Niezależnie od zastosowanego w pojeździe filtra paliwowego, jego podstawowym zadaniem jest filtrowanie, czyli oczyszczanie paliwa z wszelkich zanieczyszczeń, które mogłyby przyczynić się do uszkodzenia elementów układu paliwowego, a nawet silnika. Filtr paliwa zatrzymuje bowiem cząsteczki metalu, rdzy, piasku, cząsteczki organiczne, żywiczne, a nawet wodę, które mogą gromadzić się w benzynie i oleju napędowym podczas ich transportu i magazynowania. Zanieczyszczenia te mogą pojawić się w baku paliwa samoczynnie, dlatego też tak ważne jest to, aby filtr paliwa zawsze funkcjonował jak należy.
W samochodach montowane są filtry paliwa o różnej konstrukcji – fot. motochemia.pl
Filtr paliwa w silniku Diesla, a w silniku benzynowym
Filtr paliwa jest niezwykle ważnym elementem układu paliwowego. Choć jest on tak samo istotny zarówno w jednostkach spalinowych zasilanych benzyną, jak i w silnikach wysokoprężnych, to właśnie filtr paliwa w silniku Diesla uważany jest za ten ważniejszy. Krąży bowiem opinia, że zatkany filtr paliwa łatwiej spotkać w silnikach wysokoprężnych niż w silnikach benzynowych. Wynika to ze szczególnych właściwości oleju napędowego, które dają o sobie znać podczas przechowywania, szczególnie w warunkach zimowych. Olej napędowy posiada bowiem skłonności do utleniania, mętnienia, gromadzenia wody, zwiększania lepkości, a nawet wytrącania parafiny. Jak nietrudno zgadnąć, wszystkie te zanieczyszczenia w chwili pobrania do układu paliwowego, mogą przyczynić się do uszkodzenia silnika. To właśnie z tego powodu filtry paliwa w Dieslach uznawane są za niezwykle ważne, ponieważ nie tylko chronią one silnik przed zanieczyszczeniami paliwa będących następstwem jego przechowywania i transportu, ale także przed zanieczyszczeniami wynikającymi z właściwości oleju napędowego. Z tego powodu także znacznie częściej spotkać można zapchany filtr paliwa w silnikach Diesla niż w jednostkach benzynowych.
Czy każdy samochód posiada filtr paliwa?
To pytanie, które bardzo często spędza sen z powiek właścicielom samochodów. Czy każde auto posiada filtr paliwa? Oczywiście filtr paliwowy nie jest stosowany we wszystkich autach. Nie znajdziemy go choćby w nowoczesnych samochodach elektrycznych, w których nie zastosowano silnika spalinowego. Filtr paliwa znaleźć można za to we wszystkich pojazdach z silnikiem spalinowym. Dotyczy to zarówno aut z silnikiem benzynowym, jak i Diesla. Niektórych zdziwi zapewne informacja, że filtr paliwa znajduje się także w pojazdach hybrydowych. W samochodach hybrydowych zamontowany jest bowiem silnik elektryczny, wspomagany silnikiem spalinowym. Siłą rzeczy musi on zatem posiadać także filtr paliwa, niezależnie od typu hybrydy, z którą mamy do czynienia. Warto jednak wspomnieć, że pomimo obecności filtra paliwa w niemal każdym pojeździe, filtr ten nie zawsze da się wymienić. Niektórzy producenci samochodów stosują niewymienny filtr paliwa, który znajduje się bezpośrednio w baku paliwa lub jest elementem pompy paliwowej. W przypadku zatkania filtra paliwa tego typu konieczna jest wymiana całego elementu na nowy.
Filtr paliwa znaleźć można także w samochodach hybrydowych – fot. pixabay.com
Filtr paliwa - objawy zapchania
Zapychanie filtra paliwa to zazwyczaj długotrwały proces, który następuje wskutek powolnego ograniczania przepustowości filtra przez zanieczyszczenia dostające się do niego prosto z baku paliwa. Może zdarzyć się jednak, że w filtrze paliwa znajdzie się takie zanieczyszczenie, które doprowadzi do natychmiastowego zapchania filtra paliwa. Może do tego dojść na przykład w silnikach Diesla, gdy podczas mrozu zajdzie proces żelowania oleju napędowego. Są to jednak sytuacje ekstremalne, które zdarzają się stosunkowo rzadko. W większości przypadków zatkanie lub zapchanie filtra paliwowego następuje po pewnym czasie i daje zazwyczaj nieco wcześniej pewne objawy. Zatem, jakie są objawy zapchania filtra paliwa? Do tych najczęściej występujących należą:
- Problemy z rozruchem silnika
- Nierówna praca jednostki napędowej na biegu jałowym
- Problemy z ruszeniem z miejsca
- Szarpanie silnika podczas jazdy
- Zauważalnie gorsze osiągi silnika
- Podwyższone zużycie paliwa
- Zmieniony odgłos pracy silnika
- Intensywne dymienie z rury wydechowej połączone z wyczuwalnym zapachem oleju
Niestety jak nietrudno zauważyć, objawy zapchania filtra paliwowego nie są charakterystyczne. Mogą one również świadczyć o wystąpieniu innych awarii układu paliwa, a nawet samej jednostki napędowej. Podobne objawy awarii może wykazać między innymi: uszkodzona świeca zapłonowa, sterownik świec żarowych, uszkodzony przepływomierz, uszkodzona cewka zapłonowa, uszkodzone przewody paliwowe, a nawet sama pompa paliwa. Dlatego też w przypadku wystąpienia powyższych objawów, warto dokonać szczegółowych oględzin nie tylko układu paliwowego, ale także układu zapłonowego oraz samego silnika. Jeśli "na oko" wszystko będzie wyglądało na sprawne, warto rozpocząć naprawę właśnie od wymiany filtra paliwa, którego cena nie jest zazwyczaj przesadnie wygórowana.
Sprawdź również artykuł: Gdy przepływomierz odmawia posłuszeństwa
Jak często wymieniać filtr paliwa?
Oczywiście wymiany filtra paliwa należy dokonać bezzwłocznie w przypadku jego zapchania. Gdy tylko stwierdzimy, że przyczyną awarii samochodu jest zapchanie filtra paliwowego, należy bez zwłoki udać się do mechanika (o ile to możliwe) w celu jego wymiany. Jak często powinna nastąpić wymiana filtra paliwa, gdy nie jest on zatkany? Odpowiedź na to pytanie nie jest niestety tak oczywista. Interwały wymiany filtra paliwowego mogą być różne w zależności od modelu samochodu. Określa je oczywiście producent każdego pojazdu. Dokładne dane na temat tego, co ile wymieniać filtr paliwa znaleźć można w instrukcji auta. Jeśli nie mamy do niej dostępu, warto powołać się na specjalistów. Ci najczęściej określają uśrednione interwały wymiany filtra paliwa, które są różne dla silników Diesla i silników benzynowych. W przypadku silników zasilanych benzyną wymiana filtra paliwa powinna nastąpić po przejechaniu około 50 - 60 tysięcy kilometrów lub po okresie dwóch lat, jeśli dany przebieg nie zostanie osiągnięty. Mechanicy i serwisanci nieco bardziej surowi są w przypadku popularnych ropniaków. Wymiana filtra paliwa w Dieslach zalecana jest nawet co 20 - 30 tysięcy kilometrów, przy bezwzględnej corocznej wymianie. Niezależnie od tego, czy dany interwał wymiany zostanie osiągnięty, czy nie. Najczęściej jednak specjaliści określają interwały wymiany filtra paliwa na podstawie przebytych od ostatniej wymiany kilometrów.
Zapchany filtr paliwa może całkowicie unieruchomić nasz samochód – fot. pexels.com
Dlaczego filtr paliwa jest taki ważny?
Jak widać, filtr paliwa jest podzespołem niezwykle ważnym. Bezpośrednio wpływa on na poprawne działanie jednostki napędowej, zapewniając swobodny przepływ paliwa z baku, do komory silnika. Zapchanie filtra paliwowego, a więc jego niesprawność, może doprowadzić w najlepszym wypadku do niewłaściwej pracy układu paliwowego. Gdy zapchany filtr paliwa ulegnie jednak uszkodzeniu, a wszystkie filtrowane przez niego zanieczyszczenia przedostaną się do układu paliwa, układu wtryskowego i ostatecznie do komory spalania, może to doprowadzić do większych uszkodzeń silnika. Zapchaniu mogą ulec m.in. wtryskiwacze, co konsekwencji doprowadzi do ich całkowitego uszkodzenia. Taka awaria może okazać się sporym wydatkiem, szczególnie gdy żaden ze wtryskiwaczy nie będzie nadawał się do regeneracji. Oczywiście zator może pojawić się nieco wcześniej, na przykład na przewodach paliwowych lub w samej pompie paliwa. Taka usterka będzie nieco mniej kosztowna, jednak może okazać się niezwykle trudna do zdiagnozowania. Zanieczyszczenia z zapchanego filtra paliwa mogą wpłynąć negatywnie także na układ zapłonowy i samą komorę spalania. To właśnie dlatego filtr paliwa jest tak ważny, jego regularna wymiana tak istotna, a sama usterka w postaci zapchania filtra paliwa tak groźna.
A czy wy mieliście kiedyś problemy z zapchanym filtrem paliwa? Jak sobie poradziliście z tą awarią? Piszcie w komentarzach!
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2024 https://www.motochemia.pl