Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz sklep@motochemia.pl
- Strona główna >
- Poradnik >
- Porady Motoryzacyjne >
- Filtr kabinowy: hit czy kit? Jak często wymieniać?

Filtr kabinowy: hit czy kit? Jak często wymieniać?

Wymiana filtra kabinowego powinna być dla kierowcy tak samo istotna, jak wymiana filtra oleju czy powietrza. Niestety często tak nie jest, a niedoceniony filtr pyłkowy zostaje pominięty. Jak często należy wymieniać filtr w kabinie? Czy wpływa on na nasze bezpieczeństwo?
Spis treści:
Co to jest filtr kabinowy?
Jakie są rodzaje filtrów kabinowych?
Czy każde auto posiada filtr kabinowy?
Jakie są objawy zapchania filtra przeciwpyłkowego?
Jak często należy wymieniać filtr pyłkowy?
Gdzie znajduje się filtr kabinowy?
Co to jest filtr kabinowy?
Filtr kabinowy, nazywany zamiennie pyłkowym, to element samochodu, który odpowiada za filtrowanie powietrza dostającego się do wnętrza kabiny pojazdu. Oznacza to, że tego typu filtr chroni zarówno kierowcę, jak i podróżujących z nim pasażerów przed szkodliwym działaniem kurzu, sadzy, pleśni, grzybów oraz innych drobnoustrojów czy alergenów. Co więcej, jego specjalne wersje oczyszczają powietrze także ze szkodliwych gazów takich jak ozon, tlenki siarki i azotu, smog, a także redukują dostawanie się do kabiny nieprzyjemnych zapachów.
Jakie są rodzaje filtrów kabinowych?
Ze względu na materiały użyte w ich produkcji filtry pyłkowe możemy podzielić na 3 różne rodzaje:
- Filtry standard – wykonane z syntetycznej włókniny, która pozwala na filtrowanie zanieczyszczeń o wielkości nawet kilku mikrometrów. Za sprawą naładowanych elektrostatycznie mikrowłókien wyłapują drobny pył, sadze oraz pyłki roślinne;
- Filtry z węglem aktywnym – złożone z kilku warstw włókniny oraz dodatkowej warstwy węgla aktywnego. Posiadają właściwości takie same jak filtry standard, z tą różnicą, że filtrują one dodatkowo szkodliwe gazy takie jak tlenki azotu, siarki czy ozon;
- Filtry antysmogowe – Najbardziej zaawansowany system filtracji składający się z włókien syntetycznych, węgla aktywnego oraz ultracienkiej warstwy mikrofibry. Posiada wszystkie właściwości filtra z węglem aktywnym, a dodatkowo filtruje cząsteczki smogowe i alergeny.
Filtry kabinowe różnią się pomiędzy sobą w zależności od materiału, z którego są wykonane - fot.motochemia.pl
Czy każde auto posiada filtr kabinowy?
Jeszcze w latach 90-tych XX wieku zdarzały się przypadki, w których samochody osobowe nie były wyposażone w filtry kabinowe (np. Fiat Seicento). Te przeznaczone były dla droższych modeli lub dla wersji wyposażonych w układ klimatyzacji. Obecnie każdy nowy samochód wyposażony jest w filtr przeciwpyłkowy, który należy regularnie wymieniać.
Jakie są objawy zapchania filtra przeciwpyłkowego?
Tak jak wspomnieliśmy w poprzednim akapicie, filtr kabinowy należy do grupy elementów eksploatacyjnych, które są najczęściej pomijane podczas regularnego serwisowania pojazdu. Takie zaniedbanie może doprowadzić do jego zapchania, co może za sobą nieść szereg negatywnych skutków, o czym większość kierowców zdaje się nie wiedzieć. Jakie są zatem objawy zapchania filtra pyłkowego?
- Nadmierne parowanie szyb – jeden z pierwszych objawów zapchania filtra. Nasila się w momencie uruchomienia dmuchawy lub klimatyzacji. Spowodowane jest wilgocią skumulowaną w zanieczyszczonym filtrze;
- Zapach stęchlizny – kolejny objaw, który spowodowany jest powolnym rozkładem związków organicznych znajdujących się na filtrze;
- Niska wydajność klimatyzacji oraz nawiewów – ten objaw wynika dosłownie z zapchania filtra, który po całkowitym zanieczyszczeniu traci swoją przepustowość.
Przyczyną parowania szyb może być zużyty filtr kabinowy - fot. pixabay.com
Jak często należy wymieniać filtr pyłkowy?
Filtr kabinowy, zaraz za paliwowym, to jeden z najczęściej pomijanych w czasie eksploatacji auta filtrów, w które wyposażony jest samochód osobowy. Jak często należy go wymieniać? Przy dużych przebiegach filtr pyłkowy należy wymieniać nawet co 15 tys. km. Jeśli nie uda nam się osiągnąć w ciągu roku takiego przebiegu, wtedy również należy go wymienić. Podsumowując, potocznie zwaną „kabinówkę” wymieniamy co rok lub co 15 tys. km. Pamiętajmy, że lepiej częściej wymienić tańszy filtr, niż nie wymieniać go w ogóle, ponieważ w znacznym stopniu wpływa on na bezpieczeństwo podróżowania.
Sprawdź również: |
Gdzie znajduje się filtr kabinowy?
Niestety nie ma określonego miejsca w samochodzie, w którym znajduje się filtr kabinowy. W tym miejscu inwencja twórcza inżynierów daje o sobie znać, a co gorsza często daje nam się również we znaki. Zazwyczaj filtr kabinowy umieszczony jest w podszybiu lub za tunelem środkowym, jednak nie jest to wcale regułą. Zdarzają się bowiem przypadki, że do wymiany filtra wymiany wystarczy podniesienie małej klapki pod maską samochodu, a kiedy indziej niezbędny jest demontaż schowka (Opel Astra J) czy pedału hamulca (Ford Focus II). Z tego powodu najlepiej przed samodzielną wymianą filtra sprawdzić miejsce jego montażu, aby w trakcie całej procedury nie okazało się, że czynność ta przerasta nasze możliwości.
A jak często wy wymieniacie filtry kabinowe? Czy napotkaliście kiedyś problemy z jego wymianą? Podzielcie się z nami swoimi doświadczeniami w komentarzach.
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2022 https://www.motochemia.pl